- وضعيت رضا شهابي بعد از عمل جراحي، در گفتگو با ربابه رضائي(صوتی)
- جلیل محمدی و علیرضا عسگری همچنان بلاتکلیف!
- سیاست فشار بر کارگران شرکت قالبهای صنعتی ایران خودرو که با تعدیل نیرو در این شرکت آغاز شده بود با قطع کلیه مزایای نقدی و غیر نقدی وارد فاز جدیدی شد
- مصاحبه با علی، کارگر اخراجی سد خاکی زیویه
- سه کشته و 15 مجروح در حادثه آتش سوزی ماهشهر
- تصمیم خصوصی سازی راه آهن اسپانیا کارکنان را به اعتصاب کشاند
- اعتصاب کارمندان راه آهن مادرید در اعتراض به خصوصی سازی
- اعتصاب در ایتالیا به سواحل تفریحی کشیده شد
وضعيت رضا شهابي بعد از عمل جراحي، در گفتگو با ربابه رضائي(صوتی)
خانم ربابه رضائي، همسر رضا شهابي، در گفتگو با راديو ندا ضمن قدرداني و تشكر فراوان از زحمات پرسنل بيمارستان، گفت : ‹‹ به اميد آن روزي كه همه پشت هم باشيم! ››
بشنوید:
منبع:رادیوندا30ژوئیه2012
جلیل محمدی و علیرضا عسگری همچنان بلاتکلیف!
با گذشت حدود 50 روز از بازداشت اعضای کمیتهی هماهنگی در کرج، هنوز 2 تن از آنان در بازداشت به سر میبرند. این در حالی است که بازپرس پرونده در ابتدا برای هر کدام از آنها 100 میلیون تومان وثیقه تعیین کرده بود و با وجودی که خانوادهی علیرضا عسگری و جلیل محمدی به صراحت اعلام کردند که توانایی پرداخت وثیقه را دارند، بازپرس از پذیرش وثیقه خودداری کرد و بعد از این که پرونده را به دادگاه فرستاد، عنوان کرد که «خانوادهها توانایی پرداخت وثیقه را نداشتهاند» که سخنی خلاف واقع است!
کمیتهی هماهنگی بار دیگر اعلام میدارد که این دو عضوش به مانند دیگر اعضای کمیته هیچ جرمی مرتکب نشدهاند و شعبهی تعیین شده در دادگاه انقلاب اسلامی کرج باید در اسرع وقت آنان را آزاد کند. همچنین بنا بر اخبار رسیده مأموران قصد داشتهاند به علیرضا عسگری نسبت دهند که ایشان فراخواندهنده و برگزارکنندهی مجمع عمومی کمیتهی هماهنگی در کرج بوده است که حقیقت ندارد، زیرا کمیتهی هماهنگی از مدتها قبل به دنبال پیدا کردن سالن مناسبی در تهران و حومه جهت برگزاری مجمع عمومی خود بود و پس از این که هیچ مکان مناسبی پیدا نشد از تمامی اعضا درخواست کرد که اگر مکان مناسبی سراغ دارند به کمیته معرفی کنند. در همین راستا علیرضا عسگری آدرس منزلی در کرج را در اختیار کمیته گذاشت و این کمیته نیز آدرس را به صورت گسترده به اعضای خود اعلام کرد تا در جمعهی آخر خرداد ماه در این مکان گرد هم آیند و ایشان هیچ مسئولیت خاصی در برگزاری مجمع نداشته و اساساً برگزاری مجمع بر عهدهی تمام اعضا و به خصوص هیأت اجرایی کمیتهی هماهنگی است.
کمیتهی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری-13 مردادماه 1391
سیاست فشار بر کارگران شرکت قالبهای صنعتی ایران خودرو که با تعدیل نیرو در این شرکت آغاز شده بود با قطع کلیه مزایای نقدی و غیر نقدی وارد فاز جدیدی شد
اتحادیه آزاد کارگران ایران: در ادامه بحران در شرکت ایران خودرو، سیاست فشار بر کارگران شرکت قالبهای صنعتی ایران خودرو که با تعدیل نیرو در این شرکت آغاز شده بود وارد فاز جدیدی شد.
بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران در ادامه سیاستهای ضد کارگری در شرکت قالبهای صنعتی ایران خودرو، مدیریت این شرکت اقدام به قطع کلیه مزایای نقدی و غیر نقدی هزار کارگر این مجتمع صنعتی کرده است و علاوه بر این، از مقدار پایه حقوق کارگران این شرکت در تیر ماه سالجاری فقط 70 درصد آن را پرداخت کرده است.
بنا بر این گزارش، مدیریت شرکت قالبهای صنعتی ایران خودرو برای جلو گیری از اعتراضات کارگری در این مجتمع از اطلاع رسانی شفاف به کارگران در مورد وضعیت بحرانی این کارخانه خودداری میکند.
این در حالی است که بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، در ادامه بحران در شرکت ایران خودرو و شرکتهای زیر مجموعه آن، شرکت مهر کام پارس نیز با سه هزار کارگر شاغل، فقط 300 هزار تومان از دستمزد این کارگران را در تیر ماه سالجاری بصورت علی الحساب پرداخت کرده است.
اتحادیه آزاد کارگران ایران
تاریخ: 13/5/1391
اخبار مرتبط با شرکت قالبهای صنعتی ایران خودرو، منتشره از سوی اتحادیه آزاد کارگران ایران
اخراج کارگران شرکت قالب های صنعتی ایران خودرو
اتحادیه آزاد کارگران ایران: شرکت قالب های صنعتی ایران خودرو شروع به اخراج و تعدیل نیرو خود نموده است
طبق اخبار رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران این شرکت که در 5 کیلومتری آزاد راه کرج-قزوین قرار دارد با بیش از 1000 کارگر مشغول به کار است که از اوایل امسال در پی قطع رابطه ی شرکت های بزرگی همانند هیوندا,کیاموتورز و پژو,اکثر خطوط تولید این شرکت به طور کامل از کار افتاده است و بعضی از خطوط نیز با حداقل ظرفیت به کار مشغول میباشند.
در همین ارتباط مدیریت شرکت شروع به تعدیل نیرو از پرنسل پیمانی این شرکت نموده است و برای اینکه انعکاس خبری گسترده ایی نداشته باشد هر روزه تعدادی از کارگران را به مرخصی اجباری می فرستند وبه کارگران می گویند که فعلا به مرخصی بروید تا وضعیت مناسب شود .
طبق اخبار رسیده دیروز 7 نفر و امروز چهارشنبه 4 نفر را به مرخصی اجباری فرستاده اند ودر ابتدا از کارگران مجرد شروع به تعدیل نیرو نموده اند .
طبق اخباری که به کارگران رسیده امکان اینکه تا 150 نفر را از کارگران را , بیکار کنند زیاداست.
اتحادیه آزاد کارگران ایران
مصاحبه با علی، کارگر اخراجی سد خاکی زیویه
سلام علی آقا، خسته نباشی.
علی: ممنون.
س: امکان داره در مورد محلی که در آن کار میکردید توضیحاتی برای ما بیان کنید.
علی: بله. من در سال 86 با 20میلیون تومان سفته و کارت پایانخدمت و شرایط دیگری به عنوان نگهبان در سد خاکی زیویه در 20 کیلومتری کامیاران که تحت پیمانکاری «جهاد نصر» بود مشغول به کار شدم.
س: آیا میدانید که این سد در چه سالی احداث شده، چه تعداد کارگر در آن مشغول بودند و بعد از گذشت چند سال اکنون چه تعداد کارگر در آن کار میکنند؟
علی: بله. این سد در سال 84 احداث شد و اوایل حدود 872 نفر در آن مشغول به کار بودند که بعد از حدود 7 سال تقریبن 120 کارگر در بخشهای مختلف باقی مانده است.
س: حقوق ماهیانه شما چقدر بود و چگونه پرداخت می شد؟
علی: مثل همه کارگران شاغل طبق قانون کار پرداخت می شد. پرداخت حقوق 3ماه یک بار و بعضی مواقع 6 ماه یک بار بود و همیشه یک ماه از حقوق به بهانه های مختلف بایستی نزد کار فرما می ماند.
س: قرارداد کارگران در این شرکت به چه صورت است؟
علی: نود درصد کارگران با قرارداد موقت 3 ماهه و 2 ماهه که در موقع پرداخت حقوق امضا می شد در این شرکت مشغول به کار بودند و همیشه کارفرما، کارگران را تهدید به اخراج می کرد.
س: آیا در طی این 4 سال که مشغول به کار بودید بیمه شده بودید؟
علی: بله. ماهانه مقداری از دستمزدمان را بابت حق بیمه در فیشهای حقوقی کسر می کردند.
س: ساعت کار شما چگونه بود؟
علی: از 7 صبح تا 6 غروب یا 6 غروب تا 8صبح.
س: شرایط کاری شما به عنوان نگهبان در طی این دوران چگونه بود؟
علی: در شرایط نابسامانی قرار داشتیم. برای مثال هیچ گونه امکاناتی برای محافظت در اختیارمان قرار نمی دادند. زمستان را با چادری خراب شب تا صبح زیرِ باران و برف به سر می بردیم و صبح مستقیم راه بیمارستان را در پیش می گرفتیم. این روال اکثر روزها ادامه داشت به صورتی که تمامی دکترها و پرستارها ما را در بیمارستان می شناختند.
س: در این مدت که شما در این سد مشغول بودید آیا اعتراض یا اعتصابی به وضع نابسامان شرایط کار توسط کارگران صورت گرفت؟
علی: بله در سال 86 و88 دو بار کارگران دست از کار کشیدند به دلیل کم بودن دست مزد و به تعویق افتادن آن. که هر دو بار این اعتصابها به نتیجه نرسید، زیرا کارفرما با اخراج چند نفر از کارگران و اعلام این که این روال ادامه دارد اگر میخواهید کار کنید در غیر اینصورت می توانید بروید، چیزی که زیاد است کارگر است و گفتن این حرفها باعث پایان یافتن اعتصاب می شد.
س: آیا در این چند سال که شما مشغول کار در این پروژه بودید حادثه ای اتفاق اتفاد که کارگری جان خود را از دست بدهد یا منجر به نقص عضو شود؟
علی: بله در سالهای 87 و88 یک راننده به علتِ خرابی کومپرس تریلی زیر آن له شد. همچنین یک کارگر هم که در حین تمیز کردن سنگ شکن، به دلیل نبود شرایط ایمن، دستگاه روشن و منجر به پودر شدن کارگر بیچاره شد.
س: تاثیرات طرح هدفمند کردن یارانه ها بر زندگی شما و کارگران چه بوده است؟
علی: به قیمت خانه خرابی ما تمام شد. هر چند ماه مقداری از دستمزدمان را کاهش دادند. در اکثر موارد پرداخت دستمزدمان از 3 ماه به 4 وحتی 6 ماه به تعویق می افتاد، به صورتی که تمامی کارگران به صاحب خانه، مغازه سر کوچه، همسایه، فامیل و ... بدهکار بودند و وقتی هم که مقداری از دستمزد پرداخت می شد همه آن بابت پرداخت بدهی ها خرج می شد و دوباره روز از روز و روزی از نو. تهدید به اخراج ها زیاد شده بود و کارگران دسته دسته اخراج می شدند. قراردادهای 6 ماهه تبدیل به قراردادهای 2 ماهه شد و ساعات کار از 8 ساعت به 10و12 ساعت افزایش یافت.
س: دلیل اخراج شما چه بود؟
علی: فشار کار زیاد شده بود به طوری که چند روز بیمار بودم و کمرم به علت سرما خوردن در حین ساعات نگهبانی درد می کرد به طوری که مجبور به استراحت در منزل شدم، زمانی که به سرکار باز گشتم، کارفرما گفت که داریم شرکت را تعطیل می کنیم و دیگر به نگهبان احتیاج نداریم.
مهرداد صبوری (از اعضای کمیتهی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری)
مرداد ماه 1391
سه کشته و 15 مجروح در حادثه آتش سوزی ماهشهر
به گزارش13مردادمهر،رئیس مرکز فوریتهای پزشکی استان خوزستان گفت: در حادثه آتش سوزی در پتروشیمی بندرامام خمینی سه نفر کشته و 15 نفر مجروح شدند.
براساس این گزارش،سید اسدالله موسوی اظهار کرد: این حادثه که ساعت 16 و 15 دقیقه روز جمعه رخ داد باعث شد که سه نفر از نیروهای امدادی منطقه در همان انفجار کشته شوند و 15 نفر دیگر مجروح شوند.
وی افزود: در همان لحظه شنیدن این خبر به ستاد بحران کشور و سایر مسئولان اطلاع دادیم و حالت آماده باش کامل در این مرکز اعلام شد.
موسوی تصریح کرد: همچنین به کلیه آمبولانسهای مستقر در ماهشهر برای کمک به امدادگران پتروشیمی ماهشهر اطلاع دادیم که به محل حادثه اعزام شدند.
رئیس مرکز فوریتهای پزشکی استان خوزستان گفت: طبق اطلاع رسانی مرکز پزشکی ماهشهر، متاسفانه سه نفر از نیروهای این پتروشیمی در همان لحظه جان سپردند و 15 نفر دیگر مصدوم شدند.
موسوی عنوان کرد: همچنین 9 نفر از حادثه دیدگان به بیمارستان سوختگی طالقانی اهواز برای مداوای بیشتر منتثقل و همچنین دو نفر دیگر به صورت سرپایی مداوا معالجه شدند.
گفته می شود لوله انتقال گار به پتروشیمی ماهشهر عصر امروز دچار نشستی و سپس آتش سوزی کوچکی می شود که نیروهای امداد و آتش نشانی برای مهار آن وارد عمل می شوند ولی هنگام تجمع آنان لوله ناگهان منفجر می شود و اغلب نیروهای امدادی دچار سوختگی می شوند.
پتروشیمی بندرامام یکی از مجتمعهای پتروشیمی واقع در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی است. محصولات تولیدی این مجتمع شامل اتان، پروپان، بوتان، پنتان، اتیلن، بنزین پیرولیز، نفت کوره، بنزن، زایلنها، رافینت، آروماتیکهای سنگین و پارازایلین است و با داشتن ظرفیت بالای تولید، نخستین تولیدکننده محصولات پتروشیمی ایران است.
این مجتمع دارای 3 شرکت تولیدی فرآورش بندرامام، کیمیا بندرامام و بسپاران بندرامام است که در این میان فرآورش موفق شد سال گذشته نزدیک به 4 میلیون تن محصول تولید کند.
تصمیم خصوصی سازی راه آهن اسپانیا کارکنان را به اعتصاب کشاند
به گزارش3اوت یورونیوز،کارکنان بخش راه آهن اسپانیا در اعتراض به سیاستهای ریاضت اقتصادی دولت روز جمعه دست به اعتصاب زدند.
اعتراض کارکنان به تصمیم دولت مبنی بر خصوصی سازی راه آهن و کاهش دستمزدها و مشاغل و مزایای این بخش حمل و نقل است.
یک عضو اتحادیه با بیان اینکه هرگز حمل ونقل بخش تجاری راه آهن را تا بدین حد پایین ندیده است به دولت تاخت و گفت: «مذاکره با جناح راست و دولت فاشیست راخوی که مملکت را اداره میکند ممکن نیست.»
مسافری نیز گفت اگر دولت ابتداء به سراغ ثروتمندان میرفت برخورد مردم نیز متفاوت میشد.
هرچند راه آهن اسپانیا وعدۀ ارائه خدمات حداقلی ۷۵ درصدی در ترددهای بین شهری و ۶۷ درصدی در تردد درون شهری را داده است اما برخی از مسافران دچار مشکل شدهاند.
دولت ماریانو راخوی ماه پیش با کاهش ۵۶ میلیارد یورو دیگر از بودجه بخش عمومی اعلام کرد سال آتی خدمات راه آهن را به بخش خصوصی واگذار می کند، تصمیمی که اتحادیهها را به تهدید به اعتصاب بیشتر وا داشته است.
اعتصاب کارمندان راه آهن مادرید در اعتراض به خصوصی سازی
به گزارش3اوت یورونیوز،کارمندان بخش حمل و نقل ریلی در مادرید، پایتخت اسپانیا روز جمعه در اعتراض به خصوصی سازی راه آهن به اعتصابی یکروزه دست زدند.
ماه گذشته میلادی اعلام شد که در پی انجام خصوصی سازی، ۵۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو از بودجه عمومی کاسته خواهد شد.
این اعتصاب و تظاهرات از سوی اتحادیههای کارگری راه آهن اسپانیا ترتیب داده شده است. یکی از معترضان به خبرنگار ما گفت: «به نظرم دولت باید کاهش مخارج را از بالا آغاز کند. اینگونه ما نیز واکنشی متفاوت خواهیم داشت.»
دولت اسپانیا اقدامات تازهای را در راستای اجرای سیاستهای اقتصادی بانک مرکزی اروپا در دست بررسی قرار داده است. تنگتر شدن حلقه ریاضتهای اقتصادی در راستای عبور از بحران بدهی دامنگیر این کشورِ عضو حوزه یورو عنوان میشود.
با این همه ماریانو راخوی، نخست وزیر این کشور ضمن اشاره به اینکه هنوز تصمیمی اخد نشده و این سیاست های تازه در دست مطالعه است گفت: «بیش از ۹۰۰ میلیارد یورو رقمی است که ما باید بازپرداخت کنیم. این امر همه دولتها، دولت مرکزی و دولت منطقهای و مقامات محلی را مجبور میسازد تا از هزینههای خود بکاهند و برای افزایش گردش مالی تلاش کنند.»
نخست وزیر اسپانیا تصریح کرد: «تاکید میکنم که این یک گزینه نیست، نمیتوان کار دیگری کرد. اگر درآمدی نداشته باشیم، نمیتوانیم خرج کنیم و بیشتر از آن نمیتوانیم پولی قرض دهیم. به این دلیل ما باید تصمیمهایی برای مشکل تامین مالی اخذ کنیم.»
همزمان خیابانهای اصلی مادرید از سوی هزاران تن از کارمندان دولت مسدود شده و معترضان بار دیگر با به همراه داشتن پلاکارد و سر دادن شعار اعتراض خود را نسبت به سیاستهای اقتصادی دولت ابراز کردند.
اعتصاب در ایتالیا به سواحل تفریحی کشیده شد
به گزارش3اوت یورونیوز،کارگران بخش خدمات سواحل تفریحی در ایتالیا، روز جمعه به منظور اعتراض به برنامه احتمالی فروش تاسیسات ساحلی تا سال ۲۰۱۶ میلادی، اقدام به اعتصاب کردند.
معترضان که به نشانه کشیدن دست از کار تا ساعت یازده ظهر چترهای آفتابگیر را در سواحل بسته نگه داشتند میگویند که فروش سواحل رهنمودی از سوی اتحادیه اروپا به دولت این کشور است.
در ایتالیا ۳۰هزار منطقه ساحلی خصوصی وجود دارد که این شمار یک چهارم کل سواحل تفریحی این کشور را شامل میشود.
یکی از شاغلان این بخش درباره دلیل این اعتصاب گفت: «ما نمی خواهیم که اقتصادمان روی سواحل حساب باز کند. ما از این تاسیسات دفاع می کنیم. سی هزار خانوار از این کسب و کار تامین معاش میکنند. ما وام هایی گرفتهایم و بدهیهایی برای باز پرداخت داریم.»
یکی دیگر از فعالان این بخش اقتصادی بر این باور است: «ما نمیتوانیم ناگهان با یک اقدام رقابتی با کویت یا دیگر کشورها بدون درنظر گرفتن کارمان قوانین را تغییر دهیم.»
در این برنامه احتمالی، صدور مجوز برای گردانندگان سواحل خصوصی دیده شده است که شاغلان میگویند این امر سبب کاهش سرمایه گذاری و بیکاری ۶۰۰ هزار تن از شاغلان خواهد شد.
سیزدهم مردادماه1391
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر