تایلند معمولا با آفتاب و ساحل در اذهان تداعی می شود. اما این همه چیز در مورد این کشور جنوب شرق آسیا نیست. در اولین برنامه زندگی در تایلند، نگاهی خواهیم انداخت به وضعیت تجارت در این کشور پادشاهی و سعی می کنیم بفهمیم که چرا این کشور، مقصد جذابی برای سرمایه گذاران خارجی است.
بانکوک با ده میلیون جمعیت، قلب اقتصاد تایلند است. نود درصد از صادرات این کشور از راه این شهر انجام می شود.این شهر همچنین به دلیل تضمین سودآوری سرمایه، بخشش های مالیاتی و نیروی کار ارزان تبدیل به جذاب ترین هدف در آسیا برای شرکت های خارجی شده است. با این حال از نظر دور نداریم که همه این عوامل می توانند تاثیری نامطلوب بر عدالت اجتماعی گذارده و بازتوزیع ثروت در جامعه را مختل کنند.
یک شرکت آلمانی موفق در تایلند، در ابتدای فعالیتش آموخت که تجارت در سرزمینی دیگر نیاز به شناخت فرهنگی نیز دارد. هولگار پالا مدیر صادرات این موسسه در باره اهمیت این مساله و تاثیراتش برای ما توضیح می دهد:“در آلمان شما می توانید صدایتان را بالا ببرید و بی پرده تر سخن بگویید. در تایلند به هیچ وجه نمی توانید این کار را بکنید. باید مراقب باشید که کسی را دست پاچه نکنید. باید مودب باشید و محطاط تررفتار کنید. به علاوه باید به فرهنگ این کشور احترام بگذارید.”
یکصدو بیست کارگر شرکت “استیبل الترون” قطعات دوش حمام می سازند. خانم یوپا تسری بر کارگران و نیازهای ایشان نظارت می کند. او سعی می کند تا پلی باشد میان دو بخش فرهنگی شرکت. او درباره تفاوت فرهنگی حاکم بر محیط کار این شرکت می گوید:” اکثر مردم تایلند به بودا احترام می گذارند در حالی که آلمانی ها نمی فهمند که ما چگونه به او احترام می گذاریم. وظیفه اصلی من هماهنگ کردن ذهنیت آلمانی و تایلندیست برای این که دو طرف همدیگر را درک کنند تا بتوانند با هماهنگی کامل کار کنند.” رونالد هوهن، مدیر اجرایی این کارخانه معتقد است که ترویج بازی های گروهی در میان کارگران، اهمیتی اساسی دارد. او یکی از رسوم فرهنگی تایلند به نام سانوک را توضیح می دهد و می گوید:“مثل این است که در گروه کار می کنید. آن ها دوست دارند هر از چندی یک سانوک داشته باشند. سانوک می تواند به تفریح ترجمه شود که بخشی از فرهنگ تایلند است. اگر آن ها تفریح نداشته باشند، کار و شرکت را ترک می کنند. تفریح برای حفظ هماهنگی اهمیت دارد.” آن طور که برخی تجار می گویند به نظر می رسد که منافع کار در تایلند برای شرکت های خارجی، به دلیل مقررات بوروکراتیک و کمبود کارگران ماهر، کم تر شده است.
جان سونگرن، مدیر شرکت اروپایی” آ سه آن” معتقد است که باید زمان گذاشت تا بتوان روابط لازم را در جامعه کسب کرد. داشتن ارتباط گسترده با دیگران کلید موفقیت در تایلند است.:“داشتن رابطه بیش از یک چیز است. نمی توانید به آسیا بیایید و یک روزه تجارت راه بیاندازید. شما به ارتباط محتاجید. به ویژه اگربه سرمایه گذاری مشترک نیاز دارید، حتما باید یک شریک تایلندی داشته باشید. کسب این اعتماد واطمینان ممکن است سال ها به طول بیانجامد.”
کسب ارتباط نه تنها در صنعت، بلکه در توریسم هم برای سرمایه گذاران اروپایی حائز اهمیت است.
فقط امسال بیش از بیست میلیون توریست به این کشور سفر کرده اند و از این راه شش درصد از اقتصاد ملی کشور تامین شده است. صنعت توریسم در پی جذب گروه های هدف جدید است. توریسم سبز بسیار محبوب شده است. در ساحل کارن در منطقه فوکت یک هتلدار سوییسی برای اولین بار در این جزیره، برای تلاش برای پایداری محیط زیست، موفق به دریافت اعتبارنامه سبز جهانی شد. هانسرودی فروتیگر، شادی کسب این نشان را با کارکنانش تقسیم کرد. اومعتقد به اهمیت آشنا کردن کارگران تایلندی با مفهوم توسعه پایدار است:“سال گذشته را با این اعتبارنامه شروع کردیم. می خواستیم به کارگران تایلندی بگوییم که آن جه معنایی برای ما دارد. این که ما می خواهیم به پایداری جهان کمک کنیم. ما یک باغچه کوچک در هتل داریم که خیار و گوجه و سبزی های مختلف محلی در آن می کاریم و آشپزهایمان از محصولات همین باغچه برای تهیه غذا استفاده می کنند.”
تایلند سرزمین تضادهاست. این که این کشور جایگاهش را در اقتصاد جهانی پیدا کرده است، مدیون سنت ها و فرهنگ محلی هم است.
بانکوک با ده میلیون جمعیت، قلب اقتصاد تایلند است. نود درصد از صادرات این کشور از راه این شهر انجام می شود.این شهر همچنین به دلیل تضمین سودآوری سرمایه، بخشش های مالیاتی و نیروی کار ارزان تبدیل به جذاب ترین هدف در آسیا برای شرکت های خارجی شده است. با این حال از نظر دور نداریم که همه این عوامل می توانند تاثیری نامطلوب بر عدالت اجتماعی گذارده و بازتوزیع ثروت در جامعه را مختل کنند.
یک شرکت آلمانی موفق در تایلند، در ابتدای فعالیتش آموخت که تجارت در سرزمینی دیگر نیاز به شناخت فرهنگی نیز دارد. هولگار پالا مدیر صادرات این موسسه در باره اهمیت این مساله و تاثیراتش برای ما توضیح می دهد:“در آلمان شما می توانید صدایتان را بالا ببرید و بی پرده تر سخن بگویید. در تایلند به هیچ وجه نمی توانید این کار را بکنید. باید مراقب باشید که کسی را دست پاچه نکنید. باید مودب باشید و محطاط تررفتار کنید. به علاوه باید به فرهنگ این کشور احترام بگذارید.”
یکصدو بیست کارگر شرکت “استیبل الترون” قطعات دوش حمام می سازند. خانم یوپا تسری بر کارگران و نیازهای ایشان نظارت می کند. او سعی می کند تا پلی باشد میان دو بخش فرهنگی شرکت. او درباره تفاوت فرهنگی حاکم بر محیط کار این شرکت می گوید:” اکثر مردم تایلند به بودا احترام می گذارند در حالی که آلمانی ها نمی فهمند که ما چگونه به او احترام می گذاریم. وظیفه اصلی من هماهنگ کردن ذهنیت آلمانی و تایلندیست برای این که دو طرف همدیگر را درک کنند تا بتوانند با هماهنگی کامل کار کنند.” رونالد هوهن، مدیر اجرایی این کارخانه معتقد است که ترویج بازی های گروهی در میان کارگران، اهمیتی اساسی دارد. او یکی از رسوم فرهنگی تایلند به نام سانوک را توضیح می دهد و می گوید:“مثل این است که در گروه کار می کنید. آن ها دوست دارند هر از چندی یک سانوک داشته باشند. سانوک می تواند به تفریح ترجمه شود که بخشی از فرهنگ تایلند است. اگر آن ها تفریح نداشته باشند، کار و شرکت را ترک می کنند. تفریح برای حفظ هماهنگی اهمیت دارد.” آن طور که برخی تجار می گویند به نظر می رسد که منافع کار در تایلند برای شرکت های خارجی، به دلیل مقررات بوروکراتیک و کمبود کارگران ماهر، کم تر شده است.
جان سونگرن، مدیر شرکت اروپایی” آ سه آن” معتقد است که باید زمان گذاشت تا بتوان روابط لازم را در جامعه کسب کرد. داشتن ارتباط گسترده با دیگران کلید موفقیت در تایلند است.:“داشتن رابطه بیش از یک چیز است. نمی توانید به آسیا بیایید و یک روزه تجارت راه بیاندازید. شما به ارتباط محتاجید. به ویژه اگربه سرمایه گذاری مشترک نیاز دارید، حتما باید یک شریک تایلندی داشته باشید. کسب این اعتماد واطمینان ممکن است سال ها به طول بیانجامد.”
کسب ارتباط نه تنها در صنعت، بلکه در توریسم هم برای سرمایه گذاران اروپایی حائز اهمیت است.
فقط امسال بیش از بیست میلیون توریست به این کشور سفر کرده اند و از این راه شش درصد از اقتصاد ملی کشور تامین شده است. صنعت توریسم در پی جذب گروه های هدف جدید است. توریسم سبز بسیار محبوب شده است. در ساحل کارن در منطقه فوکت یک هتلدار سوییسی برای اولین بار در این جزیره، برای تلاش برای پایداری محیط زیست، موفق به دریافت اعتبارنامه سبز جهانی شد. هانسرودی فروتیگر، شادی کسب این نشان را با کارکنانش تقسیم کرد. اومعتقد به اهمیت آشنا کردن کارگران تایلندی با مفهوم توسعه پایدار است:“سال گذشته را با این اعتبارنامه شروع کردیم. می خواستیم به کارگران تایلندی بگوییم که آن جه معنایی برای ما دارد. این که ما می خواهیم به پایداری جهان کمک کنیم. ما یک باغچه کوچک در هتل داریم که خیار و گوجه و سبزی های مختلف محلی در آن می کاریم و آشپزهایمان از محصولات همین باغچه برای تهیه غذا استفاده می کنند.”
تایلند سرزمین تضادهاست. این که این کشور جایگاهش را در اقتصاد جهانی پیدا کرده است، مدیون سنت ها و فرهنگ محلی هم است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر