گزیده ای از اخبار و رویدادهای کارگری و عمومی در کردستان شماره 30

تهیه و تنظیم از: اسماعیل ویسی
اعتراض و اعتصابات کارگری
اعتراض و راهپیمایی کارگران بخش خدمات شهرداری بوکان / بر پایه خبر رسیده، روز چهارشنبه 3 خردادماه 120 نفر از کارگران بخش خدمات و جمع آوری زباله شهرداری بوکان که تحت پوشش یک شرکت پیمانکاری به سرپرستی "عزیز پهلوانی" قرار دارند در اعتراض به عدم پرداخت دستمزهای خود، از اداره مخابرات به سوی فرمانداری بوکان راهپیمایی کردند و در ساختمان فرمانداری به تحصن نشستند و خواستار دریافت دستمزهای معوقه خود شدند. کارگران مدت دو الی سه ماه هست که هیچ دستمزدی دریافت نکرده اند و کارفرمای شرکت  از پرداخت دستمزدهای کارگران خودداری می ورزد.
سنگ معدن " برادران آزغ میاندو آب " /  بنا به خبر پخش شده، معدن سنگ برادران آزغ واقع در حومه شهرستان مياندوآب،  داراي 15كارگر ميباشد.  به دليل فشارهاي بيش از حد و  نبود نيروي كار كافي براي پيشبرد كار ها و از همه مهمتر فشار كارفرما مبني بر كار در روزهاي تعطيل، 8 نفر از كارگران معدن نام برده روز 29 اردیبهشت ماه 1391 دست به اعتصاب زده و از رفتن به سر كار امتناع ورزيدند.و ... این معدن به تعدادی بيش از اين كارگر نیاز دارد اما كارفرما از استخدام كارگران بیشتر امتناع می ورزد و كمبود كارگر را با فشار  بر كارگران فعلي جبران می نمايد. و ...
###
اخراج و بیکار سازی
شرکت " به پخش " شعبه سنندج / بنا به گزارش رسیده، " شرکت  به پخش، شعبه سنندج  "  که بزرگترین شرکت پخش و توزیع کالا در ایران می­باشد، در ادمه سیاست بیکار سازی خود به منظور کاهش هزینه­ها، با حذف تعدادی از گروه­های کالایی، که به توزیع کننده­ی سایر محصولات در این شرکت مشهورند،   اخیرا اقدام به تعدیل و اخراج یازده نفر " ابراهیم غنچه دلان – بهمن بهمنی – کریم صفرپور – نادر زارعی – هیرش صالحی – امید کنعانی – شمس­الله حقیقیان – جبار اسلامی – هیرش ورمزیار – جمشید خوروش – محمدرضا عباسپور " از پرسنل فروشنده­ی خود با سوابق طولانی مدت کار در شرکت نمود.  2 خردادماه 1391
كرمانشاه / سایت "كرمانشاه پست" روز ٣١ اردیبهشت 1391  از تعطیلی صدها كوره آجرپزی در استان كرمانشاه خبر داد. در این خبر آمده است: هزاران کارگر کوره های آجرپزی استان کرمانشاه و بخصوص شهرستان کنگاور بیکار شده اند . خبرها از بیکاری بیش از ٥٠٠٠ کارگر حکایت دارد . این موج گسترده و کم سابقه بیکاری در نتیجه تعطیلی صدها کوره آجرپزی سنتی طی دو سال اخیر است. و ...  در ادامه آمده است که: کوره داران و کارگران بیکار ، آغاز هدفمند شدن یارانه ها و افزایش قیمت سوخت را عامل اصلی وضعیت ناامیدکننده خود عنوان کرده اند .
سقز / بنا بر خبر پخش شده ازکمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری "  کارخانه آرد آدمی و آزادی، واقع در میدان مکریان سقز، مشهور به کارخانه آرد 5 طبقه "  سالهاست که در این شهر در حال کار است. مسئولان این کارخانه همیشه به اشکال مختلف حقوق و مزایای  کارگران را تضییع و پایمال  کرده اند و هر بار به بهانه های واهی دستمزد کارگران را ماه ها پرداخت نکرده اند. هر زمان کارگران درخواست حقوق کرده اند،‌ نماینده کارفرما به بهانه اینکه کارخانه در حال بحران بسر می برد از پرداخت دستمزد کارگران خودداری کرده است و اظهار داشته است که پولی برای پرداخت دستمزدها  وجود ندارد . و ...  در ادامه آمده است که: مدت 3 ماه کارگران هیچ گونه  دستمزدی دریافت نکرده اند. کارفرما اظهار داشته است که نمی تواند کارخانه را اداره کند، او از کارگران خواسته است که کارخانه را ترک کنند. و عملا کارگران را اخراج نموده است.  در پی این وضعیت، کارگران  برای دریافت دستمزدهای معوقه و روشن شدن وضعیت کاریشان  هر روز به کارخانه مراجعه می کنند و ...  در تاریخ 23/2/91 و 24/2/91 کارفرما دستور داده که درب کارخانه به روی کارگران بسته شود، متعاقبا کارگران هم در مقابل درب کارخانه تجمع کرده و خواستار بازگشت به کار و حقوق معوقه خویش  می شوند.  کارگران اخراج شده  هر کدام  دارای 17 الی 27 سال سابقه کار در این کارخانه می باشند.
###
دستگیری، زندان و شکنجه فعالین کارگری و اجتماعی
سنندج / بر اساس خبر رسیده از سنندج، روز چهارشنبه 3 خرداد ماه 1391  کلیه دستگیر شدگان مراسم  8 مارس 1390 روز جهانی زن در شهر سنندج "آرمان، سنور حبیبی زاده، ارسطو آخرتی، ادیب سوره بومه ای، کیوان گویلی، اشرف مجیدی نیا، کیومرث بهشتی و سوسن رازانی" که هرکدام با قرار وثیقه های 3 میلیون تومانی ،5 میلیون تومانی و 10 میلیون تومانی از زندان آزاد شده بودند، به دادگاه اسلامی رژیم در این شهر احضار و سپس محاکمه نمودند. و... لازم به ذکر است که این دادگاه هیچگونه  حکمی صادر نکرد. دستگیر و آنان نیز کماکان با قرار وثیقه قبلی باصطلاح آزاد می باشند. که در واقع و عملا نهاد های سرکوبگر حکومت اسلامی آنان را به گروگان گرفته اند تا در هر مقطعی که لازم داشته باشند جو و فضای رعب و وحشت را در میان فعالین جنبش های اجتماعی آزادیخواهانه و برابری طلبانه دامن بزنند، به احظار و  تحت فشار قرار دادن اینها برای اجرای حکم تحمیلی شان متوسل شوند. و ...
سنندج/ بنا بر اخبار رسیده از سنندج، روز ٢٥ اردیبهشت ماه 1391 ، ساعت ٩ و نیم صبح آخرین دادگاه مهرداد امین وزیری برگزار شد. وی به دلیل اتهامات واهی در تاریخ ٣٠ مهر ٩٠ در شعبه ١ دادگاه اسلامی سنندج به ١ سال حبس که به مدت ٥ سال تعلیق است، محکوم کرده بودند.. او در آخرین بازداشتش، پس از تحمل حدود ٣٢ روز بازداشت در اداره اطلاعات سنندج با وثیقه ١٥ میلیون تومانی آزاد شد و در تاریخ ٢٥ اردیبهشت ٩١ اخرین دادگاه مهرداد امین وزیری برگزار شد كه طی حكمی به ٥ سال حكم تعزیری و تعلیقی محكوم کردند.
- بنا به خبری دیگر عصر روز 24 اردیبهشت جوانی 25 ساله بنام "ایوب طاهری" توسط یکی از مامورین نیروی انتظامی از منزلش خارج و صبح روز بعد جسد وی در کوه آبیدر کشف شده است.
-  روز شنبه ٣٠ اردیبهشت 1391 پدرام نصرالهی (نه به ز) از سوی شعبه ٤ دادگاه سنندج احضار شد تا آخرین دفاعیات خود را ارائه دهد. وی به دفاع از خود برخاست و کلیه اتهامات وارده را مردود اعلام کرد. پدرام نصرالهی به اتهام عضویت در کمیته هماهنگی و تبلیغ علیه نظام مورد محاکمه قرار گرفت.
- روز پنج­شنبه 21/2/91 تعداد 5 نفر از بازداشت‌شده‌گان مراسم اول ماه مه سنندج، به اسامی " زاهد بنفشی، محمد لطیفی، حمید طاریمرادی شیرکو کردی و فرزاد حسن­پناهی "  پس از 9 روز بازداشت در اداره­ی اطلاعات شهر سنندج، با قرار وثیقه آزاد شدند.  اما از سایر بازداشت‌شده‌گان اطلاعی در دست نیست.  
آزادی این دوستان عزیز را به خانواده­های‌شان و تمامی کارگران و انسان­های آزادی­خواه و برابری­طلب شادباش گفته و باید فوری و بی قید و شرط تمامی کارگران و فعالان کارگری و  آزدایخواه در بند آزد شوند! و برای رهائی شان از هیچ گونه تلاشی دریغ نورزید.  
###
حواث کاری
- بنا به اخبار  رسیده از سنندج، ظهر روز شنبه 30/2/91  " نبی میری " کارگر ساختمانی در سن 65 سالگی به دلیل فقدان وسائل ایمنی لازم، در حین کار  از پشت بام ساختمانی واقع در شهرک زاگرس سنندج سقوط کرد و متاسفانه  جان باخت.  
جان باخت نبی میری را به خانواده و دوستانشان تسلیت میگوئیم. فراهم ننمودن وسائل و شرایط ایمنیِ لازم توسط کارفرمایان و دولت، دلیل اصلیِ وقوع چنین حوادث ناگواری می باشد. و تنها با متشکل شدن و  مبارزه متحدانه می توان به این شرایط ضد انسانی خاتمه داد که نبی و امثال ایشان در چنین سن و سالی که باید از بیمه بازنشستگی و سایر مزایای احتماعی برخوردار بشوند و به استراحت بپردازند، مجبور به  کار برای تامین معیشت و ادامه زندگی نشوند. و ...   
-  روز 25 اردیبهشت ماه 1391  " زانیار رمضانی "  کارگر آرماتوربند در حین کار در ساختمانی واقع در جاده ساحلی سنندج، از طبقه دوم سقوط کرد و به علت شدت جراحات وارده متاسفانه در دم جان باخت.  
- بر اساس گزارش رسیده از کامیاران، روز چهارشنبه 13 اردیبهشت سال 1391 "صدیق قربانی"  کارگر  سنگ کاری در حین کار به علت عدم امکانات ایمنیدر محل کار، سقوط کرد و متاسفانه  جان باخت.
###
مسایل، مشکلات و رویدادهای اجتماعی
٢.٥ میلیون کودک در معرض خیابانی شدن قرار دارند/ دکتر محمدتقی سبزه‌ای، عضو هیات علمی دانشگاه رازی با اعلام این‌که در حال حاضر حدود ٥٨٠ هزار کودک خیابانی در کشور وجود دارد، گفت: ٢.٥ میلیون کودک هم در معرض خیابانی شدن قرار دارند. وی ادامه داد: ٨٠ درصد کودکان کار مهاجرند و از روستاها به شهر آمده‌اند و اکثر آنها نیز متعلق به خانواده‌های پرجمعیت، بی‌سرپرست و بدسرپرست هستند. وی فقر، بیکاری و حاشیه نشینی را از جمله مهم‌ترین دلایل روی آوردن کودکان به شغل‌های خیابانی دانست و افزود: باید برای رفع این مشکل،برنامه‌ریزی طولانی مدت داشته باشیم. و ...
###
گزارشات
گزارشی از وضعیت کاری کارگران شرکت سقزسازی کردستان(وَن)/ کارفرمایان شرکت سقزسازی کردستان(وَن)، سال­ها پیش به هنگام تاسیس کارخانه و تکمیل پرسنل خود، به عنوان پیش شرط اجرای تمامی فرامین الهی، همچون نماز و روزه را توسط کارگران الزامی می­دانستند و اکیدا متذکر می­شدند: «کارگری که نماز نخواند و یا روزه نگیرد، نباید بر سرِ سفره­ی وَن قرار بگیرد!» تا بدین ترتیب هم شرایط خود را به تمامی کارگران تحمیل نموده و هم تبلیغی گسترده را در میان توده­های مردم مبنی بر دیانت خود به راه انداخته باشند؛ و به طبع بازار مصرف محصولات خود را در میان آنان تامین و تضمین نماید.
اکنون کارفرمایان شرکت وَن، با توجه به گسترش بازار مصرف محصولات خود، و افزایش فروش آن­ها در سطحی وسیع، جهت بهره­وری از حداکثر توان و ظرفیت کارگران، برای کسب سود بیشتر، اجرای آن فرامین الهی را در محیط کار ممنوع اعلام نموده­اند. به طوری که با صدور بخش­نامه­ای در تاریخ 30/2/1391 دستورات خود را در ممنوعیت خواندن نماز، جهت جلوگیری از اتلاف وقت و ممانعت از بروز بی نظمی حاصل از آن را ابلاغ نموده­اند.  " گزارش ارسالی یکی از کارگران شرکت سقز سازی ون می باشد. بدون هیچ تغییری منتشر شده است " .
گزارشی از شرکت " کیوان مرغ " مهاباد / شركت كيوان مرغ مهاباد و شركت هاي تابعه آن، ماكيان و تعاوني 44، واقع در مسير مهاباد- بوكان داراي دويست كارگر مي باشد. كارگران در ابتدای ورود تا سه ماه بيمه نمي شوند و حقوقي معادل 330 هزار تومان دريافت مي دارند و پس از سه ماه در صورتي كه اخراج نگردند حقوق آنها به 380 هزار تومان افزایش مي یابد.
معمولا طول مدت شروع كار تا اتمام آن را اصطلاحا دوره پرورشي مي نامند. در طول اين دوره كه يك سال و نيم مي باشد. معمولا پنج ماهه اول را كارگران روزانه نه ساعت مشغول به كار مي باشند، اما بقيه مدت باقيمانده براي اتمام دوره پرورشي را كارگران روزانه پانزده ساعت در محيط هاي غير استاندارد براي انسان سپري مي نمايند. این در شرایطی است که از طرف مدير مسئول شركت هاي نامبرده به كارگران ابلاغ می شود در صورت شكايت و انتقاد از عملكرد شركت، اخراج در انتظار كارگران بوده و از كساني استفاده مي گردد كه براي كار در دفتر شركت ثبت نام نموده­اند.
لازم به ذكر است كه كارگران مجرد در مدت هر هفته 24ساعت حق مرخصي دارند و متاهل­ها تنها حق دارند سه شب از مرخصي استفاده نمايند.
گزارشی کوتاه از وضعیت کارگران " پروژه سد داریان " در نزدیکی شهر پاوه / سد داريان واقع در 10 كيلومتري شهر نودشه مي باشد .در اين پروژه در مجموع 1500 نفر كارگر و عوامل فني در دوشيفت صبح و شب مشغول به كار مي باشند و بر اساس نوع كار و توانايي و حرفه حقوق و دستمزد  آنها تعيين مي شود . به گفته يكي از كارگران ، كارگر ساده از 450 تا 500 هزار تومان در ماه دستمزد در يافت مي كند كه در مقابل پرداخت دستمزد هيچ گونه برگه يا فيش حقوقي به آنها تحويل داده نمي شود زيرا هيچ گونه پايه حقوق ثابت و يا مزاياي ديگر براي آنها در نظر گرفته نشده است و اين حقوق را در مقابل 11 ساعت كار روزانه دريافت مي كنند به اضافه يك ونيم ساعت كه در روز صرف رفت و برگشت مي كنند در واقع بيش از دوازده ساعت در محل كار هستند. و ...
 در ادمه گزارش آمده است که: همچنين در تاريخ سوم ارديبهشت 1391 نيز يك ساعت به ساعت كاري اضافه شده است.  و ساعت صرف  نهار و شام و استراحت نيز حذف گرديده است.  و کارگران به ناچار برای استراحت و خوردن غذا باید در داخل تونل می ماندند که هیچگونه امکانات بهداشتی و رفاهي ندارد و این منجر به نارضایتی و اعتراض و اعتصاب کارگران در شیفت شب و روز شد و کارفرمایان با این وعده که برایتان اضافه  کاری حساب می کنیم و پولش را پرداخت می کنیم کارگران را راضی کردند که بر سر کارهایشان برگردند.
لازم به ذکر است که این کارگران در یک محیط نا امن کار می کنند که هر لحظه امکان ریزش کوه و سنگهای بزرگ وجود دارد .سر و صدای زیاد و گرد و غبار بیش از حد و نبود تهویه مناسب و بوی بد و رطوبت و نبود امکانات بهداشتی از قبیل مواردی هستند که این کارگران باید در مقابل حقوق ناچيز آن را تحمل کنند. " گزارشات بر گرفته از سایت كميته هماهنگي براي كمك به ايجاد تشكل هاي كارگري "
اسماعیل ویسی
5 خرداد ماه 1391
25 ما مه 2012

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر