اخبار کارگری 29 ژوئن 2012

تجمع خانواده بازداشت شدگان اعضای کمیته هماهنگی

خبرگزاری هرانا - بر اساس گزارش رسیده، روز پنج شنبه ۸ تیر ماه ۱۳۹۱، خانواده‌های بازداشت شدگان اعضای کمیته هماهنگی دست به تجمع زدند. به گزارش تارنمای ملی-مذهبی، این تجمع با حضور اعضای خانوادهٔ بازداشت شدگان و دیگر فعالین کارگری برگزار شد که بعد از چند ساعت تجمع، مسئولین دادسرا به تجمع کنندگان اعلام کردند که تا روز شنبه به وضعیت کارگران زندانی رسیدگی خواهد شد.

بر اساس همین خبر، تا کنون میترا همایونی در زندان لاکان، جلیل محمدی، ریحانه انصاری و علیرضا عسگری در زندان رجایی شهر با خانواده‌های خود ملاقات نداشته‌اند.
گفتنی‎ست،در هفته‌های گذشته بیش از شصت تن از فعالان کارگری و اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری در کرج بازداشت شدند.

خبر آسیب دیدگی شدید محمود صالحی و دیگر اعضای کمیته هماهنگی در مجمع عمومی اخیر

مطابق اخباری که پیش تر منتشر شد، در جریان حمله نیروهای امنیّتی به مجمع عمومی کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، اکثر بازداشت شدگان به صورت جدّی مضروب شده و آسیب دیده اند. از جمله سید خالد حسینی که به شدّت از ناحیه گوش صدمه دیده و تقریبا شنوائی خود را از دست داده است وهمچنین محمود صالحی که از ناحیه لگن دچار شکستگی و آسیب جدّی شده است. امروز پس از تحمّل چندین روز درد شدید و دشواری های حرکتی، با مراجعه به پزشک و طی کردن مراحل عکس برداری، مشخص شد که لگن محمود صالحی در اثر حمله نیروهای امنیتی و ضربات وارده بر وی شکسته شده است . سایر افراد حاضر در نشست مجمع عمومی کمیته هماهنگی نیز به نحوی دچار جراحت و کوفتگی و آسیب های فیزیکی شده اند و این تعرّض به جسم و جان کارگران و فعالین کارگری محکوم است.
کمیته‌ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری

تجمع اعتراضی به ساخت جاده و قطع هزاران درخت جنگل ابر

در تجمعی که روز پنجشنبه شماری از دوستداران محیط‌ زیست و فعالان و تشکل‌های غیردولتی حامی محیط زیست نظیر جمعیت دیده‌بان طبیعت، باشگاه‌های کوهنوردی ،ستاد مردمی حفاظت از طبیعت شاهرود و … مقابل فرمانداری شاهرود برگزار کردند از مسئولان مربوطه خواسته شده «از احداث جاده پنجم شاهرود- شمال در جنگل سه میلیون ساله ابر که هیچ‌گونه توجیه اقتصادی و اجتماعی ندارد و تنها بر اساس وعده‌های انتخاباتی کاندیداهای مجلس و کسب منافع زمین‌خواران و مافیای چوب بوده است جلوگیری کنند.»
به گزارش ایسنا تجمع‌کنندگان با تاکید براینکه “به راهی جدید نیاز ندارد” در نامه‌ای خطاب به مسئولان مطرح کردند که با تبدیل جنگل ابر به کلاردشتی دیگر که امروزه تنها جنگلی ویرانه و انبوهی از ویلا در آن باقی‌مانده است، به‌طور قطع ده‌ها روستای پایین دست این منطقه در معرض خطر سیل و ویرانی قرار خواهند گرفت.
روز پنجشنبه علیرضا اورنگی، رییس سازمان جنگل‌ها در حالی تعداد درختان قطع شده در جنگل حفاظت شده ابر را ۴۶۵ اصله دانست که دو روز قبل از آن محمدجواد محمدی‌زاده، رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست شمار درختان قطع شده در این طرح را تنها ۳۲ اصله اعلام کرده و گفته بود که برخلاف برخی ادعاها مبنی بر احداث جاده‌ای عریض در جنگل ابر، مجوز احداث جاده روستایی درجه دو به عرض پنج متر در این جنگل صادر شده است.
این اظهارات پیرامون جنگل ابر که به گفته محمدی فاضل، معاون طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست بنا بود تا پایان بهار امسال در زمره جنگل‌های تحت حفاظت سازمان محیط زیست درآید، در حالی مطرح شد که در نخستین روزهای تابستان امسال شماری از فعالان محیط زیست تعداد درختان قطع شده در این جنگل که به گفته آنان به صورت شبانه قطع شده است هزاران اصله و جاده در حال احداث در این جنگل را نیز جاده‌ای اصلی و با عرضی بین ۳۰ تا ۴۰ متر بوده و معتقد بودند که احداث این جاده موجب در معرض خطر قرار گرفتن بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری منطقه از جمله درخت سرخدار خواهد شد.
آنان معتقدند احداث این جاده نه تنها خواست روستاییان منطقه نیست بلکه عده‌ای دلال ساختمان به دنبال این هستند که با احداث جاده ویلاها و ساختمان‌های ساخته شده در این منطقه را با قیمتی چند برابر قیمت فعلی به فروش برسانند.
در نخستین سفر استانی هیات دولت به استان گلستان مقرر شد جاده‌ای با هدف دسترسی آسان ساکنان روستاهای اطراف جنگل ابر به امکانات شهری از روستای «ابر» به «شیرین آباد» احداث شود، جاده‌ای که احداث آن همواره با کش و قوس‌هایی روبه رو بوده که آخرین آن ارائه سه آمار متناقض در عرض یک هفته از تعداد درختان قطع شده در این منطقه است.
جنگل ابر از قدیمی‌ترین جنگل‌های هیرکانی و مربوط به دوره سوم زمین‌شناسی است که با ۳۵ هزار هکتار وسعت در ۵۰ کیلومتری شمال شرق شاهرود در مجاورت روستای ابر واقع شده.
این جنگل با داشتن بیش از ۸۵ گونه گیاهی و ده‌ها گونه جانوری یکی از نقاط بکر زیست‌محیطی در سطح جهان محسوب می‌شود که تنها گیاهان دارویی موجود در آن به عنوان یک بانک از گیاهان دارویی محسوب می‌شود.

صادق حمیدی یکی از کارگران سد ژاوه، در اثر عارضه قلبی در محل کار درگذشت

بر اساس گزارش رسیده، صبح روز چهارشنبه مورخ 31 خرداد ساعت 11 صبح، صادق حمیدی یکی از کارگران سد ژاوه بر اثر عارضه قلبی در محل کار درگذشت.
صادق حمیدی 57 ساله و ساکن میاندوآب، در قسمت برق شرکت ژیان یکی از پیمانکاران پروژه سد ژاوه، مشغول به کار بود. وی در حین کار به دلیل عارضه قلبی دچار مشکل شد و به دلیل نبود وسایل ایمنی و امکانات پزشکی در محل کار، تا جابجائی وی به بیمارستان، متاسفانه در بین راه در گذشت.
لازم به ذکر است که این وضعیت در شرایطی برای کارگران این شرکت پیش می‌آید که حدود 400 نفر از کارگران، چندین ماه است که دستمزدها و عیدی و سنوات خود را دریافت نکرده‌اند.
کمیته‌ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری

کارگر زندانی ، زندانی سیاسی آزادباید گردد

جمهوری اسلامی با حمله به مجمع عمومی کارگران درکرج عمق ماهیت ضدکارگری اش را یکبار دیگر نشان داد .بیش از سی سال حمله به جنبش کارگری وآزادیخواهی درایران نتوانسته است این جنبش را از تکاپو بازدارد واینجا وآنجا سربر میکند. اعدام ها وکشتار کارگران با همه ابعاد وحشیانه اش نتوانسته است خاموشی را بر این دریای خروشان تثبیت کند. مقابله علیه کارگران وتشکل های مستقل کارگری ودستگیری وزندانی کردن کارگرانی که زیر فشار بحرانها وهزینه های کمرشکن زندگی قرار دارند بیش از هرچیز ماهیت ضد انسانی وضدکارگری حکومت سرمایه داری ـ مذهبی ایران را به نمایش میگذارد ، که دردرگاه سرمایه وسود ، کارگران را قربانی میکند. رفتار وحشیانه با کارگرانی که درمجمع عمومی برای سامان دادن زندگی کارگری ومبارزه علیه عاملین فقر ومحرومیت خود وکودکانشان گرد آمده اند هیچ منطقی جز ترس از عروج این جنبش ندارد. مدتهاست که جنبش کارگری بعنوان یک قدرت واقعی رژیم را به هراس انداخته است. اهمیت این جنبش چنان است که حتی سبز ها واصلاح طلبان و شاهزاده هم برای به زیر کشیدن رقیب ، دندان طمع به سوی این جنبش تیز میکنند . اما شواهد نشان میدهند که این جنبش نه تنها به زیر مهمیز جمهوری اسلامی با همه ترفند هایش نرفت بلکه جز به نیروی خویش متکی نیست. برای هرگونه دفاع از جنبش کارگری باید به خواسته های سیاسی واقتصادی آن برای نان وآزادی گردن نهاد . کشاندن این جنبش به زیر پرچم سبز یا عکس شاهزاده یا هر پرچم سرمایه دارانه ای به مسلخ بردن این جنبش است.
شورا این هجوم وحشیانه را محکوم و خواستار آزادی فوری همه دستگیر شدگان وکارگران زندانی است. به این منظور از همه سازمانها واحزاب وافراد آزادیخواه انتظار میرود به هر طریق ممکن دردفاع از کارگران زندانی وتشکل های مستقل کارگری تلاش کنند . ما درسازماندهی وحمایت از این فعالیتها در تظاهرات 30 ژوئن ساعت 12 ظهر درمیدان سرگل شرکت می کنیم . علاوه براین تا اطلاع ثانوی برای آزادی فعالین دستگیرشده دراین هجوم هرشنبه همین ساعت وهمین محل پیکت اعتراضی برگزار خواهیم کرد.
کارگر زندانی ، زندانی سیاسی آزاد باید گردد.
زنده باد آزادی ، زنده باد سوسیالیسم
شورای حمایت از مبارزات آزادیخواهانه مردم ایران ـ استکهلم
http://www.shora.se/ shoraye1@gmail.com Mobil: 0701502011 بیانیه 48

از تظاهرات اعتراضی در دفاع از کارگران زندانی حمایت میکنیم.

ظرفیت اعمال مشترک ما باز هم می تواند بیشتر شود
ضمن حمایت از فراخوان تظاهرات اعتراضی در روز 30 ژوئن و روز های دیگر، نبست به محکومیت سرکوب کارگران و بخصوص دستگیری اخیر در شهر کرج ، از تمامی رفقا ، نیرو های انقلابی و آزادی خواه می خواهیم در هر شهری که زندگی می کنند به نزدیکترین تظاهرات پیوسته و در دفاع از مبارزات روز افزون کارگران و فعالین کارگری وظایف خود را به انجام رسانند.
در حالی که جمهوری اسلامی تلاش می کند با سرکوبهای شدید و روز افزون خود از رشد و گسترش جنبش کارگری جلو گیری کند و در حالی که نیرو های پیشرو بدون ترس از عواقب فعالیت و خواست مطالبات خود هم چنان می رزمند ، وظیفه هر کدام از ما در مقطع کنونی تاریخ مبارزات طبقه کارگر صد چندان شده است . امروز باید فعالیت و تلاش خود را در قالب برنامه های دقیق و هرچه متحدانه تر در نقاط مشترک بیشتر و بیشتر کنیم . و از روابط خارجی خود در این جهت هر چه بیشتر استفاده نماییم تا بتوانیم با صرف کمترین انرژی و هزینه، بیشترین دست آورد را داشته باشیم .
از تمامی رفقای فعال و انقلابی می خواهیم هرچه بیشتر بطور مشخص و ملموس برنامه ریزی های مشترک، در نقاط مشترک داشته باشند . البته با دیدن و خواندن فراخوانهای مشترک و شنیدن فعالیت های مشترک که هم اکنون در جریان هستند بسیار شاد و مسرور می شویم . حرکت های اخیر عملا" نشان می دهند که نیروها و تشکیلات های فعال ظرفیت فعالیت های مشترک بیشتری را در خود دارند . ضمن ابراز شادی و تشکر از این نزدیک شدنها، اعلام می داریم : رفقا هنوز هم امکانات بسیار زیادی داریم که می توانیم هر چه بیشتر در کنار هم برنامه ها و اعمال مشترک و متحدانه ای داشته باشیم .
به یاد داشته باشیم که با هر بهانه کوچک و بزرگ به عنوان اصول یا غیر، می توان از عملکرد مشترک در نقاط مشترک شانه خالی کرد که نه تنها هیچ هنری نیست بلکه هر انسان ضعیف و پاسیوی می تواند چنین کند، همچنین به یاد داشته باشیم ، که پیدا کردن نقاط مشترک ، بر نامه ریزی و سازماندهی اعمال مشترک ، گام بر داشتن در جهت همبستگی طبقاتی است که وظیفه هر فرد یا تشکیلات مدعی و انقلابی است . و باز به یاد داشته باشیم که مبارزات امروزی طبقه کارگر از ما می خواهد با شناخت نقاط اختلاف و اشتراک میان خودمان،و به رسمیت شناختن اختلافات آگاهانه در جهت هموار کردن عرصه و مسیر همبستگی طبقاتی گام بر داشته، موانع را از سر راه سراسری شدن مبارزات جنبش کارگری بر داریم . که البته برخی از اعمال خورده کاری و انفرادی ما جزء موانع است.
زنده باد اتحاد
زنده باد عمل مشترک
زنده باد همبستگی طبقاتی
پیش بسوی اتحاد بیشتر، برای فشار بیشتر!!
پیش بسوی اعتراضات گسترده و متحدانه با شعار :
کارگر زندانی ، زندانی سیاسی آزاد باید گردد.
کمیته حمایت از شاهرخ زمانی
10/4/1391
http://www.chzamani.blogspot.com/
freeshahrookh@gmail.com

صف‌های طولانی برای خرید مرغ

خبرگزاری مهر از صف‌های طولانی برای خرید مرغ ۵۲۰۰ تومانی خبر داده است.این خبرگزاری درگزارش خود خاطرنشان کرده است: مردم که چند روزی است مرغ را حتی تا ۷۲۰۰ تومان نیز خریداری کرده بودند، این روزها به دنبال مرغ از این میدان میوه و تره‌بار به آن میدان میوه و تره‌بار می‌روند.به همین دلیل بود که بعد از اعلام توزیع مرغ با قیمت دولتی در میادین میوه و تره‌بار، صف طولانی در مقابل غرفه عرضه مرغ گرم در میادین تشکیل شد و مردم به امید دریافت مرغ از ساعت‌های ابتدایی باز شدن این میادین، در مقابل این غرف صف تشکیل دادند.
یکی از افرادی که در صف ایستاده است می‌گوید: از ساعات ابتدایی بازگشایی میادین برای تهیه مرغ آمده است و بعد از ۳ ساعت نوبتش شده است.بنا بر اعلام رسانه‌ها خود را برای خرید مرغ ۴۷۰۰ تومانی آماده کرده بودم، اما میادین میوه و تره‌بار، مرغ را با قیمت ۵۲۰۰ تومان عرضه کردند.
این خبرگزاری درگزارش خود خبر داده که در برخی از میادین میوه و تره‌بار، سهمیه مرغ به سرعت به پایان رسید و مردم دست خالی به خانه برگشتند، این در حالی است که در برخی از میادین نیز بیش از ۲ عدد مرغ که وزن آن به بیش از ۵ کیلوگرم نمی‌رسید، به هر نفر توزیع نمی‌شد.

بيکاري افسارگسيخته در تهران

ايران كارگر: ميدان انقلاب محلي براي تجمع بيکاران شده است. با چرخي در اين ميدان مي توان صدها نفر بيکاررا ديد که در محل هاي مختلف اين ميدان به انتظار يافتن شغل گذرعابران را رصد مي کنند. در ميدان انقلاب براي تراکت پخش کردن وجمع آوري زباله هم رقابتي شديد بين بيکاران درگرفته است. وضعيت ميدان انقلاب وبيکاري سرسام آور نشان دهنده ي وضعيت اسفبار کار واشتغال در کشور است.

مرگ یک کارگر ساختمانی تبعه افغانستان در حین کار

خبرگزاری هرانا - یک کارگر ساختمانی تبعه کشور افغانستان در شهر ری بر اثر سقوط از بلندی جان خود را از دست داد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، چهار روز پیش (دوشنبه 5 تیرماه) یک کارگر ساختمانی تبعه کشور افغانستان در حین کار در ساختمانی در حال ساخت واقع در شهر ری خیابان ابن بابویه، کوچه حامد سقوط کرد و جان خود را از دست داد.
دلیل اصلی جان باختن این کارگر افغانی، عدم رعایت اصول ایمنی میباشد.
گفتنی‌ست، کارفرمایان در ایران جهت کسب سود بیشتر کارگران مهاجر را استخدام میکنند تا اینگونه حقوق و مزایای کمتری پرداخت نموده و نیازی به بیمه نمودن کارگران نداشته باشند.
جسد این کارگر تبعه کشور افغانستان به بستگانش تحویل داده شد.
لازم به یاد آوری است، در حال حاضر یک و نیم میلیون نفر کارگر ساختمانی در ایران مشغول به کار میباشند که تحت هیچ نوع بیمه ای قرار ندارند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر