اخباروگزارشات کارگری14شهریورماه1391

- تجمع اعتراضی كارگران آونگان مقابل درب كارخانه
- تشكل‌های دولتی بیش از حقوق كارگران نگران سیاست هستند
- کارکنان شهرداری باشت از سه ماه قبل حقوق نگرفته‌اند
- زخمی شدن حداقل چهار نفرازکارگران معدن وآزادی تعدادی ازکارگران زندانی درآفریقای جنوبی
- اعتصاب پرسنل پرواز شرکت لوفت هانزا

تجمع اعتراضی كارگران آونگان مقابل درب كارخانه

  به گزارش14شهریورماه ایلنا،با اعلام رای قطعی دادگاه در شعبه ۸ حقوقی اراک مبنی بر ورشکستگی شرکت آونگان، کارگران این واحد تولیدی در اعتراض به حکم صادره از صبح امروز - ۱۴ شهریور ماه - در مقابل شرکت تجمع کرده و خواستار حمایت مسئولین شدند.

بنا بهمین گزارش،کارگران تا هفته گذشته در کارگاه‌ها مشغول بکار بودند که با ابلاغ رای دادگاه و تعطیلی کارگاه‌ها، پروژه‌های تولید سفارشات تعطیل شده است/۱۰۰ کارگر این شرکت با تایید حکم به خیل بیکاران کشور اضافه خواهند شد.

بر اساس این گزارش کارگران شرکت آونگان که از ساعت ۹ صبح در مقابل درب كارخانه تجمع کرده‌اند خواسته‌های خود مبنی بر لغو رای ورشکستگی شرکت، تایید لیست بیمه کارگران، پرداخت مطالبات معوق با تعهد به وعده‌های حمایت مالی استانداری و از سرگیری فعالیت خطوط تولید در شرکت را با فریاد اعلام می‌کردند.

تشكل‌های دولتی بیش از حقوق كارگران نگران سیاست هستند

اجرای ماده ۱۹۱ قانون کار، قرارداد‌های موقت و سفید امضاء و... نتیجه ورشکستگی اقتصاد کشور است.

یک فعال کارگری از تصویب و تداوم در اجرای ماده ۱۹۱ قانون کار انتقاد کرد و آن را در جهت کسب رضایت سرمایه گذاران و کارفرمایان خواند.

پروین محمدی در تشریح ادعای خود گفت: ماده ۱۹۱ قانون کار، قرارداد‌های موقت و سفید امضاء و... نتیجه ورشکستگی اقتصاد کشور است و این قوانین تنها برای کسب رضایت سرمایه گذاران اجرا می‌شوند.

وی مشکل اصلی کارگران زن کشور را وضعیت کار در کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی کوچک عنوان کرد و گفت: تولیدی‌های که جمعیتی کمتر از ۱۰ نفر دارند به موجب ماده ۱۹۱ قانون کار از شمول قانون کار خارج‌اند.

به گفته محمدی در این واحدهای تولیدی تفاوت‌های فاحشی میان دستمزد، ساعت کاری و وضعیت کار زنان با آنچه که قانون مشخص كرده است وجود دارد و بازرسان وزارت کار نیز از این تولیدی‌ها بازرسی كافی به عمل نمی‌آورند.

او از دولت خواست همانگونه که خود ادعا می‌کند، دولت همه مردم باشد نه آنکه تنها حامی حقوق سرمایه گذاران باشد.

این فعال کارگری به وضعیت خوب بازرسی از کارگاه‌ها در سال‌های اولیه انقلاب و بازه زمانی ۵۹ تا ۶۷ اشاره کرد و بیان داشت: در آن دوره کسی از کارفرمایان جرات نمی‌کرد که از زیر بیمه‌های تامین اجتماعی شانه خالی كند.

پروین محمدی با انتقاد از بیمه کردن روزانه کارگران، اعلام کرد: طبق این روال اگر کارگری بخواهد ۳۰ سال بیمه خود را پر کند باید چیزی نزدیک به ۷۵ سال کار کند.

عضو اتحادیه آزاد کارگران ایران تشکل‌های کارگری را در بهبود وضعیت کارگران تاثیر گذار خواند و گفت: تجربه کشور‌های صنعتی و نقش تشکل‌ها و صنوف کارگری به ما نشان می‌دهد که این گروه‌ها می‌تواند نقش جدی در احقاق حق کارگران ایفا کنند.

او با انتقاد از عملکرد تشکل‌های دولتی کارگری اظهار کرد: این تشکل‌ها بیشتر از آنکه به فکر حل مشکلات کارگران باشند، نگران مسائل سیاسی کشور هستند.

منبع:ایلنا14- شهریور

کارکنان شهرداری باشت از سه ماه قبل حقوق نگرفته‌اند

به گزارش مورخ14شهریورایلنا، کارکنان شهرداری باشت استان کهگیلویه وبویراحمد حدود 2سال است که اضافه کاری وعیدی خودرا دریافت نکرده اند و از 3ماه پیش تاکنون نیز حقوقی دریافت نکرده اند.

این گزارش،تعداد پرسنل این اداره را 80 نفر عنوان کرد.

این گزارش حاکیست، برخی از کارگران و پرسنل شهرداری باشت اعلام کرده اند از وضیعت موجود به ستوح آمده زیرا توانایی خرید مایحتاج اولیه زندگی را ندارند.

یكی از این كارگران گفت: اکنون 3 ماه است برای اینکه در نزد خانواده ی خود شرمنده نباشیم از دوستانمان یا فامیل هایمان پول قرض می‌کنیم.

علاوه بر شهرداری برخی از ادارات شهرستان باشت نیز حقوق پرسنل خود را پرداخت نکرده اند.

شهرستان باشت یکی از شهرستان های تازه تــاسیس استان کهگیلویه و بویر احمداست.

زخمی شدن حداقل چهار نفرازکارگران معدن وآزادی تعدادی ازکارگران زندانی درآفریقای جنوبی

به گزارش4سپتامبریورونیوز، به دنبال حکم دادگاهی در حومه پرتوریا، 47 تن از 270 معدنچی که حدود دو هفته پیش در هنگام قتل عام 34 تن از همکارانشان در معدن ماریکانا توسط پلیس آفریقای جنوبی دستگیر شده بودند، آزاد شدند.

یکی از این کارگران آزاد شده می گوید: “آنچه که بیشتر مرا ناراحت می کند این است که من را در حالی که هیچ کاری نکرده بودم دستگیر کردند. ما با هیچکس در جنگ نیستیم، اما درحالی که ما فقط برای گرفتن حقمان مبارزه می کردیم، پلیس به ما شلیک کرد و تعدادی از ما را کشت.”

مادر یکی از این معدچیان که همچنان در زندان است هم می گوید: “از این که تعدادی امروز آزاد شدند خوشحالم، اما از این که پسرم در میان آنها نیست ناراحتم. ولی امید دارم که او تا چند روز دیگر آزاد شود.”

همزمان درگیری پلیس با معدنچیان معترض در معدنی در نزدیکی ژوهانسبورگ، باعث زخمی شدن حداقل چهار نفر دیگر شده است.

مذاکره میان شرکت لانمین و معدچیان از روز دوشنبه از سرگرفته شد. شرکت بریتانیایی لانمین نیز که این معدنچیان برای آن کار می کردند، هشدار داده است که ادامه اعتصاب در معدن پلاتین ماریکانا که از حدود یک ماه پیش آغاز شده، می تواند باعث بسته شدن این معدن و بی کار شدن چهل هزار نفر شود.

اعتصاب پرسنل پرواز شرکت لوفت هانزا

به گزارش4سپتامبریورونیوز، پرسنل پرواز شرکت لوفت هانزا بامداد روز سه شنبه بار دیگر اعتصاب خواهند کرد.

اعتصاب روز سه شنبه به مدت هشت ساعت خواهد بود و از ساعت پنج صبح در برلین و شش بامداد در فرانکفورت به وقت اروپای مرکزی آغاز می شود.

نمایندگان سندیکای پرسنل پرواز در مذاکرات خود با شرکت لوفت هانزا پنج درصد افزایش حقوق کارکنان پرواز را مطالبه کرده اند. با این وجود لوفت هانزا تنها با افزایش سه و نیم درصدی حقوق موافقت کرده است.

پیش از این اعتصاب روز جمعه کارکنان پرواز لوفت هانزا فرودگاه فرانکفورت را به حالت فلج درآورده بود و باعث سرگردانی بیش از 26 هزار مسافر شده بود.

همین منبع طی گزارشی دیگربتاریخ 4سپتامبرتحت عنوان- هزینه اعتصاب کارکنان پرواز برای شرکت لوفت هانزا-گزارش می دهد:

اعتصاب کارکنان پرواز شرکت هواپیمایی لوفت هانزا، روز سه شنبه این شرکت را زمین گیر کرد

ارزش سهام این دومین شرکت هواپیمایی بزرگ اروپا، در ساعات پایانی فعالیت بازارها 1.33 درصد کاهش یافت و گفته می شود لغو پروازها برای این شرکت حدود ده میلیون یورو در روز هزینه خواهد داشت.

اعتصاب برای افزایش دستمزد، در زمان بدی از نظر موقعیت آلمان اتفاق می افتد، زیرا این کشور برای پس اندازی یک و نیم میلیارد یورویی تا سال 2014 قول داده است.

سال گذشته هزینه های پرسنلی لوفت هانزا یک چهارم درآمد شرکت را دربر می گرفت و این دوبرابر هزینه ای است که خطوط هوایی متعلق به کشورهای خلیج فارس و شرکت های دارای خدمات پروازی ارزان برای کارکنان خود می پردازند.

در ماه آوریل لوفت هانزا اعلام کرد که 3500 شغل اداری خود را حذف خواهد کرد. این شرکت در حال حاضر 55 هزار نفر خدمه پرواز دارد. اما وقتی با شرکت های دیگری مانند رایان ایر مقایسه کنیم که از 30 درصد مسافر کمتر و درعوض از یک هفتم کارکنان لوفت هانزا برخوردار است، فشار بر لوفت هانزا بازهم افزایش می یابد.

از آنجا که بهای سوخت دوباره در حال افزایش است و بحران جهانی اقتصاد نیز به کاهش تقاضا در بازار می انجامد، سرمایه گذاران همچنان با نگرانی به وضعیت لوفت هانزا می نگرند. ارزش سهام این شرکت در روز سه شنبه تنها از 5.32 درصد رشد امسال خود برخوردار بود.

مهمانداران لوفت هانزا: تا افزایش دستمزدها مهمان نوازی تعطیل

به گزارش مورخ4سپتامبریورونیوز، ادامۀ اعتصاب مهمانداران «لوفت هانزا»، بزرگ‌ترین شرکت مسافربری هوایی آلمان، روز سه شنبه نیز باعث لغو شدن حدود ۳۰۰ پرواز در فرودگاههای برلین ، فرانکفورت و مونیخ این کشور شد.

 «یو اف او»، سندیکای مهماندارن، در تازه ترین اعلامیه خود بر شدت بخشیدن به اعتصاب تاکید و از اعتصاب سراسری در جمعۀ پیش رو خبر داده است. 

 مهمانداران از روز جمعه، ۳۱ اوت، برای افزایش ۵ درصدی دستمزدهای خود و به خدمت گرفته نشدن «خدمه کابین با قرارداد موقت» دست به اعتصاب زده‌اند.

 کلائوس والتر، سخنگوی لوفت هانزا گفت:«اعلام اعتصاب به تنهایی میلیون‌ها یورو به ما زیان زده است چرا که بلیتی رزرو نمی‌شود. سعی در کنترل اعتصاب داریم. مسئولان بخش حقوقی ما مشغول بررسی هستند و چیز خاصی ندارم که اضافه کنم.»

 لوفت هانزا تاکنون تنها با افزایش ۵. ۳ درصدی حقوق مهمانداران موافقت کرده است، اما اتحادیه «یو اف او» این پیشنهاد را نمی‌پذیرد.

 «یو اف او» پیش‌تر اعلام کرده بود اعتصاب را تنها ۶ ساعت قبل از آغاز آن اعلام می‌کند تا تهمیداتی برای شکسته شدنش چیده نشود.

چهاردهم شهریورماه1391
akhbarkargari2468@gmail.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر