اخبار کارگری 23 مه 2012

عتراض کارگران معدن سنگ برادران آزغ میاندوآب
معدن سنگ برادران آزغ واقع در حومه شهرستان مياندوآب و داراي 15كارگر ميباشد . 8 نفر از كارگران معدن نام برده از روز 29/2/91 دست به اعتصاب زده و از رفتن به سر كار امتناع ورزيده اند. لازم به ذكر است كه این کارگران دليل اعتصاب را فشارهاي بيش از حد و نبود نيروي كار كافي براي پيشبرد كار ها و از همه مهمتر فشار كارفرما مبني بر كار در روزهاي تعطيل اعلام کرده اند . در حالي كه در اكثر نقاط جهان دست کم دو روز تعطيلي در هفته در قانون در نظر گرفته شده است در این معدن با وجود شرایط سخت کار، کارفرما می خواهد حتي يك روز تعطيلي را هم براي كارگر ان باقي نگذارد .معدن مورد نظر به تعدادی بيش از اين كارگر نیاز دارد اما كارفرما از استخدام كارگر بیشتر امتناع و كمبود كارگر را با فشار بر كارگران فعلي جبران می نمايد . لازم به ياد اوريست كه دو نفر از 8 كارگر اعتصابي بيمه نیستند.
کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

اعتصاب گسترده دانش آموزان و معلمان در اسپانیا

هزاران تن از معلمان و دانش آموزان اسپانیایی در اعتراض به سیاست های ریاضتی دولت، روز سه شنبه دست به اعتراض زده و در مادرید، بارسلون و بسیاریاز شهرهای اسپانیا، به راهپیمایی هایی پرداختند.
به گفتۀ اتحادیه های این کشور، کاهش بودجۀ آموزش و پرورش به منظور مبارزه با بحران مالی منجر به تعدیل شغل صد هزار معلم در نظام آموزشی خواهدشد.
نیکلاس فرناندز یکی از رهبران اتحادیه معلمان می گوید: “باید به تمام جوانانی که از نظام آموزشی خارج شده اند، کمک کنیم. نرخ بیکاری در این کشورنباید به پنجاه درصد برسد و این امر فقط به کمک آموزش و سرمایه گذاری در آموزش های حرفه ای امکان پذیر است اما آنچه اکنون با تدابیر دولت مشاهده میکنیم، دقیقا مخالف آن است.”
خولیو، استاد ریاضیات اضافه می کند: “اوضاع مدارس دولتی بسیار وخیم است. افزایش تعداد دانش آموزان در هر کلاس، غیر ممکن است. به جای ارتقای کیفیت و نوآوری در آموزش، مدارس ما تبدیل به مکانی فقط برای نگهداری از کودکان خواهد شد.”
دولت قصد دارد هر ساله سه میلیارد یورو از بودجۀ آموزش و پروش بکاهد و شهریه ها را افزایش دهد.
یک دانشجوی معترض آلمانی می گوید: “من یک دانشجوی خارجی در مقطع کارشناسی ارشد هستم. گفته می شود هزینۀ تحصیل شصت یا حتی صد درصد افزایش مییابد. در این صورت بسیاری از دانشجویان قادر به اتمام تحصیلات خود نخواهندبود.”
بسیاری از افراد با تی شرت های سبز رنگ که تبدیل به نمادی برای مخالفان سیاست های ریاضت اقتصادی شده است در تظاهرات حضور یافتند.
اتحادیه های مختلف این کشور، اعلام کرده اند هشتاد در صد از معلمان دستبه اعتصاب زده اند این در حالی است که مقامات دولتی این رقم را تنها بیست درصد تخمین زده اند.

بن بست در ترکیه/اعتصاب سراسری در اعتراض به دستمزدها

بازارکار - ایرنا نوشت: اعتصاب كاركنان دولت تركیه در اعتراض به عدم افزایش حقوق ، فعالیت های دولتی در این كشور را امروز ( چهارشنبه ) فلج كرد.
اتحادیه های كاركنان دولتی تركیه ، در پی بی نتیجه ماندن مذاكراتشان با دولت امروز در سطح این كشور دست به اعتصاب زدند.
اتحادیه های كاركنان دولتی تركیه پیشنهاد تجدید نظر دولت آنكارا مبنی بر افزایش حقوق كارمندان دولت در سالجاری به میزان 5/3 درصد را نپذیرفتند و لذا مذاكرات دولت با اتحادیه های كاركنان دولت به بن بست رسیده است.
سندیكای آموزگاران كه بزرگترین سندیكای كارمندان دولت تركیه است با بیش از 210 هزار عضو ، از مهمترین اتحادیه های فعال كارمندان دولت است كه در شكل گیری تظاهرات و اعتصاب های اخیر نقش تعیین كننده ای ایفا كرده است.
این سندیكا امروز در سراسر تركیه تصمیم به دست كشیدن از كار گرفته و لذا آموزگاران در سراسر تركیه به كلاس های درس نرفتند.
دومین سندیكای بزرگی كه از فراخوانی اتحادیه های كاركنان دولت برای اعتصاب حمایت كرد، سندیكای كارمندان فعال در بخش سلامت تركیه است كه از ساعت 30/10 امروز در میدان بزرگ صحیه آنكارا جمع شده اند و اعضای آن در سراسر تركیه در بیمارستان ها و درمانگاهها دست از كار كشیدند.
در بیمارستانها به استثنای بخش های اورژانس، خدماتی ارائه نمی شود.
در این میان به علت حمایت سندیكای كاركنان فعال در راه آهن دولتی تركیه، اختلالاتی نیز در حركت قطارهای شهری در استانبول به وجود آمد.
براساس اصلاحاتی كه در راستای همگرایی تركیه با اتحادیه اروپا در قوانین تركیه داده شده، اتحادیه های كارمندان دولتی در تركیه حق انعقاد قراردادهای دسته جمعی با دولت را به دست آورده اند و در این راستا هر دوسال یك بار با دولت قراردادهای خود را تجدید می كنند.
در مذاكرات اتحادیه های كارگری خواسته های خودرا در خصوص هم طرازسازی حقوق ها و رفع تبعیض در دریافتی حقوق كارمندان و میزان افزایش حقوق چانه زنی می كنند.
’رجب طیب اردوغان’ نخست وزیر تركیه در واكنش به درخواست اتحادیه های كارمندان این كشور برای افزایش حقوق گفت: ما نمی خواهیم تركیه به وضعیت یونان دچار شود و باید در خرج و دخل خود دقت كنیم.
وی گفت: دولت به صورت كلی به مساله نگاه می كند و صرفا نمی تواند خواسته های یك قشر را لحاظ كند.
اتحادیه های كارمندی پیشنهاد دولت برای افزایش حقوق با توجه به رشد اقتصادی 5/8 درصدی در سال گذشته را ناچیز ارزیابی كرده و اعلام كرده اند، مادام كه اقتصاد تركیه در حال رشد است باید كارگران و كاركنان نیز سهم مناسبی از این رشد داشته باشند.
در پی اصرار این اتحادیه ها دولت یك بار دیگر در پیشنهاد خود تجدید نظر كرد و 5/3 درصد در سالجاری در مجموع شش درصد برای سال آینده را پیشنهاد كرد كه این نیز مورد قبول واقع نشده است.
اردوغان مدعی شده است دولت آنكارا همواره حقوق كارگران و كاركنان را به میزان بیش از نرخ تورم رسمی افزایش داده است ولی در عین حال به خرج و دخل خود نیز دقت می كند و نمی خواهد به عاقبت كشورهای یونان و اسپانیا دچار شود.
نخست وزیر تركیه با اشاره به اینكه كاركنان دولت حق اعتصاب عمومی را ندارند، گفت: اقتصاد تركیه در سایه حفظ انضباط مالی بهبود یافته و به رشد سریع خود به رغم ناملایمات در اقتصاد جهانی ادامه می دهد و از اتحادیه ها می خواهیم كه با احساس مسوولیت و اندیشیدن به تبعات درخواست افزایش حقوق حركت كنند.
كاركنان دولت نیز مدعی هستند نرخ تورم واقعی در تركیه بیش از نرخ تورم رسمی است و اصولا سطح زندگی در تركیه بالا رفته و میزان افزایش در نرخ كالاهای اساسی و مصرفی عمده مردم از قبیل انرژی، مواد غذایی و اجاره بها بسیار بالاتر از متوسط نرخ تورم رسمی در كشور است و لذا باید حقوق كاركنان حداقل 16 درصد افزایش داده شود.
براساس قوانین جاری در صورت به توافق نرسیدن كارفرما و كارگر، تصمیم گیری نهایی به شورای حكام واگذار می شود تا موازنه ای را بین خواسته های كاركنان و پیشنهادات دولت ایجاد كرده و زمینه توافق را فراهم آورد. دولت آنكارا اعلام كرده است تجدید نظر دوباره در پیشنهادات خود نخواهد داد.
تركیه حدود 28 درصد هزینه های بودجه خود را صرف پرداخت حقوق كاركنان دولت می كند كه رقم قابل توجهی است.
بودجه سالجاری تركیه حدود 350 میلیارد لیرترك است كه 100 میلیارد لیرآن به هزینه های پرسنلی اختصاص یافته است.
مذاكرات بین دولت و كاركنان 21 روز است ادامه دارد و انتظار می رود با بازگشت اردوغان از قزاقستان تصمیم نهایی برای خاتمه دادن به مناقشه ها اتخاذ شود.

ادامۀ اعتراض دانشجویان کانادایی به افزایش شهریۀ دانشگاه ها

خیابان‌های مونترئال، بزرگ‌ترین شهر استان کبک در کانادا از چند هفته پیش شاهد اعتراض‌های خیابانی دانشجویان به مقام‌های این استان نسبت به افزایش شهریه های دانشگاهی است.
دولت محلی کبک قصد دارد در پنج سال آینده شهریه‌های دانشگاهی را ۷۵ درصد افزایش دهد.
پلیس در سه شب گذشته ۵۰۰ نفر را در اعتراض‌های خیابانی دستگیر کرده است. مقام‌های دولتی در کبک قانون جدیدی برای محدود کردن تظاهرات وضع کرده‌اند که براساس آن تجمع‌هایی با حضور بیش از ۵۰ نفر باید پیش‌تر به پلیس اعلام شوند.
گابریل نادو دوبوا، نماینده دانشجویان معترض از مقام‌های دولتی کانادا خواسته لغو قانون مزبور را بپذیرند، زیرا به گفتۀ وی ممکن است در اقدام‌های احتمالی پلیس علیه معترضان افرادی زخمی یا کشته شوند، موضوعی که نمایندۀ دانشجویان آن را ناراحت کننده و نامطلوب دانسته است. با وجود این دانشجویان اعلام کرده اند که به اعتراض های خود ادامه می دهند.
ژان شاره، نخست وزیر دولت محلی کبک قصد داشته با قانون جدید دربارۀ تجمع ها، وضعیت را آرام کند، اما در روند اعتراض‌ها تغییر چندانی به وجود نیامده است.
شهردار مونترئال از دانشجویان معترض خواسته از ورود آشوب طلبان به جمع معترضان جلوگیری کنند، چون به گفتۀ وی این روند به اعتبار بین المللی مونترئال آسیب می‌رساند.
اکنون گروه هکرهای «نا‌شناس» که بعضی وبسایت‌های دولتی را در گذشته از کار انداخته‌، حمایت خود را از دانشجویان معترض اعلام کرده است.
مادران این دانشجویان هم ضمن تظاهرات همبستگی خود را با آنها اعلام کرده اند.
سه ماه قبل نیز هزاران دانشجو در استان کبک کلاس‌های خود را در اعتراض به افزایش شهریه‌های دانشگاهی تعطیل و تظاهرات کرده بودند. با وجود این اعتراض‌ها مقام‌های دولتی از دانشگاه‌ها خواسته اند فعالیت روزمرۀ خود را ادامه دهند.

ايسنا منتشر كرد: دست‌هاي پشت‌پرده افزايش نيافتن حقوق كارمندان/چه كساني مانع شدند؟

بررسي روند طي شده در زمينه بخش مربوط به ميزان افزايش حقوق كارمندان در لايحه بودجه سال 91 نشان مي‌دهد گرچه دولت از نبود اعتبار براي افزايش حقوق كارمندان با حداكثر تناسب سنتي با نرخ تورم صحبت مي‌كرد كه البته آن‌هم مورد رضايت تام جامعه حقوق‌بگيران نمي‌توانست باشد ولي درنهايت در لايحه بودجه تلاش شد كه ميزان افزايش حقوق تا 15 درصد باشد. اما مجلس در نهايت بودجه 61 هزار و 600 ميليارد توماني را تصويب كرد كه پاسخگوي افزايش 15 درصدي حقوق‌ها نيست.
اين اتفاق درحالي رخ مي‌دهد كه نرخ تورم اعلام ازسوي بانك مركزي بالاي 21 درصد بوده و همين نمايندگان مجلس چندي پيش درصدد استضاح وزيراني بودند كه آنها را ريشه گراني‌ها مي‌دانستند و همين نمايندگان معتقد بودند معاش مردم با توجه به تورم موجود كمي سخت است!
طبق اطلاعات دريافتي خبرنگار اقتصاد كلان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، هنگام ارايه لايحه بودجه و مذاكره براي ميزان افزايش حقوق كارمندان در سال جاري، بر اساس 10 درصد افزايش حقوق اوليه، در ادامه با نظر شخص رييس جمهوري اين موضوع با دست بازتر تصميم‌گيري و تا 15 درصد افزايش حقوق به‌علاوه حذف برخي الزامات ضوابط اجرايي بندهاي حقوقي ازجمله سقف فوق‌العاده‌ها و حق بدي آب‌ و هوا و غيره، در نظر گرفته مي‌شود.
پس از اين روند در لايحه بودجه با پيشنهاد تخصيص 61 هزار و 600 ميليارد تومان براي افزايش حقوق 10 درصدي، نياز به چهار هزار ميليارد تومان ديگر براي افزايش 15 درصدي حقوق‌ها مشاهده شد. گويا پس از مذاكره با كميسيون تلفيق مجلس قرار بر اين مي‌شود كه از محل درآمد مازاد نفت، اين كسري بودجه تامين شود و با استدلال بيان شده، اين موضوع در كميسيون تلفيق مورد موافقت كلي اعضا قرار مي‌گيرد.
در نهايت در گزارش اولیه و اصلاح شده کمیسیون تلفیق به صحن علنی مجلس رقم 5 هزار میلیارد تومان برای اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای از محل درآمد مازاد نفت ذکر شده بود که در مراحل بعدی بررسی در صحن به خاطر مشخص نبودن محل مصرف آن با يك تذكر وارده رييس مجلس لايحه را به كميسيون تلفيق بازمي‌گرداند تا عبارت‌ها اصلاح شود. درنتيجه چهار هزار میلیارد مبلغ درخواستي برای حقوق و مزایا و هزار میلیارد دیگر برای کارهای عمرانی اعم از آبهای مرزی، ریزگردها و عمران شهری و روستایی تعریف مي‌شود اما درنهايت برخي از نمايندگان با اختصاص بودجه براي افزايش بيشتر حقوق كارمندان مخالفت كرده و از تصويب اين پيشنهاد مورد توافق اكثريت، ممانعت مي‌كنند.
بنا بر اطلاعات دريافتي از برخي نمايندگان مجلس، الياس نادران و احمد توكلي (نمايندگان مردم تهران) به‌همراه جعفر قادري (نماينده مردم شيراز) كساني بودند كه در روند اختصاص چهار هزار ميليارد ديگر براي افزايش حقوق كارمندان و رساندن سقف ضريب ريالي از 10 به 15 درصد، سعي در عدم تصويب اين ماده نمودند و در نهايت با از اكثريت انداختن اعضاي حاضر در جلسه كميسيون تلفيق، اين كميسيون به كفايت راي دادن نرسيد و موضوع تخصيص بودجه براي افزايش حقوق كارمندان مسكوت ماند.
در حال حاضر با شرايط كنوني، دولت براي افزايش حقوق كارمندان تا ضريب 15 درصد يا بايد متمم دهد كه تصميم و تشويق به ارايه متمم در زمان تصويب لايحه بودجه خود موضوع عجيبي است، يا بايد با كسري بودجه مواجه شده و از رديف‌هاي ديگر در اين زمينه مصرف كند كه آن‌وقت ممكن است تخلف محسوب شود.
جاي اين سوال البته باقي است كه نمايندگان در اين زمينه به‌جاي دفاع جانانه از حقوق مردم، آن‌هم قشر آسيب‌پذيري مانند كارمندان، به‌صراحت ماده 125 قانون مديريت خدمات كشوري و ماده 50 قانون برنامه پنجم توسعه مبني بر افزايش حقوق كارمندان متناسب با نرخ تورم را نقض مي‌كنند.
نكته پاياني و حايز اهميت اين است كه آيا حقوق مردم مي‌تواند محل مناسبي براي تسويه حساب‌هاي سياسي قرار گيرد و آيا كساني كه در قامت نمايندگان مردم بر كرسي‌هاي خانه ملت تكيه زده‌اند، بايد از فرصت خدمت‌گذاري خود در جهتي غير از منافع مردم استفاده كنند؟

سازمان بین المللی کار: امسال 75 میلیون جوان در دنیا بیکار می شوند

خبرگزاری فارس: سازمان بین المللی کار هشدار داد نرخ بیکاری جوانان جهان تا سال 2016 کاهش نخواهد یافت و امسال 75 میلیون جوان در جهان بیکار خواهند شد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از فرانس پرس ، سازمان بین المللی کار در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد ، ادامه مشکلات اقتصادی جهان موجب خواهد شد تا نرخ بیکاری جوانان تا سال 2016 میلادی کاهش پیدا نکند و به روند صعودی خود ادامه دهد .
بر اساس این گزارش سازمان بین المللی کار افزود امسال بیش از 75 میلیون نفر معادل 12.7 درصد جوانان بین 15 تا 24 سال جهان بیکار خواهند شد. این رقم در سال 2011 میلادی کمتر از 12.6 درصد بوده است . بر این اساس ، تعداد جوانان بیکار جهان در سال 2009 میلادی که بحران مالی آغاز شده بود به بیش از 75.4 میلیون نفر رسیده بود .
این گزارش افزود ، با توجه به ورود جوانان بیشتری طی سال های آینده به بازار کار ، نرخ بیکاری جوانان جهان کاهش نخواهد یافت و پیش بینی می شود نرخ بیکاری در بین جوانان جهان تا سال 2016 میلادی بدون تغییر باقی بماند .
سازمان بین المللی کار در این گزارش از کشورهای مختلف خواسته است تا با اتخاذ سیاستهای مناسب مالی و پولی زمینه لازم برای افزایش اشتغال جوانان را فراهم کنند . بحران بیکاری در بین جوانان جهان تنها زمانی حل و فصل خواهد شد که مساله اشتغال زایی برای جوانان به اولویت نخست و مهم در سیاستگذاری های اقتصادی در کشورهای مختلف تبدیل شود .
بر این اساس بیش از 27.9 درصد جوانان سال گذشته در شمال آفریقا بیکار بودند که این مساله تاثیر زیادی در وقوع بهار عربی داشته است . در منطقه خاور میانه نیز بیش از 26.5 درصد جوانان بیکار هستند . این رقم در جنوب شرق و مرکز اروپا بیش از 17.6 درصد است و این رقم در سال 2011 در منطقه مریکای لاتین به 14.3 درصد رسیده است . نرخ بیکاری جوانان در جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه نیز به 13.5 درصد رسیده است . نرخ بیکاری جوانان در شرق آسیا نیز به کمتر از 2.8 درصد رسیده است .

ورود کارگر چینی به کشور قابل درك نیست

طبق قوانین داخلی چین، سرمایه گذاران در کشورهای دیگر باید تا ۶۰ درصد ماشین آلات لازم و تعدادی متخصص، تکنیسین و مهندس را برای تکمیل پروژه‌ها به کشور میزبان ارسال کنند، اما درباره صدور کارگر مطلبی وجود ندارد.
ایلنا: پیمانکار پروژه منجیل-رودبار از ورود کارگر چینی به کشور برای پروژه آزاد راه تهران شمال ابراز تعجب کرد.
چوبدار در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در این زمینه گفت: طبق قوانین داخلی چین، سرمایه گذاران در کشورهای دیگر باید تا ۶۰ درصد ماشین آلات لازم و تعدادی متخصص، تکنیسین و مهندس را برای تکمیل پروژه‌ها به کشور میزبان ارسال کنند، اما درباره صدور کارگر مطلبی وجود ندارد.
او افزود: بعید می‌دانم وزارت كار این مساله را عنوان کرده باشد اما درصورت صحت، در تکمیل پروژه‌های راه کشور، نه تنها نیازی به ورود کارگر چینی نداریم، بلکه نیروی کار داخلی در این زمینه مازاد هم در کشور وجود دارد.
پیمانکار پروژه منجیل – رودبار معتقد است: صدور نیروی انسانی و کارگر ساده به کشورهای دیگر عرف نیست ولی ورود تکنیسین‌ها و مهندسین امری پذیرفته شده است.
چوبدار با ابراز تعجب از امکان ورود کارگران ساده چینی به کشور گفت: ورود کارگر چینی به کشور مساله قابل هضم و پذیرشی نیست که لازم است دلایل این مساله از دفتر وزیر و دیگر نهادهای مرتبط با این مساله پیگیری شود.
گفتنی است چندی پیش، وزیر کار در دیدار با وزیر منابع انسانی کشور چین، نسبت به حضور کارگران چینی برای پروژه راهسازی آزادراه تهران – شمال، قول مساعد و دستور تسریع در این روند را صادر کرده بود.

راغفر: دولت از ورود متخصصان جلوگيري و كارگر ساده وارد مي‌كند

دولت با اجرای بودجه 91 به مغز تولید تیر خلاص می‌زند/ دولت همواره بهانه تراشی می‌کند که بخشی از فرصت‌های شغلی موجود در اختیار اتباع افغان قرار گرفته اما اكنون دستور تسريع در ورود کارگران چینی به داخل کشور را صادر کرده است
ایلنا: یک کار‌شناس اقتصادی گفت: سیاست‌ها و برنامه‌های دولت‌های نهم و دهم باعث افزایش معضل بیکاری شده است.
حسین راغفر در گفتگو با ایلنا ضمن بیان مطلب فوق یاد آور شد: هم اکنون دولت ایران برای ورود متخصصان خارجي كه بعضي صنايع نيازمند حضورشان هستند مانع تراشی می‌کند اما وزیر کار دستور سریع رفع مشکلات حضور كارگران ساده چینی در پروژه آزادراه تهران – شمال را صادر کرده است.
او با اشاره به فشارهاي دولتي درباره اشتغال فرصت‌هاي شغلي توسط اتباع افغانستاني، یاد آور شد: دولت همواره بهانه تراشی می‌کند که بخشی از فرصت‌های شغلی موجود در اختیار اتباع افغان قرار گرفته و همین امر موجب افزایش نرخ بیکاری در ایران شده است. این در حالیست که اكنون دستور تسريع در ورود کارگران چینی به داخل کشور را صادر کرده است.
راغفر با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت های نهم و دهم عنوان كرد: سياست‌هاي دولت در جهت نابودي تولید در کشور است به گونه‌ای كه تحمیل تورم لگام گسیخته در کشور موجب شده است که واحدهای تولیدی ورشکست شوند و نرخ بیکاری بیش از پیش در ایران افزایش یابد.
این کار‌شناس اقتصادی در بخش ديگري از اين گفتگو بودجه مصوب سال جاری را موجب افزایش بیش از پیش نرخ بیکاری و تورم در کشور اعلام کرد و گفت: دولت با اجرای بودجه سال جاری به مغز تولید تیر خلاص می‌زند.
یک دریافت‌کننده مسکن‌ مهر: جلوی دوربین تلویزیون به ما خانه دادند، چهار روز بعد هم پس گرفتند
مسکن - مهر نوشت: فردی که در جریان سفر رئیس جمهور به مشهد به عنوان یکی از دریافت کنندگان مسکن مهر در سیما با وی مصاحبه و درباره مزایای مسکن مهر تبلیغ کرده بود، مدعی شد پس از چند روز خانه را از وی پس گرفته اند.
جهانبخش جهانی کارگر ساختمانی که عصر چهارشنبه به دفتر خبرگزاری مهر در مشهد مراجعه کرد، اعلام کرد: دو فقره حواله 9 میلیون تومان به شرکت "پرند کویر شرق" پرداخت کردم و خانه ای در خیابان "آسمان یک"، شهرک مهرگان مشهد دریافت کردم.
وی افزود: در زمان افتتاح واحدهای مسکونی توسط دکتر احمدی نژاد، وسایلم را به این منزل منتقل و در گزارش تبلیغی وزارت مسکن و شهرسازی که به همین مناسبت تهیه و از شبکه 3 پخش شد نیز من و همسرم مورد مصاحبه قرار گرفتیم.
جهانی بیان کرد: در حالیکه ما از خوشحالی در پوست خود نمی گنجیدیم به ما اعلام شد باید خانه را تخلیه کنیم. وی با ابراز تاسف از این اتفاق و با بیان اینکه واقعا از این رخداد تلخ شوکه شده ام، افزود: مسکن مهر با هدف حل مشکل افراد فاقد سرپناه احداث شده است، ضمن اینکه من تمام مراحل را طی و واحد خودم را نیز دریافت کرده ام، چرا باید با من این گونه برخورد شود.
این شهروند مشهدی با اشاره به پخش چهره اش از تلویزیون و بازتاب منفی این اقدام مسئولان مسکن و شهرسازی و پیمانکار خواستار حل مشکل از طریق مسئولان شد.
به نظر می رسد در صورتی که واقعا چنین اتفاقی رخ داده است، با توجه به مشی دولت در خصوص مهرورزی به افراد نیازمند، برخورد با این مقوله تلخ امری ضروری است.

بیش از 42 گاوداری در ورامین تعطیل شده است

ايران كارگر : براساس گزارش های بدست آمده طی دوماهه ی نخست سال 91 حدود 42 واحد گاوداری در شهرستان ورامین ورشکست وتعطیل شده اند. علت تعطیلی این واحدها بالارفتن هزینه ها ،عدم حمایت های دولتی وزیان ده بودن این واحدها عنوان شده است.ورامین یکی از مهمترین مناطق تولیدی شیر وگوشت کشور است که در تامین نیازهای لبنی وگوشت شهر تهران هم نقشی مهم دارد. عدم حمایت های دولت،بالارفتن نرخ علوفه،بالارفتن هزینه ی حامل های انرژی در اثر اجرای غلط برنامه ی ضد مردمی حذف یارانه ها موجب نابودی صنعت دامداری ودامپروری در ورامین شده است. درنتيجه طی ماه های فروردین واردیبهشت سال 91 نزدیک به 42 واحد از گاوداری های این شهرستان ورشکست وتعطیل شده اند.ورشکستگی گاوداری ها در ورامین شدت گرفته است واگر این روند ادامه پیدا کند این صنعت به کلی در وارمین نابود خواهد شد. با ورشکستگي وتعطيل شدن این گاو داری ها 500 تن از کارگران این واحدهای تولیدی از کار بیکار شده اند

اخراج تعدادی از کارگران شرکت «به پخش» شعبه¬ی سنندج

به گزارش رسیده، شرکت «به پخش» که بزرگترین شرکت پخش و توزیع کالا در ایران می باشد، به منظور کاهش هزینه ها، با حذف تعدادی از گروه¬های کالایی، که به توزیع کننده ی سایر محصولات در این شرکت مشهورند، اقدام به تعدیل و اخراج یازده نفر از پرسنل فروشنده ی خود با سوابق بالای فعالیت در شرکت نمود.
طبق گزارش رسیده و به نقل از مسئولان شعبه¬ی سنندج، میزان اخراج کارگران در سایر شعبات ایران به مراتب بیشتر از سنندج می باشد. به صورتی که این امر بخشی از سیاست شرکت را در راستای کاهش هزینه ها و افزایش سود برای آن محقق می نماید. ضمنا شایان ذکر است احتمال اخراج سازی های گسترده تری در آینده ی نزدیک خواهد بود، که این خود حاصل تصمیمات و سیاست های مدیران و مسئولان رده بالای شرکت می باشد. اسامی کارگران اخراجی شعبه ی سنندج به قرار زیر می باشد: ابراهیم غنچه دلان – بهمن بهمنی – کریم صفرپور – نادر زارعی – هیرش صالحی – امید کنعانی – شمس الله حقیقیان – جبار اسلامی – هیرش ورمزیار – جمشید خوروش – محمدرضا عباسپور.
کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

پس از خصوصي‌سازي نبض كارخانه به تدريج ايستاد

از پیش بینی ۲۰ میلیارد تومان فروش در سال 90، تنها حدود ۸ میلیارد تومان آن محقق شد/ در فروردین امسال ۱۱۰ كارگر ديگر نيز از این مجموعه خارج شدند و مشکلات همچنان پابرجا ماند.
ایلنا-همدان: رئیس شورای اسلامی كار كارخانه کیوان گفت: يك سال پس از خصوصي‌سازي اين كارخانه در سال 88، 70 كارگر بيكار شدند و در سال 90 نيز اين كارخانه با افت شديد توليد مواجه شد به طوري كه در ابتداي امسال 110 نفر ديگر از كارگران اين واحد توليدي با عدم تمديد قرارداد كاري‌شان بيكار شدند.
علي زردشتي، در گفتگو يا ايلنا ضمن بيان اينكه بيش از 90 درصد از سهام اين كارخانه در بهمن‌ماه 88 به مالك خصوصي واگذار شد، در تشريح چالش‌هاي پيش آمده پس از خصوصي‌سازي افزود: از آنجا كه بي‌توجه به مستمر بودن كار، قرارداد عمده كارگران اين كارخانه به صورت موقت منعقد شده بود در فروردین سال ۸۹، حدود ۷۰ كارگر به راحتي از مجموعه خارج شدند.
او با اشاره به اینکه ظرفیت این كارخانه بلحاظ ماشین آلات و ابزار توليد قابل رقابت با بهترین‌ توليد كنندگان است، عنوان نمود: این چالش‌ها در سال ۹۰ هم ادامه داشت که با افت شدید تولید رو به رو شديم.
زردشتی با بیان اینکه مشکلات نبض كارخانه را به تدريج ضعیف کرد، ادامه داد: این در حالی بود که از پیش بینی ۲۰ میلیارد تومان فروش در سال 90، تنها حدود ۸ میلیارد تومان آن محقق شد.
نماينده كارگران، كارخانه كيوان را مجموعه‌اي بزرگ توصيف كرد و گفت: واحدهاي بزرگ توليدي باید مدیریت‌های بزرگی نيز در کنارشان داشته باشند و از اين رو لازم است بحث مالکیت و مدیریت تفكيك شوند.
زردشتی با بیان اینکه هیچ نظارتي در حوزه تولید صورت نمي‌گيرد، اضافه کرد: در فروردین ۹۱ متاسفانه ۱۱۰ كارگر ديگر نيز از این مجموعه خارج شدند و مشکلات همچنان پابرجا ماند.
وی با اشاره به اجرایی كردن بیمه بیکاری براي كارگران تعديل شده گفت: این موقعیت فرصتی برای سرمایه گذار است تا برای اصلاح ساختار فرصت داشته باشد.
او در پايان توقف تولید را به نفع هیچکس ندانست و اظهار کرد: متاسفانه پس از واگذاري اين كارخانه طي دو سال گذشته اتفاقاتی افتاده که مسئولان استان احساس می‌کنند هیچ اراده‌ای برای راه اندازی این مجموعه وجود ندارد.
گفتني است این كارخانه با قدمتي ۴۰ ساله توليد كننده ۱۲۵ نوع محصول بوده است.

شرکتهای شیر شهرستان ورامین، حدود 200 نفر را اخراج کرده اند

ايران كارگر : از ابتدای سال 91 تا کنون شرکت های شیرواقع در شهرستان ورامین حدود 200 تن از کارگران خود را اخراج کرده اند.
شركت شير پاستوريزه هبه ورامين،شرکت شیر تهران وبخشی از شرکت شیروارنا به دلیل بالابودن هزینه ها وعدم سوددهی ، تعدادی ازکارگران خودرا اخراج کرده اند.گفتنی است که ورشکستگی گاوداری ها موجب شده تا شیر لازم برای تهیه لبنیات به کارخانه های شیر تحویل داده نشود. از سوی دیگر بالا بودن هزینه های تولید نسبت به درآمد موجب شده تا این شرکت ها عملا سوددهی لازم را نداشته باشند.با وجود آنکه طی 4 ماه گذشته نرخ انواع لبنیات افزایش یافته است اما این افزایش قیمت با ازافزایش هزینه های تولید همخوانی ندارد به همین دلیل این شرکت ها تبدیل به شرکت های ضررده شده اند. مسئولین کارخانه ها نیز با اخراج تعدادی از کارگران سعی در جبران بخشی از هزینه ها دارند.اخراج این کارگران در دوماهه ی نخست سال 91 اتفاق افتاده است

تبديل قرارداد 100 كارگر رسمي شهرداري ايلام به موقت

شهرداری ایلام در اقدامی عجیب با ۱۰۰ کارگر خدماتی و فضای سبز که دارای سوابق ۱۵ تا ۱۸ سال هستند قراداد‌های کوتاه مدت سه تا شش ماهه امضاء کرده است.
ایلنا: يك فعال كارگري در ایلام گفت: شهرداری ایلام قرارداد ۱۰۰ كارگر خدمات شهري را به قراردادهاي سه تا شش ماهه تبديل کرده است.
علی غیاسی در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: شهرداری ایلام در اقدامی عجیب با ۱۰۰ کارگر خدماتی و فضای سبز که دارای سوابق ۱۵ تا ۱۸ سال هستند قراداد‌های کوتاه مدت سه تا شش ماهه امضاء کرده است.
دبير اجرايي خانه كارگر ايلام با بیان اینکه کار این کارگران جنبه دائمی دارد افزود: مهم‌ترین دلیلی که می‌شود در خصوص قررارداد کوتاه مدت این کارگران گفت این است که هر زمانی که از سوی شهرداری به وجودشان نیازی نباشد اخراج شوند.
به گفته غیاسی کارگران شهرداری ایلام به علت دائمی بودن شغلشان از طرح طبقه بندی مشاغل برخوردار بودند.
او در خصوص پی گیری مسئولان استانی در خصوص وضعیت این کارگران گفت: با وجود آنكه کارگران شهرداری ایلام بارها در مورد تبديل قرارداد کاری‌شان شکایت كرده‌اند اما اداره کار هنوز هیچ اقدامی در خصوص وضعیت قرارداد این کارگران انجام نداده است.
اين فعال كارگري در بخش دیگری از گفت گوی خود در پاسخ به این سوال که آیا کارگران شهرداری ایلام درباره‌ آموزش روش‌هاي پيشگيري از بيماري‌هاي عفوني به كارگران شهرداري ايلام، اظهار داشت: کارگران شهرداری ایلام از هیچ گونه آموزشی بهره نبرده و برای جمع آوری زباله‌های شهر از حداقل امکانات بهداشتی برخوردارند.

تبعات ساخت تونل گلاب و بهشت آباد؛ خشك شدن تالاب گاوخوني/بيكاري 7500 كشاورز

رييس خانه كشاورز چهارمحال و بختياري گفت: ساخت تونل گلاب موجب كاهش شديد آبدهي رودخانه زاينده‌رود و تغليظ آب را به دنبال خواهد داشت و موجب مي‌شود زاينده رود به يك مانداب تبديل شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه چهارمحال و بختياري، "طاهر نوربخش" با حضور در دفتر ايسنا با بيان اين مطلب، افزود: كميته صيانت از آب و خاك با حضور تشكل‌ها و كارشناسان گروه‌هاي مختلف و مجمع نمايندگان استان تشكيل شده و از طريق اين كميته، مسايل آب استان پيگيري مي‌شود.
وي با بيان اينكه امروز خواسته‌ي اصلي مردم استان از نمايندگان دوره نهم مجلس، پيگيري مسايل آب است، خاطرنشان كرد: هم اكنون 270 روستاي استان به وسيله تانكر آبرساني مي‌شوند لذا ضروري است براي رفع اين مشكل اساسي مردم مسولان و دستگاه‌هاي ذي‌ربط در كوتاه‌ترين زمان ممكن چاره‌انديشي كنند.
نوربخش با بيان اين مطلب كه تامين آب مورد نيازمطالبه اصلي و به حق مردم استان چهارمحال و بختياري است، ادامه داد: رييس جمهور در دور چهارم سفرهاي استاني خود به چهارمحال و بختياري، قول پيگيري موضوع آب استان از طريق شوراي عالي آب كشور را دادند كه مردم استان منتظر تحقق اين وعده هستند.
وي تصريح كرد: مردم استان خواهان توقف اجراي برخي پروژه‌هاي «غيركارشناسي» انتقال آب حوضه به حوضه هستند. در صورت اجراي پروژه‌هاي انتقال آب، نيز روش انتقال آب بايد كاملا به صورت كارشناسي و با در نظر گرفتن تمام جوانب باشد.
نوربخش افزود: بايد معيارهاي كميسيون جهاني سدها براي توسعه منابع آب و انرژي لحاظ شود و بايد معيارهاي كميسيون جهاني محيط زيست و توسعه سازمان ملل و معيارهاي يونسكو درباره طرح‌هاي انتقال آب بين حوضه‌اي در نظرگرفته شود چرا كه در اجراي هر پروژه آبي در دنيا اين معيارها در نظر گرفته مي‌شود، در غير اين صورت اجراي پروژه با مشكل مواجه مي‌شود.
وي با ابراز اين عقيده كه دو پروژه تونل " گلاب" و "بهشت آباد" به طور كامل كارشناسي نشده‌اند، گفت: در اين دو پروژه معيارهاي سازمان‌هاي بين المللي در نظر گرفته نشده و كاملا تك گزينه‌اي انتخاب شده‌اند. تا به حال مجوزي از وزارت نيرو درباره تخصيص اعتبار به تونل گلاب و محل تامين اعتبار آن ارائه نشده است و برخي كارشناسان وزارت نيرو در اين زمينه اظهار بي‌اطلاعي مي‌كنند.
به گفته رييس خانه كشاورز چهارمحال و بختياري، تونل بهشت آباد تك گزينه‌اي بررسي شده و در آن معيارهاي كميسيون جهاني سدها و كميسيون جهاني محيط زيست در حوزه سازمان ملل در نظر گرفته نشده است، چرا كه كسب موافقت مردم، حفظ رودخانه‌ها و حفظ وسيله امرار معاش مردم و به رسميت شناختن حقوق و سهيم شدن در منافع، تضمين عمل به تعهدات و استفاده از رودخانه‌ها براي ايجاد صلح و امنيت جزو معيارهاي كميسيون جهاني سدهاست اما در احداث اين تونل موافقت مردم دشت كيار، فرخشهر يا شهركرد گرفته نشده است و اين در حالي است كه با ساخت اين تونل، منابع آب‌هاي زيرزميني دشت‌ها تخليه شده و مردم بيكار مي‌شوند و كشاورزي و وسيله امرا معاش مردم از دست مي‌رود همچنين در اين پروژه منافع استان چهارمحال و بختياري لحاظ نشده است.
نوربخش تصريح كرد: در اين دو طرح طبق معيارهاي كميسيون جهاني محيط زيست و توسعه سازمان ملل، تامين نيازهاي نسل حاضر و نسل‌هاي آينده با حفظ انسجام فرهنگي اكولوژيكي و هيدرولوژيكي جوامع ديده نشده است.
وي درباره اجراي پروژه تونل گلاب نيز معتقد است: رودخانه زاينده‌رود از قديم الايام مسير خود را طي كرده و براي نسل‌هاي آينده نيز به همين طريق طي خواهد كرد و هرگونه انحراف مسير رودخانه كاملا غيركارشناسي و حتي از نظر حقوقي جرم تلقي مي‌شود و قابل پيگيري است، چنانچه تونل گلاب احداث شود به نوعي انتقال آب به روش انحرافي محسوب مي‌شود كه كاهش شديد آبدهي رودخانه و تغليظ آب را به دنبال خواهد داشت و زاينده رود به مانداب تبديل مي‌شود.
نوربخش با بيان اين‌كه رودخانه زاينده رود به عنوان يك رودخانه تامين كننده آب آشاميدني، چندين شهر بزرگ و روستاهاي حاشيه آن را مشروب مي‌كند، افزود: ساخت تونل گلاب خسارت زيست محيطي جبران ناپذيري به منطقه وارد مي‌كند به طوري كه شاهد از بين رفتن تالاب گاوخوني و از بين رفتن چندين استان خواهيم بود.
به گفته وي، خشك شدن تالاب گاوخوني علاوه بر خسارات جبران ناپذير به مسائل زيست محيطي و موجوداتي كه در آن زندگي مي‌كنند، در آينده نه چندان دور موجب ايجاد مشكل ريزگردها خواهد شد و استان‌هايي چون چهارمحال و بختياري، اصفهان و همسايگان استان اصفهان را تحت الشعاع قرار مي‌دهد و اين در حالي است كه بنابر كنوانسيون رامسر تمام دولت‌ها موظف به حفظ تالاب‌ها شده‌اند.
رييس خانه كشاورز استان چهارمحال و بختياري تصريح كرد: كشاورزان استان آن قدر كه نگران كشاورزان شرق اصفهان هستند نگران خود نيستند و مي‌خواهند كشاورزان ايران، كشاورز باقي بمانند و به شغل‌هاي كاذب روي نياورند.
نوربخش افزود: يكي از مشكلات رودخانه زاينده رود، استفاده بي رويه و غيركارشناسي در ساير بخش‌ها چون صنعت، و توسعه بي‌رويه شهرك‌هاي اقماري حاشيه اصفهان است، چون ظرفيت رودخانه زاينده‌رود محدود بوده و مصرف آن از زمان "شيخ بهايي" تعريف و تخصيص يافته است چراكه در آن زمان صنايع جانبي وجود نداشت و توسعه اصفهان در آن ديده نشده بود.
به گفته نوربخش، نبايد برخي صنايع پرمصرف چون فولاد و پتروشيمي در حاشيه اصفهان احداث مي‌شد، همچنين در كشت برخي محصولات پرمصرف آبي نيز بايد تجديدنظر شده و در اين زمينه الگوي كشت مناسب تعريف شود چراكه در مناطق كويري و كم آب چون استان اصفهان كشت محصولات پرمصرف توجيه اقتصادي ندارد، به عنوان مثال كشت يك هكتار برنج به طور متوسط 12 هزار مترمكعب آب مصرف مي‌كند در حالي كه كشت در سطح يك هكتار بادام 3000 تا 4000 مترمكعب آب نياز دارد و از نظر اقتصادي نيز قيمت يك كيلوگرم بادام 4 برابر قيمت يك كيلوگرم برنج است.
رييس خانه كشاورز چهارمحال و بختياري اضافه كرد: با اجراي تونل بهشت آباد به طور متوسط 217 رشته قنات به طول 129 كيلومتر از قنات‌هاي استان خشك خواهد شد كه بيش از 12 هزار هكتار از اراضي به طور مستقيم از اين قنات‌ها مشروب شده و 7500 خانوار شغل خود را از دست خواهند داد.
وي با بيان اينكه اجراي پروژه بهشت آباد علاوه بر خشك شدن قنوات موجب تخليه آب‌هاي زيرزميني مي‌شود، خاطرنشان كرد: بايد در مطالعه اين پروژه‌ها تجديد نظر شود و يا با در نظرگرفتن تمام جوانب و ارائه گزينه‌هاي مختلف، بهترين گزينه براي انتقال آب تعيين شود كه با حضور كارشناسان استان‌هاي ذينفع، كميته مشتركي، تشكيل و موارد مطرح شده بررسي شود.
نوربخش به پروژه انتقال آب بن - بروجن، تصريح كرد: با توجه به ميزان تخصيص پروژه انتقال آب بن - بروجن در مقايسه با طرح‌هايي چون تونل گلاب قابل مقايسه نبوده و تاثير چنداني نيز بر انتقال آب نخواهد داشت و اين درحالي است كه در اجراي پروژه‌هاي گلاب و بهشت آباد حقوق افراد بالادست حوزه ديده نشده كه ممكن است به خشك شدن چشمه‌ها، قنوات و چاه‌ها و در مجموع از بين رفتن كشاورزي و مهاجرت ذي‌نفعان منجر شود.

آتش سوزی در پتروشیمی تندگویان

پتروشیمی تندگویان ساعاتی پیش دچار آتش‌سوزی شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، شركت پتروشیمی شهید تندگویان واقع در سایت چهار منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر ساعاتی پیش دچار آتش‌سوزی شد.
’محمدقلی یونسی’ مدیرعامل شركت پتروشیمی تندگویان لحظاتی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا این خبر را تایید، اما ارائه هرگونه جزئیات این سانحه را به وقت دیگری موكول كرد.

گزارشی از وضعیت کاری کارگران شرکت سقزسازی کردستان(وَن)

این گزارش را یکی از کارگران شرکت سقز سازی ون ارسال کرده است و ما آن را بدون هیچ تغییری منتشر می‌کنیم.
کارفرمایان شرکت سقزسازی کردستان(وَن)، سال ها پیش به هنگام تاسیس کارخانه و تکمیل پرسنل خود، به عنوان پیش شرط اجرای تمامی فرامین الهی، همچون نماز و روزه را توسط کارگران الزامی می دانستند و اکیدا متذکر می شدند: «کارگری که نماز نخواند و یا روزه نگیرد، نباید بر سرِ سفره¬ی وَن قرار بگیرد!» تا بدین ترتیب هم شرایط خود را به تمامی کارگران تحمیل نموده و هم تبلیغی گسترده را در میان توده¬های مردم مبنی بر دیانت خود به راه انداخته باشند؛ و به طبع بازار مصرف محصولات خود را در میان آنان تامین و تضمین نماید.
اکنون کارفرمایان شرکت وَن، با توجه به گسترش بازار مصرف محصولات خود، و افزایش فروش آن ها در سطحی وسیع، جهت بهره وری از حداکثر توان و ظرفیت کارگران، برای کسب سود بیشتر، اجرای آن فرامین الهی را در محیط کار ممنوع اعلام نموده¬اند. به طوری که با صدور بخش نامه ای در تاریخ 30/2/1391 دستورات خود را در ممنوعیت خواندن نماز، جهت جلوگیری از اتلاف وقت و ممانعت از بروز بی نظمی حاصل از آن را ابلاغ نموده اند.
کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

سرگردانی کارگران قند اهواز میان دولت و بخش خصوصی

جای تاسف دارد که چنین اشتباهاتی در سطح هیات دولت و باحضور رئیس جمهور صورت می‌گیرد/ گویا بانک ملی و بانک ملت و دولت هیچ علاقه‌ای به دراختیار داشتن این کارخانه مهم ندارند.
ایلنا: کارخانه قند اهواز با ظرفیتی بالغ بر تویلد ۲۵۰ تن قند و شکر در سال چهار سالی است که تعطیل و تولید آن متوقف شده است.
به گزارش ایلنا، مالکیت این کارخانه در گذشته بر عهده بانک ملی و ملت بوده که با افزایش مشکلات این واحد تولیدی با تصویب هیات دولت به وزارت صنایع جهت راه اندازی مجدد واگذار شد اما چندی پس از معرفی و استقرار مدیرعامل جدید کارخانه از سوی معاون اقتصادی وقت وزارت صنایع و معادن، روند بازسازی و فعالیت مجدد کارخانه متوقف شد.
ایرج امامی، رئیس شورای اسلامی كار کارخانه قند اهواز در این زمینه به ایلنا می‌گوید: در جریان دور دوم سفرهای استانی دولت به خوزستان، هیات دولت مصوب کرد که کارخانه قند اهواز از مالکیت بانک ملی و بانک ملت خارج و به قیمت دفتری به وزارت صنایع و معادن واگذار شود، اما بعد از مدتی، به تشخیص وزارت صنایع و معادن، انتقال کارخانه به دولت مغایر قانون تشخیص داده شد و وزارت صنایع و معادن به استناد به همین مساله بازسازی کارخانه را تعلیق کرد.
او افزود: متاسفانه بانک‌های ملی و ملت نیز بعنوان مالکین قبلی کارخانه، با استناد به مصوبه دولت مبنی بر فروش کارخانه به وزارت صنایع و معادن از پیگیری امور کارخانه سرباز زدند که همین مساله تا امروز ادامه داشته و کارخانه در وضعیت تعطیلی کامل قرار دارد و هیچکدام از طرفین، مسئولیتی در قبال این کارخانه برعهده نمی‌گیرند.
مصوبه سفر استاني هیات دولت غیرقانونی از آب در آمد
امامی با انتقاد از عدم کار‌شناسی دولت در تصویب انتقال کارخانه از بانک‌های ملی و ملت به دولت گفت: جای تاسف دارد که چنین اشتباهاتی در سطح هیات دولت و باحضور رئیس جمهور صورت می‌گیرد، چرا که مصوبه دولت مبنی بر انتقال کارخانه قند اهواز مغایر اصل ۴۴ یا خصوصی سازی محسوب می‌شود که این مساله جای تعجب و گله دارد.
نماينده كارگران یاداور شد: با پیگیری‌های انجام شده، بانک‌های ملی و ملت حاضر نیستند مسئولیت کارخانه را برعهده بگیرند و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز، با استناد به غیرقانونی بودن مصوبه دولت متبوع خود، روند بازسازی و راه اندازی مجدد کارخانه را متوقف کرده است، که این مساله مشکلات زیادی برای کارگران ایجاد کرده است.
تعطیلی کارخانه کارخانه قند و تصفیه شکر اهواز و ۱۵ ماه حقوق عقب افتاده
کارخانه قند و تصفیه شکر اهواز که هم اکنون در حالت تعطیل کامل به سر می‌برد، با ایجاد بیش از ۵۰۰ فرصت شغلی مستقيم و اشتغال ۲ هزار نفر به صورت غیر مستقیم یکی از کارخانه‌های مهم و استراتژیک اهواز محسوب می‌شود که به دلیل تعطیلی اين واحد توليدي، مردم منطقه از این فرصت بی‌بهره مانده‌اند.
در حال حاضرکارگران این کارخانه نزدیک به ۱۵ ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده‌اند و علاوه بر آن با وجود داشتن دفترچه بیمه، به دلیل عدم ارسال لیست بیمه شدگان از سوی مدیریت کارخانه، از پوشش بیمه تامین اجتماعی نیز محروم شده‌اند.
به گقته نمايندگان کارگران کارخانه، بانک ملت و بانک ملی که مالکین قبلی کارخانه محسوب می‌شوند، با استناد به مصوبه دولت در جریان دور دوم سفرهای استانی، و دولت نیز با استناد به غیرقانونی بودن مصوبه هیات دولت به شماره ۴۱۵۹۱/۱۹۰۱۰، از پذیرش کارخانه سرباز زده و پاسخگوی مشکلات آن نیستند.
نکته قابل توجه اینجاست که با توجه به وضعيت پيش آمده به نظر مي‌آيد بانک ملی و بانک ملت و دولت هیچ علاقه‌ای به دراختیار داشتن این کارخانه مهم ندارند.
رئیس شورای اسلامی کار قند اهواز در این زمینه به ایلنا می‌گوید: اگر بار دیگر به روزهای قبل از انتقال کارخانه به دولت برگردیم، از دولت چنین درخواستی نمی‌کنیم، چرا که این مساله به سرگردانی بیشتر کارگران کارخانه منجر شد و این در حالی است که دولت می‌توانست به جای تحت مالکیت قرار دادن این کارخانه- به استناد مصوبه‌ای غیرقانونی- با بسته‌های حمایتی خود، مشکلات کارخانه را حل و فصل کند.
او با انتقاد از عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در حل مشکلات کارخانه قند اهواز، اظهار کرد: در سال حمایت از تولید و سرمایه ملی باید نسبت به راه اندازی این کارخانه حساسیت بیشتری داشت اما متاسفانه وزارت صنعت، معدن وتجارت تجربه خوبی در کارخانه داری ندارد.
عدم موافقت وزارت صنعت و معدن با بازسازی و انتقال کارخانه
امامی با اشاره به وضعیت تعطیلی کامل کارخانه می‌گوید: علت اصلی تعطیلی این کارخانه واردات بی‌اندازه شکر به کشور بود که باعث کاهش فروش و تولید کارخانه شد و از سوی دیگر وزارت صنعت و معدن علاوه بر مخالفت با بازسازی و راه اندازی مجدد کارخانه قند اهواز، با انتقال و واگذاری این شرکت به شرکت صنایع نیشکر نیز مخالفت می‌کند.

کار آفرینی زنان در لرستان با ميانگين كشوري فاصله دارد

مشاغل خانگی بانوان از دیر باز به شیوه سنتی وجود داشته اما از سال ۸۹ به طور رسمی مشاغل خانگی زنان ایران فعالیت خود را در قالب بنیاد توسعه آغاز کرده است به طوري كه بنیاد توسعه تعاون زنان ایران هم اکنون ۲۰ شعبه استانی دارد.
ایلنا-بروجرد: رییس هیات مدیره بنیاد توسعه تعاون کارآفرینی زنان ایران اظهار داشت: با وجود تلاش‌های صورت گرفته کار آفرینی زنان در استان لرستان مطلوب نیست و با ميانگين کشوری فاصله دارد.
به گزارش خبرنگار ایلنا از بروجرد، شهدخت پورابراهیم، در حاشیه برپایی نمایشگاه مشاغل خانگی بانوان بروجرد اظهار كرد: سال گذشته ۱۶ شعبه استانی نزدیک به ۶۰۰ تعاونی زنان را ایجاد کرده‌اند که بدون دریافت تسهیلات توانسته‌اند زمینه اشتغال هشت هزار نفر را فراهم کنند و هر فرد نیز زمینه اشتغال بین یک تا ۱۰ نفر را فراهم کرده است.
او ادامه داد: بحث مشاغل خانگی بانوان از دیر باز به شیوه سنتی وجود داشته اما از سال ۸۹ به طور رسمی مشاغل خانگی زنان ایران فعالیت خود را در قالب بنیاد توسعه آغاز کرده است به طوري كه بنیاد توسعه تعاون زنان ایران هم اکنون ۲۰ شعبه استانی دارد.
او با اشاره به نامگذاری امسال به نام تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایراني، ادامه داد: انتظار می‌رود برای تحقق این شعار مسوولان حمایت‌های لازم را از مشاغل خانگی داشته باشند.
پور ابراهیم اظهار داشت: شعبه استان لرستان در شهرستان بروجرد فعالیت می‌کند که از شعبه‌های فعال بوده و با هدف ساماندهی اشتغال زنان و دختران فعالیت می‌کند.

راغفر: سياست هاي دولت منجر به افزايش معضل بيكاري شده است

دولت با اجرای بودجه 91 به مغز تولید تیر خلاص می‌زند/ دولت همواره بهانه تراشی می‌کند که بخشی از فرصت‌های شغلی موجود در اختیار اتباع افغان قرار گرفته اما اكنون دستور تسريع در ورود کارگران چینی به داخل کشور را صادر کرده است
ایلنا: یک کار‌شناس اقتصادی گفت: سیاست‌ها و برنامه‌های دولت‌های نهم و دهم باعث افزایش معضل بیکاری شده است.
حسین راغفر در گفتگو با ایلنا ضمن بیان مطلب فوق یاد آور شد: هم اکنون دولت ایران برای ورود متخصصان خارجي كه بعضي صنايع نيازمند حضورشان هستند مانع تراشی می‌کند اما وزیر کار دستور سریع رفع مشکلات حضور كارگران ساده چینی در پروژه آزادراه تهران – شمال را صادر کرده است.
او با اشاره به فشارهاي دولتي درباره اشتغال فرصت‌هاي شغلي توسط اتباع افغانستاني، یاد آور شد: دولت همواره بهانه تراشی می‌کند که بخشی از فرصت‌های شغلی موجود در اختیار اتباع افغان قرار گرفته و همین امر موجب افزایش نرخ بیکاری در ایران شده است. این در حالیست که اكنون دستور تسريع در ورود کارگران چینی به داخل کشور را صادر کرده است.
راغفر با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت های نهم و دهم عنوان كرد: سياست‌هاي دولت در جهت نابودي تولید در کشور است به گونه‌ای كه تحمیل تورم لگام گسیخته در کشور موجب شده است که واحدهای تولیدی ورشکست شوند و نرخ بیکاری بیش از پیش در ایران افزایش یابد.
این کار‌شناس اقتصادی در بخش ديگري از اين گفتگو بودجه مصوب سال جاری را موجب افزایش بیش از پیش نرخ بیکاری و تورم در کشور اعلام کرد و گفت: دولت با اجرای بودجه سال جاری به مغز تولید تیر خلاص می‌زند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر