نسان نودینیان - داوود رفاهی: اخبار اعتراضات كارگری

كاارگران شرکت کیسون اعتصاب کردند
انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه    طبق خبر دریافتی ١٣٠ نفر از کارگران شرک کیسون در پالایشگاه گاز فاز ١٢ واقع در کنگان در اعتراض به نپرداختن سه ماه حقوقشان بعد از ظهر روز پنج شنبه ١٦ مرداد ٩١ دست از کار کشیدند. در پایان همین روز کارفرما به میان کارگران آمده و وعده پرداخت حقوقها را به زودی داد. روز جمعه کارگران با وعده کارفرما به سر کارشان رفتند
کارگران شهرداری کرمانشاه شش ماه حقوق نگرفته اند
انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه   طبق خبر رسیده به انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه، کارگران منطقه «یک» شهرداری کرمانشاه شش ماه حقوق نگرقته اند. طبق این گزارش، تعداد کارگران این منطقه شهرداری حدود ٥٠ نفر هستند. این کارگران قصد دارند برای گرفتن حقوقهای معوقه شان دست به اعتراض و اعتصاب بزنند.
جمع زیادی از کارگران کارخانه صنایع تندر این شهرستان به دلیل عدم دریافت ١٨ ماه حقوق و حق بیمه پرداخت نشده، مقابل استانداری گیلان تجمع کردند. جمع زیادی از کارگران شرکت صنایع تندر با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضمون "٨ ماه حقوق دریافت نکرده‌ایم" همچنان مقابل استانداری گیلان تجمع کرده و خواستار رسیدگی به مشکلات کارگران این کارخانه از مسئولان ارشد استان هستند. نماینده کارگران معترض با بیان اینکه مدت سه سال است دفترچه‌های بیمه کارگران تمدید نشده است، اظهار کرد: کارفرمای شرکت صنایع تندر با دریافت تسهیلات، آن را در جای دیگر هزینه کرده و حقوق و حق بیمه کارگران را پرداخت نکرده است.کارگران این کارخانه بیکار شدند و امروز ٦٠ نفر به نمایندگی از دیگر کارگران مقابل استانداری تجمع کرده‌ایم و خواستار احقاق حق و حقوق خود که چهار سال به صورت متناوب عقب می‌افتاد و اکنون نیز ١٨ ماه است که آن را دریافت نکرده‌ایم، هستیم. وی ادامه داد: کمیسیون کارگری ابلاغ کرده که تامین اجتماعی دفترچه‌های بیمه ما را تمدید کند که تمکین نمی‌کند. نماینده کارگران شرکت صنایع تندر با بیان اینکه این کارخانه از سال ٥٢ تاسیس شد و ابتدا دولتی بود، ابراز کرد: این کارخانه از سال ٧٠ به فرد مذکور واگذار شده است. وی فعالیت شرکت صنایع تندر را در زمینه تولید دینام و استارت خودرو عنوان کرد و یادآور شد: تاکنون حکم قانون کار برای ما اجرا نشده است.

*****

                

بخشی از مطالبات کارگران صنایع فلزی ایران پرداخت می‌شود
: نماینده کارگران صنایع فلزی اعلام کرد: بخشی از مطالبات کارگران صنایع فلزی ایران پرداخت می‌شود.  پروین محمدی با اعلام این خبر در پی تجمع حدود ٦٠٠ کارگر این کارخانه طی روز‌های دوشنبه و سه شنبه در بزرگراه فتح و مقابل ساختمان شماره یک وزرات صنایع، مدیریت دولتی صنایع فلزی ایران با حضور در جمع معترضین با دریافت چک از صاحب اصلی کارخانه وعده پرداخت حقوق معوقه بهمن، اسفند و عیدی سال گذشته را داده است.  وی افزود: این چک در اختیار وزارت صنایع است و امروز بخشی از معوقات حقوقی کارگران به حساب آنان واریز خواهد شد.  گفتنی است پرداخت دستمزد و حقوق كارگران صنایع فلزی ایران حدود هشت ماه به تعویق افتاده است. 
*****
گزارش تکمیلی تجمع کارگران صنایع فلزی در مقابل وزارت صنایع
اتحادیه آزاد کارگران ایران: بیش از ششصد کارگر کارخانه های صنایع فلزی شماره ١ و ٢ که صبح دیروز در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهایشان باند اصلی جاده قدیم کرج به تهران (بزرگراه فتح) را بمدت دو ساعت بستند  از صبح امروز اعتراض خود را به مقابل ساختمان اصلی وزارت صنایع در تقاطع خیابان نجات اللهی و سمیه کشاندند و از ساعت ٣٠/١٠ در مقابل این وزارتخانه دست به تجمعی اعتراضی زدند. بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، پس از تجمع این کارگران در مقابل وزارت صنایع بلافاصله نیروهای انتظامی و امنیتی بطور گسترده ای در محل حاضر شدند و تلاش کردند کارگران را وادار به پایان دادن به تجمع خود کنند. این درحالی بود که یگانهای موتور سوار گارد ویژه با تجهیزات کامل در خیابانهای اطراف مستقر شده بودند اما کارگران بدون توجه به این تهدیدات، در اعتراض به وضعیت خود بطور یکپارچه ای اقدام به شعار دادن میکردند. کارگران در این تجمع شعار میدادند: وزارت صنایع حیا کن ، سرمایه دار رها کن – وزیر بی لیاقت استعفا استعفا- صنایع فلزی آباد باید گردد،معاون صنایع اعدام باید گردد – صنایع فلزی فلسطین ایران است- نصر من الله و فتح قریب مرگ بر این وزیر مردم فریب، وزارت صنایع، صنایع ها ویرانند و... بنا بر این گزارش پس از گذشت حدود سه ساعت از تجمع کارگران صنایع فلزی، صالح نیا معاون وزیر صنایع و صادقی رئیس صنایع استان تهران با حضور در میان کارگران اعلام کردند: کارفرما خانه ای را برای فروش جهت پرداخت دستمزدهای معوقه شما (٥ میلیارد تومان)  در اختیار وزارت صنایع قرار داده است و پس از فروش این خانه معوقات شما پرداخت خواهد شد که این اظهارات با هو کردن از سوی کارگران و اعتراض شدید آنان مواجه شد. در ادامه مدیر دولتی منتصب استانداری تهران در کارخانه های صنایع فلزی در میان کارگران اعلام کرد: دستمزدهای معوقه شما را از بهمن ماه سال گذشته تا پایان فروردین ماه جاری تا روز پنج شنبه پرداخت خواهیم کرد که این اظهارات نیز با شعار "امروز امروز" از سوی کارگران مواجه شد. بدنبال این وضعیت مسئولین وزارت صنایع ناچار شدند نماینده های کارگران را به داخل ساختمان دعوت کنند که پس از مذاکرات فی مابین نماینده های کارگران و مسئولین این وزارتخانه نهایتا به کارگران اعلام شد یک چک تضمینی از کارفرما برای پرداخت معوقات کارگران از بهمن ماه سال گذشته تا پایان فروردین ماه جاری از طرف وزارت صنایع دریافت شد اما این مقدار از دستمزدهای کارگران بدون توجه به چک کارفرما فردا ٢٥ مرداد ماه راسا از سوی وزارت صنایع به حساب کارگران واریز خواهد شد. کارگران کارخانه های صنایع فلزی شماره ١ و ٢ پس از این توافق حدود ساعت ٣٠/١٥ به تجمع خود پایان دادند و اعلام کردند چنانچه فردا پول وعده داده شده به حسابهایشان واریز نشود به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

*****

تجمع اعتراض‌آمیز کارگران صنایع فلزی به وزارت صنایع رسید 

پس از تجمع  كارگران صنایع فلزی ایران در بزرگراه فتح، این كارگران صبح امروز - سه‌شنبه - در اعتراض به عدم دریافت بیش از ٨ ماه حقوق و ١١ ماه بیمه معوقه، در مقابل ساختمان شماره یک وزارت صنایع تجمع کردند.  پروین محمدی، نماینده کارگران معترض در این تجمع اعتراض آمیز به خبرنگار ایلنا گفت: بعد از تجمع صبح دیروز کارگران صنایع فلزی ایران در بزرگراه فتح، امروز نیز حدود ٦٠٠ کارگر در مقابل ساختمان وزارت صنایع و دفتر وزیر تجمع کردند تا صدای اعتراض‌شان را از فاصله نزدیك‌تری به گوش مسئولان برسانند.  نماینده این كارگران با تاکید بر اینکه کارفرما موظف به پرداخت تمامی مطالباطت معوقه کارگران تا پایان ماه جاری است افزود: وزارت صنایع کارفرما را متعهد به پرداخت مطالبات قانونی کارگران کرده است اما در حال حاضر کارفرما به بهانه اینکه سرمایه دار اصلی جهت پرداخت مطالبات کارگران تامین مالی نکرده از انجام تعهد خود طفره می‌رود.  این کارگر معترض اضافه کرد: بدلیل عدم پرداخت معوقات حقوقی کارگران کارخانه صنایع فلزی ایران، در جلسه استانداری تهران با مدیران کارخانه قرار شد حداکثر تا روزیکشنبه ٢٢ مرداد، هشت ماه حقوق معوقه کارگران پرداخت شود که با عملی نشدن این وعده دیروز و امروز كارگران اعتراض كردند و اعتراض کارگران تا به دست آوردن حقوق ادامه دارد. 

 


*****

 

تجمع ٦٠٠ کارگر صنایع فلزی ایران در بزرگراه فتح

٦٠٠تن از کارگران صنایع فلزی ایران دوشنبه ٢٣ مرداد، در اعتراض به عدم دریافت ٨ ماه حقوق معوقه، در مقابل بزرگراه فتح تجمع کردند. «به‌دلیل عدم پرداخت معوقات حقوقی کارگران کارخانه صنایع فلزی ایران، در جلسه استانداری تهران با مدیران کارخانه قرار شد حداکثر تا روزیکشنبه ٢٢ مرداد ماه هشت ماه حقوق معوقه کارگران پرداخت شود که با عملی نشدن این وعده امروز - دوشنبه ٢٣ مرداد - کارگران اعتراض خود را اعلام کردند. پروین محمدی، عضو هیأت مدیرۀ اتحادیه آزاد کارگران ایران و همچنین یکی از کارکنان کارخانۀ صنایع فلزی ایران از تهران در گفت و گو با بخش فارسی رادیو بین المللی فرانسه گفت: «از آن جا که امروز کارگران هیچ نتیجه ای از تجمع خود نگرفتند، تصمیم دارند فردا در مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت تجمع کنند او در مورد علت اصلی پرداخت نشدن حقوق کارگران کارخانۀ صنایع فلزی ایران توضیح داد: «این کارخانه که ابتدا دولتی بود به بنیاد شهید واگذار شد و پس از آن نیز مدیریت این کارخانه به بخش خصوصی و افرادی رسید که چند ماه پس از وقوع ماجرای اختلاس ٣ هزار میلیارد تومانی غیب شدند و این کارخانه بدون مدیریت ماند. چند ماه پس از آنکه حقوق کارگران پرداخت نشد به گفتۀ محمدی بعد‌ها به دنبال مذاکرات و اعتراض‌های کارگران یک مدیر دولتی برای کارخانۀ صنایع فلزی انتخاب شد و تصمیم مدیر جدید برای فروش کارخانه باعث شد تا مدیران خصوصی کارخانه که ناپدید شده بودند دوبار بازگشتند و این کارخانه همزمان با مدیریت خصوصی و دولتی بدون تولید، به حیات خود ادامه داد. پروین محمدی معتقد است، مدیران کارخانۀ صنایع فلزی ایران قصد دارند با افزایش بدهی‌های این کارخانه آن را به ورشکستگی کامل بکشانند.

*****

پرداخت ٥ ماه از معوقات حقوقی کارگران پارکت ساری 

٥ ماه از حقوق معوقه ٣٠ کارگر شرکت پارکت ساری پرداخت شد.  با پی گیری کارگران و اعضای شورای کارگری این شرکت عیدی و پاداش سال گذشته نیز همراه با سه ماه حقوق سال جاری کارگران پارکت ساری پرداخت شد.  هنوز ٣ ماه از حقوق معوقه کارگران پرداخت نشده است لازم به ذکر است شرکت پارکت ساری بعد از اجرای اصل ٤٤ قانون اساسی و واگذاری آن به بخش خصوص دچار مشکلات مدیریتی شده و طی ماه‌های گذشته به سبب افزایش مشکلات مالی در پرداخت ٨ ماه حقوق ٣٠ کارگر خود ناتوان شده بود. 

*****
اتحادیه کارگران حمل و نقل نروژ: علیرضا عسگری و جلیل محمدی را آزاد کنید

١٤ اگوست ٢٠١٢، اسلو به دولت ایران: علیرضا عسگری و جلیل محمدی، از فعالان کارگری و اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری، پس از آنکه نیروهای امنیتی به مجمع عمومی سالانه کمیته هماهنگی در تاریخ ١٥ ژوئن ٢٠١٢ حمله کردند، دستگیر شدند. در مجموع حدود ٦٠ نفر از فعالین کارگری وحشیانه توسط نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به زندان رجایی شهر در کرج منتقل شدند. اکثر بازداشت شدگان، پس از بازجویی های سخت، ضرب و شتم و اهانت، به قید وثیقه آزاد شدند، با این حال، علیرضا عسگری و جلیل محمدی کماکان غیر منصفانه در بازداشت به سر می برند. علاوه بر این دو فعال کارگری، فعالان کارگری خوش نام و با سابقه ای از جمله محمود صالحی، خالد حسینی، غالب حسینی، محمد عبدی پور و جلال حسینی در میان حدود شصت نفر دستگیر شدگان بوده اند و همگی به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. بسیاری از دستگیرشدگان متحمل آسیب های جدی شده اند. لگن محمود صالحی در اثر ضرب و شتم شکسته شد و به شنوایی خالد حسینی به شدت آسیب رسیده است. نگرانی های جدی در مورد سلامتی و امنیت علیرضا عسگری و جلیل محمدی وجود دارد. کمیته هماهنگی اعلام کرده است که این دو از فعالین کارگری تحت ضرب و شتم شدید و فشارهای روحی و روانی قرار گرفته اند. علیرضا عسگری بنا به گزارش ها از تپش قلب شدید، درد قلب، بی حسی و ضعف در دست چپ و ضعف شدید، که تماما صدمات جسمانی ناشی از بازجویی ها هستند رنج می برد. جلیل محمدی نیز از وضعیت رو به وخامت جسمانی به علت صدمات متحمل شده در طول بازجویی رنج می برد. علیرضا و جلیل در تاریخ ٤ اوت ٢٠١٢ ، در شعبه ٤ دادگاه انقلاب اسلامی کرج و به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل گروه غیر قانونی کمیته هماهنگی" محاکمه شدند. خانم ریحانه انصاری که بدنبال حمله به مجمع عمومی با قرار وثیقه از زندان آزاد شده بود در همان روز با اتهامات مشابهی محاکمه شد. هر سه نفراین اتهامات را رد کردند. هیچ یک از آنها در میان بنیانگذاران کمیته هماهنگی نبوده اند و تنها اعضای کمیته هماهنگی می باشند. دادگاه همچنین این ا تهام را مطرح کرد که کمیته هماهنگی منتسب به یکی از احزاب سیاسی میباشد، که با واکنش های این فعالین کارگری و تاکید آنها بر استقلال کمیته هماهنگی مواجه شد. من به شدت بازداشت ناعادلانه و آزار و اذیت این فعالین کارگری را محکوم می کنم. من آزار و اذیت و بازداشت فعالین کارگری در ایران و حمله اخیر به جلسه کارگران در کرج را محکوم می کنم. من خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط علیرضا عسگری، جلیل محمدی و همه فعالان کارگری در ایران هستم. با احترام راجر هنسن  پرزیدنت، اتحادیه کارگران حمل و نقل نروژ 


حقوق و دستمزدهای پرداخت نشده 

تعویق ٣ماهه حقوق كارگران غرب استیل سمنان
كارخانه غرب استیل تولیدكنندگان قطعات خودرو بیش از سه ماه است كه در پرداخت حقوق بیش از ٤٠٠كارگر خود ناتوان شده است.
*****

اخراج و بیكارسازی ها

 

بیکاری ٢٠٠٠ کارگر شرکت تولید قیر در اصفهان

بدهکاری یکی از شرکت‌های نفتی در اصفهان مشکلاتی را برای کارکنان این شرکت به وجود آورده است. شنیده‌ها حاکی از این است که از زمانی که این شرکت نفتی اصفهان خصوصی شده، حدود چند میلیارد تومان به شرکت نفت اصفهان بدهکار شده است. به همین دلیل شرکت نفت اصفهان خوراک این شرکت نفتی را برای تولید قیر تأمین نمی‌کند و مواد اولیه برای تولید قیر به این شرکت ارایه نمی‌شود. تولید این شرکت هم ضعیف و مختل شده و به دلیل بدهکاری چند میلیاردی به شرکت نفت اصفهان، فعالیت آن برای تولید قیر تعطیل شده و این شرکت هزینه خرید مواد اولیه را برای تولید قیر ندارد، این در حالی است که این موضوع سبب شده که عده زیادی که در این شرکت مشغول فعالیت بوده‌اند از کار بیکار شوند؛ در واقع با به وجود آمدن این مشکل، دو هزار نفر از نان خوردن افتاده‌اند. مهدی صادقی، یکی از پیمانکاران این شرکت نفتی با تأکید بر اینکه در گذشته بخش تولید قیر پالایشگاه اصفهان در اختیار شرکت نفت بوده است، می‌گوید: از زمانی که بخش تولید قیر پالایشگاه به این شرکت واگذار شده، مشکلات متعدد و مختلفی در این حوزه به وجود آمده است. این مشکلات با خصوصی‌سازی شدن بخش تولید پالایشگاه اصفهان شدت گرفته و این شرکت نفتی نتوانست بار به اندازه کافی به ماشین‌های حمل قیر ارایه بدهد و ماشین‌های فعال در این حوزه دچار مشکلات بار‌گیری شده‌اند.  اوایل خرداد ماه سال جاری بخش این شرکت نفتی اصفهان به مدت ٢٠ روز تمام به صورت کامل تعطیل شد، با تعطیلی این شرکت، تمام کارکنان و ماشین‌هایی که از آن بار‌گیری می‌کردند نیز از کار بیکار شدند. .علیرضا اسماعیلی، یکی از رانندگانی که از این شرکت نفتی بارگیری می‌کند، در این زمینه می‌گوید: برخورد مسئولان شرکت بسیار برخورد نامناسب و نا‌شایستی است. این راننده ادامه می‌دهد: در حال حاضر دو هزار نفر از این سیستم روزی خود و خانواده خود را تأمین می‌کنند که در شرایط فعلی شرکت آن‌ها را از کار، بیکار کرده است. .به گفته وی، این دو هزار نفر در قالب پیمانکار، ماشین‌دار و سیستم حمل و نقل این شرکت فعالیت می‌کنند و در شرایط فعلی این افراد که وابسته به این سیستم هستند، از نان خوردن افتاده‌اند و دچار مشکل درآمدی شده‌اند.
*****
شمار تعدیل نیروی کار عقاب افشان به ٣٤٠ نفر رسید
در پی انتشار خبر بیکار شدن ٣٠٠ کارگر کارخانه عقاب افشان، این کارخانه با تمدید نکردن قرارداد ٤٠ کارگر دیگر، شمار کارگران تعدیلی خود را به ٣٤٠ نفر رساند.  کارخانه عقاب افشان که از ابتدای سال جاری ٣٠٠ کارگر قراردادی خود را به دلیل افزایش مشکلات مالی کارخانه تعدیل و اخراج کرده بود، هم اکنون با عدم تمدید قرارداد ٤٠ کارگر قراردادی دیگر تعداد کارگران اخراجی خود را افزایش داده است.   ٦٠ کارگر دیگر نیز در لیست عدم تمدید قرارداد وجود دارند، پیش بینی می‌شود ظرف چهار ماه آینده این واحد تولیدی به دلیل افزایش مشکلاتش قرارداد بیش از ٧٠٠ کارگر خود را تمدید نکند.  کارخانه عقاب افشان تولید کننده اتوبوسهای عقاب (اسکانیا) به دلیل واردات گسترده اتوبوس‌های ارزان‌قیمت چینی و همچنین ناتوانی در تهیه مواد اولیه تولید و قطعات ساخت اتوبوس که از کشور سوئیس تامین می‌شد، با تعدیل نیروهای کار بخشی از مشکلات مالی خود را جبران کند. 
*****
٣٠٠ کارگر کارخانه عقاب افشان بیكار شدند
 ٣٠٠ کارگر کارخانه عقاب افشان تولید کننده اتوبوس اسکانیا بیکار شده‌اند. کارخانه عقاب افشان تولید کننده اتوبوسهای عقاب (اسکانیا) به دلیل واردات گسترده اتوبوس‌های ارزان‌قیمت و بی‌كیفیت چینی و همچنین ناتوانی در تهیه مواد اولیه تولید و قطعاتی که از کشور سوئیس تامین می‌شد، ناچار شده است ٣٠٠ کارگر خود را از ابتدای امسال به مرور با اتمام قرارداد کاری‌شان تعدیل کند.   این واحد تولیدی برای کاهش مشکلات مالی اضافه کاری و نهار و شام و سرویس ایاب و ذهاب کارگران رسمی را نیز کاهش داده‌ است و با تعطیل کردن کارگران از روز چهارشنبه تا صبح روز شنبه بنحوی سعی در کاهش مشکلات مالی خود دارند.   عمده‌ترین مشکل این کارخانه را واردات اتوبوسهای ارزان قیمت چینی عنوان کرد و گفت: این اتوبوس‌ها با کارایی بسیار پایین و با قیمت ٦٠ میلیون تومان در مقایسه با اتوبوسهای اسکانیا که مجهز به امکانات استاندارد روز دنیا است وارد بازار فروش خودرو شده است.  کارخانه عقاب افشان معوقات بیمه‌ای خود را به تامین اجتماعی پرداخت نکرده است. هم اکنون٣٠٠ کارگر بیکارشده برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به اداره کار وتامین اجتماعی معرفی شده‌اند. ادامه روند کنونی و عدم حمایت دولت از بخش خصوصی باعث تعطیلی این کارخانه خواهد شد. 

*****

نرخ بیکاری در گیلان بیش از ٢٥ درصد است

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس نهم، اعلام کرد: مسوولان دولتی اعلام کرده‌اند که نرخ بیکاری در گیلان ٥. ١٦ درصد هست ولی بنده با جرات می‌گویم نرخ بیکاری در این استان و آستانه اشرفیه بیش از ٢٥درصد است.

*****

 

اذیت و آزار فعالین كارگری و اجتماعی

جلیل محمدی آزاد شد
انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه  علیرضا عسگری و جلیل محمد از اعضاء کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری با حمله نیروهای اطلاعاتی و انتظامی حدود ٢ ماه قبل به همراه ٥٨ نفر دیگر از اعضاء همین کمیته بازداشت شده بودند، در تاریخ ١٤ تیر در شعبه ٤ دادگاه انقلاب اسلامی محاکمه شدند که در نتیجه علیرضا به یک سال حبس تعزیری و جلیل محمدی به سه سال حبس تعلیقی محکوم شدند. جلیل محمدی روز ٢٥ مرداد از زندان آزاد شد. روز ٢٦ مرداد جلیل محمدی به سنندج رسید و از طرف اعضاء کمیته هماهنگی و جمعی از فعالین کارگری سنندج و دیگر کارگران و خانواده ها مورد استقبال قرار گرفت.
*****

صدور حکم علیه علیرضا عسگری، جلیل محمدی و ریحانه انصاری

قاضی شعبهٔ ٤ دادگاه انقلاب اسلامی کرج برای جلیل محمدی، علی‌رضا عسگری و ریحانه انصاری، ٣ عضوی که در مجمع عمومی سالیانهٔ کمیتهٔ هماهنگی بازداشت شده بودند، حکم صادر کرد. بنا به گزارش کمیتهٔ هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، قاضی شعبهٔ ٤ علیرضا عسگری را به ١ سال حبس تعزیری و ریحانه انصاری و جلیل محمدی را هر کدام به ١ سال در ٣ سال حبس تعلیقی (با الزام به معرفی هر ماهه به مقامات امنیتی) محکوم کرد. دیروز علیرضا عسگری را به دادگاه آوردند و حکم را به وی ابلاغ کردند.

*****

 

محمدصفرلفوتی ، به دادگاه انقلاب فراخوانده شد

" محمدصفرلفوتی " متخلص به " فریاد " از جوانان روزنامه نگار،خبرنگار، وب نگاروفعال سیاسی، اجتماعی مدنی، دانشجوئی، کارگری، جوانان و حقوق بشر، غرب استان مازندران وشهرستان های توریستی چالوس ونوشهرمی باشد  که به اتهام  های واهی :  نشراکاذیب ، تشویش اذهان عمومی، اقدام علیه امنیت ملی ، تبلیغ علیه نظام از طریق ارتباط با گروههای ضد انقلاب  و ... در ٢٢ آذرماه ٩٠ درجلوی محل کارش (شرکت ملی پخش فرآورده  های نفتی غرب مازندران) توسط نیروهای امنیتی و لباس شخصی اداره کل اطلاعات استان مازندران به همراه  مامورین اداره اطلاعات شهرستان های چالوس و نوشهر دستگیر و پس از تفتیش منزل مسکونی و ضبط برخی لوازم شخصی ، بمدت ٣٥ روز در بند انفرادی تحت "شکنجه سفید" در بازداشتگاه  شهیدکچوئی اداره کل اطلاعات استان مازندران واقع درشهرستان ساری ، بازداشت و سپس در٢٧ دی ماه ٩٠ با قراروثیقه ٥٠ میلیون تومانی موقتاً آزاد شده بود، مجددن با دریافت احضاریه ای ، به دادگاه انقلاب مازندران فراخوانده شد. او  ٣ دوره پی درپی در انتخابات کارگری به عنوان نماینده منتخب ٢٠٠ تن از کارگران قراردادی اداره کل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی غرب استان مازندران  انتخاب گردیده بود ، ولی بعلت مشاجره ای با پیمانکار بخش خصوصی شرکت نفت چالوس در پیگیری مطالبات کارگران و نیز انتشار مقاله جنجالی "بمب اتم در چالوس کشف شد!" درانتقاد از گسترش مخازن ذخیره سازی سوخت مازندران در قلب منطقه مسکونی شهرستان توریستی چالوس ، از شهریور ماه سال گذشته تا کنون تمامی حقوق و مزایایش مسدود ، از کار معلق و شخص دیگری را به صورت انتصابی بعنوان نماینده کارگران منصوب نموده اند

*****

نا امنی محیط كار

 

سقوط مرگ‌بار كارگری در چاه آسانسور

 کارگر میانسالی بر اثر سقوط به چاهک آسانسور یک ساختمان ٤ طبقه در حال احداث جان خود را از دست داد. بنا به اظهار سرکارگر، این کارگر در قسمت تأسیسات آسانسور در طبقه چهارم ساختمان در حال ساخت، سرگرم کار بود که ناگهان به داخل چاهک آسانسور افتاد.   این کارگر که بیژن-ب نام داشت بدنبال این حادثه از طبقه چهارم تا انتهای این چاهک در زیرزمین ساختمان فروافتاد و در دم جان سپرد.  براساس گزارش سایت آتش نشانی، پس از معاینه عوامل اورژانس و تشخیص مرگ این کارگر، جنازه وی جهت بررسی بیشتر تحویل عوامل انتظامی شد. 

*****

 

محل خواب کارگران در آتش سوخت

شعله وری کانکس کارگری در خیابان پیامبر تهران با حضور آتش نشانان در محل حادثه مهار شد.   یک دستگاه کانکس به وسعت حدوداً ١٥ مترمربع که از آن به عنوان محل خواب کارگران در محوطه ساختمان در حال احداث استفاده می‌شد کاملاً شعله ور شده بود که آتش نشانان بی‌درنگ با بکارگیری تجهیزات خاموش کننده شعله‌های آتش را مهار و خاموش کردند.  علت حادثه  نشت گاز از اتصالات کپسول گاز ١١ کیلوئی و در نتیجه شعله وری آن است 
*****

کارگر نوجوانی بر اثر برق گرفتگی جان سپرد

کارگرنوجوان ١٧ساله ای بر اثر برق گرفتگی در بیمارستان روان پزشکی جان سپرد. کارگر نوجوانی به نام مجتبی در حال کار ساختمانی در داخل محوطه بیمارستان بود که ناگهان به دلیل اتصال برق، دچار برق گرفتگی شد و جان سپرد.
*****

كودكان

زلزله کودکان قالیباف را غافلگیر کرد
هنوز آمار دقیقی از تعداد کودکان و زنانی که در زلزله آذربایجان شرقی کشته شدند، اعلام نشده است، درعکس های زلزله، کودکان آسیب دیده بسیاری در آغوش مردم دیده می شوند . تعداد زیادی از این کودکان برای کمک به خانواده های خود در کارگاه های قالی بافی مشغول به کار بوده اند که این حادثه رخ داده است. مساله بیمه کردن کارگاه های فرش بافی و کارگران آنها در قوانین هست، اما نمی‌داند که آیا کسی در این زمینه پاسخگو هست یا خیر. برخی فعالان در شبکه اجتماعی فیسبوک از بیشتر بودن تعداد قربانیان زن نسبت به مرد خبر دادند. از جمله علی ثباتی، فعال فرهنگی، پس از سفر به منطقه زلزله زده، طی گزارشی نوشت که در ساعت وقوع زلزله اکثراً زنان در خانه بودند و مردان در بیرون یا سر کار. به همین علت تعداد زنان کشته شده بیشتر بوده است. در این میان رئیس سازمان بهزیستی کشور عنوان کرد که تا کنون ١٥ کودک یتیم که دو سرپرست خود را از دست داده‌اند و ٢٥ کودک که در این حادثه تک سرپرست شدند، شناسایی و ساماندهی شده‌اند. این کودکان در وهله اول به فامیل درجه یک و در وهله دوم تحت پوشش مراکز نگهداری و شبه خانواده‌های تحت پوشش سازمان سپرده‌ خواهند شد. همچنین از ایجاد ٢٢ مهد کودک و روستامهد در مناطق آسیب دیده برای مرتفع کردن آشفتگی و بی‌قراری کودکان خبر داده شده است.
*****

آسیب های اجتماعی در کمین کودکان کار خیابانی

سیدمحمدمهدی پورفاطمی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، اظهار داشت: اغلب کودکان خیابانی به دلیل مشکل فقر و تنگدستی به کار در معابر عمومی روی آورده اند اما باید اعلام کرد که این کودکان در معرض آسیب های اجتماعی گوناگونی هستندیب های اجتماعی در کمین کودکان کار خیابانی است. وی افزود: " این نماینده مجلس نهم یادآور شد: متأسفانه اغلب کودکان کار و خیابانی از کمترین امکانات بهداشتی برخوردار هستند و سلامتی آنان در معرض تهدید است."

*****

 

معلمان

 

اعتراض کانون صنفی معلمان ایران به رویکرد جدید جنسیتی به آموزش

کانون صنفی معلمان ایرانی طی بیانیه ای به رویکرد جدید جنسیتی در امر آموزش اعتراض کرد. در این بیانیه به حذف حق دختران از تحصیل در برخی رشته ها اشاره شده و نسبت به عواقب آن هشدار داده شده است. بخشهایی از متن  این بیانیه  اعتراض کانون صنفی معلمان ایران به رویکرد جدید جنسیتی به آموزش
هر کس حق دارد از آموزش بهره مند شود.” بند ١ ماده ی ٢٦ اعلامیه جهانی حقوق بشر
حق آموزش برای همه ی انسان ها،بدون درنظر گرفتن نژاد،دین،جنسیت،زبان و… در همه ی پیمان نامه های جهانی به رسمیت شناخته شده است و یکی از حقوق بنیادین افراد به شمار می رود. اما افسوس این حق بنیادین،آنچنان که باید و شاید،محترم شمرده نمی شود تا آنجا که نهادی مدنی- آموزشی همچون EI (آموزش جهانی)،با توجه به تبعیض های گوناگون،به ویژه تبعیض جنسیتی که در آموزش رسمی برخی از کشورهای جهان روا داشته می شود،شعار آموزشی سال ٢٠١٢ را “آموزگاران برای برابری جنسیتی” اعلام نمود. با این همه، در تابستان سال گذشته و چند روز مانده به آغاز سال تحصیلی،خبرهایی شنیده شد که گویا قرار است در ایران، خردسالان در مهد کودک ها،تفکیک جنسیتی گردند؛ سخنی که شگفتی بسیاری را برانگیخت و مورد اعتراض برخی کارشناسان آموزشی قرار گرفت. گرچه جداسازی جنسیتی خردسالان، لزومآ، تبعیضی را به همراه ندارد، با این حال بنا به گفته ی برخی اندیشه وران آموزشی،رشد آنها را با دشواری های بنیادینی روبرو کرده و نوباوگان را از تعامل درست و سازنده با جنس مخالف در سال های آینده باز می دارد. اما بازهم در چند روز گذشته، فضای عمومی و آموزشی کشور را موجی از نگرانی ها فراگرفت،که پیامد رویکرد ویژه ی پاره ای از کارگزاران آموزشی کشور درباره جداسازی جنسیتی است. خبرها حکایت از آن دارد که در ٣٦ دانشگاه کشور و در ٧٨ رشته ی دانشگاهی، پذیرش دانشجوی دختر انجام نخواهد گرفت. هر کس که کمترین تجربه آموزشی را داشته باشد می داند که تصمیماتی از این دست نه تنها گره ای از دشواری های آموزشی نمی گشاید بلکه دست کم تجربه ای نه چندان کامیاب را در گستره اجتماعی پشت خود یدک می کشد که بسیاری از اندیشمندان آموزشی و جامعه شناسی با آن همدل نیستند.
کاهش و حذف تدریجی سهم دختران در برخی دانشگاه ها و رشته های تحصیلی،به هر دلیل و بهانه ای که انجام پذیرد نشانی است از وجود تبعیض در جامعه،و نه تنها برخلاف قوانین رسمی کشور می باشد،زیان هایی هم در پی دارد که در دراز مدت متوجه کل جامعه خواهد گردید. گویا طراحان و مجریان این برنامه،با نگاهی کاملاً سنتی و بی توجه به دگرگونی هایی که در جامعه ی ایران – نه حتی جامعه جهانی- رخ داده،تمایل چندانی به حضور اجتماعی زنان در عرصه های مختلف اجتماعی ندارند و آن را بی فایده و حتی زیان آور تلقی می نمایند. در این نگاه،نقش زن بیشتر در چارچوب خانواده،بارآوری و پرورش فرزندان دیده می شود که هرچند اهمیت آن انکار ناپذیر است اما تمامی آن چیزی نیست که می توان از یک انسان با توانایی های گوناگون انتظار داشت. واقعیت این است که در دو دهه ی اخیر،زنان جامعه ما انگیزه بالایی برای رشد و ارتقاء جایگاه علمی،اجتماعی و اقتصادی خود داشته اند و برای اثبات توانایی های نادیده گرفته شده شان،تلاش فراوان نموده اند. البته موفقیت های بسیاری نیز در بازار کار و کسب درآمد و ورود به عرصه های علمی که در گذشته جایگاهی در آن نداشته اند، بدست آورده اند. اکنون نیز،آماده و خواهان ورود به عرصه های بالاتر مدیریتی می باشند.
اما درباره ی این تصمیمات جدید،نکات زیر قابل توجه است: ـ ورود به دانشگاه اگر به عواملی به جز توانایی های علمی و هوش و علاقه ی افراد مربوط شود موجب کاهش سطح علمی دانشگاه ها و در نتیجه افت سطح علمی کشور می گردد. ـ منع نمودن دختران از ورود به برخی رشته های دانشگاهی که مورد علاقه آنان است موجب هدر رفتن استعدادهای آنان و محروم نمودن آن ها از کسب موقعیت اجتماعی و اقتصادی دلخواه و در نتیجه سرخوردگی بخش مهمی از جامعه می گردد. ـ بی تردید زنان تحصیل کرده و فعال در عرصه ی اجتماعی و اقتصادی،فرزندان آگاه تری تربیت می کنند و در خانواده های هسته ای کنونی،همراه مناسب تری برای همسر خود خواهند بود.
- برای حل مشکل بی انگیزگی پسران به تحصیل ضرورت دارد به ریشه های این مشکل بپردازیم . دست نیافتن به موقعیت های مناسب اقتصادی و اجتماعی بعد از تحصیلات دانشگاهی و چه بسا بیکاری طولانی مدت،بها ندادن به تحصیلات و کسب علم،انتخاب مدیران میانی و ارشد با معیارهایی به جز شایسته سالاری و صلاحیت های علمی، ناکارآمدی نظام آموزشی و… می توانند برخی از دلایل این بی انگیزگی باشند. ـ جداسازی جنسیتی و تک جنسی کردن دانشگاه ها،مانع یادگیری برقرار نمودن ارتباط سالم میان دختران و پسران در یک محیط علمی و کنترل شده گردیده،در وهله ی نخست نگاه صرفاً جنسی را در آنان تقویت می نماید و در وهله ی دوم این روابط را از محیط کنترل شده دانشگاه به محیط ها غیر قابل کنترل خصوصی،خیابان و پارک می کشاند.
- فراموش نکنیم یکی از مهمترین دلایل رشد طلاق در کشور،عدم شناخت کافی همسران از یکدیگر در مرحله ی پیش از ازدواج است. فشار به جامعه برای حاکم کردن نوعی از روابط که به زمان دیگری در گذشته تعلق دارد، نه تنها موفقیتی در پی نخواهد داشت بلکه موجب کژروی بیشتر و انتخاب نادرست همسر و سست شدن بنیان خانواده می گردد. نکته ای که قطعاً مورد نظر طرفداران این طرح نمی باشد. ـ از این رو،ما به عنوان یک نهاد آموزشی، نگرانی جدی خود را از برخوردهای سلیقه ای و ناکارشناسانه ی تحمیلی ،با مسآله ی مهم آموزش اعلام می کنیم و بر این باوریم که چنین تصمیماتی،نه تنها کمکی به بهبود سطح و کیفیت آموزش نخواهند کرد بلکه بر نابسامانی های آن افزوده،همچنین با بند نهمِ اصل سوم قانون اساسی یعنی ” رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه، در تمام زمینه های مادی و معنوی” و حق برابری در آموزش ناسازگارند. کانون صنفی معلمان ایران

 

گزارش

 

پیام تسلیت مشترک کارگران دربند رضا شهابی و علی نجاتی به زلزله زدگان استان آذربایجان شرقی

 پیام تسلیت رضا شهابی به زلزله زدگان استان آذربایجان شرقی – پیام مشترک کارگران دربند رضا شهابی و علی نجاتی پیام تسلیت به زلزله زدگان استان آذربایجان شرق:. حادثه غم انگیز زلزله در شهرستان های اهر، ورزقان و هریس موجب تاسف و تاثر جامعه بزرگ کارگری گردید . در درجه ی اول مسبب این گونه حوادث کوتاهی مسئولین حکومتی است چرا که در طول این سال ها علی رغم داشتن تجربه ی زلزله های رودبارو منجیل و بم و آسیب های بدون بازگشت آنها، برای مقاوم نمودن و رعایت اصول ایمنی در ساخت و ساز هیچگونه کار بنیادی انجام نداده اند. ضمن ابراز همدردی و تسلیت به مردم شریف استان آذربایجان و ملت ایران برای بازماندگان صبر و اجر جزیل خواستارم و از تمام همشهری ها و مردم عزیز و تشکل های کارگری و مردمی، شخصیت های مردمی و آزادی خواه و نهادهای بین المللی و امداد رسانی داخلی و خارجی، عاجزانه تقاضا دارم در این گرمای طاقت فرسای تابستان با کمک های مالی، دارو، چادر، پتو، پوشاک و مواد غذایی، چراغ و والور به یاری مجروحین و زیر آوارمانگان و بی خانمان ها در شهرها و روستاهای اهر، هریس و ورزقان بشتابند.رضا شهابی کارگر زندانی، خزانه‌دار و عضو هیات‌ مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه بیمارستان امام خمینی – ٢٣/ ٥ / ٩١
٭٭٭**
پیام کارگران دربند رضا شهابی عضو هیأت مدیره سندیکای واحد و علی نجاتی عضو هیأت مدیره سندیکای نیشکرهفت تپه
گرانی مایحتاج روزانه مردم و افرایش نجومی تورم و گرانی افسار گسیخته قیمت کالاهای مصرفی، پزشکی، دارویی نفس مردم محروم و ضعیف را بریده است و عملاً قدرت خرید اکثریت جامعه را پایین آورده است. افزایش سرسام¬آور بهای اجاره مسکن، افزایش لشکر بیکاری، نبود امنیت شغلی (البته شغلی وجود ندارد که امنیت شغلی داشته باشد) قدرت تصمیم¬¬گیری برای جوانان را جهت تشکیل زندگی غیر ممکن ساخته است.طبق آمار و ارقام کارشناسان دولتی خط فقر یک میلیون تومان اعلام شده ولی دستمزد مصوبه شورای عالی کار و دستمزد، بر اساس تورم اسفند ماه سال ٩٠، سیصد و نود و هشت هزار تومان تعیین می¬شود، یعنی یک سوم زیر خط فقر، این یعنی مرگ تدریجی برای خانواده بزرگ کارگری. یک خانواده چهار نفری طبق قانون باید از حداقل امکانات بهره¬مند شوند، یعنی با درآمد ماهانه بتواند حداقل مایحتاج یک خانواده چهار نفری از تحصیل تا مسکن، درمان، خوراک، پوشاک و تفریح را تامین کند، ولی عملاً می¬بینیم کارگران با این حقوق هیچ کدام از این مایحتاج که هر کدام به نوبه خود مهم و اساسی هستند را نمی¬توانند برآورده کنند. تورم به روز افزایش پیدا می¬کند و قدرت خرید مردم به روز سیر نزولی به خود می¬گیرد. ما کارگران دربند ضمن محکوم کردن گرانی¬ها و افزایش تورم و به طبع آن پایین آمدن قدرت خرید کارگران تقاضای تشکیل جلسه شورای عالی کار و دستمزد طبق ماده ٤١ قانون کار برای تعیین دستمزد کارگران براساس تورم اعلامی از طرف بانک مرکزی را که ٥/٢٢ درصد می¬باشد در نیمه دوم سال ٩١ هستیم. دولت همانطور که در پایان هر سال دستمزد کارگران را بر اساس تورم سه ماهه آخر همان سال برای سال جدید تعیین می¬کند، باید دوباره دستمزد کارگران را به دلیل افزایش تورم افزایش دهد تا کارگران حداقل بتوانند برای زنده ماندن امیدوار باشند، دستمزد مصوبه دولت در سال ٩٠ در حقیقت برای زنده ماندن است نه برای زندگی کردن!!! کارگران و زحمتکشان گرامی همان¬طور که می¬دانیم: چرخ اقتصاد کشور با دستان پرتوان ما به چرخش در می‌آید، بیایید برای رهایی از این وضعیت اسفبار نابرابر و ظالمانه، برای رسیدن به یک زندگی شایسته با هم متحد شویم و تشکل‌های مستقل خودمان را در کارخانه‌ها و صنایع و کارگاه‌ها و شرکت‌ها ایجاد کنیم و اعتراض خودمان را نسبت به افزایش تورم، گرانی مایحتاج روزانه مردم و بیکاری و اخراج¬های بی رویه نشان دهیم. این حداقل‌ها حتی در قانون اساسی و مقاوله‌‌نامه‌های سازمان جهانی کار ذکر شده است و جزء ابتدایی¬ترین حقوق ما می‌باشد.١ ما کارگران دربند که براساس فشارهای روحی و روانی و بازداشت¬های طولانی مدت در سلولهای انفرادی گرفتار انواع بیماریهای جسمی شده¬ایم از تمامی کارگران و فعالین کارگری تشکل¬های کارگری از جمله همکارانمان در سندیکای شرکت واحد، سندیکای نیشکر هفت تپه، و همچنین هیات موسس سندیکاهای کارگری، کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل¬های کارگری، کمیته پیگیری، فلزکار و مکانیک، انجمن صنفی خبازهای سقز و تشکل¬های کارگری بین¬المللی و تشکل¬های مردمی و شخصیت¬های مردمی که در مدت زندانی و بستری در بیمارستان از ما و خانواده¬های ما حمایت مادی و معنوی کردند بی نهایت سپاسگزاری می¬کنیم و امیدواریم که این همکاری و همبستگی هر روز از روز پیش بیشتر و بیشتر شود. البته می¬دانیم که دولت¬های سرمایه¬داری حتی همین قوانین نیم بند خودشان را هم رعایت نمی¬کنند ولی ما کارگران از همین قوانین نیم¬بند برای رسیدن به مطالبات خودمان باید استفاده کنیم. به امید اتحاد و همبستگی تمامی کارگران جهان
رضا شهابی عضو هیأت مدیره و مسئول مالی سندیکای شرکت واحد و اتوبوسرانی تهران و حومه علی نجاتی عضو هیأت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه بیمارستان امام خمینی تهران – ٢٢/٥/١٣٩١

*****

کارگران معدن زغال سنگ طبس

کارگران معدن زغال سنگ طبس در عمق ٣٠٠ متری زمین و در دو شیفت کاری ٦ ساعته در روز کار می کنند ،این کارگران با قرارداد پیمانکاری، ماهیانه ٤٠٠ هزار تومان که حداقل حقوق تامین اجتماعی است، را دریافت می کنند. کار کردن در معادن زغال سنگ به دلیل خطر ریزش معدن و وجود انواع گازها کشنده و گرد زغال و خاک معلق در فضای معدن خطرات بسیار زیادی را برای سلامتی کارگران در پی دارد.

*****

گرایش ٥٠ درصد بازار کار به شغل دوم

پایین بودن دستمزدها و ادامه اختلاف بین هزینه و درآمد باعث شده است تا حداقل ٣٥ درصد بازار کار دارای شغل دوم بوده و یا دست‌کم به آن فکر کنند. .پدیده چندشغله بودن؛ مسئله ای که حداقل ٢ دهه است گریبانگیر بازار کار و اشتغال شده و از این طریق نه تنها تعداد قابل توجهی از فرصت های شغلی برای کارجویان از دست رفته، بلکه باعث اشتغال به کار افراد در ساعات طولانی طی هر روز نیز می شود. بررسی موضوع چندشغله بودن افراد از چند وجه قابل بررسی است. اولا این موضوع به خودی خود باعث از دست رفتن فرصت روزانه افراد برای انجام سایر کارها و احتمالا در کنار خانواده بودن شاغلان شده است. از سویی، خستگی دائمی افراد چندشغله، ناتوانی در انجام کامل وظلیف شغلی در هر یکی از مشاغلی که افراد در طول روز برای انجام آن اقدام می کنند و همچنین درگیری مداوم با مسائل مختلف شغلی؛ از دیگر معایبی است که چندشغله بودن برای افراد به ارمغان می آورد. دلایل چند شغله بودن موضوع این گزارش چندشغله بودن بخشی از مدیران شاغل در بخش دولتی و دستورالعمل های بدون اجرایی که طی سال های اخیر به این منظور صادر شده است، نیست؛ بلکه گزارش سعی دارد به بررسی دلایل گرایش شاغلان بخش خصوصی کشور و بدنه بازار کار به انجام دو تا چند شغل در هر روز بپردازد.
در نگاه اول که البته درست نیز است همه افراد دلیل اصلی چندشغله بودن و یا گرایش پیدا کردن به این سمت را نیازهای معیشتی و ناتوانی افراد در تامین هزینه های زندگی از طریق یک شغل می دانند. امروز بخش قابل توجهی از افراد شاغل در بدنه بازار کار مجبورند برای تامین هزینه های زندگی و رفع نیازهای معیشتی خود، به مشاغل دیگری غیر از شغل اصلی خود نیز بپردازند که می توان به انجام مشاغلی مانند مسافرکشی، قبول پروژه هایی برای انجام در منزل، پذیرش مشاغل نیمه وقت و از این دست اقدامات؛ اشاره کرد. هرچه فاصله بین دستمزدهای پرداختی به شاغلان و نیازهای واقعی آنها بیشتر شود و این روند ادامه یابد، می توان انتظار داشت که افراد همچنان به انجام مشاغلی بیش از شغل اصلی خود مشغول باشند و یا به صورت جدی برای رسیدن به آن، فکر کنند. با اینکه برخی از کارشناسان بازار کار از رواج مشاغل دوم و سوم تا حدود ٥٠ درصد از کل شاغلان حاضر در بازار کار چه از بخش دولتی و چه خصوصی سخن می گویند، اما تخمین های خوشبینانه تر برخی دیگر از کارشناسان این میزان را چیزی بین ٢٥ تا ٣٥ درصد کل افراد می دانند. گرایش نیمی از بازار کار به شغل دوم قالبا به دلیل عدم تامین نیازهای افراد با یک شغل، به انجام مشاغل دیگر گرایش پیدا می کنند و به عبارتی افراد مجبور می شوند تا به کارهای دیگری بپردازند. هم اکنون برخی از افراد و مسئولان شاغل در بخش های دولتی دارای دو تا چند شغل متفرقه نیز هستند که با اینکه برای تحویل مشاغل متفرقه غیر از شغل اصلی در سال های گذشته از سوی این افراد، دولت بخشنامه هایی صادر کرده بود اما عملیاتی نشد در یک دوره ای گفتند آنهای که در قالب بازنشستگی پیش از موعد از کار خارج می شوند دیگر حق اشتغال دوباره را ندارند و از این طرق سعی شد برای کارجویان فرصت هایی فراهم شود، اما متاسفانه نتوانست به جایی برسد.  راهکار اصلی این موضوع این است که اگر افرادی در جایی بازنشسته می شوند به صورت واقعی باشد تا دیگر امکان بازگشت به بازار کار را نداشته باشند. از این طریق می توان امیدوار بود برای بخشی از نیازهای بازار کار، فرصت جدید شغلی ایجاد شود. در حال حاضر بیشترین درصد دوشغله ها در بخش های دولتی و شبه دولتی مشغول به کار هستند، در بخش خصوصی به دلیل اینکه تقریبا وقت اصلی افراد در طول یک روز کاری پر می شود، دیگر امکان اشتغال در حرفه های دیگری وجود ندارد.
راهکار اصلی حذف چندشغله بودن افراد و فراهم کردن امکان اشتغال کارجویان جدید این است که وضعیت حقوق و و دستمزدها بهبود یابد در برخی بخش ها مانند وزارت آموزش و پرورش، افراد پس از بازنشستگی دوباره به مشاغل فراوانی بازمی گردند و در بخش خصوصی مشغول به کار می شوند. بنابراین اینگونه رویه ها نیازمند اصلاح است.

*****

اخبار بین المللی
آفریقای جنوبی - ادامه اعتصاب ٣٠٠٠ معدنچی
 اعتصاب معدنچیان آفریقای جنوبی ٣٠ کشته بر جای گذاشت
پلیس آفریقای جنوبی گفته است که در درگیری میان کارگران معدنی که دست به اعتصاب زده بودند و نیروهای پلیس در معدن «ماریکانا» حداقل ٣٠ تن کشته شدند.  بی‌بی سی، شاهدان عینی اعلام کردند که پلیس بر روی معدنچیانی که مسلح به قمه و می‌له بودند، آتش گشود.  روز گذشته نیز ١٠ تن در جریان این اعتصاب کشته شدند. همچنین افزایش تنش میان دو اتحادیه کارگری بر شدت خشونت‌ها افزوده است.  ناتی متهتوا» وزیر پلیس آفریقای جنوبی در گفت‌و‌گو با یک شبکه رادیویی محلی ضمن تائید افزایش کشته شدگان گفت: «بسیاری مجروح شده بودند و تعداد (کشته شدگان) همچنان در حال افزایش است  این رخداد یکی از خونبار‌ترین درگیری‌ها در صنعت آفریقای جنوبی از زمان فروپاشی آپارتاید بوده است.  این معدن پلاتین در ١٠٠ کیلومتری شمال غربی ژوهانسبورگ قرار دارد. هزاران کارگری که اعتصاب کرده‌اند خواهان افزایش حقوق خود به بیش از هزار دلار در ماه شده‌اند.  آفریقای جنوبی بیش از ٨٠ در صد ذخیزه پلاتین جهان را در اختیار دارد و و بزرگ‌ترین صادر کننده این عنصر است.  معدن ماریکانا یکی از بزرگ‌ترین معادن پلاتین این کشور بوده و متعلق به شرکت «لانمین» است که دفتر مرکزی آن در لندن مستقر است. 
*****
اعتصاب و اعتراض جمعی از کارگران معدن در آفریقای جنوبی برای افزایش دستمزدشان روز چهارشنبه ١٥ اوت نیز ادامه یافت.  این در حالی است که این ٣٠٠٠ معدنچی ممکن است کار خود را به دلیل اقدام حقوقی شرکت صاحب معدن پس از اعتصاب و درگیری کارگران از دست بدهند.  روز چهارشنبه معدنچیان با ادامۀ اعتراض خود با پلیس به مقابله پرداختند. پیش‌تر در درگیری میان این معدنچیان هفت کارگر و دو پلیس کشته شده بودند.  اعتراض کارگران این معدن که در شهر ماریکانا، واقع در صد کیلومتری شمال غرب شهر ژوهانسبورگ قرار دارد، با اعتصاب نزدیک ٣٠٠٠ تن از آن ها برای درآمد بیشتر از جمعۀ گذشته آغاز شد.  این کارگران برای شرکت معدن بریتانیایی لونمین کار می‌کنند که سومین تولیدکنندۀ پلاتین در جهان است. اعتراض‌های کارگری اخیر ممکن است تولید این شرکت معدن را با مشکل رو به رو کند.
*****
شیلی -  تظاهرات دانشجویان علیه نظام آموزشی
دانشجویان و دانش آموزان در شیلی روز چهارشنبه ٨ اوت باردیگر به خیابان‌های شهر سانتیاگو، پایتخت بازگشتند و ضمن برگزاری تظاهراتی گسترده خواستار تغییر نظام آموزشی در این کشور شدند.  بر اساس گزارش‌ها، تظاهرات دانش آموزان به درگیری با نیروهای پلیس ضد شورش انجامید و تعدادی از تظاهرکنندگان نیز دستگیر شدند.  پیشتر نیز دانشجویان شیلی ضمن برگزاری تظاهرات نسبت به هزینه‌های سنگین تحصیل در دانشگاه‌ها و اصلاحات نظام آموزشی اعتراض کرده بودند.  دولت شیلی که با وجود تظاهراتهای گسترده تاکنون از اعمال هرگونه تغییر در نظام آموزشی این کشور خودداری کرده است، چندی پیش تصمیم گرفت یک میلیارد دلار به عنوان کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان اختصاص دهد.
*****
فرانسه - ادامه اخراج کولی‌ها از این کشور
پلیس فرانسه به جمع آوری کمپها و اخراج کولیهای ساکن این کشور ادامه می دهد. روز پنجشنبه ٩ اوت  دو اردوگاه با ٢٠٠ کولی ساکن آن که ٦٠ کودک نیز در میان آنها بودند، در مناطقی در اطراف شهر لیل برچیده شدند. یکی از این کولیها بنام آنیتا می گوید: “همه زندگی ما را برده اند. باید بیرون بخوابیم. این برای بچه ها که لباس ندارند، مشکل است.” شورای اروپا در نوامبر سال گذشته میلادی اقدام دولت راستگرای نیکلا سارکوزی در اخراج صدها کولی رومانیایی را محکوم کرد. انجمنهای دفاع از حقوق کولیها هم این اقدام دولت فرانسوا اولاند را برخلاف وعده او مبنی بر عدم برچیدن کمپهای آنها بدون ارائه یک راه حل می دانند. از لیون نیز گزارش رسیده که ٢٤٠ کولی رومانیایی به بخارست برگردادنده شده اند. مطابق گزارشها، حدود ١٥ تا ٢٠ هزار کولی در فرانسه زندگی می کنند.
*****
اسپانیا - قطع کمک دولت به مهاجران "غیر قانونی‌"
تصمیم دولت اسپانیا در قطع کمکهای درمانی ابتدایی به مهاجران "غیر قانونی‌"، نارضایتی بسیاری از مردم انساندوست این کشور را به همراه داشته است. گرچه کودکان، زنان باردار و افرادی که نیاز به کمک فوری دارند، از این قائده مستثنی شده اند اما ٨٧٠ تن از پزشکان با انتشار بیانیه ای در اینترنت تاکید کرده اند که در انجام وظائف اخلاقی و حرفه ای خود کوتاهی نخواهند کرد. سالوادور ترانچه، یکی از اعضای انجمن پزشکان خانواده با تاکید بر این که این قانون مشکلی را حل نمی کند، می گوید که همچنان به ارائه خدمات خود در زمینه درمانی به افراد نیازمند ادامه خواهد داد.  دولت اسپانیا می گوید، این تصمیم را با هدف کاهش کسری بودجه به کمتر از ٣ درصد تولید ناخالص ملی تا سال ٢٠١٤ اتخاذ کرده و با این کار یک میلیارد یورو در سال صرفه جویی می کند. تصمیمی که البته چهار استان اسپانیا اعلام کرده اند از آن پیروی نخواهند کرد. دیه گو والدراس، معاون دولت محلی منطقه آندولس ضمن غیرمنطقی و بی مفهوم توصیف کردن این قانون می گوید: “من نمی توانم بفهمم که چرا این افراد پول را به ارزشهای انسانی ترجیح می دهند.” بنابر آمار موجود در حال حاضر ١٥٠ هزار تن از مهاجران "غیر قانونی‌" ساکن در اسپانیا از کارت بیمه تامین اجتماعی استفاده می کنند.
*****
اسپانیا - مصادره سوپر مارکت‌ها توسط مردم معترض
به گزارش یورو نیوزدادگاه اسپانیا دو شهروند و فعال این کشور را که به اتهام غارت مواد غذایی دو سوپرمارکت دستگیر شده بودند آزاد کرد اما بدنبال دستگیری دیگر همراهان آنهاست. «فرانسیسکو مولرو» و یکی از همفکران او که آزاد شدند حق ندارند وارد محدودۀ ٣٠٠ متری سوپرمارکت‌ها بشوند.  او می‌گوید:«برداشتن و رساندن غذا به خانواده‌هایی که روزهای سختی را می‌گذرانند! اگر این را دزدی می نامید، پس من گناهکارم.»  همزمان «خوان مانوئل سانچز گوردیو»، نمایندۀ چپگرای پارلمان محلی آندولس که با فعالان همراه است می‌گوید:«اگر به خاطر اینکه پرده از چهرۀ بحران بر می‌دارم زندانی شوم باعث افتخار من خواهد بود.»  صد‌ها نفری که روز سه شنبه مواد غذایی دو سوپرمارکت در شهرهای «آرکوس دِ لا فرانترا» و «اثیخا» در جنوب اسپانیا را به شیوۀ «رابین هود» دزدیدند و زمینی دولتی را نیز تصاحب کرده‌اند می‌گویند هدفشان کمک به نیازمندان و افراد کم درآمد در روزهای سخت اقتصادی است.
*****
آمریکا - اعلام شرکت موتورولا برای اخراج ٤٠٠٠ کارمند
به گزارش رویترز شرکت موتورولا موبیلیتی از برنامه اش برای اخراج چهار هزار کارمند خود در سراسر جهان خبر داد. به این ترتیب از هر پنج کارمند موتورولا یک نفر با خطر اخراج مواجه است. هدف از اخراج کارمندان بازگرداندن این شرکت زیانده به سوددهی اعلام شده است. همزمان با اخراج کارکنان موتورولا اعلام کرده است که تمرکز کار خود را به جای تولید گوشیهای ارزان قیمت بر گوشیهای مدرن و هوشمند می گذارد. این شرکت آمریکایی که تولیدکننده گوشیهای موبایل است سال گذشته به قیمت ١٢.٥ میلیارد دلار توسط گوگل خریداری شد.
*****
اردن - اعلام اعتصاب کارگران برق برای اعتصاب در ماه سپتامبر
به گزارش The Jordan times اتحادیه کارگران برق اعلام کردند که کارگران شرکت ملی‌نیروی برق در تاریخ ١٠ سپتامبر دست به اعتصاب نامحدود خواهند زد. این تصمیم هنگامی اتخاذ شد که مدیریت برق از ترتیب اثر دادن به خواست کارگران سر باز زد. علی‌حدید رئیس هیأت مدیره این اتحادیه گفته است که خواست کارگران افزایش دستمزد است و چون مدیریت به خواست آنها بی‌توجه است، مدیریت مسول این اعتصاب است. آنها خواهان افزایش ٥٠ دینار ( ٧١ دلار) به حقوق پایه خود هستند. کارگران شرکت نیروی برق اردن و کارگران برق مرکزی اردن نیز در ماه آوریل با خواست افزایش دستمزد، دریافت پاداش و حق ایاب و زهاب و دریافت بیمه‌درمانی بهتر دست به اعتصاب زدند.
*****
فرانسه - خشم جوانان و افزایش استخدام پلیس برای مقابله با آنان
مانوئل والس، وزیر کشور فرانسه، از ایجاد ٥٠٠ پست جدید پلیس در سال برای تقویت امنیت مناطق بسیار حساس این کشور خبر داد. وزیری که این روزها بخاطر برخورد شدیدش با کولیها و اخراج تعدادی از آنها با نیکلا سارکوزی، وزیر کشور سابق فرانسه مقایسه می شود. پلیس فرانسه همچنین از دستگیری ٥ نوجوان مرتبط با حوادث دوشنبه شب در شهر امیان، خبر داد. به گفته پلیس، یکی از آنها بخاطر تشویق به شورش مسلحانه، دو نفر در حال آتش زدن سطلهای زباله و دو نفر دیگر نیز بخاطر جرائم مرتبط با حوادث دوشنبه شب دستگیر شده اند و تحقیقات پلیس در زمینه پرتاب سنگ توسط این افراد نیز ادامه دارد. درگیری جوانان خشمگین با پلیس شهر امیان در شمال فرانسه، باعث به آتش کشیده شدن سه ساختمان دولتی از جمله یک کودکستان و یک باشگاه ورزشی و زخمی شدن ١٧ افسر پلیس شد. این در گیری بدنبال اعتراض جوانان به کنترل هویتیشان توسط پلیس صورت گرفت. تعدادی از این جوانان برای ادای احترام به یکی از دوستان خود که بر اثر تصادف با اسکوتر کشته شده بود، تجمع کرده بودند.
*****
تونس-  تظاهرات هزاران تن علیه اسلامیزه کردن خزنده کشور به زیان زنان
بیش از ٦٠٠٠ تن، که اکثر آنان را زنان تشکیل می دادند، روز دوشنبه ١٣ اوت برای حفظ حقوق زنان این کشور دست به تظاهرات زدند. آن‌ها حزب حاکم النهضه را متهم کردند که قصد محدود کردن حقوق زنان را دارد. نهادهای حقوق بشر، سازمان های زنان و اتحادیه سندیکاهای تونس به تظاهرات بزرگ علیه اسلامیزه کردن خزنده کشور به زیان زنان فراخوانده بودند. وزارت کشور اجازه برپایی یک اجتماع عمومی «برای دفاع از حقوق زنان» را صادر کرده، اما تجمع آنان در میدان حبیب بورقیبه را ممنوع دانسته بود. اعتراض ها به ماده‌ای از طرح قانون اساسی است که در آن زنان «مکمل» مردان خوانده شده‌اند که به عنوان«همراه» مرد در توسعه میهن شرکت دارند. این ماده توسط نمایندگان حزب اکثریت النهضه در کمیسیون «حقوق و آزادی ها» فرموله شده است. یکی از زنان شرکت کننده در این راهپیمایی می گوید: «هدف ما نشان دادن آن است که زنان تونسی توسط مردان کامل نمی‌شوند چراکه آنان مستقل هستند و با مردان برابرند. می‌خواهیم بگوییم که ما شهروندانی هستیم که سخت کار می‌کنیم و هرگز نمی‌پذیریم که به عنوان موجودی محتاج مردان در نظر گرفته شویم.» تظاهر کنندگان از دولت خواستند که بهتر است به حل معضل بیکاری و آبادانی مناطق محروم بپردازد. سلفی ها سرسختانه خواهان به اجرا گذاشتن قوانین شرعی هستند و نیروهای سکولار در مقابل اسلامیزه کردن کشور به دفاع از حقوق مدنی می پردازند. به گزارش خبرگزاری اتریش، راشد الغنوشی، رئیس النهضه، تلاش کرد تا رضایت منتقدان را جلب کند و گفت که «مکمل» در تضاد با «برابری» نیست. اهلم بلهاج، رئیس اتحادیه دمکراتیک زنان، در مقابل، خواستار حذف کامل این ماده شد. برابری حقوقی قانونی زن و مرد و ممنوعیت چند همسری، ازسال ١٩٥٦ در قانون اساسی تونس قید شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر