اخبار کارگری 19 مه 2012

کارزار "بلاکیوپای" علیه بانک‌های فرانکفورت

هزاران تن از مخالفان سرمایه‌داری در اعتراض به سیطره بانکی و صرفه‌جویی‌های مالی در اتحادیه اروپا در فرانکفورت گرد آمده‌اند. انتظار می‌رود در این تظاهرات دستکم ۲۰ هزار نفر شرکت کنند.شهر فرانکفورت که مقر بانک‌های آلمانی و اروپایی محسوب می‌شود، از چهار روز پیش تاکنون صحنه گردهمایی مخالفان سیاستهای مالی اتحادیه اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین‌المللی پول است.

تظاهرات جنبش "بلاکیوپای" (Blockupy) از روز چهارشنبه (۱۶ مه/۲۷ اردیبهشت) آغاز شده و روز شنبه نقطه عطف آن به شمار می‌رود. درحال حاضر برخی خیابان‌ها و میدان‌های منتهی به منطقه بانکی فرانکفورت از سوی پلیس مسدود شده‌اند. ترافیک سنگینی در فرانکفورت ایجاد شده و بسیاری از فروشگاه‌های شهر از بیم اغتشاش و آسیب، بسته مانده‌اند.
اداره پلیس فدرال آلمان پنج هزار مامور را برای حفظ نظم و کنترل اوضاع در شهر فرانکفورت مستقر کرده است. بخشی از این ماموران از ایالت‌ها و شهرهای دیگر آلمان به کار فراخوانده شده‌اند.
گردهمایی روز شنبه "بلاکیوپای" دارای مجوز است و سازماندهندگان آن انتظار حضور دستکم ۲۰ هزار نفر در این تجمع را دارند.
تظاهرات "بلاکیوپای" در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه مجوز برگزاری نداشت و با دخالت پلیس از هم پاشید. با این‌همه بسیاری از تظاهرکنندگان توانستند بخش‌هایی از مرکز شهر را به اشغال خود درآورند.
شهرداری فرانکفورت به دلیل "به خطر افتادن نظم و امنیت عمومی" برای تظاهرات روز جمعه (۱۸ مه/۲۹ اردیبهشت) مجوز صادر نکرده بود. پلیس با برهم زدن گردهمایی مخالفان دستکم ۴۰۰ نفر را به طور موقت بازداشت کرد و به شهرهای مجاور انتقال داد. ماموران پلیس روز پنجشنبه هم صدها تظاهرکننده را از میدان شهرداری فرانکفورت "رومر پلاتز" بیرون رانده و اقدام به دستگیری ۱۵۰ نفر از آنان کردند.
پلیس همچنین در روز چهارشنبه مانع از چادر زدن هواداران جنبش "بلاکیوپای" در برابر بانک مرکزی اروپا شد. جنبش "بلاکیوپای" آلمان در همراهی و همبستگی با جنبش "اشغال وال‌استریت" در نیویورک شکل گرفته است. نام این جنبش ترکیبی است از کلمات انگلیسی "بلاک" (Block) و "اکیوپای" (Occupy) به‌معنای بستن و اشغال. شبکه "اتک"، حزب چپ آلمان، شاخه ایالت هسن و چند تشکیلات چپ دیگر از جمله شرکت‌کنندگان و سازمان‌دهندگان این جنبش هستند.
یک سخنگوی "بلاکیوپای" در گفتگو با تلویزیون آلمان اعلام کرده که این جنبش به اهداف خود در "نافرمانی مدنی" و جلب افکار عمومی به سیطره مالی بانک‌ها دست یافته است. اما سخنگویان "کومرز بانک" و "دویچه بانک" به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که جنبش "بلاکیوپای" هیچ اخلالی در گردش کار آنها ایجاد نکرده و آنها مانند همیشه به کسب و کار خود ادامه خواهند داد.

مخالفان نظام سرمايه‌داري در برابر بانك مركزي اروپا تجمع كردند

حدود هزار تن از تظاهرکنندگانی که از جنبش‌های «ایندیگنادوز» در اسپانیا و «اشغال وال استریت» در آمریکا الهام گرفته‌اند، تصميم دارند تا امروز ـ شنبه ـ به تجمع خود در مقابل بانک‌های بزرگ و موسسات مالی ادامه دهند.
ایلنا: با ادامه تجمع مخالفان نظام سرمایه‌داری در مقابل ساختمان بانک مرکزی اروپا در شهر فرانکفورت، پلیس شماری از تظاهرکنندگان را بازداشت کرد.
به گزارش ايلنا به نقل از يورونيوز، حدود هزار تن از تظاهرکنندگانی که از جنبش‌های «ایندیگنادوز» در اسپانیا و «اشغال وال استریت» در آمریکا الهام گرفته‌اند، تصميم دارند تا امروز ـ شنبه ـ به تجمع خود در مقابل بانک‌های بزرگ و موسسات مالی ادامه دهند.
پلیس فرانکفورت انتظار دارد که امروز با حدود 40 هزار تن از این معترضان روبه‌رو شود که برای ابراز مخالفت با سیاست‌های مالی اتحادیه اروپا خود را از نقاط مختلف آلمان به این شهر می‌رسانند.
نیروهای پلیس روز گذشته تلاش کردند معترضان را متفرق کرده و محل تجمع آنها را از اقامتگاه‌های موقت، پاک‌سازی کنند زيرا برگزاری این تجمع ممنوع اعلام شده است.

اعتصاب کارکنان فرودگاههای پرتغال

به گزارش17مه یورونیوز،در پی اعتصاب کارکنان فرودگاههای پرتغال، بیش از دویست پرواز در روز پنجشنبه با اختلالات زیادی همراه و برخی هم لغو شدند.
در اعتراض به سیاستهای ریاضتی دولت راست میانه لیسبون و کاهش دستمزدها و همداستان با کارکنان فرودگاهها، کارکنان متروی پایتخت هم در ساعات پیک کاری بطور کامل دست از کار کشیدند.
اعتصاب کنندگان قصد دارند جمعه این هفته هم دست به اقدامی مشابه بزنند.

گزارشی از شرکت کیوان مرغ مهاباد

شركت كيوان مرغ مهاباد و شركت هاي تابعه آن، ماكيان و تعاوني 44، واقع در مسير مهاباد- بوكان داراي دويست كارگر مي باشد. كارگران در ابتدای ورود تا سه ماه بيمه نمي شوند و حقوقي معادل 330 هزار تومان دريافت مي دارند و پس از سه ماه در صورتي كه اخراج نگردند حقوق آنها به 380 هزار تومان افزایش مي یابد.
معمولا طول مدت شروع كار تا اتمام آن را اصطلاحا دوره پرورشي مي نامند. در طول اين دوره كه يك سال و نيم مي انجامد معمولا پنج ماهه اول را كارگران روزانه نه ساعت مشغول به كار مي باشند، اما بقيه مدت باقيمانده براي اتمام دوره پرورشي را كارگران روزانه پانزده ساعت در محيط هاي غير استاندارد براي انسان سپري مي نمايند. این در شرایطی است که از طرف مدير مسول هاي شركت هاي نامبرده به كارگران گفته می شود در صورت شكايت و انتقاد از عملكرد شركت، اخراج در انتظار كارگران بوده و از كساني استفاده مي گردد كه براي كار در دفتر شركت ثبت نام نموده¬اند.
لازم به ذكر است كه كارگران مجرد در مدت هر هفته 24ساعت حق مرخصي دارند و متاهل ها تنها حق دارند سه شب از مرخصي استفاده نمايند.
کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

مرگ یک کارگر در اثر فقدان ایمنی!

حادثه در محل كار بار ديگر جان يك كارگر را گرفت. روز دوشنبه مورخ 25 ارديبهشت ماه امسال كارگري بنام زانيار مرادي 22 ساله كه در شهرك جاده ساحلي سنندج مشغول به كار بود متاسفانه از روي داربست به پايين سقوط كرد و جان خود را از دست داد.
لازم به ذكر است كه پيكر نامبرده روز سه شنبه در ميان غم و اندوه جمعی از اهالي سنندج در بهشت محمدي به خاک سپرده شد.
كميته ی هماهنگي براي كمك به ايجاد تشكل هاي كارگري ضمن اعلام اينكه فقدان شرایط ایمنی و استاندارد در محیط های کار عامل این گونه حوادث بوده و منفعت طلبي کارفرمایان را مسئول مستقیم حوادث ناشی از کار برای کارگران می داند، مرگ این کارگر را به خانواده و دوستان وی تسليت گفته و خود را در غم آنان شريك مي داند.
کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

کارگران متروی اهواز ۵ ماه است حقوق نگرفته‌اند

خبرگزاری هرانا - به گفته یکی از کارگران قطار شهری اهواز، ۸۰۰ نفر از کارگران قطار شهری اهواز، با وجود کار در گرمای بالای ۵۰ درجه، ۵ ماه است که حقوق نگرفته‌اند، اما از ترس اخراج جرات اعتراض ندارند.
به گزارش ایلنا، این کارگر که نخواست نامش فاش شود، با اشاره به بیکارشدن ۲۰۰ کارگر قطار شهری اهواز، در پی توقف کار به دلیل اعتراض در سال گذشته، افزود: مشکلات کارگران متروی اهواز دوباره در حال تکرار شدن است و تا کنون کسی از مسئولان پاسخگوی مشکلات این کارگران نبوده است.
همچنین یک فعال کارگری در قزوین خبر داد که ۲۰۰ تن کارگران کارخانه پلی اوتان، تولید کننده صندلی خودرو و تشک، نیز ۲ ماه است که حقوق نگرفته‌اند.
این کارخانه در گذشته ۵۰۰ کارگر داشت که در حال حاضر تعداد ۲۰۰ کارگر در این واحد تولیدی باقی مانده‌اند. کارگران بیکار شده نیز به دلیل پرداخت نشدن حق بیمه در موعد مقرر، امکان استفاده از مقرری بیمه بیکاری را ندارند.

هفت ماه حقوق معوقه كارگران ايران برك پرداخت نشده است

ايران كارگر: براساس گزارش يك فعال كارگري دراستان گيلان ،روزچهارشنبه 20 ارديبهشت تعداد 20 نفرازنمايندگان كارگران كارخانه ايران برك ، دراعتراض به پرداخت نشدن هفت ماه حقوق كارگران اين كارخانه جلوي مجلس تجمع اعتراضي داشتند .كارگران كه دروضعيت سختي بسر ميبرند نسبت به وضعيت موجود معترض بوده وازطريق نمايندگان خواهان مطالبات خود شدند.بدنبال اين تجمع نهايتا ازسوي دفتر مركزي اين شركت درتهران و مديريت كارخانه به آنها قول داده شد كه تا روز 23 ارديبهشت به مطالبات آنها رسيدگي ميشود ولي تاكنون هيچ اقدامي صورت نگرفته است .
لازم به ذكر است كه بيش از200 كارگر اين كارخانه دروضعيت معيشتي سختي بسر ميبرند ، كارگران تاكيد كردند كه درصورت پرداخت نشدن مطالبات آنها مجددا اقدام به تجمع اعتراضي خواهند نمود.

كارخانه ذوب آهن ابهرتعطيل شد

ايران كارگر: يكي ازكارگران شركت ذوب آهن ابهر روز پنجشنبه 28 ارديبهشت گفت : ازاواسط ارديبهشت 91ماه شركت ذوب آهن ابهر با بيش از300 كارگر بطوركامل تعطيل شده است و درحال حاضر 300 كارگر اين كارخانه دروضعيت بلاتكليفي بسر ميبرند . وي علت تعطيل شدن كارخانه را ناشي ازوضعيت نابسامان اقتصادي و بالا رفتن هزينه هاي توليد و همچنين عدم حمايت دولت ازتوليدات داخلي برشمرد .
اين كارگرافزود: با توجه به موضوع يارانه ها و گران شدن تمام مواد اوليه و حامل هاي انرژي ازشروع سال جديد كارخانه هاي متعددي درحال سقوط و تعطيل شدن ميباشند و صحبت حمايت ازتوليدات داخلي كه تحت عنوان شعار سال مطرح كردند شعاري بيش نيست .

300 كارگر كارخانه فرش مخمل كاشان بيش ازيكسا ل است كه دربلاتكليفي بسر ميبرند:

يكي ازكارگران كارخانه فرش مخمل كاشان دراستان اصفهان روز پنجشنبه 28 ارديبهشت گفت : دولت سال گذشته ما را مجبور كرد كه محل كارخانه را به بيرون شهر منتقل كنيم به اين بهانه كه مانع ازآلودگي هاي شهري شود ، بما قول داد كه ظرف چند ماه اين كارخانه دولتي منتقل شده و كارگران مجددا شروع به كار خواهند كرد . اكنون بيش از يكسال ميگذرد كه فقط بخشي ازاين كارخانه منتقل شده است .
اين كارگرافزود : درمحل جديد بدليل نداشتن برق فشار قوي پس ازيكسال ،كارخانه نتوانسته شروع به كار كند.وهمزمان قصد واگذاركردن كارخانه را به بخش خصوصي دارند . كارگران كه در شرايط سخت معيشتي بسر ميبرند . كارگران دراين شرايط دربلاتكليفي ونگراني بسر ميبرند

موج جديد اخراج كارگران به راه افتاده است

به دنبال تشدید بحران و رکود اقتصادی در کشور و اینکه عرضه نیروی کار فراوان با ایجاد فرصت‌هاي جديد شغلي همخوانی ندارد باعث شده است جمع کثیری از کارگران به راحتی اخراج شوند.
ایلنا: دبیر اجرایی خانه کارگر تهران نسبت به عواقب روی آوردن برخی بنگاه‌های بزرگ کشور به اخراج نیروهای کار هشدار داد.
اسماعیل حق پرستی در گفتگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه موج جدیدی از اخراج کارگران به راه افتاده است اظهار داشت: اکثر واحدهای تولیدی و صنعتی با افزایش مشکلاتشان ناچارند با بخش اعظمی از نیروی کار خود تمديد قرارداد نكنند يا نسبت به اخراج آنان اقدام می‌کنند.
او افزود: به دنبال تشدید بحران و رکود اقتصادی در کشور و اینکه عرضه نیروی کار فراوان با ایجاد فرصت‌هاي جديد شغلي همخوانی ندارد باعث شده است جمع کثیری از کارگران به راحتی اخراج شوند.
به گفته وی موج جدیدی از بیکاری به صورت گسترده و رو به رشد در کشور ظاهر شده است.
این فعال کارگری در ادامه از مشکلات واحد‌ها و مراکز خدماتی یاد کرد و گفت: اکثر هتل‌داران بخاطر کاهش مسافران خارجی مشکل پیدا کرده و کارگران خود را اخراج می‌کنند.
او افزود: هتلداران برای كاهش هزينه‌ها نيروي كار جوان خود را اخراج و از نیروهای بازنشسته استفاده می‌کنند که نیاز به پرداخت بیمه و مالیات ندارند.

افزايش حقوق معلمان جنبه تبليغاتي داشت

افزایش حقوق معلمان در شهرستان‌ها به صورت خیلی شتابزده صورت گرفت این شائبه به ذهن ‌می‌آید که افزایش موقت حقوق معلمان یک اقدام تبليغاتي بوده است/دردی ماه در طول مدت حدود بیست روز سه حکم کارگزینی متفاوت برای معلمان در شهرستان‌ها صادر شد.
ایلنا: كمتر از سه ماه پيش افزایش حقوق معلمان آغاز شد، افزايشي كه به اعتقاد عضو کانون صنفی معلمان با در نظر گرفتن اظهارات نماینده مردم مریوان مبنی بر اینکه وزارت آموزش و پرورش ‌می‌خواهد پولی را که به حساب معلمان ریخته است پس بگیرد به نظرمی رسد يك اقدام تبليغاتي بود.
مهدی بهلولی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در مورد افزایش حقوق معلمان در شهرستان‌ها که درچند ماه گذشته صورت گرفت گفت: افزایش حقوق معلمان ازدوسه ماه قبل از عید نوروز آغاز شد به این شكل که در دی ماه در طول مدت حدود بیست روز سه حکم کارگزینی متفاوت برای معلمان در شهرستان‌ها صادر شد.
وی افزود: ‌ در این بیست روز چند بار مبالغی به حقوق معلمان اضافه شد اما در ‌‌نهایت به صورت میانگین ۱۰۰هزارتومان به حقوق معلمان در شهرستان‌ها افزوده شد.
به گفته بهلولی باید مشخص شود این نابسامانی و آشفتگی در حکم‌های کارگزینی در چند ماهه گذشته به چه دلیل بوده است.
عضو کانون صنفی معلمان با بیان اینکه افزایش حقوق معلمان دربهمن واسفند اعمال شد تصریح کرد: اما با توجه به اظهارات نماینده مردم مریوان مبنی بر اینکه وزارت آموزش و پرورش ‌می‌خواهد پولی را که به حساب معلمان ریخته است پس بگیرد به نظرمی رسد یا این پول را می‌خواهند ازمعلمان پس بگیرند یا دیگر این افزایش حقوق معلمان را اعمال نکند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه افزایش حقوق معلمان در شهرستان‌ها به صورت خیلی شتابزده صورت گرفت این شائبه به ذهن ‌می‌آید که افزایش موقت حقوق معلمان یک اقدام تبليغاتي بوده است.
بهلولی با بیان اینکه حالا به نوعی ‌می‌خواهند اين پول را ازمعلمان پس بگیرند افزود: ‌البته این تنها یک شائبه است و نمی‌توانیم بگوییم که صد درصد این گونه است‌.
وی افزود: ‌اگرچه از کم و کیف موضوعی که نماینده مریوان مطرح کرده است مطلع نیستم اما به نظر ‌می‌رسد که مسوولان وزارت آموزش و پرورش باید موضع گیری شفافی در این زمینه داشته باشند.
بهلولی تصریح کرد: ‌البته برخی از معلمان و از جمله بنده براین نظر هستیم که افزایش حقوق معلمان شهرستان‌ها یک اقدام تبليغاتي بوده است.
به گفته وی باید منتظر تصویب بودجه شد زیرا بعد ازآن مشخص خواهدشد که حکم‌های کارگزینی جدید که با افزایش حقوق همراه است لحاظ می‌شود یا اینکه تغییراتی درآن درنظرگرفته می‌شود.
بهلولی به توضیحاتی در مورد چگونگی افزایش حقوق معلمان شهرستان‌ها و صدور حکم کارگزینی در این راستا پرداخت و افزود: بنا بر بخشنامه هیات دولت در ۲۵ دی ۱۳۹۰ فرهنگیان در مناطق کمتر توسعه یافته و به دلیل بدی آب و هوا از افزایش حقوق بهره‌مند شدند‌.
عضو کانون صنفی معلمان ادامه داد: اما بعد در ۶ فروردین ۱۳۹۱ به آن بخشنامه دو خط اضافه کردند که بدی آب و هوا که از سوی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور اعلام خواهد شد متناسب با درجه بندی مناطق کمتر توسعه یافته باشد.
وی افزود: یک روز بعد یعنی در ۷ فروردین ۱۳۹۱ از سوي معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور بخشنامه به دستگاههای اجرایی ابلاغ شد که طبق آن احکام کارگزینی کارمندان دولت با توجه به جدول مناطق کمتر توسعه یافته مصوب ۱۰/۴/۸۸ و جدول بدی آب و هوا مصوب ۱۴/۱/۷۴صادر‌شود.
بهلولی با انتقاد از اینکه چرا برای در نظر گرفتن بدی آب و هوا باید قانون ۱۷ سال پیش مصوب سال ۷۴ در نظر گرفته شود افزود: چرا در ابتدا این مورد را دربخشنامه متذکر نشدند وبعد آن را اعلام کردند.
عضو کانون صنفی معلمان خاطرنشان کرد: چرا بدی آب و هوا برای فرهنگیان تهران در نظر گرفته نشده است درحالی که بدی آب و هوای تهران زبانزد کل کشور است.

بيكاري ۹۰ کارگر نورد ذوب فلزات خلیج فارس

هم اکنون ۳۰ کارگر از مجموع ۱۲۰ کارگری که پيش از اين در این واحد تولیدی فعال بودند باقی مانده‌اند.
ایلنا: یک فعال کارگری در خرمدره اعلام کرد: ۹۰ کارگر کارخانه ذوب فلزات نورد خلیج فارس در پي عدم تمديد قراردادشان بیکار شدند.
کاظم خلجی در گفتگو با خبر نگار ایلنا با اعلام این خبر گفت: کارخانه ذوب فلزات نورد خلیج فارس واقع در شهرک صنعتی ابهرکه در زمینه ذوب آهن آلات قراضه فعالیت دارد از ۱۲۰ کارگر فعال خود، ۹۰ كارگر قراردادي را تمدید قرارداد نکرده است.
او تعدیل ۹۰ کارگر قراردادی این واحد تولیدی را به جهت مشکلات مالی و نبود نقدینگی عنوان کرد و افزود: هم اکنون این کارگران با دریافت بیمه بیکاری امرار معاش می‌کنند.
دبیر اجرایی خانه کارگر خرم دره با بیان اینکه فعالیت این کارخانه با اخراج سه چهارم كارگرانش طبيعتا محدود شده است اظهار داشت: هم اکنون ۳۰کارگر از مجموع ۱۲۰ کارگری که در این واحد تولیدی فعال بودند باقی مانده‌اند.
اوبا اشاره به اینکه صاحبان کارخانه ذوب فلزات نورد خلیج فارس قول داده‌اند که در صورت حل مشکلات مالی‌شان دوباره کارگران بیکار شده را بکار خود باز گردانند تصریح کرد: ارائه تسهیلات مالی کم بهره به واحدهای تولیدی از سوی دولت می‌تواند مشکلات صنعت را تا حدودی کاهش دهد.

مشكلات كارگران شركتهاي وابسته به ذوب آهن اصفهان با بيش از 15 سال سابقه كار

ايران كارگر: يكي از فعالين كارگري استان اصفهان گفت : كارگران گارگاه پرس ذوب آهن اصفهان، با 17 سال سابقه كار دراين كارخانه عليرغم فني بودنشان هنوز با حقوق حداقل ماهيانه 430 هزارتومان بدون هيج گونه مزايايي مشغول كار هستند. اين فعال كارگري افزود : در اين شرايط با تورم سر سام آوربا اين حقوق كم ،پاسخگوي اوليه ترين احتياجات فرزندان خود نمي باشيم. بطور مثال يكي از همكاران، گريه كنان به دخترش گفته بود وقتي مي خواهيد خانه ما ميهمان بيائيد حتما شام خورده باشيد چرا كه ما در اين شرايط پاسخگو نيستيم و شرمنده مي مانيم .
اين كارگر ادامه داد: فرزندان برخي از كارگران اين كارخانه كه در دانشگاه قبول شده اند بدليل اينكه توان تامين هزينه مالي آنان را وجود ندارد،ازرفتن به دانشگاه محروم شده اند.

كارگران نساجي خامنه با 20 سال سابقه كار ومطالبات 20 ميليوني آواره شده اند

ايران كارگر: يك فعال كارگري گفت :كارگران نساجي خامنه درشهرستان شبستر ، با 20 سال سابقه كار دراين كارخانه و با مطالبات 20 ميليوني آواره شده اند. مراجعات كارگران طي اين مدت به اداره كار،دادگستري تبريز ، دفتر احمدي نژادوساير ارگانهاي زيربط بي جواب مانده و كسي جوابگوي آنان نبوده است . تنها جوابشان اين است كه هرگونه اعتراض وتجمع ممنوع است .
يكي ازكارگران اين كارخانه گفت : 90 كارگري كه هم اكنون در سال جديد بيمه بيكاري مي گيرند هركدام 1.5ميليون تومان بابت 10 ماه پول واريز نشده بيمه آنان توسط شركت را خودشان پرداخت كرده اند .كمتر از15 نفراز كارگران بازنشسته شده اند.
به كارگراني كه بيمه بيكاري مي گيرند 330 هزارتومان و به بازنشستگان 430هزارتومان در ماه داده مي شود درصورتيكه اين مبلغ پول نه سنخيتي با ميزان تورم ونه ميزان مطالبات ما ندارد ودردي ازما دوا نميكند.

كارگران كارگاه پرس ذوب آهن اصفهان با17 سال سابقه كارامنيت شغلي ندارند

ايران كارگر: يك فعال كارگري خبر داد كه كارگران گارگاه پرس ذوب آهن اصفهان، با 17 سال سابقه كار دراين كارخانه قراردادي مستقيم نشده وامنيت شغلي ندارند. عليرغم تائيديه اداره كار استان واستاندري ولي نيروي انساني ذوب آهن زير بار نمي رود متاسفانه كسي در اصفهان وتهران به مراجعات كارگران جوابي نداده است.
يكي از كارگران زحمتكش اين كارگاه گفت : رئيس جمهور اين مملكت در بازديدهايش گفته كسي كه با ماشين آلات دولتي كار كند بايد قرارداد مستقيم بشود ولي اين حرف فقط يك شعار است چراكه هيج نهاد دولتي و حتي خود نهاد رياست جمهوري هم تا كنون اقدامي نكرده اند .كارگران اين كارگاه با 17 سال سابقه كار امنيت شغلي ندارند وهمچنان درنگراني واسترس بسر ميبرند وبا اين سئوال مواجه هستند آيا فردا كارداريم ؟

كارگران كارخانه پرريس سنندج بمدت يكسال هيچ حقوقي نگرفته اند

ايران كارگر : يك فعال كارگري ازسنندج درتاريخ 27 ارديبهشت 91 خبرداد كه بيش از 40 نفرازكارگران كارخانه پرريس سنندج كماكان 9 ماه حقوق معوقه دارند و سنوات وعيدي سال 90 نيز به آنها پرداخت نشده است. اين كارگران كه اكثرا قراردادي وحداقل دوسال دراين شركت سابقه كار دارند ، درشرايط معيشتي سختي به سرميبرند .كارخانه پرريس سنندج بخاطر سياستهاي غلط اقتصادي وضد توليدي با مشكل مواجه شده و نتيجه آن بيكاري وبي خانماني كارگران ميباشد.

میلیون‌ها کودک ایرانی محروم از تحصیل و در معرض خیابانی شدن

بر اساس آمار رسمی تا ۶ سال پیش ۵/ ۳ میلیون کودک ایرانی از تحصیل محروم بودند. بر این تعداد اکنون یک میلیون اضافه شده است. ۵/ ۲ میلیون کودک نیز در معرض خیابانی شدن هستند.
فرشید یزدانی فعال حقوق کودک در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرده است بر اساس آمارهای حاصل از آخرين سرشماری رسمی كشور، ۲۷ درصد کودکانی ایرانی، خارج از چرخه تحصیل قرار دارند.
آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، حاکی از آن بود که تعداد سه و نیم میلیون کودک بازمانده از تحصیل در ایران وجود دارد، اما نهضت سوادآموزی اعلام کرده است که از سال ۸۵ تا کنون بیش از یک میلیون کودک دیگر به این آمار افزوده شده‌اند.
به گفته فرشید یزدانی فعال حقوق کودک، خارج ماندن يک چهارم جمعيت كودكان ایرانی از چرخه تحصيل باعث بیرون ماندن آن‌ها از چرخه توليد و استمرار فرايند فقر در بزرگسالی خواهد شد و بر اقتصاد كلان كشور اثر می‌‌گذارد.
فرشید یزدانی درباره دلایل عدم برنامه‌ریزی برای این کودکان گفته است: «اين كودكان تريبون ندارند، نقش سياسی - اجتماعی و حق رای ندارند و به اين دليل در برنامه ريزی‌‌ها از آن‌ها غافل می‌‌شوند.»
بنا به گزارش ایسنا در حالی که هر هزینه‌ای برای آموزش ۵ برابر ارزش افزوده تولید خواهد کرد، استمرار نابرابری‌‌ها و كاهش فرصت‌های‌ اشتغال برابر، از تبعات خارج ماندن كودكان از چرخه تحصيل است.
در همین زمینه روزنامه جام جم در شماره روز پنج‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۱، از قول مرضيه قاسم‌پور حقوق‌دان، نوشته است: «در قوانين مدنی ايران تاكيد زيادی به ماندن بچه‌ها كنار خانواده‌شان شده به طوری كه حتی اگر آن‌ها مانع تحصيل بچه‌ها بشوند نيز، هيچ نهادی نمی‌‌تواند آن‌ها را از خانواده دور كند. چون در قانون مدنی، تحصيل به عنوان يكی از نيازهای كودكان مشخص نشده و تكليف پدر تنها تامين لباس، مسكن و خوراک آن هم در حد رفع نياز است.»
دو و نیم میلیون کودک ایرانی در معرض خیابانی شدن
محمدتقی سبزه‌ای جامعه‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه رازی روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱، از وجود ۵۸۰ هزار کودک خیابانی در ایران خبر داده و گفته بود: «دو و نیم میلیون کودک دیگر هم در معرض خیابانی شدن قرار دارند.»
به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه رازی، در ایران ۹۵ درصد کودکان خیابانی، ایرانی و مابقی تبعه افغانستان، پاکستان و دیگر کشورها هستند.
محمدتقی سبزه‌ای با بیان این‌که "۲۲ درصد این کودکان مورد آزار خانوادگی قرار گرفته اند" اضافه کرده است: «در کشورهای دیگر این کودکان تحت کنترل و نظارت نهادهای غیردولتی قرار می‌گیرند و امکانات قابل قبولی برای آن‌ها در نظر گرفته می شود.»
در سال‌های اخیر اخبار متفاوتی درباره فشار بر نهادهای غیردولتی که از حقوق کودکان در ایران حمایت می‌کنند منتشر شده است.
برای نمونه منابع حقوق بشری در آبان ۱۳۸۸ گزارش داده بودند دفتر سازمان غیردولتی "جمعیت تلاش برای جهانی شایسته کودکان" در ایران توسط ماموران امنیتی پلمپ شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر