پس از گذشت 18 ماه از شروع مبارزات کارگران مجتمع های پتروشیمی انعقاد قرارداد مستقیم با هزاران کارگر پیمانکاری در این صنایع به اجرا در آمد

اتحادیه آزاد کارگران ایران
پس از گذشت 18 ماه از شروع مبارزات کارگران مجتمع های پتروشیمی منطقه ماهشهر، روند حذف شرکتهای پیمانکاری در صنایع نفت و پتروشیمی به سرانجام رسید و انعقاد قرارداد مستقیم با هزاران کارگر پیمانکاری در این صنایع به اجرا در آمد.
خواست انعقاد قرارداد مستقیم و حذف شرکتهای پیمانکاری از سال 1389 در میان کارگران شرکتهای پیمانکاری پتروشیمی بندر امام و دیگر مجتمع های پتروشیمی در منطقه ماهشهر به یک خواست اصلی تبدیل شد اما این خواست با مخالفت مسئولین پتروشیمی ها مواجه گردید. به همین دلیل این کارگران در اواخر اسفند 1389 دست به یک تجمع اعتراضی بزرگ زدند و سپس با آغاز سال 1390 اقدام به سازماندهی و انجام دو اعتصاب بزرگ و قدرتمند در فرودین ماه و سپس مهر ماه همانسال کردند. در این اعتصابات کارگران اکثریت پتروشیمی های منطقه ماهشهر شرکت داشتند. شش هزار کارگر پیمانکاری پتروشیمی بندر امام متحدانه و با عزمی راسخ پیشتاز و پیشگام این اعتصابات بودند. این دو اعتصاب گسترده زمانی بیش از پیش به بار نشست که رهبران این کارگران برای روز 23 بهمن ماه 1390 فراخوان اعتصاب دیگری را دادند. این فراخوان بطور گسترده ای در تمامی پتروشیمی ها پخش شد و در تابلوی اعلانات نصب گردید. اما این اعتصاب با وعده های جدی تر مسئولین پتروشیمی ها انجام نگرفت و از این تاریخ وزارت نفت تلاش کرد با ارائه طرحهای مختلفی مسئله حذف شرکتهای پیمانکاری را با صورتی به جز آنکه کارگران میخواستند(انعقاد قرارداد مستقیم) به پیش برد اما همه این طرحها از سوی کارگران رد شد و نهایتا وزارت نفت در مورخه 10/3/91 با صدور بخشنامه ای با عنوان "فوری" مبنی بر انعقاد قرارداد مستقیم با کلیه کارکنان و کارگران پیمانکاری در تمامی سطوح و سوابق کاری، روند تن دادن به خواست کارگران را آغاز کرد.
بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران با صدور این بخشنامه روند عملی اجرایی شدن انعقاد قرارداد مستقیم با دهها هزار کارگر پیمانکاری صنایع نفت و پتروشیمی از اوایل تیر ماه سال جاری آغاز شد. بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران در حال حاضر هزاران کارگر در این صنایع در رسته های ذیل در استخدام مستقیم وزارت نفت و صنعت پتروشیمی قرار گرفته اند:
1- کلیه کارگران و کارکنان فوق دیپلم و لیسانس و به بالا با سابقه 1 سال کار تا مورخه 1/11/ 1390 با مدرک تحصیلی مرتبط با شغل شان 2- کلیه کارگران و کارکنان فوق دیپلم و لیسانس و به بالا، با سابقه 1 سال کار تا مورخه 1/11/ 1390 ، با مدرک تحصیلی غیر مرتبط با شغل شان با درجه شغلی یک مقطع پایین تر از سطح تحصیلاتشان 3- کلیه کارگران و کارکنان با مدرک دیپلم با سابقه 10 سال کار
لازم به یاد آوری است تاریخ انعقاد قرارداد مستقیم با این دسته از کارگران، اول فروردین ماه سال 1391 قرار داده شده است و این کارگران و کارکنان مطالبات مشمول قرارداد مستقیم را از اول سال 91 دریافت خواهند کرد.
بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران در حال حاضر شرکتهای پیمانکاری در صنایع پتروشیمی دولتی در منطقه ماهشهر عملا بر چیده شده اند و کارگران سایر سطوح این شرکتها نیز که انعقاد قرار داد مستقیم با آنان به اجرا در نیامده است بدون حضور پیمانکار در سمتهای خود مشغول بکار هستند و روند اجرایی شدن انعقاد قرارداد مستقیم با آنان در حال انجام است. بنا بر این گزارش امروز 12 شهریور ماه لیست و نامه مربوط به کارگران با مدرک دیپلم دارای 8 سال سابقه کار نیز جهت انعقاد قرارداد مستقیم به وزارت نفت ارسال شد.
دستاورد پیروزی قاطعانه کارگران صنایع پتروشیمی منطقه ماهشهر، امروز شامل حال دهها هزار کارگر پیمانکاری این صنعت و وزارت نفت شده است.
اتحادیه آزاد کارگران ایران این پیروزی بزرگ را نتیجه اتحاد و همبستگی کارگران شرکتهای پیمانکاری منطقه ماهشهر، بویژه کارگران پیمانکاری پتروشمی بندر امام و حاصل درایت رهبران آنان میداند و درودهای صمیمانه خود را نثار یکایک این کارگران و اتحاد و همبستگی آنان میکند.
پیروزی کارگران مجتمع های پتروشیمی منطقه ماهشهر یک پیروزی بزرگ و گامی مهم برای طبقه کارگر ایران در راستای دستیابی ما کارگران به مطالبات مان است. بی تردید پیروزهای بزرگتر ما برای خلاصی از وضعیت مشقت بار کنونی در گرو اتحاد و همبستگی سراسری طبقه کارگر ایران قرار دارد.
زنده باد کارگران صنایع پتروشیمی منطقه ماهشهر
زنده باد همبستگی و مبارزه متحدانه سراسری کارگران ایران
اتحادیه آزاد کارگران ایران – 12 شهریور ماه 1391

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر