اخباروگزارشات کارگری10تیر1391

- آزادی مسعودسلیم پور
- برگزاری تظاهرات در چند شهر اروپا در اعتراض به بازداشت های اخیر کارگران ایرانی
- اعلام حمایت از کارزار سراسری علیه سرکوب فعالین کارگری در ایران
- بیانیه جمعی از اعضای جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان
- نامه ی زهره اسدپور, به همسرش مازیار مهرپور
- بازگشایی کارخانه کیوان همدان ووعده پرداخت مطالبات کارگران !
- سناریوی توقف حق مسکن10هزارتومانی/ 70درصد کارگران مستاجرند!
- جان باختن 4کارگر شرکت راک سرامیک شهرضا ویک راننده مینی بوس
- کارگر معدن زغال‌سنگ در زرند جان خود را از دست داد
آزادی مسعودسلیم پور
بنا به گزارشات دریافتی ازمنابع موثق،مسعودسلیم پورازبازداشت شدگان مجمع عمومی کمیته هماهنگی برای کمک به ایجادتشکل های کارگری درکرج،امروزاززندان لاکان رشت آزادشد.
برگزاری تظاهرات در چند شهر اروپا در اعتراض به بازداشت های اخیر کارگران ایرانی
نوشتۀ مصطفی خلجی- رادیوبین المللی فرانسه
امروز چند تظاهرات در شهرهای اروپایی نظیر استکهلم و کپنهاگ در اعتراض به بازداشت فعالان کارگری در ایران برگزار شد؛ شرکت کنندگان در این تظاهرات خواستار آزادی فوری دستگیرشدگان اخیر و همه فعالین کارگری و دیگر زندانیان سیاسی شدند.
درست دو هفته پیش بود که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، با ورود به محل مسکونی یک فعال کارگری درکرج، بیش از 50 تن از کارگران را که در حال بحث پیرامون مطالبات صنفی خود بودند، دستگیر کردند.
علی رغم این که در روزهای بعد، شماری از بازداشت شدگان آزاد شدند اما تعدادی از این کارگران همچنان دربازداشت به سر می برند.
بر اساس گزارش های منتشر شده، ریحانه انصاری، میترا همایونی، سیروس فتحی، علیرضا عسگری، جلیل محمدی، سعید مرزبان، مسعود سلیم‌پور، فرامرز فطرت نژاد و مازیار مهرپور همچنان در بازداشت اداره اطلاعات شهر کرج بسر می برند.
کارگران دستگیر شده در مجمع عمومی سالیانه کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری شرکت کرده بودند.
در اعتراض به بازداشت های اخیر، امروز چندین تظاهارت در شهرهای مختلف اروپا برگزار شد.
به عنوان نمونه،امروز در دانمارک تجمع اعتراضی در مقابل سفارت جمهوری اسلامی برگزار شد.
همچنین فرخنده آشنا- یکی از فعالان حقوق کارگری، در گفت وگو با رادیو فرانسه از برگزاری تظاهرات در سوئد خبر داده است.
اعلام حمایت از کارزار سراسری علیه سرکوب فعالین کارگری در ایران
کارگران و فعالین کارگری در ایران در ماه­های اخیراماج هجوم وسیع و همه جانبه­ی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی قرار گرفتند که طی سال­های گذشته بی­ سابقه بوده است. از تعرض به کارگران و فعالین این جنبش به دلیل تشکل­خواهی و دفاع از حقوق انسانی کارگران گرفته تا بازداشت و دستگیری انها و حتی نظامی کردن شهرها برای جلوگیری از برگزاری مراسم روز جهانی کارگر از جمله در سنندج و اقدام اخیر حاکمیت در حمله به مجمع عمومی کارگران عضو کمیته­ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل­های کارگری نهایت برخورد غیر انسانی سرمایه­داری در ایران نسبت به حق­خواهی کارگران را نشان داد.
این برخورد ضد انسانی سرمایه­داری در مقابله با جنبش­های اجتماعی بر کسی پوشیده نیست، اما کارگران و فعالین جنبش کارگری هرگز به این سرکوب­ها تمکین نکرده و همواره بر حقوق حقه­ی خود پای فشاری کرده­اند و اتفاقا هر بار محکم­تر و با توان بیشتری نسبت به گذشته برای به دست اوردن خواست و مطالبات خود گام برداشته­اند.
در این میان کارگران و فعالین کارگری سایر کشورها همواره در کنار کارگران ایران بوده­اند و با اعلام همبستگی از مبارزات ما کارگران در ایران جلوه­ای از همبستگی طبقاتی جهانی را به نمایش گذاشته­اند که این همبستگی یکبار دیگر بعد از هجوم روز 26 خرداد به مجمع عمومی کمیته­ی هماهنگی در کرج و دستگیری تمامی کارگران شرکت کننده در ان، خود را به منصه­ی ظهور گذاشت. البته ناگفه نماند که کارگران در مراکز مختلف کارگری و فعالین تشکل­های کارگری در ایران نیز در سطح وسیعی وظیفه­ی طبقاتی خویش را به نمایش گذاشتند و ضمن محکوم نمودن این عمل وحشیانه­ی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی با اعلام انزجار از تداوم بازداشت 9 نفر از اعضای کمیته­ی هماهنگی خواستار ازادی فوری و بدون قید و شرط این کارگران شدند.
در همین راستا تشکل­ها، نهادها و سازمان­های کارگری بین­المللی با اعلام فراخوانی خواستار برگزاری کارزاری سراسری در روز شنبه 30 جون مصادف با 10 تیردر اعتراض به تداوم بازداشت این کارگران و حمایت از جنبش کارگری ایران، در سطح جهان شده­اند. ما کارگران ایران ضمن قدردانی، حمایت خود را از این کارزار جهانی علیه سرکوب فعالین کارگری در ایران اعلام و می­داریم و خود را در کنار این کارزار می­بینیم و دست تمامی کارگران شرکت کننده در این اکسیون را به گرمی می فشاریم. ما کارگران و فعالین کارگری امضا کننده­ی این بیانیه خود را بخشی از جنبش جهانی طبقه­ی کارگر می­دانیم و کارگران در هر جای جهان فرخوان می­دهیم تا نسبت به تداوم بازداشت فعالین کارگری به هر شکل ممکن اعتراض خود را اعلام دارند.
زنده باد همبستگی طبقاتی کارگران
جمعی از کارگران خباز سنندج و حومه
جمعی از کارگران و فعالین کارگری شهر سنندج
جمعیت زنان ازادیخواه و برابری طلب
انجمن کارگران برق و فلزکار کرمانشاه
اتحادیه­ی ازاد کارگران ایران
کمیته­ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل­های کارگری
بیانیه جمعی از اعضای جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان
در شرایطی که مسایل معیشتی، اجتماعی و اقتصادی روز به روز رو به وخامت می روند برخورد نیروهای امنیتی با فعالانِ عرصه های مختلف عمل اجتماعی اعم از فعالان حقوق کارگران، زنان، کودکان، دانشجویان و اقلیت ها خصمانه تر شده است. این در حالی است که به گواه هر ناظر بی طرف فعالان اجتماعی همه ی توان خود را در جهت بهبود شرایط جامعه صرف می کنند.
علیرضا عسگری، فعال کارگری، فعال حقوق کودک و هم چنین از اعضای جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان، روز جمعه مورخ 26 خرداد 91 به هنگام شرکت در مجمع عمومی سالیانه ی یک نهاد مدافع کارگران بوسیله ی نیروهای امنیتی دستگیر شده است و هم اکنون نیز در کرج زندانی است.
ما به عنوان جمعی از اعضای جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان ضمن دفاع از حقِ برگزاری آزادانه ی مجمع و نشست برای هر نهادِ مردمی دستگیری دوست و همکارمان علیرضا عسگری را به شدت محکوم می کنیم و خواهان آزادی بی قید و شرط وی و دیگر کارگران دستگیر شده در واقعه ی مذکور هستیم.
جمعی از اعضای جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان
اسامی امضاکنندگان به ترتیب حروف الفبا:
شایان اصانلو، نفیسه اعتضادی، مریم امیرآبادی، مهدی آمیزش، بشیر احسانی،علی بنی هاشمی، مریم بهرامی، مهیا بهرامی، یاشار پورخامنه، جیران پیله وری، فرهاد تهرانی،  آرش زمانی فراهانی، یاسمن سرهنگی، انسیه سلمانی،پاشا شاکر، محسن شرقی، سعید شیرزاد، نادر طالبی، شیدا عسگری، حکیمه غربانی، محمد غزنویان، طاهره فاضلی، نسیم فروردین، بابک قائم، نغمه قانونی، مهرگان قدوسی، محمد مفید، معصومه هاشمی
نامه ی زهره اسدپور, به همسرش مازیار مهرپور
برای تو و برای  رویایی که در سر داریم ...
اعتصاب سراسری است،  مردم برخاسته اند تا از بازپس گیری امتیازاتی که از سرمایه داری گرفته اند جلوگیری کنند، چند زن و مرد پرچم و بروشور به دست در کنار ایستگاه مترو ایستاده اند و  در میان رهگذران بروشورهایی علیه اصلاحات جدید در نظام تامین تامین اجتماعی که مانع شمول گسترده ی  خدمات پزشکی به مردم می شود، توزیع می کنند. نازلی محو پرچم های رنگارنگ شده است. زن رنگین پوستی نزدیک می شود، بروشوری به دستم می دهد و با لبخند می گوید "برای آینده ی دخترت ...."و من می مانم و نازلی که می خواهد از ربط آینده ی او و این تجمعات بگویم.... و من که زار می زنم.... هزاران کیلومتر دور از ایران ، بی تاب برگشتن ، دور افتاده از حلقه ی کوشندگانی که آگاهانه  مانده اند "در بدترین دقایق این شام مرگزای" ....
چند ساعت بعد درمیعاد گاه هر روزه مان در دوسوی اقیانوس  آرامم می کنی و بی تابیم را به آرامش می خوانی و  اطمینانم می دهی که
"ما نیز سهم خود را پرداخته ایم و می پردازیم از این هزینه ی همگانی که سالهاست این مردم پرداخته اند در آرزوی دنیایی انسانی تر"
زمان چندانی نگذشت از آن روزهای خنک اردیبهشت لندن  تا 26 خرداد سوزان کرج که مجمع عمومی تان  آماج هجوم آنان شد که کابوس " تشکل یابی " کارگران ،  آن چنان خواب های آرامشان را بر هم می زند که  مسلحانه و از در و دیوار هجوم می آورند بر پاک باختگانی که آمده اند و آماده اند تا بر سر ایمانشان از" سر" نیز بگذرند. و از و حشت  این کابوس است  که تیر خشم گزمه گان، از همسایگان محل "مجمع " نیز در نمی گذرد و مردمی بی خبر از همه جا از خانه هایشان بیرون کشیده می شوند به جرم همسایگی با آنان که برخاسته اند تا بکاهند از دهشتناکی روزگار تاریک این مردمان ....
حالا تو در جامعه ای که به زعم حاکمان آن،  امنیت ملی اش، نه با دستمزدهای به مراتب پایین تر از خط فقر، نه با قراردادهای سفید امضا، نه با کلیه هایی که  در غم نان به حراج گذاشته می شود، نه با شمار روزافزون دخترکان و پسرکانی که به صف کودکان کار می پیوندند، بلکه با چاره اندیشی ای جمعی برای گشودن گره ی کار فروبسته ی کارگران به خطر می افتد، پرتاب شده ای به جمع آنان که امنیت ملی را به خطر انداخته اند.در "امنیتی" که در فقدان مردم عادی تعریف شده است ، امنیتی که گویا  معادل گرفته شده است نه با امنیت " پابرهنگانی که صاحبان انقلاب" تعریف می شدند که با امنیت سرمایه، چه افتخار آمیز است مخل امنیت ملی بودن و به این اتهام پشت  دیوارهای زندان روزگار به سر بردن.
و از همین رو است که من ذره ای پشیمان نیستم  از این که از تو نخواستم تا تن به عافیت بدهی و نروی، نخواستم تا نگرانی پدرانه ات از حال کودکمان که در تب می سوخت، ماندنت را  توجیه کند...
و  میدانم ، حتی اکنون که در آغوش گرفتن دوباره ات در گرو امر دوستاق بان است، و سهم ما از دیدارت کابین های ملاقات است که هفته ای یک بار برای دقاقیقی چند ما را در بر می گیرد،  ، هنوز نه من و نه تو و باور کن نه نازلی تردیدی نداریم که باید آن روز می رفتی ....
سخت نبود درک این که  رفتن آن روز تو برای آینده ی نازلی و نازلی ها است.پس چه باک اگر که امروز نازلی بدون تو باشد. نازلی دیگر خوب می فهمد که آینده ی نسل او در گرو مبارزات امروز نسل ما است، نسلی که در لندن بروشور توزیع می کند و به اعتصاب می پیوندد، در میدان التحریر تحصن می کند، در اسپانیا و یونان  علیه نظام سرمایه به تظاهرات بر می خیزد و در  ایران برای تشکل یابی کارگران می کوشد و در همه جای دنیا رویای جهانی عادلانه تر را در سر دارد...
زهره اسد پور ، همسر مازیار مهرپور-
10 تیر ماه 1391
بازگشایی کارخانه کیوان همدان ووعده پرداخت مطالبات کارگران !
 به گزارش مورخ10تیر فارس ، علی شیخ مدیرعامل کارخانه کیوان همدان ظهر امروز در مراسم راه‌اندازی مجدد خط تولید کارخانه کیوان با اشاره به تعطیلی چند مدت پیش این کارخانه اظهار داشت: این کارخانه با توجه به مصوبه شورای برنامه‌ریزی و تصمیمات مسئولان استان شروع به کار کرد.
وی ادامه داد: امیدواریم با قول‌ها و مساعدت‌های داده شده از سوی مسئولان، بتوانیم کار را هر چه بهتر انجام دهیم و در روزهای آینده تولید را در سه شیفت کاری خواهیم داشت.
براساس این گزارش، مدیرعامل کارخانه کیوان همدان گفت: تمام مطالبات کارگران کارخانه کیوان تیرماه پرداخت خواهد شد.
سناریوی توقف حق مسکن10هزارتومانی/ 70درصد کارگران مستاجرند!
حداقل 5 سال از آخرین افزایش حق مسکن ماهیانه کارگران گذشته و در رقم 10 هزار تومان متوقف است؛ با این حال برآورد می‌شود حداقل 70درصد کل کارگران کشور فاقد مسکن و مستاجر باشند.
در کنار تعیین حداقل دستمزدهای سالیانه میلیون ها کارگر و مشمول قانون کار که معمولا در واپسین روزهای هر سال انجام می شود، میزان حق بن سال جدید کارگران و نحوه پرداخت آن به صورت نقدی و یا غیرنقدی، حق اولاد، حق مسکن، پایه سنواتی رده های مختلف شغلی و برخی موضوعات دیگر مانند وضعیت افزایش حقوق های مربوط به سایر سطوح مزدی نیز مشخص می شود.
متاسفانه مسکن به عنوان مهم ترین و پرهزینه ترین بخش سبد معیشت خانوار کارگری؛ در سالهای اخیر و حداقل از 5 سال پیش تاکنون شاهد هیچگونه افزایشی در بخش کمک هزینه ها نبوده و این مبلغ به میزان 10هزار تومان در هر ماه متوقف شده است.
120هزار تومان حق مسکن برای یکسال
با توجه به بالا بودن میزان هزینه مسکن کارگران و مشمولان قانون کار و به عبارتی آن بخش از شاغلان کشور که میزان حقوق و مزایای ماهیانه آنها نسبت به برخی دیگر از گروه ها در سطح پایین تا متوسط قرار دارد؛ ناچیز بودن حق مسکن در سالهای اخیر باعث حذف عملی این آیتم از دریافتی های تاثیرگذار در سبد معیشت خانوار کارگری شده است.
می توان گفت مبلغ 10هزار تومان برای هر ماه اشتغال افراد در واحدها و بنگاه ها به منظور حق مسکن آنقدر ناچیز است که حتی حذف آن نیز هیچگونه تاثیری در وضعیت زندگی و مخارج جامعه کارگری نخواهد داشت و اساسا مشخص نیست هدف قانونگذار از وارد کردن چنین آیتم ضعیفی به مزایای شغلی ماهیانه مشمولان قانون کار چه بوده است؟
در حال حاضر، کارگران بخش زیادی از دریافتی های ماهیانه خود را به مسکن اختصاص می دهند.
منبع:بخشی ازیک گزارش مهر-تاریخ10تیر
جان باختن 4کارگر شرکت راک سرامیک شهرضا ویک راننده مینی بوس
به گزارش فارس بتاریخ10تیر، در تصادف مرگبار یک دستگاه کامیون با یک دستگاه مینی‌بوس در محور اصفهان و شهرضا پنج نفر کشته_( چهارکارگرویک راننده )و شش نفر زخمی شدند.
این گزارش حاکیست،این تصادف ساعت 7.30 دقیقه امروز اتفاق افتاد .و یک دستگاه کامیون خاور ایسوزو به رانندگی «بهرام ن» حامل بار یونجه که در محور شهرضا به اصفهان در حرکت بود، بنا به دلیل نامعلومی از جاده خارج و پس از بریدن گاردریل به محور مخالف جاده اصفهان به شهرضا می‌رود و پس از برخورد به یک دستگاه مینی‌بوس به رانندگی «سعید الف» و سرنشینی 9 نفر از کارگران شرکت راک سرامیک شهرضا سبب حادثه دل‌خراشی می‌شود.
در این حادثه راننده مینی‌بوس و چهار نفر کارگر در دم فوت کرده و شش نفر دیگر از جمله راننده کامیون و 5 نفر از کارگران به شدت مجروح شدند که با کمک عوامل امدادی و نیروهای پلیس به بیمارستان امیرالمومنین شهرضا اعزام شده‌اند. ‌
حال دو تن از مصدومان تصادف به شدت وخیم گزارش شده است.
کارگر معدن زغال‌سنگ در زرند جان خود را از دست داد
به گزارش 10تیرفارس ، مهدی گلستانی یک کارگر 40 ساله معدن زغال‌سنگ "جو" شهرستان زرند ‌عصر روز گذشته ‌بر اثر گازگرفتگی جان خود را از دست داد.
برپایه این گزارش،هادی ایرانمنش رئیس اداره تعاون، کار‌ و رفاه اجتماعی شهرستان زرند در این زمینه گفت: این کارگر با 15 سال سابقه کار در شرکت معدن جو عصر روز گذشته در این معدن دچار گازگرفتگی شد و در دم جان خود را از دست داد.
وی اظهار ‌داشت: صبح امروز بازرسان این اداره برای یافتن علت وقوع حادثه به محل اعزام شده و در حال بررسی بیشتر این حادثه ‌هستند.
شرکت معدن جو با حدود 600 نفر کارگر در فاصله 45 کیلومتری جنوب شرقی زرند واقع شده است.
دهم تیرماه1391

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر