نسان نودینیان, داوود رفاهی : اخبار کارگری

اعتصاب صدها کارگر بازارچه پرویزخان: روز گذشته ( یکشنبه ) صدها کارگر بازارچه پرویزخان بدلیل عدم پرداخت دستمزد روزانه معوق خود دست از کار کشیدند. بیش از دو هفته است دستمزد کارگران پرداخت نشده است . یکی از کارگران به کرمانشاه پست گفت : آقایان هر روز سفره هایشان رنگی می شود و ما کارگران هر روز سفره هایمان خالی .کارگری دیگر می گوید : سئوال ما اینست چگونه دستمزد روزانه ما را پس از گذشته دو هفته هنوز پرداخت نمی کنند ؟! از بازارچه خبر می رسد مسئولان با مراجعه به قصرشیرین و برخی نقاط نزدیک تعدادی از بیکاران را برای کار در بازارچه گسیل داشته اند .بازارچه پرویز خان مهمترین پایانه صادرات به کشور عراق استاعتصاب کارکنان فروشگاه زندان اوین
کارکنان فروشگاه زندان اوین روز سه شنبه ٣١ مرداد ٩١ در اعتراض به عدم پرداخت حقوق دو ماهه خویش دست از کار کشیدند. این کارکنان که تعدادشان ٢٥ نفر است و کنترل فروشگاه‌های اوین را بر عهده دارند، ماهیانه مبلغ چهارصد هزار تومان به عنوان حقوق دریافت می‌کردند که از زمان واگذاری این فروشگاه‌ها به بخش خصوصی، پیمانکار آن از پرداخت منظم حقوق خودداری کرده و اضافه کاری آنان را نیز قطع کرده است. این افراد اعلام کرده‌اند در صورت محقق نشدن وعدهٔ پیمانکار طی روزهای آینده دست از کار می‌کشند.
*****
بیانیه در رابطه با کشتار کارگران معدن طلای وسترن
روز پنجشنبه ١٦ آگوست ٢٠١٢ برابر با ٢٦ مرداد ٩١ پلیس جنایت کار آفریقای جنوبی در حمله ای وحشیانه به صف کارگران اعتصابی معدن طلای پلاتینیوم لانمین و وسترن در شمال غربی یوهانسبورگ حداقل ٤٠ کارگر را کشتند. ماههاست که ٣٠٠٠ کارگر بزرگترین معدن طلای جهان برای بهبود وضعیت معیشت خود و افزایش دستمزدهایشان به ١٠٠٠ دلار مبارزه می کنند. جرم این کارگران این بوده کهدر ادامه مبارزه طولانی خود روز پنجشنبه برای تحقق خاسته شان اعتصاب کرده بودند. اما پلیس آدم کش آفریقای جنوبی مانند هر پلیس دیگر مدافع منافع سرمایه داران در هر نقطه ای دیگر از جهان، به روی کارگران آتش گشود و دهها نفر را کشته و زخمی کرد. این وحشیگری در جائی صورت گرفته که کمتر از سه دهه گذشته همین کارگران قتل عام شده در براندازی رژیم نژاد پرست حاکم با قدرت اعتصابات و مبارزات سازمان یافته همراه با مبارزات مردم به تنگ آمده از نابرابری و تبعیض، نقش تعیین کننده داشته اند. امروز دولت حاکم بر آفریقای جنوبی به روشنی نشان داد که آزادی خواهی و برابری طلبی خارج از چهارچوب منافع سرمایه داران را تحمل نمی کند و مانند هر نظام و دولت سرمایه دارانه دیگر تنها به رسالت خود پایبند است و از هیچ جنایتی علیه طبقه کارگر فرو گذار نیست. ما کارگران در ایران ضمن اعلام همدردی با بازماندگان و اعلام همبستگی با کارگران معدن طلای وسترن، جنایت پلیس آفریقای جنوبی را شدیدا محکوم می نمائیم و خواهان محاکمه آمران و عاملان این قتل عام ددمنشانه هستیم.
انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه ـ انجمن کارگران برق و ساختمان اصفهان ـ جمعهائی از فعالین کارگری سنندج و کامیاران
٢٩/٥/١٣٩١ برابر با ١٩ آگوست ٢٠١٢
*****
انجمن کارگران برق و ساختمان اصفهان
اوضاع متشنج اقتصادی کارگران شهرکهای صنعتی اصفهان نویسنده: انجمن کارگری - چهارشنبه یکم شهریور ١٣٩١ بنا به گزارشات رسیده کارگران مجموعه گیتی پسند واقع در شهرک صنعتی مورچه خورت اصفهان که جمعیت آنان در حدود سه هزار نفر است چهار ماه است که حقوق خودرادریافت نکرده اند.به گفته کارگران این مجموعه حتی امکان ورشکستگی کامل و بیکاری کارگران بخشی ازآن مجموعه هم وجوددارد.
****
تجمع اعتراضی کارکنان سازمان محیط زیست
ظهر دیروز جمعی از کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست مقابل دفتر مرکزی این سازمان دست به تجمع اعتراضی زدند. به گزارش عصر خبر، کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست پس از مراجعه به محل کار خود با فیش های حقوقی مواجه شدند که در آن رقم درج شده مقابل اضافه کار و حق ماموریت صفر بود.
در پی این امر جمعی از کارمندان این سازمان در تماس‌هایی با خبرنگار ما اعلام کردند که به آنها اعلام شده که از این پس حق ماموریت کاری برای آنها محاسبه نمی شود. حال برای سازمان نظارتی و حفاظتی مانند سازمان محیط زیست سوال اینجاست که اگر قرار بر نرفتن به ماموریت باشد تکلیف مناطق تحت حفاظت چیست؟ گفته می شود اقدام اخیر موجب شده حقوق کارمندان این سازمان بعضا تا ٤٠٠ هزار تومان کاهش یافته و به حدود ٤٠٠ تا ٧٠٠ هزار تومان برسد. گفته می شود حذف ردیف های حقوقی در راستای اظهارات اخیر یکی از مسوولان معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در خصوص احتمال کاهش اضافه کاری کارمندان بوده است.
حقوق و دستمزدهای پرداخت نشده
کارگران مجموعه گیتی پسند ٤ ماه حقوق نگرفته اند
انجمن کارگران برق و ساختمان اصفهان بنا به گزارشات رسیده، کارگران مجموعه گیتی پسند واقع در شهرک صنعتی مورچه خورت اصفهان که جمعیت آنان در حدود سه هزار نفر است چهار ماه است حقوق دریافت نکرده اند.به گفته کارگران احتمال ورشکستگی و بیکاری کامل کارگران این مجموعه می رود.
*****
کارگران مجموعه گیتی پسند ٤ ماه حقوق نگرفته اند
بنا به گزارشات رسیده، کارگران مجموعه گیتی پسند واقع در شهرک صنعتی مورچه خورت اصفهان که جمعیت آنان در حدود سه هزار نفر است چهار ماه است حقوق دریافت نکرده اند.به گفته کارگران احتمال ورشکستگی و بیکاری کامل کارگران این مجموعه می رود.
*****
اخراج و بیکارسازی ها
اخراج و تعلیق بیش از ٤٠٠ کارگر کارخانه ریسندگی گوهربافان اصفهان در یک هفته
بنابر تماسی که برخی از کارگران مجموعه کارخانه های گوهربافان شهرک صنعتی مورچه خورت که در استان اصفهان با انجمن برق و ساختمان اصفهان داشتند ، صاحبان سرمایه بیش از ٤٠٠ کارگر را که کارشان تولید روکش های صندلی برای شرکت ایران خودرو بوده را اخراج ، ١٠٠ نفر دیگر را در لیست انتظار برای اخراج قرار داده اند و در حدود ١٠٠ خیاط این مجموعه را به مرخصی طولانی مدت یک ماهه و بدون حقوق فرستاده اند
*****
عدم پرداخت بیمه کارگران شرکت صنایع امید ابتکار سنندج
کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری کارفرمای شرکت صنایع امید ابتکار سنندج با وجود کسر مبلغ حق بیمه از دستمزد ماهانه کارگران برای مدت ٧ ماه از واریز بیمه کارگران شرکت به سازمان تامین اجتماعی خودداری کرده است . بنابراین دفترچه بیمه کارگران به دلیل بدهی کلان این شرکت به سازمان تامین اجتماعی تمدید نشده و کارگران و خانواده هایشان برای خدمات درمانی به شدت دچار مضیقه و تنگنا شده اند. شایان ذکر است شرکت صنایع امید ابتکار سنندج با ٤٥ کارگر در شهرک شماره ١ صنعتی سنندج واقع می باشد.
*****
تعطیلی و رکود صنعت نساجی : بیکار شدن ٤٠٠ کارگر نساجی فقط در قائم شهر
نساجی قائم‌شهر تبدیل به قبرستان ماشین آلات شده و تعداد کارگران آن از ٥ هزار نفر به ٩٠٠ نفر کاهش یافته است. دستگاه‌های موجود در این کارخانه باز شده و در حال فروش است؛ ضمن اینکه تعداد کارگرهای این کارخانه از ٥ هزار نفر به ٩٠٠ نفر کاهش یافته است. عضو هیئت رئیسه کمیسیون حمایت از تولید ملی و نظارت بر اصل ٤٤ قانون اساسی مجلس ادامه داد: قرار بود با واگذاری این کارخانه طبق اصل ٤٤ قانون اساسی شریک خارجی وارد گود شود و با آوردن سرمایه بهره‌وری در این کارخانه را افزایش دهد ولی با آمدن بخش خصوصی ترکیه‌ای این کارخانه رو به تعطیلی رفته است. وی با بیان اینکه حداقل ٢٠ میلیون جمعیت زنان ایران نیاز به چادر و مانتویی دارند که صنعت نساجی باید آن را تولید کند، گفت: اگر سالانه هر فرد مصرفی حدود ٥ متر هم داشته باشد، ما در سال نیاز به ١٠٠ میلیون متر پارچه داریم، حال مسئولان باید توضیح دهند برای اینکه صنعت نساجی این نیاز را تأمین کند چه کرده‌اند.متأسفانه در شرایط کنونی نیاز ایران از طریق واردات تأمین می‌شود که مسئله بسیار نگران کننده است.
*****
نرخ بیکاری در گیلان بیش از ٢٥ درصد است
نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس نهم: مسوولان دولتی اعلام کرده‌اند که نرخ بیکاری در گیلان ٥. ١٦ درصد هست ولی بنده با جرات می‌گویم نرخ بیکاری در این استان و آستانه اشرفیه بیش از ٢٥درصد است.
*****
اذیت و آزار فعالین کارگری و اجتماعی
جان باختن دو کارگر در پالایشگاه گاز کنگان
انجمن کارگران برق و ساختمان اصفهان بنابر خبر رسیده طی دو هفته گذشته دو کارگر در فاز ١٢ پالیشگاه گاز کنگان جان خود را از دست داده اند. این کارگران که یکی فیلیپینی و دیگری ایرانی بوده اند یکی بر اثر برخورد با دستگاه برش و دیگری بخاطر گیر افتادن بین لوله ها جانشان را از دست داده اند. انجمن کارگران برق و ساختمان اصفهان جان باختن این کارگران را به کارگران ایران ، فیلیپین و سایرکارگران جهان تسلیت می گوید.
*****
مرگ ٣ کارگر ایران خودرو به دلیل نشت گاز
سه کارگر ایران خودرو در روز پنج‌شنبه بر اثر گاز گرفتگی جان خود را از دست دادند. بنا به گزارش کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری، ظهر روز پنجشنبه ٢ شهریور کارگران بخش گازرسانی شرکت ایران خودرو برای تعمیر لولههای گاز مشغول به کار می‌شوند که در هنگام کار یکی از لوله‌ها شکسته و یکی از کارگران بر اثر نشت گاز دچار تنگی نفس می‌شود. در ادامه یکی دیگر از کارگران به قسمت مونتاژ می‌رود تا کمک بیاورد و یکی از کارگران مونتاژ برای کمک با او همراه می‌شود اما شدت نشت گاز به حدی بوده است که هر ٣ کارگر (٢ نفر از گازرسانی و ١ نفر از مونتاژ) جان خود را از دست می‌دهند. گفتنی است، این اولین بار نیست که کارگران ایران خودرو بر اثر کوتاهی در رعایت اصول ایمنی جان خود را از دست می‌دهند.
*****
مرگ یک کارگر ساختمانی تبعه افغانستان در حین کار
رعایت نکردن اصول ایمنی هنگام تخریب ساختمان در خیابان ولیعصر موجب مرگ یک کارگر تبعه افغانستان شد.سازمان آتش نشانی، در پی وقوع ریزش آوار بر روی یک کارگر در ساختمان در حال تخریب یک کارگر ساختمانی تبعه افغانستان جان خود را از دست داد. در محل حادثه یک چهار دیواری مشاهده می‌شد که قسمتی از آن گودبرداری شده و کارگران در حال تخریب بخش دیگری از این ساختمان بودند که در هنگام تخریب سقف و دیوارهای جانبی تیر آهن و بخشی از سقف بر روی کارگران فرو می‌ریزد و کارگری نیز در زیر آوار محبوس شده بود. آتش نشانان با رعایت اصول ایمنی تیرآهن و قسمت‌های فرو ریخته را برداشته و کارگر جوان را بنام «فضل- ا» از اتباع بیگانه، از زیر خاک، آجر و تیرآهن خارج کردند. این کارگر بر اثر ضربات وارده و حجم زیادی از خاک و آجر که در زیر آن مدفون شده بود با تائید عوامل اورژانس فوت کرده بود و آتش نشانان جنازه کارگر را برای انجام مراحل قانونی تحویل عوامل نیروی انتظامی دادند. کارگران در هنگام انجام عملیات ساختمانی می‌بایستی ضمن رعایت اصول ایمنی از تجهیزات و کلاه ایمنی استفاده کنند تا در هنگام بروز حادثه و سقوط اجسام سنگین کمتر دچار آسیب شوند
نا امنی محیط کار
زیاده خواهی سرمایه داران و داغدار کردن طبقه کارگر
نویسنده: انجمن کارگری - دوشنبه سی ام مرداد ١٣٩١ در هفته های پایانی زیاده خواهی مدافعان سرمایه باعث کشته شدن ٢ کارگر در فاز ١٢ کنگان شد. هوای گرم مرداد ماه در جنوب همیشه همراه با گرد و غبار همراه است. در این شرایط برای جلوگیری از حادثه و رخداد هر اتفاقی باید کارگران محل کار را ترک کنند اما به علت تعطیل نشد کار و عدم آموزش های کافی در رابطه با ایمنی فردی و گروهی در محیط کار توسط کارفرمایان متاسفانه یک کارگر ایرانی و یک کارگر فیلیپینی به فاصله یک هفته جان باختند که یکی بر اثر دستگاه برش و دیگری بر اثر پرس شدن بین دو لوله و هر دو در ارتفاع و در هوای گرم و توام با گرد و غبار که مانع از دید کافی برای کارکردن میشد همراه بود. این حادثه تلخ را به کارگران ایران ، فیلیپین و سایرکارگران جهان تسلیت می گوییم.
*****
٨٠درصد قرارداد‌های کارگران مازندران سفید امضاست
بیش از ٨٠ درصد کل قرارداد‌های کارگران و کارفرمایان در مازندران سفید امضا منعقد می‌شود و در شرایط کنونی فقدان امنیت شغلی مهم‌ترین دغدغه جامعه کارگری است. گسترش قراردادهای سفید امضا در این بنگاه‌های اقتصادی نشان از بی‌اعتبار شدن قراردادهای کاری و فقدان امنیت شغلی کارگران دارد.
گزارش
افزایش اعتصاب های کارگری در سایه «ممنوعیت اعتصاب» در ایران
رادیو فردا : دست کشیدن از کار، ‌اعتصاب و اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و مزایا و ‌اخراج کارگران از مواردی است که در سالیان اخیر در مناطق گوناگون ایران از سوی کارگران صورت گرفته و در رسانه‌ها اعم از دولتی و دولتی و همچنین در سایت‌های کارگری انعکاس یافته است. به گواه همین رسانه‌ها و سایت‌ها،‌ ‌شمار اعتراض‌ها و اعتصاب‌های کارگری در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. اما این اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها در شرایطی صورت می گیرد که تغییرات در قانون کار مصوب سال ١٣٦٩ نشان می دهد حق اعتصاب یا اعتراض کارگری در سال‌های نخستین دهه ٧٠ از این قانون حذف شده است. صادق کارگر، ‌فعال سندیکایی در نروژ،‌ ‌در این باره به رادیو فردا می‌گوید: «بعد از انقلاب در حالی که یکی از درخواست‌های کارگران گسترش حقوق کار و بهتر شدن آن بود، ولی از همان ابتدا از طرف رژیم جدید با این امر مخالفت شد. به خصوص این مخالفت از جانب جریان بازار بسیار وسیع بود.» در این میان‌ ‌مهدی کوهستانی نژاد،‌ مشاور کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری و عضو کنگره کار کانادا،‌ بر این باور است که اقدام دولت جمهوری اسلامی ایران در به رسمیت نشناختن حق اعتصاب برای کارگران ایرانی، عملی غیر قانونی به حساب می آید.وی به رادیو فردا می‌گوید: «کارگر وقتی با کارفرمای خود به توافق نمی‌رسد، حق دارد اعتصاب کند و کارفرمایا باید ببیند خواسته کارگر چیست. همه موارد قوانین بین المللی کار در ایران زیرپا گذاشته می‌شود در حالی که اعتصاب آخرین ابزار کارگر برای نشان دادن اعتراض است.» با این همه به گزارش خبرگزاری ایلنا، علیرضا محجوب،‌ دبیر کل خانه کارگر،‌ در شهریور سال گذشته اعتصاب را در‌ایران قانونی دانست و گفت: «مواد ١٤١ و ١٤٢ و ١٤٣ قانون کار ‌این حق را قانونی شمرده است.» اما برخی از تشکل‌های غیر دولتی کارگری در بیانیه‌هایی خواستار به رسمیت شناخته شدن حق اعتصاب از سوی دولت شده اند که این درخواست‌ها تا کنون ‌مسکوت گذاشته شده است. این در حالی است که به گزارش خبرگزاری ایلنا،‌ حسن صادقی،‌ معاون امور استان‌های خانه کارگر،‌ چند ماه قبل نسبت به تلاش دولت برای تغییر قانون کار و نادیده گرفته شدن حق اعتصاب کارگران در آن هشدار داد.اما چرا فعالان و تشکل‌های غیر رسمی کارگری معتقدند حق اعتصاب در ایران به رسمیت شناخته نمی شود؟صادق کارگر: «در مورد اعتصاب حساسیت زیادی وجود دارد چون منشا حقوق کار است. بدون حق اعتصاب کنند کارگران نمی‌توانند به حقوق و حقوق خود برسند.» مهدی کوهستانی نژاد با اشاره به اعتصاب‌های کارگری در کشورهای جهان و جایگاه آن در قراردادهای دسته جمعی در اصول سازمان بین المللی کار می‌گوید: «در دو دهه گذشته که جهانی سازی گسترش یافته اعتصابات هم در کشورهای آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیا به خصوص در چین و هند اهمیت بیشتری پیدا کرده است. اما در جاهایی مانند ایران که قراردادهای دسته جمعی به رسمیت شناخته نشده، زمانی که کارگر نمی‌تواند با مدیریت بر سر مسایلی چون ایمنی کار یا اضافه حقوق و گرفتن دستمزد عقب افتاده به توافق برسد، به طور خودجوش از محیط کار برای اعتراض بیرون می‌آید و این اعتراضات بنابر موقعیت متفاوت است.»
*****
گرامی داشت سلمان یگانه در قله ی دماوند
جمعی از کارگران با صعود به قله ی دماومند، یاد «سلمان یگانه» عضو کمیته ی هماهنگی برای ایجاد تشکل کارگری را که در جریان سانحه کار جان باخت، گرامی داشتند .جمعی از کارگران کوهنورد با صعود به قله ی دماومند، یاد «سلمان یگانه» عضو کمیته ی هماهنگی برای ایجاد تشکل کارگری را که در جریان سانحه ای به هنگام کار جان باخت، گرامی داشتند
بنابر گزارشی که از سوی «کارگران برگزارکننده یادبود سلمان یگانه» منتشر شده است، سلمان یگانه کارگر شرکت صنایع فولاد لوشان گیلان در١٧ اردیبهشت سال ١٣٨٨ به خاطر حادثه کار (گیر کردن لای پره های میکسر) جان باخت. او کارگری ضدسرمایه بود و عضو کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل کارگری و در میان خانواده، اقوام، دوستان و همرزمانش نیز محبوب و دوست داشتنی.
تعدادی از کارگران کوهنورد تصمیم گرفتند که دربرنامه ای دو روزه یاد و خاطره او را بر فراز قله دماوند گرامی بدارند. به همین منظور ٢٥ نفر از کوهنوردان کارگر از شهرهای رشت، کرمانشاه، کرج، گرمسار و تهران از تاریخ ٢٦ الی ٢٧ مرداد ١٣٩١ با صعود به قله دماوند یاد همکار و همنورد خود و دیگر کارگران جانباخته در حادثه کار را گرامی داشتند. بر پایه ی این گزارش، ایران در مورد مرگ در اثر کار در جهان رتبه سوم را دارد و در سطح کشور نیز مرگ در اثر کار بعد از حوادث جاده ای دومین علت از دست رفتن جان انسان هاست.
*****
شرایط کار در شرکت های خارجی
شرایط کار برای کارگرانی که در شرکت های خارجی کار می کنند بسیار دشوار است.
کانون مدافعان حقوق کارگر - شرکت دیلیم یکی از این شرکت هائی است که تابعیت کره ای دارد و در پرو‍ژه های نفت وکاز به خصوص در پارس جنوبی فعال است این شرکت در قراردادهای جدیدش دو ونیم روز مرخصی ماهانه کارگران را از لیست پرداخت ها حذف کرد واعلام نمود که این تعطیلی درمبلغ قرارداد منظور شده است و درحقیقت بخشی از حقوق نیروی کار را از جیب کارگران به جیب کره ای ها می ریزد. سوال این جاست که چرا یک شرکت خارجی که در حال کسب سود میلیارد دلاری از منابع ماست به قانون کارپشت می کند. شرکت دیلیم به عنوان یک شرکت بین المللی در مورد زیر پا گذاشتن قوانین موجود باید پاسخگو باشد. با توجه به این که قوانین کار در ایران رسما لغو نشده است و تعدیل ساختاری و خصوصی سازی با وجود قانون کار اعمال می شود و با توجه به این که شرکت های خارجی در ایران نمی توانند بر خلاف قوانین کشوری (قانون کار) عمل نمایند و هیچ اطلاعیه ای هم صادر نشده که شرکت های خارجی بتوانند با مقررات و قوانین کشور خود در اینجا کار کنند از این رو شرکت دیلیم (کره ای) با زیر پا گذاشتن قوانین قراردادهایی را با نیروی کار ایرانی وضع می کند که عملا سنوات، دو روز نیم مرخصی ماهانه و عیدی و پاداش سالانه حذف می گردد و اعتراض کارگران را با اخراج آنان پاسخ می گوید. حذف این سه مورد دقیقا سه ماه حقوق یک نیروی کار است که ٢٤ ساعته در خدمت پروژه آن هم در پارس جنوبی است.
کارگری که ماهی ٥ روز می تواند درخانه باشد و بقیه را در کارگاه شرکت دیلیم در خدمت کار است (با توجه به دو روز برای رفت و آمد جمعا ٧ روز مرخصی) شرایط نامساعد آب و هوایی شرایط نامساعد آلودگی های گازی و شرایط سختی کار برای روز ١٢ ساعت کاررا پشت سر می گذارد. در این شرایط وضعیتی است که باید حقوق فوق العاده دریافت کند وتحمل این وضعیت به فرسودگی جسمی وروانی او می انجامد ولی این شرکت بیگانه به دلیل حمایت غیرمستقیم بعضی نهادها و بی توجهی اداره کار از شرایط سوءاستفاده کرده و در سال سه ماه حقوق نیروی کار کارگران را به جیب می زند تا سودهای خود را افزایش دهد. نهادهای مسئول هم با بی خیالی نظاره گر این اجحاف به نیروی کار کارگران هستند.
اخبار بین المللی
کره جنوبی - اعلام اتحادیه شرکت خودرو سازی کیا به اعتصاب
به گزارش Fox Business اتحادیه شرکت خودرو سازی کیا اعلام کرد که روز چهار شنبه ٢٢ اوت دست به اعتصاب ٦ ساعته خواهد زد. خواست این کارگران دریافت سهم بیشتر از سود کارخانه و افزایش دستمزد اعلام شده است. این کارگران گفته اند که حاضر هستند تا در صورتی‌ که کارفرمایان حاضر به رسیدگی به خواست آنها باشند، به سر میز مذاکره بازگردند. آنها خواهان افزایش ماهیانه دستمزد ١٥٢ هزار وون (١٣٥ دلار)، پرداخت ٣٠ در صد از سود خالص کارخانه به کارگران پر کار و موفق و بر چیدن شب کاری هستند. کارگران این شرکت از ١٣ ژوییه امسال ١٣ بار برای دستیابی به مطالبات خود دست از کار کشیده اند که باعث افت تولید بیش از ٢٤ هزار خودرو شده است. خسارت ناشی‌ از این اعتصابات چیزی بیش از ٣٥٠ میلیون دلار تخمین زده میشود. شرکت خودرو سازی کیا و شرکت هیوندای که متعلق به یک موسسه هستند مجموعاً پنجمین شرکت تولید کننده خودرو در جهان بشمار میروند.
*****
آفریقای جنوبی - اعتراض همسران معدنچیان کشته شده
به گزارش وبسایت هفته نامه آلمانی فوکوس، زنان و کودکان کارگران معدن پلاتین ماریکانا، نزدیک شهر راستنبرگ، روز شنبه ١٨ اوت در مقابل معدن اجتماع کرده و علیه خشونت پلیس دست به تظاهرات زدند. در این تظاهرات عده‌ای از آن‌ها نیمه برهنه شدند و عده‌ای دیگر نوشته هایی در دست داشتند: لطفاً دست از تیراندازی و قتل مردان ما بردارید! در این میان پلیس آفریقای جنوبی تحقیقات در مورد عملکرد پلیس را آغاز کرده است. یکی از اعضای ناظر بر عملکرد پلیس گفت که منظور از این تحقیقات این است که آیا برخورد پلیس با تهدیدات موجود از سوی کارگران تناسب داشته یا نه. جیکوب زوما، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، در دیداری از معدن پلاتین، تشکیل یک کمیسیون تحقیق برای بررسی کشمکش ها را اعلام داشت. این تلاش رئیس جمهور و پلیس برای آرام کردن کارگران صورت می‌گیرد. جو اعتراضی شدید و امکان تشدید اعتراضات حکومت را به صرافت انجام اقداماتی جهت آرام کردن کارگران واداشته است.
عکس از خبرگزاری آلمان: اعتراض زنان کارگران معدن به خشونت پلیس
توگو - اعتراضات خیابانی برای انجام اصلاحات
به گزارش یورو نیوزهزاران تن از مردم توگو در شهر لومه، پایتخت این کشور با وجود ممنوعیت از سوی دولت، تظاهرات کردند. آن ها در آستانۀ انتخابات پارلمانی خواهان انجام اصلاحات در کشورشان شدند. پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور استفاده کرد. عده ای در درگیری های ناشی از اعتراض خیابانی دستگیر و زخمی شده اند. توگو با جمعیتی بالغ بر ٦ میلیون نفر در آفریقا و در همسایگی کشور غنا و بنین واقع شده است.
*****
هند - اعتصاب کارکنان بانک‌های دولتی هند
به گزارش بی‌ بی‌ سی‌ حدود یک میلیون کارمند بانک در هند در اعتراض به تغییرات مورد نظر دولت در قوانین بانکی به یک اعتصاب دو روزه دست زده اند که به بسته شدن بانک ها در سراسر هند و توقف معاملات ارزی در بانک مرکزی این کشور منجر شده است. اتحادیه های کارگری نگران آن هستند که تغییرات جدید که امکان حضور بخش خصوصی در فعالیت بانکی را افزایش می دهد باعث بیکاری کارمندان بانک ها شود. قرار است پارلمان هند روز پنجشنبه ٢٣ اوت مذاکره پیرامون لایحه پیشنهادی دولت را آغاز کند.
*****
آفریقای جنوبی - مراسم تجلیل از قربانیان حادثه معدن
آفریقای جنوبی: هزاران نفر از مردم آفریقای جنوبی بخصوص کارگران معادن در مراسم تجلیل از قربانیان خون بارترین عملیات پلیس این کشور پس از دوره آپارتاید شرکت کردند. اکثر معادن پلاتین آفریقای جنوبی با اعطای مرخصی به کارگران خود به آنها امکان دادند تا در مراسم تجلیل از ٤٤ نفری که در حادثه معدن ماریکانا در شمال این کشور کشته شدند، شرکت کنند. این مراسم در چادر سفیدی در نزدیکی تپه ای که پلیس روز پنجشنبه هفته گذشته با گشودن آتش بر روی کارگران ٣٤ نفر از آنها را کشته و ٧٨ نفر دیگر را زخمی کرد، برگزار شد. چند روز قبل از این حادثه نیز ده نفر دیگر از جمله دو پلیس بر اثر درگیری و رقابتهای بین سندیکایی کشته شده بودند. این کارگران معدن خواهان افزایش سه برابری حقوق ماهانه خود از ٤٠٠ به ١٢٥٠ یورو بودند.
*****
محاکمه معدنچیان آفریقای جنوبی
ایران تریبون؛ نخستین جلسه محاکمه بیش از ٢٥٠ معدنچی در آفریقای جنوبی برگزار شد: س از این که شرکت اداره کننده معدن، حدود سه هزار کارگر اعتصابی را به اخراج تهدید کرد، یک سوم از آنها روز دوشنبه به سر کار بازگشتند اما هنوز این معدن استخراج پلاتین تولید خود را آغاز نکرده است.نخستین جلسه محاکمه بیش از ٢٥٠ معدنچی در آفریقای جنوبی در حالی برگزار شد که اعضای خانواده آنها در بیرون دادگاه در اعتراض به آن تجمع کردند.به گزارش ایلنا به نقل از یورونیوز، اتهام این افراد قتل، تلاش برای قتل و خشونت اعلام شده است.حدود یک هفته قبل، سه هزار تن از کارکنان معدن با هدف افزایش حقوق دست به اعتصاب زدند. این اعتصاب باعث از کار افتادن معدن شد. چند روز قبل نیروهای پلیس با تیراندازی به طرف کارگران اعتصابی که تجمع کرده بودند و ٣٤ تن را کشتند. پس از این که شرکت اداره کننده معدن، حدود سه هزار کارگر اعتصابی را به اخراج تهدید کرد، یک سوم از آنها روز دوشنبه به سر کار بازگشتند اما هنوز این معدن استخراج پلاتین تولید خود را آغاز نکرده است.
مدیر شرکت «لون مین» که اداره کننده معدن است می‌گوید: «این اعتصاب، اعتصابی غیرقانونی بود که کارکنان شرکت تصمیم گرفتند بر سر کار حاضر نشوند. اما اتفاقات در آن روز ناگهان به سرعت رخ داد و خشونت‌ها تبدیل به مساله‌ای اجتماعی شد که از کنترل ما خارج بود. به همین دلیل نیاز داشتیم که پلیس دخالت کند.»شرکت لون مین ضرب‌الاجل بازگشت به کار را یک روز دیگر تمدید کرد و به این ترتیب کارگران اعتصابی باید تا روز سه‌شنبه کار خود را از سربگیرند.تیراندازی اخیر پلیس به طرف معدنچیان، مرگ‌بارترین واقعه این چنینی در آفریقای جنوبی پس از پایان دوران آپارتاید در این کشور از سال ١٩٩٤ میلادی بود.«ژاکوب زوما» رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی ضمن اعلام یک هفته عزای عمومی در کشور، هیاتی را مامور رسیدگی به این واقعه کرده است.
*****
ژاپن - بیکاری هشت هزار کارگر شرکت شارپ
شرکت تولیدکننده تلویزیون شارپ هزاران نفر از نیروی کار خود را اخراج می‌کند. به گزارش خبرگزاری رویترز از توکیو، سه هزار نفر از کارکنان شرکت شارپ با فروش کارخانه‌های تولید تلویزیون این شرکت در چین و مکزیک بیکار خواهند شد. شرکت شارپ پیش‌تر اعلام کرده بود تصمیم دارد تا پنج هزار فرصت شغلی را در این شرکت حذف کند اما خبرگزاری کیودوی ژاپن به تازگی اعلام کرده است که این شرکت درصدد است به رغم برنامه اولیه خود برای حذف پنج هزار فرصت شغلی، ده هزار نفر از کارکنان خود را اخراج کند. بنا بر این گزارش، شرکت شارپ با بدهی شانزده میلیارد دلاری در تلاش است تا با جلوگیری از هزینه‌های اضافی و اخراج کارکنان این شرکت بدهی‌های خود را پرداخت کند.
*****
آلمان - احتمال اعتصاب ١٨ هزار کارمند لوفتهانزا
به گزارش Market Watch اتحادیه کارکنان شرکت هواپیمایی لوفتهانزا اعلام کرد که چنانچه مذاکراتی که در چند روز آینده با نماینده کارفرمایان صورت می‌گیرد به نتیجه نرسد، دست به اعتصاب خواهند زد. آنها خواهان ٥ در صد اضافه دستمزد، دریافت پاداش سالیانه تا معادل یکماه دستمزد و ممنوعیت استخدام کارگر موقت هستند. یورگن وبر یکی‌ از اعضا هیئت مدیرهٔ این شرکت گفته است که بهتر است شرکت به تعطیلی‌ کشیده شود تا اینکه به خواست کارگران توجه بکند و قدرت رقابت خود را با سایر شرکت‌های هواپیمایی از دست بدهد. این شرکت اعلام کرده است که در نیمه اول سال ٢٠١٢ مبلغ ١٦٨ میلیون یورو ضرر داده است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر