اخباروگزارشات کارگری31اردیبهشت ماه1391

- پروین محمدی:گسترش قراردادهاي سفيدامضاء در پي هدفمندي يارانه‌ها
- اعتصاب کیوسک داران تبریزوتجمعشان مقابل ساختمان مرکزی شهرداری تبریز
- كارگران اخراجي دانشگاه آزاد لارستان حقوق معوقه خود را نگرفته‌اند
- قطع گاز پلی اکریل موجب تعطیلی کارخانه و بیکاری 2500 کارگر می‌شود
- ادامه تجمعات اعتراضی معلمان شرکتی آموزش و پرورش مقابل مجلس
- تظاهرات و اعتراض به سبکی دیگر
پروین محمدی:گسترش قراردادهاي سفيدامضاء در پي هدفمندي يارانه‌ها
70 درصد از زنان كارگر با قراردادهاي سفيد امضاء مشغول به كار هستند/ با محدوديت‌هايي كه براي اشتغال زنان وجود دارد توان مقاومت آنان در مقابل قراردادهاي سفيدامضاء هم كمتر است.
يك فعال كارگري گفت: قراردادهاي سفيد امضا پس از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها گسترش يافته‌اند.
پروین محمدی ضمن بيان اين مطلب گفت: به دليل فشار بيش از حدي كه در پي هدفمندي يارانه‌ها و افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي بر بخش توليد وارد شد، كارفرمايان كه از عهده پرداخت هزينه انرژي واحدهاي توليدي بر نمي‌آمدند اين زيان را با انعقاد قراردادهاي سفيد امضا از طريق حقوق كارگران جبران مي‌كنند.
محمدي با بيان اينكه 70 درصد از زنان كارگر با قراردادهاي سفيد امضاء مشغول به كار هستند، درباره پيشينه‌ي اين نوع قرارداد گفت: پس از تفسير تبصره دوم ماده هفت قانون كار قراردادهاي موقت در روابط كار ايران گسترش يافت و اين قراردادهاي ناعادلانه چنان جاي‌پايش را محكم كرد كه ديگر استخدام رسمي كارگر به ندرت اتفاق مي‌افتاد اما اينك با سوءاستفاده از همين قراردادهاي ناعادلانه، قراردادهاي سفيد امضاء دارد جاي پايش را در روابط كار ايران محكم مي‌كند.
اين فعال كارگري يكي ديگر از دلايل رواج قراردادهاي سفيد امضا را گسترش بيكاري دانست و توضيح داد: در شرايطي كه بيكاري چنان گسترش يافته كه كارگر به دليل فقدان امنيت شغلي و براي دستيابي به حق كار كردن حاضر است هر شرايطي را بپذيرد، زير بار خفت پذيرش تسويه حساب قبل از شروع به كار هم مي‌رود.
او وزارت كار را مسئول مستقيم تضييع حقوق زنان كارگر در قالب انعقاد قراردادهاي سفيدامضاء دانست و ادامه داد: وزارت كار مسئول بازرسی از واحد‌های تولیدی را به عهده دارد اما با كوتاهي آنها و شانه خالي كردن از زير بار مسئوليت، دست كارفرما هم براي انعقاد قرارداد سفيد امضا با كارگر باز مي‌شود.
عضو اتحاديه آزاد كارگران ايران با اشاره به محدوديت‌هاي اشتغال زنان در ايران، بيان كرد: به دليل اينكه مردان امكان بيشتري براي انتخاب شغل‌ دارند امكان مقاومت بيشتري هم در مقابل اين قراردادها مي‌توانند داشته باشند اما با محدوديت‌هايي كه براي اشتغال زنان وجود دارد توان مقاومت آنان در مقابل قراردادهاي سفيدامضاء هم كمتر است و به همين دليل شاهد شيوع 70 درصدي اين نوع قرارداد در ميان زنان كارگر هستيم.
اين فعال كارگري يكي ديگر از دلايل رواج قراردادهاي سفيد امضا در ميان زنان كارگر را حضور اكثر آنان در كارگاه‌هاي كوچك دانست و گفت: در كارگاه‌هاي بزرگ كمتر شاهد چنين تخلفاتي هستيم اما در كارگاه‌هاي كوچك و متوسط به دليل كم‌كاري بازرسي كار قراردادهاي سفيد امضا گسترده‌تر است.
محمدي در خاتمه تاكيد كرد: وزارت كار بايد با انجام بازرسي‌هاي دقيق و مستمر و مجازات‌هاي سنگين اجازه سوءاستفاده از شرايط تحميلي به جامعه كارگري را ندهند.
منبع:ایلنا-31اردیبهشت
اعتصاب کیوسک داران تبریزوتجمعشان مقابل ساختمان مرکزی شهرداری تبریز
کیوسک داران تبریزی در اعتراض به عملکرد سازمان میادین شهری شهرداری تبریزدست به اعتصاب زدندو با بستن کیوسک های روزنامه فروشی از فروختن روزنامه‌های سراسری و محلی خودداری کردندو از ساعت 10 در مقابل ساختمان مرکزی شهرداری تبریز در میدان ساعت تجمع کردند.
به گزارش مهربتاریخ31اردیبهشت، کیوسک داران تبریزی در اعتراض به عملکرد سازمان میادین شهری شهرداری تبریز با بستن کیوسک های روزنامه فروشی صبح امروزاز فروختن روزنامه‌های سراسری و محلی خودداری کردندو از ساعت 10 در مقابل ساختمان مرکزی شهرداری تبریز در میدان ساعت گرد هم آمدند تا اعتراض خود را نسبت خلاء های قانونی که موجب ایجاد مشکلات عدیده ای برای آنان شده است اعلام کنند.
بنا بهمین گزارش،کیوسک داران، نداشتن اجازه برای برقرار کردن میز نمایش مطبوعات از سوی سازمان میادین ، تداخل قوانین شهرداری با فرهنگ و ارشاد اسلامی ، بالا بودن اجاره بهای کیوسک ها و اخذ عوارض و مالیات هنگفت در ابتدای واگذاری کیوسک جهت بهره برداری و بیمه نبودن فعالان این بخش از فرهنگ کشور را دلیل این تجمع اعلام کردند.
کیوسک داران تبریزی در جلسه شورای اسلامی شهر حضور یافته و خواسته های خود را در قالب یک نامه سر گشاده به اطلاع اعضای شورای شهر و استاندار آذربایجان شرقی رساندند.
بخش هایی ازنامه سرگشاده کیوسک داران تبریزبه گزارش 31اردیبهشت فارس بقرارزیراست:
-تصویب و اخذ غیرکارشناسی اجاره بها چند صد هزار تومانی ماهیانه از کیوسک‌های مطبوعاتی با وجود دریافت وجوهات قانونی در زمان واگذاری این کیوسک‌ها موجب مشکلات عدیده‌ای برای این قشر شده است.
-مشخص نبودن متولی فرهنگی و بازوی اجرایی نظارت بر عملکرد کیوسک‌های مطبوعاتی سطح شهر و تداخل قانونی و اجرایی فعالیت‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد، شهرداری تبریز و سازمان میادین شهرداری تبریز متصدیان کیوسک‌های مطبوعاتی را دچار سردرگمی کرده و هر روز باید پاسخگوی همه باشند.
-سازمان میادین و خدمات شهری مناطق شهرداری تبریز با اعمال فشار بر عدم دایر کردن میزهای نمایش و فروش نشریات با بیان عناوین کذایی سد‌ معبر حتی در محل های غیرمعارض از دیگر مشکلات این قشر است.
-با عنایت به سرانه پایین مطالعه در کشور و استان، تیراژ محدود و کم نشریات، فروش محدود و سود ناچیز حاصل از آن و بسیاری از موارد دیگر، این قشر زحمت‌کش و آسیب‌پذیر به عنوان زنجیره پایانی و یکی از اصلی‌ترین عوامل رسانه و اطلاع‌رسانی، دچار کم‌لطفی و بی‌مهری مسئولان استانی شده و به نوعی از پیش باخته محسوب می‌شوند.
در ادامه این نامه با بیان اینکه کیوسک‌داران تبریز از بیمه‌های اجتماعی و سایر موارد حمایت‌های ملی و اجتماعی تعریف شده برای مشاغل محروم هستند، خواستاردخالت مستقیم استاندار آذربایجان‌شرقی به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی استان شدند.
كارگران اخراجي دانشگاه آزاد لارستان حقوق معوقه خود را نگرفته‌اند
به گزارش مورخ31اردیبهشت ایلنا،یکی از کارگران قراردادی دانشگاه آزاد واحد لارستان از عدم پرداخت حقوق و معوقات خود و ساير كارگران خدماتي اين دانشگاه يك سال پس از اخراج خبر داد.
براساس این گزارش، اين كارگر تعداد اخراج شدگان را ۶۰ نفر اعلام کرد و افزود: كارگران اخراجي در بخش خوابگاه‌‌ها و سایر مشاغل خدماتی كار مي‌كردند که با گذشت بیش از یکسال هنوز حقوق و مطالبات قانونی‌شان پرداخت نشده است.
او مدعي شد: بهانه مسئولان دانشگاه آزاد لارستان از اخراج کارگران خدماتی، كاهش تعداد دانشجویان جذب شده و به تبع كاهش درآمدهاي اين واحد آموزشي اعلام شده است.
او درباره سوابق فعالیت كارگران اخراج شده اظهار داشت: میانگین سوابق کاری این ۶۰ نفر از ده سال تا ۱۵ سال بوده است.
قطع گاز پلی اکریل موجب تعطیلی کارخانه و بیکاری 2500 کارگر می‌شود
به گزارش31اردیبهشت ایلنا،مدير عامل كارخانه پلي‌اكليل ايران در نامه‌اي به استا‌دار اصفهان مشكلات اين واحد توليدي را در پرداخت بدهي كامل اداره گاز تشريح كرده‌است.
در اين نامه آمده است: در ماههای گذشته تلاش شده بدهی جاری گاز به مرور و با توافق رییس محترم شرکت گاز استان پرداخت شود که این مهم انجام گرفته است( پیشاپیش هر هفته یک میلیارد ریال پرداخت شده است) و قطعا در آینده تا تسویه کل بدهیها ادامه خواهد یافت.
در بخش ديگري از اين نامه، مديرعامل پلي‌اكريل ايران با اشاره به كاهش 50 درصدي ظرفيت توليد اين كارخانه در سال جاري، عنوان شده است: طبیعتا مصرف گاز نسبت به سال پیش کاهش خواهد داشت.
متن كامل اين نامه در ادامه مي‌آيد:
برادر ارجمند جناب آقای دکتر ذاکر اصفهانی
استاندار محترم اصفهان
با سلام
احتراماً باستحضار میرساند در تاریخ 1391/2/26 مسئولین شرکت گاز شهرستان مبارکه با حضور در محل کارخانه اقدام به قطع گاز شرکت پی اکریل ایران نمودند که این اقدام موجب تعطیلی واحدهای تولیدی و خسارتهای جبران ناپذیر و همچنین بیکاری کارکنان این شرکت خواهد شد. این درحالی است که در ماههای گذشته تلاش شده بدهی جاری گاز به مرور و با توافق رییس محترم شرکت گاز استان پرداخت شود که این مهم انجام گرفته است( پیشاپیش هر هفته یک میلیارد ریال پرداخت شده است) و قطعا در آینده تا تسویه کل بدهیها ادامه خواهد یافت.
یادآوری این نکته را نیز ضروری می داند که از ابتدای سال جاری بدلیل مشکلات تحریم 50٪ ظرفیت های شرکت مورد استفاده قرار گرفته و طبیعتا مصرف گاز نسبت به سال پیش کاهش خواهد داشت. جالب اینکه ایشان مدعی هستند که این اقدام به دستور صریح رئیس جمهوری انجام میگیرد؟!!!
خواهشمند است دستور فرمایید برای جلوگیری از تبعات بیکاری کارکنان و پایین دستی نساجی اقدام مقتضی صورت پذیرد.
این گزارش حاکیست قطع گازتعطیلی کارخانه ،زیرمجموعه هایش وبیکاری 2500نفررا بهمراه خواهدداشت .
ادامه تجمعات اعتراضی معلمان شرکتی آموزش و پرورش مقابل مجلس
به گزارش 31ادیبهشت فارس، تعدادی از معلمان شرکتی وزارت آموزش و پرورش امروز و برای چندمین بار در اعتراض به عدم تعیین تکلیف وضعیت خود مقابل مجلس تجمع کردند.
این گزارش حاکیست،تجمع‌کنندگان با سردادن شعارهایی خواستار حمایت و پیگیری نمایندگان مجلس در خصوص وضعیت معلمان شرکتی آموزش و پرورش بوده‌اند؛ همچنین تجمع‌کنندگان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: "ما خواستار تعیین تکلیف وضعیتمان در مجلس هشتم هستیم."
یکی از تجمع‌کنندگان گفت: ما امروز برای چندمین بار اینجا جمع شده‌ایم تا نمایندگان مجلس وضعیتمان را رسیدگی کنند.
وی افزود: پیش از این نیز از طریق مراجع مربوطه پیگیری‌هایی را انجام داده‌ایم ولی تاکنون به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌ایم؛ مسئولان باید به وضعیت ما رسیدگی کنند چراکه ما برای آموزش و پرورش کار می‌کردیم و درست نیست که در حال حاضر بلاتکلیف باشیم.
مشرق 31اردیبهشت درهمین رابطه گزارش می دهد:
این روزها تعداد تجمع مقابل مجلس در حال رکورد زدن است و این بار قرعه به نام آموزگاران و مربیان پیش دبستانی افتاد.
در تجمع امروز که ترافیکی سنگینی را در اطراف درب ورودی شرقی مجلس ایجاد کرده ،حدود 300 تا 400 نفر از آموزگاران و مربیان پیش دبستانی حضور دارند .
 بر اساس این گزارش ،درخواست این تجمع کنندگان در رابطه با عدم قراردادی شدن آنها توسط آموزش و پرورش بود .
طبق مصوبه دولت همه نیروهای شرکتی باید توسط دستگاه زیر مجموعه خود قراردادی شوند و این در حالی است که تعدادی از شرکت کنندگان در این تجمع دارای چندین سال سابقه کار بودند .
تظاهرات و اعتراض به سبکی دیگر
به گزارش19مه یورونیوز،در اعتراض به 30 در صد افزایش قیمت بلیط مترو در مادرید ، چند صد نفر از اهالی با پوشیدن لباس های شیک و گران قیمت در ایستگاه پوئرتو دل سول یکی از ایستگاههای اصلی شهر تجمع کردند.
این روش اعتراضی کنایه از مشکلات اقتصادی مردم اسپانیا است. آنها می گویند با توجه به گرانی بلیط، استفاده از مترو یک نوع رفاه و تجمل است و کارکنان معمولی و کارگران دیگر استطاعت خرید بلیط را ندراند.
یکی از شرکت کنندگان در این اعتراض می گوید:“می خواهیم به آنها بگویم که حقوق ما کافی نیست. نمی شود با حداقل دستمزد زندگی کرد بعلاوه قیمت بلط مترو هم اضافه شود. چطور باید حقوق مان را آخر ماه باید برسانیم.”
دیگری در توضیح شیوه اعتراض می گوید:” در حالیکه قیمت بلیط مترو بطور قابل توجه ای افزایش پیدا کرده، استفاده از مترو مانند سفر با قطار ویژه “اورینت اکسپرس” است. ما طوری لباس پوشیدیم که گویی می خوهیم سوار این گونه قطار ها بشویم.”
قیمت ده بلیط مترو از 9 یورو و 30 سنت به 12 یورو افزایش پیدا کرده است. این بیشترین میزان افزایش قیمت بلیط مترو در ده سال گذشته است.
سی ویکم اردیبهشت ماه1391
akhbarkargari2468@gmail.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر