اخباروگزارشات کارگری1تیرماه1391

- شیرخان نبوی از فعالین کارگری کامیاران درگذشت
- اطلاعیه به مناسبت درگذشت شیرخان نبوی
- اخباری ازفعالین کارگری بازداشت شده کرج وانتقالی به اداره اطلاعات رشت
- سایه شوم پیمانکار بر سر کارگران دروزارت نفت
- حقوق ۲۰۰ کارگر بوژان چهار ماه به تعویق افتاده است
- واگذاري سهام عدالت به کارگران همچنان در حد حرف!!!
- ارتش آرژانتین به مقابله با اعتصاب کنندگان رفت
- تظاهرات گسترده در حدود شصت شهر اسپانیا
شیرخان نبوی از فعالین کارگری کامیاران درگذشت
طبق خبر رسیده به انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه، امروز پنجشنبه 1 تیر 1391 ساعت 11 صبح، شیرخان نبوی فعال کارگری و کارگر شرکت پرهون طرح در نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج در حین کار دچار سکته قلبی شده و قبل از رسیدن به بیمارستان فوت کرده است.
انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه     1/4/1391
اطلاعیه به مناسبت درگذشت شیرخان نبوی
با کمال غم و اندو امروز پنجشنبه 1تیر 91 قلب مالامال از محبت و انساندوستی دوست عزیزمان شیرخان نبوی از تپش باز ایستاد و همه ما دوستان خود را در غم فرو برد.
شیرخان یکی از فعالین کارگری شهر کامیاران بود که مدت طولانی ای از عمر خود را صرف مبارزه و تلاش برای بهبود وضع زندگی کارگران و همه انسانهای رنج دیده نمود. او خود را تنها دربست و محدود به اعضاء خانواده اش نمی دانست، بلکه نسبت به سرنوشت اکثریت مردم زحمتکش جامعه احساس مسولیت داشت.
با مرگ شیرخان نبوی ما فعالین کارگری رفیقی خستگی ناپذیر را از دست دادیم و کارگران یک فعال و دلسوز خود را.
با ادامه راهش برای رسیدن به رفاه و خوشبختی انسانها یاد عزیزش را گرامی می داریم.
انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه
جمعهائی از فعالین کارگری شهرهای سنندج و کامیاران
1/4/1391
اخباری ازفعالین کارگری بازداشت شده کرج وانتقالی به اداره اطلاعات رشت
همانطوریکه دراطلاعیه مورخ 31خردادماه کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری آمده است ،تعدادی از فعالین کارگری واعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری بازداشت شده درکرج به زندان اداره اطلاعات رشت منتقل شده اند.
بنا به یک خبردریافتی، امروز1تیرخانواده های این فعالین کارگری منتقل  شده به اداره اطلاعات رشت مقابل درب زندان رشت اجتماع کردندتا از وضعیت عزیزانشان باخبرشوند.
بنا به گزارش همین منابع موثق، زندانبانان هیچ اطلاعاتی دراختیاراین خانواده ها قرار نداند اما تعدادی از این بازداشت شدگان تماس تلفنی کوتاهی با خانواده داشتند.
اخباروگزارشات کارگری-اول تیرماه 1391
سایه شوم پیمانکار بر سر کارگران دروزارت نفت
به گزارش 1تیر پانا نیوز،کاربران این پایگاه خبررسانی با ارسال یادداشتی از درج آگهی در بخش مناقصه‌های امور پیمان‌های شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی خبر داده‌اند که متن یادداشت کاربران و به دنبال آن متن آگهی مورد نظر که در سایت این شرکت نیز قابل ملاحظه است در پی می‌آید:
"با سلام در عسلویه در شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی قسمت مستغلات تاسیسات که شامل صدها کارگر هستند نه تنها آنها تبدیل وضعیت نشده‌اند بلکه برای تعیین پیمانکار بعدی پیمان مستغلات را به مناقصه گذاشته‌اند که متاسفانه سایه شوم پیمانکار هنوز هم بر سر کارگران است و جهت تایید و صحت این گفته‌ها خواهشمند است لینک زیر را مشاهده فرمایید:


 آگهی شماره : 90/598
تاریخ درج : ۱۳۹۱/۳/۷
تاریخ انقضاء :
موضوع :
عملیات حفظ، نگهداری و تعمیرات بخشهای ساختمانی وتاسیساتی پالایشگاه ها و کمپ های شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی
فرم گزارش شناخت
ارزیابی کیفی مناقصه گران
فرم جزئیات مناقصه                  
حقوق ۲۰۰ کارگر بوژان چهار ماه به تعویق افتاده است
به گزارش1تیرایلنا، بیش از ۲۰۰ کارگر کارخانه یخچال سازی بوژان چهار ماه حقوق دريافت نكرده‌اند.
بنا بهمین گزارش، اکثر واحد‌های توليدي با مشكلاتي مشابه آنچه براي بوژان رخ‌داده دست به گريبانند و سرنوشت کارگران‌شان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
واگذاري سهام عدالت به کارگران همچنان در حد حرف!!!
واگذاري سهام عدالت به کارگران همچنان در حد حرف و در هاله اي از ابهام باقي مانده است. در حالي که دبير کل کانون شرکت هاي سرمايه گذاري استاني سهام عدالت ۲۶ دي ماه ۸۹ از «دستور وزير اقتصاد براي توزيع سهام عدالت بين اقشار باقي مانده خبر داده بود» و يک مسئول وزارت کار هم اول بهمن پارسال از واگذاري سهام عدالت کارگران تا پايان همان سال خبر داد. رئيس اتحاديه کشوري تعاوني هاي سهام عدالت هم ۱۱بهمن۹۰ گفته بود از آن جايي که پرونده سهام عدالت بايد تا پايان سال ۹۰ قطعي شود سهام عدالت کارگران به زودي توزيع خواهد شد اما با گذشت ۳ماه از سال ۹۱ هنوز خبري از اعطاي سهام عدالت به کارگران نيست.
خراسان در سلسله گزارش پي گيري وعده هاي مسئولان «تقويم وعده ها» به بررسي سابقه اين موضوع و سرنوشت واگذاري سهام عدالت به قشر آسيب پذير جامعه يعني کارگران پرداخته است.
اعطاي سهام عدالت با شعار توسعه عدالت اجتماعي از ابتداي فعاليت دولت نهم توسط رئيس جمهور در سال ۸۵ کليد خورد و طي اين مدت در بيش از ۱۹مرحله به گروه هاي مختلفي از آحاد جامعه شامل مددجويان کميته امداد، بهزيستي، رزمندگان فاقد شغل، روستاييان و عشاير، شاغلان دستگاه هاي اجرايي، بازنشستگان لشکري و کشوري و تامين اجتماعي، خبرنگاران، خادمان مساجد، تاکسي رانان و... اين سهام تعلق گرفت.
اسفندماه سال۸۹ بود که پس از ماه ها رايزني و گفت وگوي کارگران با دولت و چند مرحله دستور رئيس جمهور براي تسريع در واگذاري سهام عدالت کارگران، سامانه ثبت نام سهام عدالت ويژه کارگران با اولويت کارگران ساختماني و فصلي در پرتال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي براي فراهم شدن زمينه ثبت نام و واگذاري سهام عدالت به آخرين گروه اجتماعي باقي مانده در جامعه ايجاد شد. آغاز ثبت نام کارگران بارقه اميدي در دل تنها گروه مستحق و بازمانده از دريافت سهام عدالت ايجاد کرد.
21شهريور ماه پارسال هم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي در اطلاعيه اي اعلام کرد که از ۲ميليون و ۷۳۴ هزارو۱۶۹ کارگر متقاضي سهام عدالت تاکنون يک ميليون و ۵۰۰هزار نفر تاييد شده اند.
6 آبان ماه هم مديرعامل اتحاديه کشوري تعاوني هاي سهام عدالت خبر داده بود که همپوشاني ها و کارهاي مربوط به ثبت نام کارگران انجام شده است و هم اکنون در مراحل چاپ اوراق سهام هستيم و برگه هاي فراخوان از طريق مراجع ذي ربط بين کارگران توزيع مي شود.
«داريوش پاک بين» رئيس اتحاديه کشوري تعاوني هاي سهام عدالت بهمن ماه پارسال يکي از علل تاخير در پرداخت سهام عدالت کارگران را تخصيص نيافتن ۱۰هزار ميليارد تومان درآمد حاصل از فروش کارخانجات و شرکت هاي دولتي اعلام کرد. او گفته بود شرکت ها و کارخانجات صدر اصل۴۴ بايد در جريان طرح سهام عدالت واگذار شوند تا از محل واگذاري آن ها بتوان سهام عدالت ديگر گروه ها را پرداخت کرد.
3.2ميليون کارگر منتظرند
در مقطع ثبت نام کارگران فصلي و کارگران ساختماني براي دريافت سهام عدالت ۳ميليون و ۲۰۰هزار نفر در سامانه اينترنتي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي ثبت نام کردند و در حالي که قرار بود ۲گروه ديگر از کارگران قراردادي و رسمي نيز در فراخوان بعدي ثبت نام شوند ولي نه تنها از واگذاري سهام عدالت ۲گروه اول خبري نشد بلکه فراخوان ۲گروه بعدي نيز انجام نشد.
13شهريور ماه پارسال «مسعود کاظم زاده» مدير کل اجتماعي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي اعلام کرده بود که تاکنون شرايط ۷۲۶ هزارو۵۷۰ نفر از کارگران فصلي و ساختماني ثبت نام کننده براي دريافت سهام عدالت احراز شده است.
19شهريور ماه ۹۰ هم همين مقام مسئول به خبرگزاري فارس گفت طبق تاکيد رئيس جمهور نامه واگذاري سهام عدالت به همه کارگران از سوي اين وزارت خانه به رياست جمهوري ارسال شده تا وزارت اقتصاد اين موضوع را پي گيري کند. رئيس جمهور در ديدار با مسئولان به مناسبت روز کار و کارگر دستور داده بود تا به تمام کارگران سهام عدالت واگذار شود.
اما سال ۹۱ هم در حالي آغاز شد که از توزيع سهام عدالت کارگران خبري نشد. ۱۸فروردين ماه اعلام شد که قرار است واگذاري سهام عدالت به ۱۰۰هزار کارگر آغاز شود و....
ما را به خير تو اميد نيست
در حال حاضر زمزمه هايي از به پايان رسيدن واگذاري سهام عدالت به هموطنان به گوش مي رسد و خيلي ها نيز نرسيدن سهام عدالت به کارگران را به دليل اتمام اين نوع سهام مي دانند.
يک کارگر ساختماني با اشاره به اين که ابتداي سال۹۰ در سامانه اينترنتي سهام عدالت ثبت نام کرده است به ما مي گويد: با وجود آن که کارگران ساختماني و فصلي ضعيف ترين گروه ها و دهک هاي جامعه هستند ولي به دليل اين که حامي و يک نهاد حقوقي مدافع خود ندارند مي بينيم که در توزيع سهام عدالت که حق دهک هاي کم درآمد است در رتبه آخر قرار دارند و با وجود اين که ۲سال است ما براي دريافت سهام عدالت لحظه شماري مي کنيم هنوز از واگذاري اين سهام و تعيين تکليف ثبت نام ما خبري نيست و هيچ کس هم در مجامع کارگري، شرکت تعاوني سهام عدالت و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعي جواب گوي ما نيست.
«محمد عربي» از جمله کارگراني است که يک سال قبل در سايت وزارت کار براي دريافت سهام عدالت ثبت نام و کد رهگيري دريافت کرده است. او به خراسان مي گويد: چند نوبت براي اطلاع از سرنوشت ثبت نام به سايت مذکور مراجعه کرده ام ولي هر بار نتيجه اين بود که هنوز پردازش اطلاعات انجام نشده است.
وي مي افزايد: اگر دولت قصد ندارد کمکي به کارگران ساختماني و فصلي بکند چرا آن ها را به زحمت انداخته و سرگردان مي کند.
«سبزيان» کارگر يک واحد توليدي نيز با انتقاد از سياست هاي دولت مي گويد: متاسفانه کارگران در عين حال که آسيب پذيرترين قشر جامعه اند ولي در برخورداري از سهام عدالت آخرين گروه هستند و تا به حال کارگران از مزاياي اين سهام برخوردار نشده اند.
در حالي که بسياري از کارمندان و شاغلان دولت سهام عدالت دريافت کرده اند هنوز يک کارگر تحت پوشش تامين اجتماعي سهام نگرفته است و به نظر مي رسد اعطاي سهام عدالت کارگران ساختماني و کارگران فصلي که يک سال قبل ثبت نام کرده اند نيز به فراموشي سپرده شده و قرار است پرونده سهام عدالت نيز بسته شود.
آمار بي آمار!
يکي از دلايل محقق نشدن سهام عدالت کارگران تناقض آماري در اين حوزه است. «داريوش پاک بين» مديرعامل اتحاديه سهام عدالت در اين باره اوايل سال ۹۰ گفته بود آمار سازمان خصوصي سازي در برآورد تعداد ۴ ميليون کارگر اشتباه است، حداقل ۱۰ ميليون کارگر داريم و با توزيع سهام عدالت کارگران از ارديبهشت ۹۰ اين فرآيند ۲ سال به طول مي انجامد.
به گزارش خبرگزاري فارس تکميل مراحل شناسايي، ثبت نام و توزيع اوراق سهام عدالت بين کارگران حداقل تا پايان سال ۹۱ به طول مي انجامد. او گفته بود در خصوص توزيع ۴ ميليون سهام عدالت بين قشر کارگري بين وزارت خانه هاي اقتصاد و دارايي و تعاون و رفاه و سازمان خصوصي سازي اتفاق نظر وجود ندارد.
وي در برآوردي تعداد کارگران مشمول دريافت سهام عدالت در کشور را بين ۹ تا ۱۱ ميليون نفر اعلام و خاطرنشان مي کند: تمامي کارگران فصلي، خدماتي، پيماني، شرکتي، کارگران شاغل در فعاليت هاي توليدي، توزيعي، خدماتي خصوصي و حتي کارگراني که از بيمه بيکاري استفاده مي کنند همه و همه مشمول دريافت سهام عدالت مي شوند.
به کارگران ساماندهي نشده و اولويت ها روشن نيست و پي گيري هاي مکرر اين تشکل نيز به جايي نرسيده است.
خبري نيست
اما تازه ترين خبر درباره سرنوشت سهام عدالت کارگران را «کاوه اشتهاردي» معاون فرهنگي و اجتماعي وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي اعلام کرده و از توافق با سازمان خصوصي سازي براي حل مشکل واگذاري اين سهام خبر داده است. به گفته وي مباحث مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه انجام شده و منتظر نتيجه اقدامات بخش کارگري هستيم. او مي گويد: در عين حالي که واگذاري سهام عدالت به کارگران در حيطه اختيارات اين وزارتخانه نيست ولي وزارت امور اقتصادي و دارايي درباره سهام عدالت کارگران با مسائل و ملاحظاتي روبه روست که به سقف و تعداد کارگران مشمول مربوط مي شود و به علت محدوديت سهام بايد راهکاري براي اين موضوع پيدا کرد. اين مقام مسئول تصريح کرده است که زمان واگذاري سهام هنوز مشخص نيست و جمع بندي توافقات حاصل شده به مراجع واگذاري سهام ارجاع شده و در حال کارشناسي است.
پي گيري گزارشگر خراسان از طريق اداره اخبار و اطلاع رساني روابط عمومي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي نيز حاکي است هيچ خبر تازه اي درباره واگذاري سهام عدالت وجود ندارد.
منبع:خراسان-1تیر-بخش هایی ازیک گزارش
ارتش آرژانتین به مقابله با اعتصاب کنندگان رفت
اعتصاب کنندگان به پایین بودن دستمزدهایشان معترضند و خواهان افزایش حقوق خود متناسب با تورم 25 درصدی کشور هستند.
به گزارش21ژوئن یورونیوز،دولت آرژانتین ارتش را برای مقابله با اعتصاب کنندگان بخش حمل و نقل فراخواند.
نیروهای ارتش به تاسیسات سوخت رسانی فرستاده شدند تا رانندگان خودروهای حمل سوخت را مجبور به پایان دادن به اعتصاب و از سرگیری کار خود کنند.
دولت به اتحادیه های کارگری رانندگان کامیون دستور داده بود که دست به اعتصاب نزنند اما این اتحادیه ها علی رغم خواست دولت اعتصاب خود را آغاز کردند.
دولت علیه اعتصاب کنندگان اعلام جرم کرده است.
اعتصاب کنندگان به پایین بودن دستمزدهایشان معترضند و خواهان افزایش حقوق خود متناسب با تورم 25 درصدی کشور هستند.
پابلو مویانو، دبیر کل اتحادیه رانندگان کامیون می گوید: «به نظر من شماری از اعضای دولت کمی عصبی شده اند. تنها چیزی که از آنها می خواهیم این است که به ما و خواسته های ما گوش بدهند. نه فقط به درخواست ما برای 30 درصد افزایش حقوق بلکه به آن چه که در یک سال گذشته خواهان آن بوده ایم.»
دولت آرژانتین چند هفته قبل شرکت نفتی وای پی اف را که عمده سهامش در اختیار شرکت اسپانیایی رپسول بود ملی کرد.
آرژانتین مدعی است که رپسول به اندازه کافی در بخش استخراج سرمایه گذاری نکرده است تا نیاز آرژانتین به واردات کمتر شود.
آرژانتین سومین اقتصاد بزرگ آمریکای جنوبی است و اعتصاب رانندگان کامیون که قرار است سه روز طول بکشد، توزیع سوخت را در این کشور مختل کرده است.
تظاهرات گسترده در حدود شصت شهر اسپانیا
دهها هزار نفر در مادرید، بارسلون و حدود شصت شهر دیگر اسپانیا، علیه سیاست ریاضت اقتصادی دولت و در حمایت از خدمات عمومی اساسی بجای حمایت پرهزینه از بانکها، تظاهرات کردند.
به گزارش20ژوئن یورونیوز،مردم اسپانیا از بازگشت ماریانو راخوی نخست وزیر کشورشان، از اجلاس گروه بیست در مکزیک، با یکی دیگر از گسترده ترین اعتراضات خیابانی استقبال کردند.
روز چهارشنبه، دهها هزار نفر در مادرید، بارسلون و حدود شصت شهر دیگر اسپانیا، علیه سیاست ریاضت اقتصادی دولت و در حمایت از خدمات عمومی اساسی بجای حمایت پرهزینه از بانکها، تظاهرات کردند.
این در حالی است که دولت اسپانیا، بعنوان چهارمین اقتصاد منطقه یورو که هم اکنون در قلب طوفان بحران پول واحد اروپایی قرار گرفته، آماده می شود تا درخواست رسمی کمک برای بانکهای خود را ارائه دهد.
با این حال، این کشور هنوز به نگرانیها در قبال یک طرح احتمالی کمکی که ممکن است چند صد میلیارد یورو هزینه در بر داشته باشد، پاسخی نداده است.
اول تیرماه1391

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر