اخباروگزارشات کارگری29اردیبهشت ماه1391

- اعتصاب غذا محمد جراحي
- دليل اخراج كارگران شهاب خودرواززبان عضو كارگروه اشتغال استان خراسان رضوي
- تجمع ضدسرمایه داری در فرانکفورت آلمان
- تجمع معترضان به نظام سرمایه داری در مقابل بانک مرکزی اروپا
- اعتصاب کارکنان فرودگاههای پرتغال
اعتصاب غذا محمد جراحي
طبق خبرهاي رسيده از زندان تبريز، محمد جراحي به همراه سه نفر ديگر از همبندانش در اعتراض به وضعيت نامناسب موجود در بند متادون و همچنين احكام غير عادلانه ي خود دست به اعتصاب غذا زده اند.
لازم به ذكر است كه محمد جراحي، كارگر زنداني، در شعبه 1 دادگاه انقلاب تبريز به 6 سال حبس تعزيري محكوم شده است و از تاريخ 29 دي ماه به همراه شاهرخ زماني، براي گذراندن دوران محكوميت خود بازداشت شده اند و اكنون در بندمتادون زندان تبريز در كنار زندانيان مواد مخدر زنداني اند كه بعضا به ايدز و هپاتيت مبتلا هستند.
منبع:وبلاگ کانون مدافعان حقوق کارگر-۱۸ مهٔ ۲۰۱۲
دليل اخراج كارگران شهاب خودرواززبان عضو كارگروه اشتغال استان خراسان رضوي
به گزارش مورخ 29اردیبهشت ایسنا بنقل از سيد جواد رضويان راد  عضو كارگروه اشتغال استان خراسان رضوي ،وجود سياستهاي دوگانه در خصوص بستن تعرفه قراردادهاي سفارش و مقرون به صرفه نبودن توليد سبب اخراج كارگران شهاب خودرو شده است.
براساس این گزارش نامبرده ‌گفت: عليرغم تعهدات و وعده‌هايي كه دولت براي رونق بازار كسب و كار مطرح مي كند در عمل اينطور نيست آن هم در شرايطي كه بخش خصوصي فعال است به عنوان مثال هم اكنون در مورد پژو و ساير محصولات مشابه پژو و سايپا تعرفه‌اي كه براي واردات مي بندند به گونه‌اي است كه براي هيچ واردكننده‌اي نمي صرفد كه رقيب پژو يا سايپا شود اما مجموعه‌هايي كه در حال توليد اتوبوس هستند مثل شهاب خودرو، تعرفه‌اي كه براي آنها مي بندند يا اجازه مي دهند به شهرداريها كه خريد كنند به گونه‌اي است كه توليدكننده اتوبوس و ميني بوس خود به خود توان رقابت را از دست مي دهد.
وي با بيان اينكه وجود سياستهاي دوگانه در اين بخش سبب شده تا توليدكنندگاني مانند شهاب خودرو دست از توليد بكشند، اظهار كرد: در شرايطي كه خط توليد و سفارش دستگاه هست و امكان تبديل سه شيفته و چهارشيفته كردن هم هست،توليدكننده ترجيح مي دهد كه توليد را متوقف و كارگران را اخراج كند چون برايش مقرون به صرفه نيست.
رضويان راد افزود: بسياري از شركتها و كارخانه‌هايي كه متولي آنها دولت بوده يا به عنوان شركت دولتي فعاليت مي كنند نهايت حمايت از آنها به عمل مي آيد ولي به محض اينكه به بخشهاي خصوصي واگذار مي شوند ديگر از حمايت خبري نيست.
عضو كارگروه اشتغال استان خراسان رضوي در ادامه با اشاره به عملكرد سازمانهاي حمايتي در قبال كارگران اخراجي كشورهاي ديگر، گفت: در كشورهاي صنعتي و توسعه يافته، كارفرما به راحتي مي تواند كارگري را اخراج كند و كارگر هم نگران وضعيت پس از اخراجش نيست چون قوانين حمايتي به درستي كار مي كنند و سازمانهاي حمايتي از او حمايت مي كنند كارگر مالياتش را به دولت مي پردازد، بيمه هم پرداخت مي كند بنابر اين پس از اخراج مورد حمايت نهادهاي حمايتي قرار مي گيرد ولي در كشور ما اگر كارگران كارخانه‌اي اخراج شوند دادشان به جايي نمي رسد و نگران وضعيت معيشت بعد از اخراج هستند چون سازمان تامين اجتماعي به وظيفه خود در قبال كارگران به درستي عمل نمي كند.
تجمع ضدسرمایه داری در فرانکفورت آلمان
به گزارش18مه یورونیوز،حدود هزار نفر از مخالفان نظام سرمایه داری در شهر فرانکفورت، با وجود ممنوعیت اعلام شده علیه تجمع، روز پنجشنبه مقابل ساختمان شهرداری حضور پیدا کردند.
در حالی که نیروهای پلیس تلاش می کردند محل تجمع را از چادرهایی که مستقر شده بودند، تخلیه کنند، درگیریهایی بین تجمع کنندگان و ماموران پلیس رخ داد و چند نفر بازداشت شدند.
تظاهرکنندگان که از جنبشهای «ایندیگنادوز» در اسپانیا و «اشغال وال استریت» در آمریکا الهام گرفته اند قصد دارند در روز جمعه با تجمع خود دسترسی به دویچه بانک را مسدود کنند.
پلیس فرانکفورت انتظار دارد که در روز شنبه با حدود چهل هزار نفر از این معترضان روبرو شود که برای ابراز مخالفت با سیاستهای مالی اتحادیه اروپا خود را از نقاط مختلف آلمان به این شهر می رسانند.
براساس این گزارش،فرانکفورت، مهمترین شهر اقتصادی آلمان به شمار می رود که چند نهاد مهم اقتصادی اروپا از جمله بانک مرکزی اروپا در آن واقع است.
تجمع معترضان به نظام سرمایه داری در مقابل بانک مرکزی اروپا
به گزارش یورونیوزبتاریخ 18مه، با ادامه تجمع مخالفان نظام سرمایه داری در مقابل ساختمان بانک مرکزی اروپا در شهر فرانکفورت، پلیس شماری از تظاهرکنندگان را بازداشت کرد.
حدود هزار نفر از تظاهرکنندگانی که از جنبشهای «ایندیگنادوز» در اسپانیا و «اشغال وال استریت» در آمریکا الهام گرفته اند قصد دارند تا روز شنبه به تجمع خود در مقابل بانکهای بزرگ و موسسات مالی ادامه بدهند.
پلیس فرانکفورت انتظار دارد که در روز شنبه با حدود چهل هزار نفر از این معترضان روبرو شود که برای ابراز مخالفت با سیاستهای مالی اتحادیه اروپا خود را از نقاط مختلف آلمان به این شهر می رسانند.
نیروهای پلیس در روز جمعه تلاش کردند معترضان را متفرق کنند و محل تجمع آنها را از اقامتگاههای موقت پاکسازی کنند چرا که برگزاری این تجمع ممنوع اعلام شده است.
اعتصاب کارکنان فرودگاههای پرتغال
به گزارش17مه یورونیوز،در پی اعتصاب کارکنان فرودگاههای پرتغال، بیش از دویست پرواز در روز پنجشنبه با اختلالات زیادی همراه و برخی هم لغو شدند.
در اعتراض به سیاستهای ریاضتی دولت راست میانه لیسبون و کاهش دستمزدها و همداستان با کارکنان فرودگاهها، کارکنان متروی پایتخت هم در ساعات پیک کاری بطور کامل دست از کار کشیدند.
اعتصاب کنندگان قصد دارند جمعه این هفته هم دست به اقدامی مشابه بزنند.
بیست ونهم اردیبهشت ماه 1391

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر