نسان نودینیان - داوود رفاهی: اخبار کارگری

اخبار اعتراضات كارگری

 پیروزی بزرگ کارگران  پتروشیمی ماهشهر

اتحاد و همبستگی ضامن پیروزی ما کارگران است / بدنبال گذشت یکسال و نیم از مبارزه و اعتصاب کارگران پتروشیمی های ماهشهر و بخشنامه وزارت نفت در روز دهم خرداد ماه سالجاری، انعقاد قرارداد مستقیم با هزاران کارگران صنایع نفت و پتروشیمی به اجرا در آمد

اتحادیه آزاد کارگران ایران: پس از گذشت ١٨ ماه از شروع مبارزات کارگران مجتمع های پتروشیمی منطقه ماهشهر، روند حذف شرکتهای پیمانکاری در صنایع نفت و پتروشیمی به سرانجام رسید و انعقاد قرارداد مستقیم با هزاران کارگر پیمانکاری در این صنایع به اجرا در آمد.

خواست انعقاد قرارداد مستقیم و حذف شرکتهای پیمانکاری از سال ١٣٨٩ در میان کارگران شرکتهای پیمانکاری  پتروشیمی بندر امام و دیگر مجتمع های پتروشیمی در منطقه ماهشهر  به یک خواست اصلی تبدیل شد  اما این خواست  با مخالفت مسئولین پتروشیمی ها مواجه گردید. به همین دلیل این کارگران در اواخر اسفند ١٣٨٩ دست به یک تجمع اعتراضی بزرگ زدند و سپس با آغاز سال ١٣٩٠  اقدام به سازماندهی و انجام دو اعتصاب بزرگ و قدرتمند در فرودین ماه و سپس مهر ماه همانسال کردند. در این اعتصابات کارگران اکثریت پتروشیمی های منطقه ماهشهر شرکت داشتند. شش هزار کارگر پیمانکاری پتروشیمی بندر امام متحدانه و با عزمی راسخ پیشتاز و پیشگام این اعتصابات بودند. این دو اعتصاب گسترده زمانی بیش از پیش به بار نشست که رهبران این کارگران برای روز ٢٣ بهمن ماه ١٣٩٠ فراخوان اعتصاب دیگری را دادند. این فراخوان بطور گسترده ای  در تمامی پتروشیمی ها پخش شد و در تابلوی اعلانات نصب گردید. اما این اعتصاب با وعده های جدی تر مسئولین پتروشیمی ها انجام نگرفت و از این تاریخ وزارت نفت تلاش کرد با ارائه طرحهای مختلفی مسئله حذف شرکتهای پیمانکاری  را با صورتی به جز آنکه کارگران میخواستند(انعقاد قرارداد مستقیم) به پیش برد اما همه این طرحها از سوی کارگران رد شد و نهایتا وزارت نفت در مورخه  ١٠/٣/٩١ با صدور بخشنامه ای با عنوان "فوری" مبنی  بر انعقاد قرارداد مستقیم با کلیه کارکنان و کارگران پیمانکاری در تمامی سطوح و سوابق کاری، روند تن دادن به خواست کارگران را آغاز کرد.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران با صدور این بخشنامه روند عملی اجرایی شدن انعقاد قرارداد مستقیم با دهها هزار کارگر پیمانکاری صنایع نفت و پتروشیمی  از اوایل تیر ماه سال جاری آغاز شد. بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران در حال حاضر هزاران کارگر در این صنایع در رسته های ذیل در استخدام مستقیم وزارت نفت و صنعت پتروشیمی قرار گرفته اند:

١- کلیه کارگران و کارکنان فوق دیپلم و لیسانس و به بالا با سابقه ١ سال کار تا مورخه ١/١١/ ١٣٩٠  با مدرک تحصیلی  مرتبط با شغل شان  ٢- کلیه کارگران و کارکنان فوق دیپلم و لیسانس و به بالا،  با سابقه ١ سال کار تا مورخه ١/١١/ ١٣٩٠ ، با مدرک تحصیلی  غیر مرتبط با شغل شان با درجه شغلی یک مقطع پایین تر از سطح تحصیلاتشان ٣- کلیه کارگران و کارکنان با مدرک دیپلم با سابقه ١٠ سال کار

لازم به یاد آوری است تاریخ انعقاد قرارداد مستقیم با این دسته از کارگران، اول فروردین ماه سال ١٣٩١ قرار داده شده است و این کارگران و کارکنان مطالبات مشمول قرارداد مستقیم را از اول سال ٩١ دریافت خواهند کرد.

بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران در حال حاضر شرکتهای پیمانکاری در صنایع پتروشیمی دولتی در منطقه ماهشهر عملا بر چیده شده اند و کارگران سایر سطوح این شرکتها نیز که انعقاد قرار داد مستقیم با آنان به اجرا در نیامده است بدون حضور پیمانکار در سمتهای خود مشغول بکار هستند و روند اجرایی شدن انعقاد قرارداد مستقیم با آنان در حال انجام است. بنا بر این گزارش  امروز ١٢ شهریور ماه لیست و نامه مربوط به کارگران با مدرک دیپلم دارای ٨ سال سابقه کار نیز جهت انعقاد قرارداد مستقیم به وزارت نفت ارسال شد.

دستاورد پیروزی قاطعانه کارگران صنایع پتروشیمی منطقه ماهشهر، امروز شامل حال دهها هزار کارگر پیمانکاری این صنعت و وزارت نفت شده است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران این پیروزی بزرگ را نتیجه اتحاد و همبستگی کارگران شرکتهای پیمانکاری منطقه ماهشهر، بویژه کارگران پیمانکاری پتروشمی بندر امام و حاصل درایت رهبران آنان میداند و درودهای صمیمانه خود را نثار  یکایک این کارگران  و اتحاد و همبستگی  آنان میکند.

پیروزی کارگران مجتمع های پتروشیمی منطقه ماهشهر یک پیروزی بزرگ و گامی مهم  برای طبقه کارگر ایران در راستای دستیابی ما کارگران به مطالبات مان است. بی تردید پیروزهای بزرگتر ما برای خلاصی از وضعیت مشقت بار کنونی در گرو اتحاد و همبستگی  سراسری طبقه کارگر ایران قرار دارد.

زنده باد کارگران صنایع پتروشیمی منطقه ماهشهر

زنده باد همبستگی  و مبارزه متحدانه سراسری کارگران ایران

اتحادیه آزاد کارگران ایران – ١٢ شهریور ماه ١٣٩١

***

 

درصورت عدم رسیدگی به خواستهای کارگران تعاونی مسکن نساجی کردستان، این کارگران دست به تجمع اعتراضی خواهندزد

اتحادیه آزاد کارگران ایران: کارگران تعاونی مسکن نساجی کردستان اعلام کرده اند در صورت عدم رسیدگی به خواست هایشان تا آخر هفته جاری، روز شنبه ١٨ شهریور ماه در مقابل اداره مسکن و شهرسازی سنندج دست به تجمع اعتراضی خواهند زد. کارگران تعاونی مسکن نساجی کردستان خواهان صدور مجوز ساخت مسکن در زمین متعلق به این تعاونی هستند اما اداره مسکن و شهرسازی سنندج از صدور این مجوز به بهانه قرار گرفتن این زمین در محدوده فرودگاه سنندج، خودداری میکند. این کارگران حدود یکماه پیش و بدنبال بی توجهی مسئولین اداره مسکن و شهرسازی سنندج به خواست شان دست به تجمع اعتراضی زدند که حاصل آن برگزاری جلسه ای میان اعضای هیئت مدیره این تعاونی مسکن با مسئولین سازمان مسکن و شهرسازی سنندج و وعده این مسئولین برای حل مشکل کارگران در مدت ٢٥ روز بود. اما پس از گذشت ٢٥ روز هیچ پاسخ روشنی به کارگران عضو تعانی مسکن نساجی کردستان داده نشده است به همین دلیل این کارگران اعلام کرده اند چنانچه تا پایان هفته جاری به خواست شان رسیدگی نشود روز شنبه آینده ١٨ شهریور ماه در مقابل سازمان مسکن و شهرسازی سنندج دست به تجمعی اعتراضی خواهند زد

***

تجمع اعتراضی كارگران شهرك ساختمان سازی(مسكن شهر)

امروز پنج شنبه ٩ شهریور جمعی از کارگران ساختمانی شهرک ساختمان سازی ( مسکن مهر) این شهرستان به علت پرداخت نشدن حقوق ٤ ماه در مقابل فرمانداری این شهرستان در ساعت ٩صبح وبا لباس و تجهیزات کار دست به تجمع زدند که که مسئولین بلا فاصله با کارگران وارد بحث وجدل شدند کارگران تهدید کردند که تاپرداخت شدن حقوق معوقه انهادست از تجمع بر نخواهند داشت که فرمان دار ومسئولین بلافاصله با ارسال نامه هایی به تامین اجتماعی واداره راه و ترابری به کارگران قول داده که تا شنبه تمام حقوق آنها پرداخت خواهد شد وهمچنین کارگران از رفتن به سر کار خود امتناع کرده واظهار داشته اند اگر شنبه تمامی حقوق انها پرداخت نشود بازهم مقابل فرمانداری وداخل شهر دست به تجمع خواهند زد

***

صد‌ها کارگر بازارچه پرویزخان دست از کار کشیدند

صد‌ها کارگر بازارچه پرویزخان، روز گذشته بدلیل عدم پرداخت دستمزد روزانه معوق خود دست از کار کشیدند. یکی از کارگران در این باره می‌گوید: آقایان هر روز سفره‌هایشان رنگی می‌شود و ما کارگران هر روز سفره‌هایمان خالی. کارگری دیگر می‌گوید: سئوال ما اینست چگونه دستمزد روزانه ما را پس از گذشته دو هفته هنوز پرداخت نمی‌کنند؟! بر اساس این گزارش از بازارچه خبر می‌رسد که مسئولان با مراجعه به قصرشیرین و برخی نقاط نزدیک تعدادی از بیکاران را برای کار در بازارچه گسیل داشته‌اند. بازارچه پرویز خان مهم‌ترین پایانه صادرات به کشور عراق است.
***

تجمع كارگران خدمات شهری رشت

ساعت ٣٠/٦ بامداد روز ٨/٦/٩١ حدود ٢٠ نفر از کارگران خدمات شهری رشت در مقابل استانداری گیلان واقع در خیابان معلم رشت تجمع کردند . پس از اینکه کارمندان استاندار طبق روال ساعت اداری بر سر کار آمدند، قرار شد ٢ نفر از بین کارگران خدمات شهری جهت روشن شدن تکلیف کارگران همراه با طوماری پر از امضای کارگران خدمات شهری مناطق مختلف شهرداری های رشت نزد استاندار یا نماینده وی بروند نه از استاندار سعادتی پاسدار خبری بود و نه از نماینده وی به ناچار نمایندگان کارگران با مسئول بخش کارگری استانداری در مورد لغو قراردادهای موقت و تبدیل این قراردادها به قراردادهای دائم به مذاکره نشسته که نماینده استانداری وعده ی سرخرمن قبلی را تکرار کرد. 

 

حقوق و دستمزدهای پرداخت نشده 

کارگران مجموعه گیتی پسند ٤ ماه حقوق نگرفته اند
انجمن کارگران برق و ساختمان اصفهان -کارگران مجموعه گیتی پسند واقع در شهرک صنعتی مورچه خورت اصفهان که جمعیت آنان در حدود سه هزار نفر است چهار ماه است حقوق دریافت نکرده اند.به گفته کارگران احتمال ورشکستگی و بیکاری کامل کارگران این مجموعه می رود.

اخراج و بیكارسازی ها

 

اخراج هفت كارگر پروژه ساختمانی سازی فرهنگ در كرمانشاه

هفت تن از کارگران "پروژه ساختمان سازی فرهنگ" که مجری ساخت محل سکونت کارمندان بدون مسکن در کرمانشاه است از کار اخراج شدند. مدتی قبل یکی از کارگران "پروژه ساختمانی غدیر" که در مجاورت کارگران پروژه فرهنگ مشغول بکار بود، به علت سقوط از ارتفاع جانش را از دست داد. کارفرمای پروژه غدیر با رسیدن به محل حادثه، دغلکارانه کلاه ایمنی و دیگر امکانات ایمنی را پس از جانباختن این کارگر بر روی بدن وی قرار می دهد، کارگران پروژه فرهنگ که شاهد این عمل ضدکارگری بودند نسبت به آن اعتراض کرده اند. این کارگران به همین دلیل از سوی کارفرمای پروژه فرهنگ از کار اخراج شده اند.

***

اخراج دو تن از کارگران کارخانه کاشی کسری سنندج؛

دو تن از کارگران کارخانه کاشی کسری در حالی اخراج شدند که سه ماه دستمزد خود را هم دریافت نکرده بودند. بنا به گزارش کمیتهٔ هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، روز پنج شنبه ٩١/٦/٢ کارفرمای کارخانه کاشی کسری به دو تن از کارگران شاغل در این کارخانه به اسامی مختار محمدی و سامان معروفی که هر کدام به ترتیب هشت و پنج سال سابقهٔ کار داشتند اعلام کرد که دیگر نمی‌توانند در این کارخانه به کار خود ادامه دهند. این دو کارگر بدون اینکه سه ماه دستمزد معوقه­ و دیگر حقوق و مزایای خود را دریافت کنند، اخراج شدند. همچنین دویست نفر از کارگران شاغل در این کارخانه دستمزد ماههای خرداد، تیر و مرداد را دریافت نکرده ­اند. کارخانه کاشی کسری در بیست و پنج کیلومتری جاده سنندج -دهگلان واقع شده است. 

***

کارگران شرکت سپهر دیزل به مرخصی اجباری رفتند

طبق خبر دریافتی کارفرمای  کارخانه سپهر دیزل به علت کمبود مواد اولیه و بدهی از اول شهریور همه ٢٠٠ کارگر خود را به مدت یک ماه به مرخصی اجباری فرستاده است. کارخانه سپهر دیزل مونتاژ کننده  اتوبوس است و نزدیک به شهر رباط کریم قرار دارد.

***

خطر تعطیلی كارخانه ی احیاء صنعت سنندج!
كارفرمای كارخانه ­ی احیاء صنعت سنندج مدت دو هفته است كه به دلیل نامشخصی تمامی كارگران خود را كه حدود ٤٠ نفر می­باشد به مرخصی اجباری فرستاده است. این سیاست در حالی از طرف كارفرمای این كارخانه اجراء می­شود كه به كارگران اعلام شده، روزهایی كه به مرخصی اجباری فرستاده شده­اند از مرخصی سالانه­ ی كارگران کم می شود.  همچنین تمامی كارگران شاغل در این كارخانه به صورت قراردادی مشغول به كار می­ باشند كه مدت چند ماهی است كه قرارداد كارگران به صورت یك ماهه منعقد می­ گردد؛ كارگران نگران آن می­ باشند كه كارخانه تعطیل شود و آنها نیز به ارتش ذخیره­ ی كار بپیوندند. لازم  به ذكر است كه كارخانه احیاء صنعت در زمینه­ی تولید قطعات پلاستیكی اتومبیل در شهرك صنعتی شماره­ ی یك سنندج مشغول به فعالیت می­ باشد.

***

صفر علی باید بر سر کار برگردانده شود


صفر علی صفر زاده کارگر خدمات شهری نیل آبی زرجوب با ٥٨ سال سن و ١٩ سال سابقه کاری اخراج شده و به اداره کار معرفی شده است.

 

اذیت و آزار فعالین كارگری و اجتماعی

 

برگزاری نخستین جلسه داد‌گاه حادثه فولاد غدیر یزد

نخستین جلسه رسیدگی به پرونده حادثه فولاد غدیر یزد كه به كشته شدن ١٨ كارگر منجر شد، ١٤ شهریور ماه برگزار می‌شود. این دادگاه قرار است در محل دادسرای شعبه ١٠٧ انقلاب اسلامی یزد برگزار شود. در حادثه انفجار كوره ذوب فولاد كارخانه غدیر یزد كه در دی‌ماه سال گذشته رخ داد هیجده كارگر به طرز فجیعی كشته شدند.  

نا امنی محیط كار


براثر وقوع آتش‌سوزی بزرگی در كارخانه تولید نخ در مشهد دو كارگر دچار سوختگی شدید شدند.

این آتش سوزی که ساعت ٢٢ شب گذشته رخ داد و در ساعت ٣ و ٤٠ دقیقه بامداد امروز، ٧٠ نیرو با ٢٢ خودرو از ١١ ایستگاه آتش نشانی اطفاء شد.

مدیر روابط عمومی آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد درباره این حادثه گفت: در این آتش سوزی دو سوله بزرگ به میزان ١٠٠ درصد در آتش سوخت و دو کارگر این کارخانه دچار سوختگی شدید شدند.

 خاکپور افزود: ١٠ دستگاه تانکر ٣٠ هزار لیتری آبرسانی شهرداری نیز به کمک نیرو‌ها اعزام شدند.

وی گفت: ٤ آتش نشان نیز در جریان اطفای حریق این حادثه دچار دودزدگی شدید شدند.

شرکت مشهد نخ تولید کننده انواع نخ دارای واحدهای ریسندگی رینگ الیاف بلند، واحد ریسندگی چرخانه‌ای، واحد ریسندگی رینگ الیاف کوتاه و واحد رنگرزی است.

این کارخانه در سال ١٣٥٩ تاسیس شد و از سال ١٣٦٨ با استفاده از تکنولوژی کشورهای سوئیس و آلمان شروع به کار نمود و بزرگ‌ترین تولید کننده نخ با بیش از ٤٥ تن تولید در روز است.

علت این حادثه و میزان خسارت وارد شده در دست بررسی است.

***

جان باختن ٥ کارگر ساختمانی اهل شهرستان کامیاران

به گزارش رسیده، در تاریخ ٨/٦/١٣٩١  پنج کار گر ساختمانی با نامهای منصور کویک، امین کویک، عمر کویک، انور کویک و افشار کمانگر در حین بازگشت از محل کار در مسیر کرمانشاه به کامیاران بر اثر تصادف جان باختند لازم به ذکر است که کارگران مذکور در داخل یک دستگاه خودرو سواری پژو بودند که بر اثر تصادف با یک دستگاه کامیون کمپرسی جان باختند و کلیه نامبرده گان متاهل بوده و صاحب همسر و فرزند می باشند.
***

فتح الله اسدزاده از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران جان باخت

فتح الله اسدزاده از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران روز پنج شنبه نهم شهریور ماه در سن ٥٥ سالگی و پس از حدود یکسال مقاومت در برابر سرطان ریه جان باخت. وی کارگر کارخانه کولر غرب بود و یکسال و نیم پیش باز نشسته شده بود. فتح الله اسدزاده در طول حیات خود همچون میلیونها کارگر در ایران در فقر و فلاکت زیست. وی هنگام فوت در خانه ای سی متری در محله فرجه در حاشیه شهر سنندج همراه با خانواده ٧ نفره خود زندگی میکرد. وی بمدت سی سال، کارگر کارخانه های فرش نقشین، گونی بافی گل بافت و کارخانه کولر غرب بود و در تمام طول دوران کارش با مواد شیمایی و رنگی سر و کار داشت. اتحادیه آزاد کارگران ایران با ابراز تاسف عمیق از فوت فتح الله اسدزاده این ضایعه را به خانواده، همکاران و دوستان وی تسلیت میگوید. ما در غم از دست دادن فتح الله همدرد این عزیزان هستیم و آرزوی سعادت و بهروزی برای بازماندگان این عزیز داریم

***

مصدومیت و مرگ دو كارگر در تهران

فقدان تجهیزات ایمنی در هنگام تخریب سقف و بالکن یک منزل در تهران سبب جانباختن یک کارگر و مصدومیت کارگری دیگر گردید. روز جمعه این دو کارگر جوان در حالی که در "میدان خراسان" شهر تهران مشغول کار بودند به دلیل ریزش ساختمان زیر آوار جا ماندن که در نتیجه یکی از آنان به دلیل شدت جراحات وارده متاسفانه جان خود را از دست داد.

***

برق‌گرفتگی دو کارگر در بردخون، در دو روز اخیر

رعایت نشدن اصول ایمنی در حین کار، موجب بروز دو حادثهٔ خطرناک طی دو روز گذشته در بردخون از شهرهای استان بوشهر شد. . در حادثه اول جوانی ٢٠ ساله در حین انجام عملیات جوشکاری بر روی داربستی به ارتفاع ٧ متر دچار برق گرفتگی شد و سقوط کرد.فرد مذکور که بر اثر عدم رعایت ایمنی و اتصال برق به داربست دچار حادثه شده بود از ناحیه پا دچار شکستگی شد و ضرباتی نیز به کتف و کمر وی وارد شد. کارگر دیگری نیز در حین انجام کار دچار برق گرفتگی شد که دست چپ وی دچار سوختگی شدیدی شد. هر دو کارگر پس از اقدامات اولیه درمانی توسط تکنسین‌های اورژانس ١١٥ بردخون، جهت مداوای بهتر به بیمارستان امام خمینی بوشهر اعزام شدند.

***

جان باختن دو کارگر در پالایشگاه گاز کنگان
انجمن کارگران برق و ساختمان اصفهان -  طی دو هفته گذشته دو کارگر  در فاز ١٢ پالیشگاه گاز کنگان جان خود را از دست داده اند. این کارگران که یکی فیلیپینی و دیگری ایرانی بوده اند یکی بر اثر برخورد با دستگاه برش و دیگری بخاطر گیر افتادن بین لوله ها جانشان را از دست داده اند. انجمن کارگران برق و ساختمان اصفهان جان باختن این کارگران را به  کارگران ایران ، فیلیپین و سایرکارگران جهان تسلیت می گوید.

 

كار كودكان

 

سوءاستفاده از نیروی كار كودكان

وضعیت سن، سختی کار، دستمزد و ساعت کار نوجوانان نیازمند رسیدگی سریع بازرسین وزارت کار است. عضو جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان من کارگاهی را سراغ دارم که نوجوانی ١٤ ساله با دستگاه پرس ١٩ تنی در آن کار می‌کرد. این در حالی بود که او روزانه با بیش ١٠ ساعت کار پشت این دستگاه تنها ٢٤ هزار تومان دستمزد می‌گرفت.  البته همه کارفرما‌ها در برخورد با نوجوانان اینگونه نیستند اما در بهترین حالت دستمزدی معادل ١٠٠ یا ١٥٠ هزار تومان به آنان پرداخت می‌کنند. این فعال حقوق كودكان وضعیت کارگاه‌های خانوادگی را بحرانی‌تر از سایر كارگاه‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: در بسیاری از خانواده‌ها به دلیل وجود دیدگاه سنتی به دختران اجازه اشتغال در بیرون از خانه را نمی‌دهند و وقتی به سن ١٢ یا ١٣ سالگی می‌رسند کار‌های طاقت فرسایی را به آنان محول می‌کنند. بسته بندی کلوچه با مارک‌های حتی معروف یکی از کار‌هایی است که در کارگاه‌های خانوادگی انجام می‌شود. عضو جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان سوء استفاده فراوان از نوجوانان در اشتغال را به دلیل ارزانی کار آن‌ها و عدم توانایی آنان در ایجاد تشکل و دفاع از حقوق خود دانست و در پایان اعلام کرد: در حالی که طبق قوانین بین المللی سن قانونی آغاز به کار ١٨ سال است، سن ممنوعیت اشتغال در ایران ١٥ سال اعلام شده که این امر خود به خود باعث ایجاد سوء استفاده‌های رایج در این زمینه می‌شود.

عدم امنیت شغلی

 

اشتغال ٥ میلیون نفر به صورت روز مزد و بدون بیمه

در حالیکه روز گذشته معاون رئیس دولت طی سخنانی در نماز جمعه تهران، مدعی موفقیت دولت در «کاهش نرخ بیکاری» شده بود، برآورد‌ها حاکی از اشتغال ٥ میلیون نیروی روزمزد در کشور است که از هیچگونه حمایت قانونی از قبیل بیمه و حقوق مشخص برخوردار نیستند و روابط در این بخش عموما طبق عرف بازار کار شکل می‌گیرد. تاکنون هیچگونه آمار روشنی از وضعیت نیروهای روزمزد کشور منتشر نشده است

***

تشكل‌های مستقل خلاء نظارت بر كارگاه‌ها را پر می‌كنند
یك فعال حقوق كارگران، با انتقاد از مكانیزم نظارتی بر كارگاه‌ها، تنها راه حل رفع این مشكل را سازمان‌یابی كارگران و ایجاد تشکل‌های کارگری مستقل دانست. به دلیل کمبود فرصت شغلی به خصوص برای کارگران زن و البته تهدید کارفرمایان، کارگران از همکاری با بازرسان سر باز می‌زنند و بعضا هنگام بازرسی از دید بازرسان مخفی می‌شوند. برای روند فعلی باید فکری کرد و چاره‌ای جست. این فعال كارگری روند فعلی بازرسی از کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی را بی‌ثمر توصیف كرد و از وجود تبعیض و بی‌عدالتی و عدم رعایت قانون کار در قبال کارگران زن کشور انتقاد کرد. در اکثر کارگاه‌های تولیدی دستمزد کارگران زن نسبت به مردان، حداقل ٢٠ الی ٣٠ هزار تومان کمتر است.  این در حالی است که در اکثر این کارگاه‌ها، پرداخت حداقل حقوق مصوب وزارت کار رعایت نشده و هم مردان و هم زنان از مقدار مصوب حقوق کمتری دریافت می‌کنند. تنها راه حل مشکل کارگران، سازمان یابی آن‌ها و ایجاد تشکل‌های کارگری مستقل است تا بتوانند از حقوق آن‌ها دفاع کنند. امری که متاسفانه در حال حاضر از سوی نهاد‌های دولتی حمایت نمیشود.

 

قرار داد موقت

بیش از ٧٠ درصد کارگران البرزی با قرارداد موقت كار می‌كنند
معاون اداره كل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان البرز اعلام كرد: بیش از ٧٠ درصد از کارگران استان البرزی با قرارداد موقت مشغول به كارند. بیمه بیکاری دارای آیتم‌های مختلفی است که شامل معرفی کردن فرد به اداره فنی و حرفه‌ای جهت آموزش هم می‌شود و اگر فردی بیسواد باشد به اداره سواد آموزی جهت آموزش معرفی می‌شود. در این میان اگر کارخانه‌ای جهت تکمیل منابع انسانی خود بر آید در وهله اول لیست افراد موجود در بیمه بیکاری در اولویت قرار دارد. بحث اصلاح قانون کار در یک ترکیب سه جانبه به مجلس ارجاع داده شده تا نظرات خود را بگویند.

معلمان

احضار سه تن از اعضای کانون صنفی معلمان کردستان به بازپرسی

سه تن از اعضای کانون صنفی معلمان کردستان به شعبه پنجم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان سنندج احضار شدند. سه تن از اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان بنامهای پیمان نودینیان٬ بهاالدین ملکی و رامین زندنیا به شعبه پنجم بازپرسی دادسرای عموعی و انقلاب شهرستان سنندج احضار شدند.

***

ضرب و شتم دبیر کانون صنفی معلمان کرمانشاه

محمد توکلی دبیر کانون صنفی معلمان کرمانشاه از سوی افراد نا‌شناس به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت. پنج شنبه شب دوم شهریورماه جاری، با چند تن از اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان و به همراه خانواده، جهت صرف شام به پارک آبیدر رفته بودیم که چند نفر لباس شخصی برای بازداشت بنده و دیگر اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان به محل آمدند. ما از آن‌ها درخواست کارت شناسایی نمودیم ولی از نشان دادن کارت خودداری کردند و پس از این درخواست من را به داخل ماشین برده و به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند که با وساطت اطرافیان، درگیری خاتمه و این افراد محل را ترک کردند.

پرستاران

پرستاران در طرح پزشک خانواده فراموش شده‌اند
هنوز جایگاه پرستاران در طرح کشوری پزشک خانواده مشخص نیست.  این در حالیست که پرستاران جزئی از نظام سلامت کشور محسوب می شوند باید در طرح پزشک خانواده به صورت تیمی گام برداشته شود. هم اینک ١٦٠ هزار پرستار در کشور فعالیت می کنند.

دستفروشان

حمله مامورین سد معبر به دست فروشان و میوه فروشان میدان کارآموزی سنندج  

ماموران شهرداری سنندج با چماق و قمه به کاسب کاران در میدان کارآموزی سنندج حمله کرده و به تخریب اموال ایشان پرداختند. بنا به گزارش کمیتهٔ هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، روز یکشنبه ٩١/٦/٥ ماموران سد معبر، وابسته به شهرداری سنندج ساعت ٥ بعد از ظهر با چندین ماشین پر از افراد چماق و قمه به دست جهت جمع آوری کاسب کاران در میدان کارآموزی سنندج به آن‌ها حمله کردند و میان ماموران چماق به دست و میوه فروشان زدو خورد در گرفت. اقدام به ضرب و شتم دست فروشان توسط ماموین سد معبر شهرداری، با عکس العمل متحدانه دست فروشان و میوه فروشان روبرو شد و مامورین با بردن مقداری از وسایل میوه فروشان و ریختن میوه‌های آن‌ها در خیابان، مجبور به ترک محل شدند. 

 

جوانان

 

جوانان مراجعه كنندگان اصلی برای فروش كلیه!

شواهد نشان می‌دهند كه هر روز دهها نفر برای فروش كلیه های خود به مراكز و بنگاههای واسطه و انجمن ها و سازمان های مرتبط با بیماری های كلیوی مراجعه می‌كنند كه اكثر آنها جوان هستند. كمال شاكری فوق تخصص نفرولوژی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: بیماری ها و نارسایی های كلیوی از مشكلات بسیار شایع و مهم در بین افراد جامعه بوده و روند ابتلا به آن در حال افزایش است. وی تصریح كرد: متاسفانه بیماری كلیوی به دلیل نبود علائم مشخص، خیلی دیر تشخیص داده می شود به همین دلیل خطر تشدید بیماری وجود دارد. شاكری با بیان اینكه بروز بیماری ها و نارسایی های مزمن كلیوی در سالهای اخیر بیشتر شده است اظهار داشت: افراد مبتلا به نارسایی های مزمن و شدید كلیوی برای ادامه زندگی خود، یا باید تحت دیالیز قرار گیرند و یا اینكه پیوند كلیه بر روی‌ آنها صورت گیرد. وی با اشاره به مشكلات پیوند كلیه، تاكید كرد: هزینه های بالای پیوند كلیه مشكل اصلی افراد نیازمند پیوند كلیه است.  البته در ایران در مقایسه با اغلب كشورهای جهان به دلیل آزاد بودن خرید و فروش كلیه، كمبود كلیه های پیوندی دیده نمی شود. وی با اینكه بسیاری از افراد اهدا كننده یا دهنده  كلیه به دلیل مشكلات مالی اقدام به انجام چنین كاری می‌كنند‌،تصریح كرد: شواهد موجود نشان می‌دهند كه هر روز دهها نفر برای فروش كلیه های خود به مراكز و بنگاههای واسطه و انجمن ها وسازمان های مرتبط با بیماری های كلیوی مراجعه می كنند كه اكثر آنها جوان هستند. در واقع انگیزه اصلی این افراد از فروش كلیه، تامین نیازهای مالی است و اگر چنین انگیزه ای وجود نداشت به احتمال زیاد فروش كلیه های پیوندی نیز بسیار كمتر بود.

 

معرفی مراكز كار و تولیدی

 

كارتن شمال؛ مالک و کارفرما فردی به نام علیزاده است.  این کارخانه وابسته به بخش خصوصی است. کارخانه در کیلومتر ٧ ابتدای جاده رشت - تهران قرار دارد. ٢٤ کارگر در این کارخانه مشغول به کار هستند. 
کلیه ی کارگران قرارداد موقت و مدت قرارداد یکساله می باشد. مواد اولیه کارخانه رول کاغذی نشاسته و نمک است که از، مازندران، قزوین و اراک وارد کارخانه می شود . ساعت کار کارگران از ٨ صبح تا ٥/٤ بعد از ظهر است و دو روز در ماه اضافه کاری اجباری می باشد.  پایه حقوق کف دستمزد مصوبه وزارت کار ( تو بخوان وزارت سرمایه) می باشد . قابل ذکر است که دریافتی کارگران در انتهای هر برج کاری مبلغ ٣٠٠ هزار تومان و مابقی ٨٩ هزارتومان همراه با اضافه کاری در انتهای سال پرداخت می شود. در کارخانه از سرویس ایاب و ذهاب و غذاخوری خبری نیست.

***

كارخانه رنگ سازی پارس سیمین؛ کارخانه واقع در نزدیکی شهر خمام در مسیر رشت انزلی می باشد . تولید کارخانه انواع رنگ های ساختمانی می باشد . در این کارخانه ٧٠ کارگر زن و مرد مشغول به کار هستند . که از این تعداد کارگر ده نفر زن در بخش اداری کار می کنند.  کارفرما و مالک کارخانه فردی است به نام سید جلال سعادت از سرمایه داران.  کارخانه تک شیفت بود. دستمزد پرداختی به کارگران مصوبه ی وزارت کار ( تو بخوان سرمایه ) مبلغ ٣٨٩ هزار تومان که همان کف دستمزد می باشد . ساعت کار از ٨ صبح الی ٥/٤ بعدازظهر کارگران فاقد سرویس ایاب و ذهاب و سرویس غذاخوری هستند.

 

گزارش

پتروشیمی اصفهان تعطیل شد

عبدالحسین بیات امروز با تایید تعطیلی مجتمع پتروشیمی اصفهان، گفت: دلیل اصلی تعطیلی این واحد پتروشیمی افزایش حجم بدهی‌ها به پالایشگاه نفت اصفهان بابت خرید خوراک مایع است. همزمان با افزایش بدهی‌ها، اختلاف نظر در تعیین قیمت خرید خوراک هم در تعطیلی این مجتمع پتروشیمی تاثیرگذار بوده است.

مجتمع پتروشیمی اصفهان به دلیل افزایش بدهی‌های خرید خوراک و عدم دریافت خوراک از پالایشگاه نفت اصفهان تعطیل شد.

به گزارش مهر، مجتمع پتروشیمی اصفهان با ظرفیت تولید سالانه ٣٠٠ هزار تن انواع محصولات پتروشیمی فعلا تعطیل شد.

این واحد پتروشیمیایی از ظرفیت تولید سالانه ٥٥ هزار تن بنزن، ٧٢ هزار تن تولوئن، ٢٢ هزار تن ارتوزایلین، ٤٤ هزار تن پارازیلین، ٧٥ هزار تن مخلوط زایلین ها و ٤٠ هزار تن انیدریدفتالیک برخوردار است.

 عبدالحسین بیات امروز با تایید تعطیلی مجتمع پتروشیمی اصفهان، گفت: دلیل اصلی تعطیلی این واحد پتروشیمی افزایش حجم بدهی‌ها به پالایشگاه نفت اصفهان بابت خرید خوراک مایع است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه در حال حاضر به تمامی واحدهای پتروشیمی نسبت به پرداخت به موقع بدهی‌ها تاکید شده است، تصریح کرد: با این وجود، مجتمع پتروشیمی اصفهان بدهی‌های خود را به موقع به پالایشگاه اصفهان پرداخت نکرده است.

معاون وزیر نفت با اشاره به مشکلات تامین نقدینگی پتروشیمی اصفهان، اظهار داشت: همزمان با افزایش بدهی‌ها، اختلاف نظر در تعیین قیمت خرید خوراک هم در تعطیلی این مجتمع پتروشیمی تاثیرگذار بوده است.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه از ابتدای فعالیت دولت دهم اقدامات گستره‌ای برای تصویه حساب بدهی برخی از مجتمع‌های پتروشیمی انجام شده است، اظهارداشت: هم اکنون خوراک واحدهای پتروشیمی به صورت بین مجتمعی و یا از پالایشگاه‌های نفت و گاز تامین می شود.

به گفته این مقام مسئول واحدهای تامین کننده خوراک پتروشیمی‌ها، قطعا برای پرداخت حقوق کارکنان، تامین اقلا م یدکی، تجهیزات، کاتالیست به منابع مالی نیاز دارند که عدم پرداخت پول خوراک مشکلاتی در این واحدهای بالادستی ایجاد می کند.

به گزارش مهر، در حال حاضر به طور متوسط سالانه باید ٣٦٣ هزار تن پلاتفرمیت و سه هزار تن هیدروژن به عنوان خوراک توسط پالایگاه نفت اصفهان به پتروشیمی تحویل داده شود.

***

 

انجمن دفاع از زندانیان سیاسی و حقوق بشر ایران
آزاد زمانی؛ امسال از ٣١ مرادماه تا ١ تیرماه در سنندج برگزار شد. نشست دو روزه نمایندگان تشکل های معلمان ایران از روز سه شنبه ٣١ مرداد ماه ١٣٦١ آغاز شد. در اولین روز از تجمع ، نیروهای انتظامی و امنیتی  با این ادعا که در محل نشست معلمان در شهر سنندج افراد بیگانه وجود دارد به محل نشست در خیابان فرح حمله کردن و تجمع را بهم زدند. این نشست روز بعد با حضور تعدادی از شخصیت ها و نمایندگانی از شهرهای مختلف در محل پارک آبیدر سنندج آغاز بکار کرد. نمایندگان دراین مجمع عمومی بر سر مسایل و مشکلات معلمان ، گرانی و حقوق نازل معلمان ، مشکلات گریبانگیر تشکل های مستقل معلمان، آغاز سال تحصیلی ١٣٩١-١٣٩٢ ودیکر مسایل اجتماعی بحث و گفتگوکردند. هرکدام از تشکل ها و نمایندگان مسایل شهرها و محل فعالیت خود را گزارش کردند و در مورد مشکلات معلمان مشورت کردند.  بعد از ظهر روزچهارشنبه ١ تیرماه نیروهای امنیتی به محل نشست معلمان در آبیدر سنندج حمله کردند و به ضرب وشتم معلمان و نمایندگان آنها پرداختند. در اولین اقدام ٢٦ نفر از نمایندگان در محل با ضرب وشتم بازداشت شدند. یکی از معلمان که نماینده شهر کرمانشاه بود بر اثر ضربات شدید لگد نیروهای امنیتی از ناحیه پا وشکم دچار آسیب شدید گردید. تعدادی از نمایندگان به اداره اطلاعات رژیم در سنندج  برده شدند واز آنها تعهد گرفته شد از هرگونه تجمع و نشستی خود داری کنند واز انتشار خبر بازداشت و بهم زدن این نشست خود داری کنند. اکثر بازداشت شده گان در پایان همان روز آزاد شدند. نمایندگان تهدید شدند که سریعا به شهرهای خود بازگردند. بر اساس همین گزارش، بازجویی و احضار نمایندگان معلمان ادامه دارد. لازم به ذکر است در سالهای گذشته تجمع های علنی از این نوع در شهرهای کرمانشاه ، سنندج ، تهران ، یزد ، سمنان ، کرج، اردبیل، اصفهان ، ساری و چند شهر دیگر برگزار شده است و هر بار این تجمع ها با تهدید و فشار نیروهای رژیم اسلامی مواجه شده است که دراین ارتباط تعدادی ازمعلمان زندانی و محاکمه شده اند. انجمن دفاع از زندانیان سیاسی و حقوق بشر ایران تعرض به نشست عمومی معلمان  را توسط نیروهای امنیتی و انتظامی  جمهوری اسلامی محکوم میکند و ازمردم آزادیخواه وبرابری طلب ، فعالین اجتماعی ، و نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشرمیخواهد که از تلاش معلمان برای احقاق حقوق خویش حمایت کنند.
***

شرایط ضد کارگری، در شرکت سقز سازی کردستان (ون) ادامه دارد!

کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری؛ بر اساس گزارشات رسیده، ساعت کاری شرکت سقزسازی کردستان (ون)، در سه شیفت تعیین شده و کارفرما کارگران را وادار به انجام اضافه­کار نموده استاما کارگران این شرکت به شدت نسبت به این موضوع اعتراض نموده و به کارفرما اعلام کرده­اند که پس از اتمام ساعت کاری مقرر خود، دیگر توان اضافه­کاری را ندارنددر مقابل، کارفرما اعلام نموده که اگر کارگری اعتراض داشته باشد و اضافه­کار انجام ندهد، در طول ماه به او مساعده پرداخت نمی­شود و حقوق ماهیانه و همچنین عیدی سالانه­اش با سه ماه تاخیر پرداخت خواهد شد! شیفت کار شبانه، مورد دیگری است که کارگران این شرکت را بیشتر نگران کرده است؛ چرا که در این ساعت از شبانه روز، در کارخانه وسیله­ی نقلیه­ای نیست که اگر کارگری دچار سانحه شد، او را به بیمارستان برسانند !(مانند کارگری که چندی پیش در سانحه­ای انگشتانش را از دست داد.) لازم به ذکر است که چند نفر از کارگرانِ با سابقه­ی ١٥ تا ١٧ سال، به کارفرما شفاهاً اعلام نموده­اند که اگر این وضعیتِ ضد کارگری ادامه یابد، از کارشان استعفا خواهند داد. اما کارفرمای این شرکت همچنان نسبت به این مسائل و اعتراض کارگران، بی اعتنا است.              

اخبار بین المللی
آفریقای جنوبی - به خاک سپاری پیکر معدنچیان اعتصابی
به گزارش یورو نیوزمراسم خاکسپاری معدنچیان اعتصابی آفریقای جنوبی که توسط پلیس کشته شدند روز یکشنبه ٢٦ اوت، برگزارشد. ١٠روز پس از کشته شدن این معدنچیان، سرانجام پیکر برخی از آنها به خاک سپرده شد.  سی و چهار معدنچی طلای ماریکانا در آفریقای جنوبی بدنبال اعتراض برای افزایش دستمزد و اعتصاب، روز ١٦ اوت با شلیک گلوله پلیس کشته شدند. حادثه ای که به گفته کارشناسان یکی از خونبارترین مورد سرکوب کارگران معدن بعد از دوران آپارتاید است و منجر به زخمی شدن ٧٨ و دستگیری بیش از ١٠٠معدنچی شد.  شهر معدنی ماریکانا در یکصد کیلومتری شمال روهانسبورگ به ویژه به یکی از قربانیان ، به نام پاپی یک معدنچی ٢٤ ساله ادای احترم کرد. در این مراسم، بدلیل تالم و تاثر شدید، چند تن از حاضران به بیمارستان منتقل شدند.  اعتصاب چند هزار معدنچی در معدن طلای سفید ماریکانا از شش روز پیش از این حادثه آغاز شده بود.
***
اسپانیا - سخت تر شدن شرایط دریافت بیمه‌ بیکاری
به گزارش یورو نیوزدولت اسپانیا شرایط جدید پرداخت بیمه بیکاری را اعلام کرد. اما اعلام این تصمیم در روز جمعه٢٤ اوت با ناخشنودی و تظاهرات بسیاری از مردم مادرید مواجه شد. چرا که میزان حق بیمه ٤٠٠ یورویی، یک سوم گذشته است و تنها برای شش ماه پرداخت می شود. بنا به این تصمیم، در صورتیکه والدین فرد بیکار، شاغل باشند، بیمه بیکاری به او تعلق نمی گیرد و یا به نسبت در آمد والدین، میزان آن کمتر می شود. یکی از اهالی مادرید که دخترش بیکار است میگوید:“به نظر من کار درستی نیست. برای اینکه ٤٠٠ یورو برای اجاره و هزینه زندگی یک فرد بیکار کافی نیست و آنها مجبورند با والدینشان زندگی کنند.”  این تصمیم سرنوشت بیش از ٥ میلیون بیکار اسپانیایی یعنی نزدیک ٢٥ در صد جمعیت کشور را تحت تاثیر قرار می دهد. سازمان آمار اسپانیا، نرخ بیکاری گروه سنی زیر ٢٥ سال را، ٥٢ در صد اعلام کرده است.  در این میان بعضی از اسپانیایی ها دست به اقدامات ابتکاری جدیدی زده اند. از جمله اهالی شهر مریدا در غرب کشور، بدون پرداخت پول، اجناس یک سوپرمارکت را بین بیکاران و کم درآمد ها توزیع کردند.
***
نروژ - احتمال از سرگیری اعتصاب توسط کارگران نفت
به گزارش رویترز مذاکرات بین نمایندگان کارگران و کارفرمایان روز جمعه ٢٤ اوت به بنّ بست رسید و کارگران میز مذاکره را ترک کردند. این مذاکرات که روز پنج شنبه ٢٣ اوت بعد از ماهها توقف آغاز شده بود یکروز بعد از آن به بنّ بست رسید و احتمال از سر گیری اعتصاب توسط این کارگران در نیمه دوم سپتامبر را افزایش داد. چند ماه قبل نیز این کارگران ١٦ روز مداوم دست از کار کشیده بودند. خواست‌های عمده این کارگران افزایش دستمزد، بهبود شرایط کار و بازنشستگی زودتر از موعد است. کشور نروژ با تولید بیش از ٢ میلیون بشکه در روز هشتمین صادر کننده نفت در دنیا بشمار میاید.
***
مصر - اعتصاب کارگران کارخانه تولید سیمان در اسیوط
به گزارش Ahram Online اعتصاب کارگران و رانندگان شرکت تولید سیمان در شهر اسیوط روز شنبه ٢٥ اوت وارد دومین روز خود شد. این کارگران خواهان پایان دادن به برخود‌های ناشایست و لغو جریمه‌هایی‌هستند که کارفرمایان به آنها تحمیل کرده اند. برای مجبور کردن کارگران به خاتمه اعتصاب، کارفرما دستور داده است که از ورود مواد غذایی و نوشیدنی‌به کارخانه جلوگیری شود که این امر تا بحال باعث بیهوشی ٥ کارگر شده است. با این حال کارفرمایان اجازه ورود آمبولانس نیز به محوطه کارخانه را نداده اند. این کارگران در ماه مه‌ نیز دست به اعتصاب زدند که با حمله نیروهای امنیتی مواجه شدند و ٨ تن‌از کارگران در این حمله مجروح شدند. 
***
آفریقای جنوبی - گسترش اعتراضات معدنچیان
اعتراض کارگران معدن طلای سفید لونمین واقع در منطقه ماریکانا در آفریقای جنوبی برای افزایش دستمزد گسترش یافته و مسئولان شرکت ناظر بر فعالیت این معدن می گویند بیم آن می رود بار دیگر خشونت هایی رخ دهد.یک معدنچی می‌ گوید: “من ترسی ندارم چون برای آن چیزی مبارزه می کنم که زندگیم را بهتر می کند. من نان آور خانواده هستم و پولی که اکنون به دست می آورم کفاف مخارج خانواده را نمی دهد.”ده روز پیش و در جریان اعتصاب و اعتراضات کارگران این معدن، که سومین تولید کننده طلای سفید در جهان است، پلیس آفریقای جنوبی به روی معدنچیان آتش گشود که در مجموع چهل و چهار تن کشته شدند. پلیس همچنین دویست و پنجاه نفر از کارگران را بازداشت و به دادگاه معرفی کرد. تا کنون تعداد کمی از این کارگران به کار بازگشته اند و بنا به گزارش اتحادیه ملی کارگران معدن آفریقای جنوبی روز دوشنبه ٢٧ اوت راه ورود کارگران به معدن توسط بخشی از همکارانشان سد شد.
***
مصر - کشته شدن یک جوان ٢٧ ساله هنگام اعتراض به بیکاری
به گزارش الجزیره ١٨ ماه بعد از انقلاب مردم علیه رژیم مبارک ، شعار اصلی‌مردم یعنی‌"نان، آزادی و عدالت اجتماعی" هنوز تحقق‌پیدا نکرده است. اوایل هفته جاری کارگر ٢٧ ساله‌ای در روستای El Tarh در نزدیکی‌شهر اسکندریه به ضرب گلوله پلیس بقتل رسید. کارگران در اعتراض به بیکاری در جلوی کارخانه تولید برق در این روستا تجمع کرده بودند. مدیریت این کارخانه ادعا کرده است که کارگران قصد حمله به کارخانه را داشته اند. کارگران می‌گویند: ما برای تقاضای کار تجمع کرده ایم نه برای مزاحمت و خرابکاری. یکی‌از کارگران معترض گفته است: "بعد از وقوع انقلاب فکر کردیم که میتوانیم حقمان را درخواست بکنیم. ما در نزدیکی‌یک کارخانه عظیم تولید برق زندگی‌می‌کنیم ولی‌فرزندانمان بیکار هستند." 
***
شیلی - تظاهرات‌های گسترده برای آموزش رایگان
به گزارش Fox News روز سه شنبه ٢٨ اوت خیابان‌های سانتیاگو پایتخت شیلی شاهد حضور بیش از ١٥٠ هزار نفر با خواست آموزش رایگان بود. همچنین حد آقل در ٧ شهر مهم دیگر تظاهرات‌های مشابهی برگزار شد. به گفته برخی‌ناظران این راهپیمایی‌ها عمدتاً  بدون درگیری پایان یافته ولی‌در مناطقی بین معترضین و پلیس درگیری رخ داده است که طبق معمول پلیس از گاز اشک آور و ماشین‌های آبپاش استفاده کرده است. این تظاهرات‌ها از حمایت اتحادیه‌های کارگری برخوردار بوده است. این اعتراضات که از اوایل سال ٢٠١١ آغاز شده است تا کنون بار‌ها با حمله پلیس و سرکوب و بازداشت معترضین روبرو شده است.  بیش از ٤٠ راهپیمایی بزرگ فقط در سال ٢٠١١ برگزار شده و با وجود سرکوب و بازداشت و دادن بعضی‌قول‌های مساعد توسط دولت، معترضین به مبارزه خود برای دستیابی به آموزش رایگان ادامه داده اند. بنظر می‌‌آید که معترضین عزمشان را برای دستیابی به مطالباتشان جزم کرده اند.
***
آلمان -اعتصاب کارکنان شرکت هواپیمایی لوفتهانزا
به گزارش یورو نیوز تعدادی از پروازهای شرکت هواپیمایی لوفت هانزای آلمان در فرودگاه فرانکفورت این کشور بدلیل اعتصاب کارکنان بخش تجاری و مهمانداران آن لغو شده است. این اعتصاب به دعوت یکی از سندیکاهای بزرگ لوفت هانزا صورت می گیرد که هجده هزار تن از مهمانداران این شرکت عضو آن هستند. به گفته سخنگوی لوفت هانزا، یک چهارم پروازهای صبح روز جمعه ٣١ اوت این شرکت لغو شده و این اعتصاب تا ساعت یک بعد از ظهر ادامه خواهد یافت.  مدیر یکی از سندیکاها نیز با موفقیت آمیز و بیش از انتظار خواندن این اعتصاب افزود که بر خلاف آنچه لوفت هانزا اعلام کرده، پروازهای با مسافت دور هم با تاخیر مواجه شده اند. اعتصاب کنندگان خواهان افزایش پنج درصدی حقوق خود و تسهیل شرایط کاری هستند. این اعتصاب باعث سرگردانی هزاران مسافر در بزرگترین فرودگاه آلمان شده است.  لوفت هانزا بعنوان بزرگترین شرکت هواپیمایی آلمان، روزانه ٨٤٠ پرواز در فرودگاه فرانکفورت این کشور دارد.
***
ایتالیا - تظاهرات کارگران کارخانه آلومینیوم سازی آلکوآ
به گزارش یورو نیوز کارگران کارخانه آلومینیوم سازی آلکوآ روز پنجشنبه ٣٠ اوت و با هدف فشار به دولت ماریو مونتی درخیابانهای رم تجمع کردند.  تظاهرکنندگان خواستار مسئولیت پذیری بیشتر و حمایت دولت از آینده شغلی خود هستند. شرکت آمریکایی آلکوآ علیرغم پیدا شدن خریدار درنظر دارد کارخانه ساردنیای خود را بدلیل مشکلات اقتصادی تا ماه نوامبر تعطیل کند که بدین ترتیب، بیش از پانصد کارگر خانه نشین خواهند شد. ساردنیا یکی از بالاترین نرخهای بیکاری در ایتالیا را داراست و بسته شدن کارخانه مشکلات اقتصادی و معیشتی ساکنان این منطقه را تشدید خواهد کرد. قرار است دولت ایتالیا و نمایندگان سندیکاها روز جمعه ٣١ اوت در این مورد تشکیل جلسه بدهند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر