اتحاد و همبستگی ضامن پیروزی ما کارگران است / بدنبال گذشت یکسال و نیم از مبارزه و اعتصاب کارگران پتروشیمی های ماهشهر و بخشنامه وزارت نفت در روز دهم خرداد ماه سالجاری، انعقاد قرارداد مستقیم با هزاران کارگران صنایع نفت و پتروشیمی به اجرا در آمد

اتحادیه آزاد کارگران ایران: پس از گذشت 18 ماه از شروع مبارزات کارگران مجتمع های پتروشیمی منطقه ماهشهر، روند حذف شرکتهای پیمانکاری در صنایع نفت و پتروشیمی به سرانجام رسید و انعقاد قرارداد مستقیم با هزاران کارگر پیمانکاری در این صنایع به اجرا در آمد.

خواست انعقاد قرارداد مستقیم و حذف شرکتهای پیمانکاری از سال 1389 در میان کارگران شرکتهای پیمانکاری پتروشیمی بندر امام و دیگر مجتمع های پتروشیمی در منطقه ماهشهر به یک خواست اصلی تبدیل شد اما این خواست با مخالفت مسئولین پتروشیمی ها مواجه گردید. به همین دلیل این کارگران در اواخر اسفند 1389 دست به یک تجمع اعتراضی بزرگ زدند و سپس با آغاز سال 1390 اقدام به سازماندهی و انجام دو اعتصاب بزرگ و قدرتمند در فرودین ماه و سپس مهر ماه همانسال کردند. در این اعتصابات کارگران اکثریت پتروشیمی های منطقه ماهشهر شرکت داشتند. شش هزار کارگر پیمانکاری پتروشیمی بندر امام متحدانه و با عزمی راسخ پیشتاز و پیشگام این اعتصابات بودند. این دو اعتصاب گسترده زمانی بیش از پیش به بار نشست که رهبران این کارگران برای روز 23 بهمن ماه 1390 فراخوان اعتصاب دیگری را دادند. این فراخوان بطور گسترده ای در تمامی پتروشیمی ها پخش شد و در تابلوی اعلانات نصب گردید. اما این اعتصاب با وعده های جدی تر مسئولین پتروشیمی ها انجام نگرفت و از این تاریخ وزارت نفت تلاش کرد با ارائه طرحهای مختلفی مسئله حذف شرکتهای پیمانکاری را با صورتی به جز آنکه کارگران میخواستند(انعقاد قرارداد مستقیم) به پیش برد اما همه این طرحها از سوی کارگران رد شد و نهایتا وزارت نفت در مورخه 10/3/91 با صدور بخشنامه ای با عنوان "فوری"مبنی بر انعقاد قرارداد مستقیم با کلیه کارکنان و کارگران پیمانکاری در تمامی سطوح و سوابق کاری، روند تن دادن به خواست کارگران را آغاز کرد.
بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران با صدور این بخشنامه روند عملی اجرایی شدن انعقاد قرارداد مستقیم با دهها هزار کارگر پیمانکاری صنایع نفت و پتروشیمی از اوایل تیر ماه سال جاری آغاز شد. بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران در حال حاضر هزاران کارگر در این صنایع در رسته های ذیل در استخدام مستقیم وزارت نفت و صنعت پتروشیمی قرار گرفته اند:
1- کلیه کارگران و کارکنان فوق دیپلم و لیسانس و به بالا با سابقه 1 سال کار تا مورخه 1/11/1390 با مدرک تحصیلی مرتبط با شغل شان 2- کلیه کارگران و کارکنان فوق دیپلم و لیسانس و به بالا، با سابقه 1 سال کار تا مورخه 1/11/1390 ، با مدرک تحصیلی غیر مرتبط با شغل شان با درجه شغلی یک مقطع پایین تر از سطح تحصیلاتشان 3- کلیه کارگران و کارکنان با مدرک دیپلم با سابقه 10 سال کار
لازم به یاد آوری است تاریخ انعقاد قرارداد مستقیم با این دسته از کارگران، اول فروردین ماه سال 1391 قرار داده شده است و این کارگران و کارکنان مطالبات مشمول قرارداد مستقیم را از اول سال 91 دریافت خواهند کرد.
بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران در حال حاضر شرکتهای پیمانکاری در صنایع پتروشیمی دولتی در منطقه ماهشهر عملا بر چیده شده اند و کارگران سایر سطوح این شرکتها نیز که انعقاد قرار داد مستقیم با آنان به اجرا در نیامده است بدون حضور پیمانکار در سمتهای خود مشغول بکار هستند و روند اجرایی شدن انعقاد قرارداد مستقیم با آنان در حال انجام است. بنا بر این گزارش امروز 12 شهریور ماه لیست و نامه مربوط به کارگران با مدرک دیپلم دارای 8 سال سابقه کار نیز جهت انعقاد قرارداد مستقیم به وزارت نفت ارسال شد.
دستاورد پیروزی قاطعانه کارگران صنایع پتروشیمی منطقه ماهشهر، امروز شامل حال دهها هزار کارگر پیمانکاری این صنعت و وزارت نفت شده است.
اتحادیه آزاد کارگران ایران این پیروزی بزرگ را نتیجه اتحاد و همبستگی کارگران شرکتهای پیمانکاری منطقه ماهشهر، بویژه کارگران پیمانکاری پتروشمی بندر امام و حاصل درایت رهبران آنان میداند و درودهای صمیمانه خود را نثار یکایک این کارگران و اتحاد و همبستگی آنان میکند.
پیروزی کارگران مجتمع های پتروشیمی منطقه ماهشهر یک پیروزی بزرگ و گامی مهم برای طبقه کارگر ایران در راستای دستیابی ما کارگران به مطالبات مان است. بی تردید پیروزهای بزرگتر ما برای خلاصی از وضعیت مشقت بار کنونی در گرو اتحاد و همبستگی سراسری طبقه کارگر ایران قرار دارد.
زنده باد کارگران صنایع پتروشیمی منطقه ماهشهر
زنده باد همبستگی و مبارزه متحدانه سراسری کارگران ایران
اتحادیه آزاد کارگران ایران – 12 شهریور ماه 1391
روز شمار اخبار مبارزات کارگران پتروشیمی های منطقه ماهشهر از اواخر اسفند 1389 بر اساس عین اخبار این مبارزات (منتشره از سوی اتحادیه آزاد کارگران ایران)
پیام تبریک اتحادیه آزاد کارگران ایران به کارگران پیمانکاری مجتمع های پتروشیمی در منطقه ماهشهر
دوستان و همکاران! شما پس از دو اعتصاب بزرگ و بیش از یکسال کشمکش و ایستادگی برای رسیدن به خواستهایتان در یک قدمی تحقق کامل مطالبات خود هستید و اینک بخشنامه انعقاد قرارداد مستقیم، بدون اما و اگرهایی که در یکسال گذشته پیشاروی شما قرار داده شد بر روی میز مدیران پتروشیمی هاست.
شما کاری بزرگ را پیش بردید و تا به همینجا موفق به در هم شکستن غول امپراطوری شرکتهای پیمانکاری از چرخه شرایط کار خود شدید. این یک پیروزی برای شما و برای طبقه کارگران ایران است.
ما کارگران متشکل در اتحادیه آزاد کارگران ایران این پیروزی را به یکایک شما دوستان عزیز در مجتمع های پتروشیمی منطقه ماهشهر صمیمانه شادباش میگوئیم و همچنان با قوت قلب بیشتری در کنار شما و بویژه همکارانمان در پتروشیمی های خصوصی خواهیم بود. کارگران پیمانکاری پتروشیمی های خصوصی همکاران و هم طبقه ای های ما هستند. بی تردید حمایت ما و شما و عموم کارگران ایران از این کارگران برای حذف شرکت های پیمانکاری، تثبیت کننده پیروزی امروز شما در مجتمع های پتروشیمی دولتی خواهد بود.
زنده باد همبستگی سراسری کارگران ایران
اتحادیه آزاد کارگران ایران – 23 خرداد ماه 1391
پس از بیش از یکسال کشمکش و مبارزه و اعتصاب، کارگران پیمانکاری مجتمع های های پتروشیمی دولتی در منطقه ماهشهر بطور قاطعانه ای به مطالبات خود دست یافتند
اتحادیه آزاد کارگران ایران: پس از گذشت بیش از 15 ماه از آغاز مبارزات کارگران پتروشیمی های منطقه ماهشهر، وزارت نفت طی بخشنامه ای با عنوان"فوری" به مدیران مجتمع های پتروشیمی دولتی در منطقه ماهشهر، دستور انعقاد قرار داد مستقیم با این کارگران را در تمامی سطوح و سوابق کاری صادر کرد.
بدنبال تجمع اعتراضی کارگران پیمانکاری مجتمع های پتروشیمی منطقه ماهشهر در اواخر اسفند ماه 1389 و سپس دو اعتصاب بزرگ و قدرتمند از سوی این کارگران در ماههای فروردین و مهر ماه سال نود، وزارت نفت طرحهای مختلفی از جمله ایجاد تعاونی و انعقاد قرارداد مستقیم با بخشهایی از کارگران با مدارک تحصیلی بالا را در دستور گذاشت اما کارگران به این طرحها تن ندادند و به همین دلیل فراخوان اعتصاب دیگری را در روز 23 بهمن ماه سال نود دادند. این اعتصاب با وعده های مسئولین پتروشیمی ها انجام نگرفت، اما کشمکش میان کارگران شرکتهای پیمانکاری و مسئولین پتروشیمی ها به پایان نرسید و انواع طرحهایی که در مقابل این کارگران قرار داده شد هر کدام به نوعی به بن بست خوردند و نهایتا وزارت نفت بخشنامه ای را با عنوان "فوری" مبنی بر انعقاد قرارداد مستقیم با کلیه کارکنان و کارگران پیمانکاری در کلیه سطوح و سوابق کاری در 10/3/91 به تمامی مدیران پتروشیمی های دولتی در منطقه ماهشهر ابلاغ کرد. این بخشنامه پس از چند روز از تاریخ ابلاغ آن در اختیار کارگران قرار گرفت. لازم به یادآوری است این بخشنامه فقط مشمول کارگران با سابقه زیر یکسال نمیشود. کارگران با سابقه زیر یکسال در این پتروشیمی ها اغلب در کارهای پروژه ای و موقت مشغول بکار هستند.
بر اساس این بخشنامه مدیران پتروشیمی های دولتی در منطقه ماهشهر می باید تا مورخه 25/3/1391 لیست تمامی کارگران و کارکنان شرکتهای پیمانکاری را برای انعقاد قرارداد مستقیم در اختیار نهادهای ذیربط قرار دهند.
بنا بر آخرین خبرهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران تهیه لیست از تمامی کارگران و کارکنان شرکتهای پیمانکاری برای انعقاد قرار داد مستقیم در حال انجام است و قرار است کارتهای تردد کارگران از اول تیر ماه سالجاری راسا توسط خود پتروشیمی ها صادر شود و کارگران با این کارتها تردد کنند. اسامی تعدای از شرکتهای پتروشیمی دولتی در منطقه ماهشهر عبارتند از: پتروشیمی بندر امام – شرکت پژوهش و فن آوری پتروشیمی – شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی – شرکت عملیات غیر صنعتی و خدمات صنایع پتروشیمی – شرکت کالای پتروشیمی – پتروشیمی بوعلی سینا –پتروشیمی اروند – ره آوران فنون پتروشیمی و پتروشیمی های تندگویان، فجر و خوزستان.
اتحادیه آزاد کارگران ایران – 23 خرداد ماه 1391
www.etehadyh.com
قرار است طی روزهای آینده پاداش نفت این کارگران پرداخت شود
کارگران پیمانکاری پتروشیمی های ماهشهر اعتصاب خود را به تعویق انداختند
بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، بدنبال طرح مسئله پرداخت پاداش نفت سالیانه کارگران پیمانکاری پتروشیمی های ماهشهر، این کارگران طی جلسه ای که دیروز در محل ناهار خوری برگزار کردند توافق نمودند اعتصاب خود در اعتراض به عدم اجرای بخشنامه ضرب العجل هیئت وزیران مبنی بر بر چیده شدن شرکتهای پیمانکاری را به تعویق بیاندازند.
کارگران شرکتهای پیمانکاری در مجتمع های پتروشیمی ماهشهر در روز 18 بهمن ماه و پس از بن بست مذاکرات خود با رئیس امور اداری پتروشیمی بندر امام تصمیم به اعتصاب گرفته بودند و اطلاعیه شماره چهار خود مبنی بر شروع اعتصاب در روز 23 بهمن ماه را نیز پخش کرده بودند اما با قوت گرفتن پرداخت پاداش نفت سالیانه به این کارگران، آنان روز 21 بهمن ماه و همچنین دیروز در نشستی در ناهار خوری تصمیم به عدم آغاز اعتصاب گرفتند.
یکی از کارگران در مجتمع های پتروشیمی های ماهشهر به سایت اتحاد اظهار داشت: ما از خواست خود مبنی بر انعقاد قرارداد مستقیم و اجرای مصوبه دولت برای بر چیده شدن شرکتهای پیمانکاری مطلقا عقب نشینی نخواهیم کرد اما بدلیل پرداخت پاداش سالیانه نفت و توافقی که در میان خود به آن رسیدیم اعتصاب را به تعویق انداختیم و چنانچه این خواست بر حق ما و مصوبه دولت اجرا نشود از پای نخواهیم نشست.
بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، از آنجا که قرار بود اعتصاب در مجتمع های پتروشیمی ماهشهر با تجمع کارگران در پارکینگ اتوبوسها (درب شماره 4) آغاز شود امروز و علیرغم تصمیم قبلی کارگران مبنی بر عدم شروع اعتصاب، این محل بشدت زیر کنترل مامورین حراست قرار گرفته بود.
اتحادیه آزاد کارگران ایران – 23 بهمن ماه 1390
k.ekhraji@gmail.com
کارگران پیمانکاری مجتمع های پتروشیمی بندر امام و منطقه ویژه اقتصادی:
از صبح روز یکشنبه 23 بهمن ماه متحد و یکپارچه دست به اعتصاب خواهیم زد
کارگران شرکتهای پیمانکاری پتروشیمی بند امام و پتروشیمی های منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر اعلام کرده اند در اعتراض به عدم برچیده شدن شرکتهای پیمانکاری از صبح روز یکشنبه 23 بهمن ماه دست به اعتصاب نامحدودی خواهند زد.
بنا بر بخشنامه هیئت دولت کلیه شرکتهای پیمانکاری بر اساس ضرب العجلی می باید تا مورخه 16/11/90 برچیده میشدند.اما مدیریت پتروشیمی های بندر امام و منطقه ویژه اقتصادی با بهانه های مختلف زیر بار خواست کارگران نرفته اند.
بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، طی روزهای گذشته نماینده های کارگران شرکتهای پیمانکاری بندر امام و دیگر پتروشیمی ها در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر، پیگیر خواست خود و اجرای مصوبه دولت مبنی بر برچیده شدن شرکتهای پیمانکاری بر اساس ضرب العجل دولت بوند که نهایتا روز 18 بهمن ماه ظریف کار مدیر عامل پتروشیمی بندر امام، نماینده های کارگران را به آقای حیدری رئیس امور اداری جهت تعیین تکلیف خواست کارگران و بخشنامه دولت ارجاع داد.
پس از مراجعه نماینده های کارگران به حیدری و مذاکراتی که انجام شد وی اظهار داشت: ماهیت کار کارگران شاغل در شرکتهای پیمانکاری پتروشیمی بندرامام، همگی از نوع حجمی هستند و کلیه پیمانکارانی که در پتروشیمی بندرامام کار میگیرند و با پتروشیمی قرارداد می بندند، تمامی نفرات خود را از بیرون همراه خود وارد می کنند و پس از پایان قرارداد، آنها را مجددا یا با خود از شرکت می برند و یا اخراج می کنند و به همین دلیل این کارگران مشمول بخشنامه دولت نمی شوند. این درحالی است که بر خلاف اظهارات حیدری و طبق مدارک مستند و قانونی، تمامی کارگران شاغل در پتروشیمی بندرامام و دیگر پتروشیمی ها، همگی از15 الی 20 سال سابقه کار مستمر و تعریف شده ی معین در این پتروشیمی ها دارند و در طول سالهای گذشته این فقط و فقط پیمانکاران بوده اند که عوض شده و آمده اند و رفته اند و کارگران بطور ثابت بر سرکارهای معین و تعریف شده خود باقی مانده اند و بطور مستمر و لاینقطع از حقوقهای آنان بیمه و مالیات کسر شده و لیست پرداخت مستمر بیمه و مالیات آنان در سازمان تامین اجتماعی و اداره دارائی موجود است.
بنا بر این آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، علیرغم ارائه مستندات لازم از سوی کارگران به رئیس امور اداری پتروشیمی بندر امام و مذاکرات مفصل نماینده های کارگران با مسئولین پتروشیمی ها، نهایتا این مذاکرات به نتیجه ای نرسید و کارگران بطور متحدانه ای تصمیم به آغاز اعتصاب از رو یکشنبه 23 بهمن ماه گرفتند. قرار است در این روز کلیه کارگران پتروشیمی بندرامام و منطقه ویژه اقتصادی در اقدامی هماهنگ و یکپارچه دست از کار کشیده و اعتصابی گسترده و سراسری را آغاز کنند .
بر اساس اطلاعیه شماره 4، که کارگران در پتروشیمی های ماهشهر منتشر کرده اند این اعتصاب قرار است از ساعت 30/8 صبح روز یکشنبه از محل پارکینک اتوبوسها (درب شماره 4) و با تجمع کارگران آغاز شود.
اتحادیه آزاد کارگران ایران- 20 بهمن ماه 1390
www.etehadyh.com
k.ekhraji@gmail.com
کارگران در صورت عدم تحقق عملی خواست هایشان مصمم به اعتصاب در بیستم دی ماه هستند
نماینده های مدیریت پتروشیمی های منطقه ویژه و بندرامام در جلسه ای که خود فراخوانده بودند حاضر نشدند
بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، دیروز جمعه 16 دی ماه مدیریت پتروشیمی بندر امام طی تماسی با نماینده های کارگران، آنان را برای امروز دعوت به شرکت در جلسه مشترکی در اداره کار ماهشهر نمود.
بر اساس این دعوت امروز شنبه 17 دی ماه، 16 نفر از نمایندهای کارگران پتروشیمی بندر امام و پتروشیمی های منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر از ساعت ده صبح در اداره کار ماهشهر حاضر شدند اما از نماینده های مدیریت پتروشیمی ها خبری نشد و تلاش برای پیدا کردن آنان به دلیل خاموش بودن گوشی هایشان به جایی نرسید و نهایتا نماینده های کارگران در حالی که از این وضعیت بشدت ناراحت بودند ساعت 12 ظهر محل اداره کار ماهشهر را ترک کردند.
بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران بدنبال این وضعیت، بعد از ظهر امروز آقای یزدانی رئیس مجموعه پتروشیمی های مستقر در منطقه، طی تماسی با نماینده های کارگران از آنان برای برگزاری نشست مشترکی برای فردا دعوت کرد بر این اساس وی به نماینده های کارگران اعلام کرد فردا ساعت 30/9 صبح با نماینده های کارگران پتروشیمی بندر امام و ساعت 30/14 بعد از ظهر با نماینده های کارگران شرکتهای پیمانکاری منطقه ویژه جلسه ای برگزار شود. اما نماینده های کارگران با رد این پیشنهاد اعلام کردند همه ما یکی هستیم و باید جلسه با حضور مشترک نمایندهای کارگران بندر امام و منطقه ویژه برگزار شود. بدنبال این خواست از سوی نمایندهای کارگران، قرار شد فردا ساعت 30/14بعد از ظهر جلسه ای با شرکت نمایندهای کارگران پتروشیمی بندر امام و نمایندهای کارگران پتروشیمی های منطقه ویژه از یک سو و ریاست پتروشیمی ها از سوی دیگر برگزار شود.
کارگران شرکتهای پیمانکاری پتروشیمی بندر امام و پتروشیمی های منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر اعلام کرده اند چنانچه تا بیستم دی ماه جاری خواستهای آنان بر آورده نشود در این روز اعصاب نامحدودی را آغاز خواهند کرد. خواستهای فعلی این کارگران عبارتند از:
1- اضافه شدن 150 الی دویست هزار تومان به دستمزدها 2- احتساب این مبلغ از اول سال نود 3- در صورت این توافق، کارگران با خواست یک مهلت چهار ماهه دیگر برای اجرایی شدن حذف شرکتهای پیمانکاری موافقت خواهند کرد. کارگران همچنین اعلام کرده اند این توافق می باید بصورت کتبی صورت بگیرد و به عنوان بخشنامه از سوی مدیریت پتروشیمی ها در تابلوهای اعلانات نصب گردد.
اتحادیه آزاد کارگران ایران – 17 دی ماه 1390
www.etehadyh.com
k.ekhraji@gmail.com
آخرین خبرها از روند پیگیری مطالبات کارگران پیمانکاری پتروشیمی امیر کبیر
بنا بر آخرین خبرهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، بدنبال پایان اعتصاب کارگران پتروشیمی امیر کبیر در صبح روز شنبه 21 آبانماه و قول مسئولین این پتروشیمی به کارگران اعتصابی مبنی بر رسیدگی به مطالبات آنان و اولتیماتوم کارگران مبنی بر اینکه در صورت عدم پاسخ مناسب به خواست هایشان از صبح روز دوشنبه بار دیگر اعتصاب را از سر خواهند گرفت، روز دوشنبه 23آبانماه جلسه مسئولین این پتروشیمی بدون دعوت از نماینده های کارگران برگزار شد و پس از جلسه در مقابل بازخواست این نماینده ها به آنان اعلام شد در این جلسه در رابطه با خواستهای کارگران به نتیجه ای نرسیده اند و با توجه به تعطیلی روز سه شنبه 24 آبانماه، کارگران می باید تا روز چهارشنبه 25 آبان منتظر پاسخ بمانند.
بدنبال طی این پروسه امروز چهارشنبه باز هم مسئولین این پتروشیمی پاسخی به کارگران ندادند و نهایتا اعلام کردند به خواست شما می باید راسا خود مدیر عامل رسیدگی کند.
بنا بر این گزارش تا کنون پیگیری کارگران پیمانکاری پتروشیمی امیر کبیر برای شنیدن پاسخ از سوی مدیر عامل به جایی نرسیده است. بنا بر اظهار کارگران این کارخانه تلاش آنها برای تماس و گفتگو با مدیر عامل بجایی نرسیده است و ایشان از رویاروئی و تماس با کارگران یا دادن هرگونه پیام به آنان خودداری میکند.
بنا بر اظهار کارگران پتروشیمی امیر کبیر، مدیر عامل این پتروشیمی ازمدیران قبلی پتروشیمی بندرامام بوده است که درضدیت وخصومت با کارگران شرکتهای پیمانکاری مشهوراست. وی عنصری ضد کارگر است که همواره با شعارکرامت انسانی خود را آراسته است. بنا بر اظهار این کارگران، ایشان در دوره ای با فرصت طلبی به مدیرعاملی پتروشیمی بندر امام رسید و با همین خصلت برای مدتی کوتاه به مقام یکی از معاونین وزیر نفت یعنی رئیس شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران منصوب شد اما پس از انتخابات ریاست جمهوری از مقام خود عزل گردید وهم اکنون مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیراست که به بخش خصوصی واگذارشده است.
کارگران پیمانکاری پتروشیمی امیر کبیر مشغول رایزنی برای اتخاذ تصمیم مناسب در مورد وضعیت پیش آمده هستند.
اتحادیه آزاد کارگران ایران- 25 آبانماه 1390
www.etehadyh.com
k.ekhraji@gmail.com
کارگران پیمانکاری پتروشیمی امیر کبیر با یک اولتیماتوم دو روزه به اعتصاب خود پایان دادند
بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران پیمانکاری پتروشیمی امیر کبیر در منطقه ویژه اقتصادی بندر ماهشهر که از دوشنبه هفته گذشته در اعتصاب بسر میبردند صبح امروز طی توافقی با کارفرما به اعتصاب خود پایان دادند.
صبح امروز مسئولین این پتروشیمی طی مذاکراتی با کارگران اعتصابی به آنان وعده دادند ماهیانه 50 هزار تومان به عنوان کارانه به کارگران پرداخت خواهند کرد و این کارگران میتوانند از برخی امکانات رفاهی و تفریحی و بیمارستان و... همچون کارگران رسمی استفاده کنند. اینگونه وعده ها را در اعتصاب فروردین ماه این کارگران نیز به آنان داده بودند اما نه این وعده ها و نه خواست اصلی کارگران مبنی بر برچیده شدن شرکتهای پیمانکاری و عقد قرارداد مستقیم با آنان محقق نشد. آخرین مهلتی که مدیریت این پتروشیمی برای تحقق خواستهای کارگران داده بود 15 آبانماه جاری بود که باز هم وعده های داده شده محقق نشدند و این کارگران از روز 16 آبانماه دست به اعتصاب زدند.
بر اساس آخرین مذاکراتی که صبح امروز بین کارگران اعتصابی و مسئولین پتروشیمی انجام گرفت کارگران اعلام کردند کارانه و استفاده از امکاناتی که شما وعده میدهید هر لحظه قابل قطع شدن هستند به همین دلیل به جای این امتیازات، ما تا تحقق خواست اصلی خود مبنی برچیده شدن شرکتهای پیمانکاری، خواهان اعمال رسمی برخی امتیازات از قبیل حق جذب، بدی آب و هوا، سختی کار و... در فیشهای حقوقی خود هستیم و به این شرط بر سرکارهای خود حاضر خواهیم شد. بدنبال طرح این خواستها از سوی کارگران، مسئولین این پتروشیمی ضمن درخواست از آنان برای برای بازگشت بر سرکارهایشان، از کارگران دو روز برای اعلام نظر نهایی خود در مورد خواستهایشان مهلت گرفتند. کارگران ضمن موافقت با مهلت دو روزه بر سرکارهای خود بازگشتند و اعلام نمودند چنانچه صبح روز دوشنبه مدیریت پتروشیمی با خواستهای آنان بطور کتبی موافقت بلافاصله اعتصاب خود را از سر خواهند گرفت.
اتحادیه آزاد کارگران ایران – 21آبانماه 1390
k.ekhraji@gmail.com
به کارگران شرکتهای پیمانکاری مجتمع های پتروشیمی
پیرامون اعتصاب کارگران شرکتهای پیمانکاری پتروشیمی امیر کبیر و وعده های معاون وزیر نفت
کارگران پتروشیمی امیر کبیر بار دیگر دست به اعتصاب زده اند، کارفرما در پایان مهلت داده شده یعنی 15 آبانماه به وعده های خود مبنی بر برچیده شدن شرکتهای پیمانکاری عمل نکرد و کارگران این پتروشیمی از روز 16 آبان بار دیگر اعتصاب خود را از سر گرفتند.
در این میان اعتصاب پر شکوه کارگران پتروشیمی بندر امام پس از 14 روز دوام در روز 17 مهر ماه پایان گرفت و مدیریت پتروشیمی بنا بر وعده داده شده، شروع به توزیع فرم استخدام در میان کارگران کرد.این حرکت از سوی مدیریت پتروشیمی بندر امام در حالی صورت گرفته است که به نظر میاید این عمل یک حرکت از سوی این مدیریت برای وقت خریدن و جلوگیری از اعتصاب دیگری از سوی کارگران این مجتمع پتروشیمی باشد. چرا که اگر به خاطر بیاوریم مدیر عامل پتروشیمی بندر امام بارها در میان کارگران اعلام کرده بود مسئله بر چیده شدن شرکتهای پیمانکاری و عقد قرارداد مستقیم با کارگران، مسئله ای مربوط به وزارت نفت است و ما در این باره راسا نمیتوانیم کاری انجام بدهیم. اگر این حرف ایشان حقیقت است (که حقیت نیز هست) آنوقت باید توجه خود را به اظهارات رسمی معاون وزیر نفت معطوف کنیم و حقیقت بر چیده شده شرکتهای پیمانکاری را از زبان ایشان بشنویم.
معاون وزیر نفت طی مصاحبه ای که در خبرگزاری ایلنا درج شده است از دستور العملی برای برچیده شدن شرکتهای پیمانکاری صحبت کرده است که اجرای آن چیزی جز حفظ شرکتهای پیمانکاری در شرکت نفت و شرکتهای تابعه آن نیست. بر اساس این دستورالعمل، کارگران دارای مدرک فوق دیپلم به بالا با برگزاری آزمون با قرارداد موقت بطور مستقیم در شرکت ملی نفت و شرکتهای تابعه منجمله پتروشیمی ها در صورتی جذب خواهند شد که جای پست سازمانی در آنها خالی باشد.بر اساس این طرح کارگران پیمانکاری با مدرک دیپلم نیز با تاسیس شرکت تعاونی ساماندهی خواهند شد.
بر اساس این طرح بطور یقین فقط قسمت بسیار کوچکی از کارگران قادر خواهند شد با قرار داد مستقیم در پتروشیمی ها ادامه کار دهند. چرا که اکثریت عظیم کارگران پیمانکاری مدرک فوق دیپلم به بالا را ندارند و تازه در بین همین اقلیت دارای این مدارک، همه قادر به قبولی در آزمون استخدامی نخواهند شد و از سوی دیگر چنین آزمون و جذب نیرویی زمانی اجرایی میشود که پستهای سازمانی مشخصی در شرکت نفت و شرکتهای تابعه منجمله پتروشیمی ها خالی باشند، بزک نمیر بهار میاد...... ، بدین ترتیب باید گفت بر اساس طرح معاون وزیر نفت چه بسا تعداد انگشت شماری نیز از کارگران پیمانکاری قادر به استخدام مستقیم در شرکت نفت و شرکتهای تابعه نشوند.
و اما در مورد تعاونی ها: در این طرح قرار است فقط کارگران پیمانکاری دارای مدرک دیپلم ساماندهی شوند. ایجاد تعاونی و به کارگیری آنها در پتروشیمی ها و سایر شرکتهای تابعه وزارت نفت چیزی جز جایگزین کردن تعاونی ها به جای شرکتهای پیمانکاری نیست و تا آنجا که به حق و حقوق کارگران پیمانکاری مربوط میشود از نظر ما این تعاونی ها خطرناکتر و بدتر از شرکتهای پیمانکاری برای کارگران خواهند بود. چرا که این بار با نام کارگر، هیئت مدیره هایی تحت عنوان تعاونی ها شکل خواهند گرفت و اینبار این هیئت مدیره های تعاونی ها به جای مدیران پیمانکار، طرف حساب پتروشیمی و کارگران خواهند شد و همان کاری را خواهند کرد که امروز پیمانکاریها انجام میدهند با این تفاوت که این بار با نام کارگر و از میان کارگران و در قالب هیئت مدیره ای، شرکتهای برده داری پیمانکاری بر سرنوشت ما کارگران حاکم خواهند گردید.
از طرف دیگر واقعیت محرز دیگری نیز که در این بین وجود دارد این است که اکثریت کارگران شاغل در شرکتهای پیمانکاری در پتروشیمی ها، کارگران تجربی ماهری هستند که اغلب مدرک دیپلم نیز ندارند.
از نظر ما در اتحادیه آزاد کارگران ایران، طرح معاون وزیر نفت نه تنها هیچ گلی بر سر ما کارگران شرکتهای پیمانکاری در پتروشیمی ها نخواهد زد بلکه: ا- این طرح چیزی جز دهن کجی به خواست ما کارگران برای بر چیده شدن شرکتهای پیمانکاری نیست و در شکل بدتری وسیله ای برای ابقای اینگونه شرکتها است 2- این طرح بیش و قبل از هر چیزی، طرحی است جهت مقابله با مبارزات متحدانه ما، از طریق شقه شقه کردن ما به کارگران دارای مدرک فوق دیپلم به بالا، مدرک دیپلم و زیر دیپلم. این طرح دستورالعملی است برای دسته بندی ما کارگران پیمانکاری در پتروشیمی ها جهت جلوگیری از اتحاد ما. این طرح، طرحی است برای ایجاد چند دستگی در صفوف متحد تاکنونی ما تا بدین ترتیب با دسته دسته کردن ما بتوانند در مقابل خواست متحدانه ما مبنی بر چیده شده شرکتهای پیمانکاری ایستادگی کنند.
کارگران و همکاران در شرکتهای پیمانکاری پتروشیمی ها
خواست ما کارگران شرکتهای پیمانکاری در پتروشیمی ها در طول 8 ماه گذشته، بر چیده شدن تمام و کمال شرکتهای پیمانکاری و عقد قرارداد مستقیم بوده است. باید بر این خواست تا تحقق کامل آن پای فشرد و اجازه نداد مبارزه و خواست ما مبنی بر برچیده شدن شرکتهای پیمانکاری به طرحی در دست مسئولین، برای هم حفظ شرکتهای پیمانکاری و هم دسته دسته کردن و بر هم زدن اتحاد ما کارگران منجر شود.
زنده باد همبستگی و مبارزه متحدانه سراسری کارگران ایران - اتحادیه آزاد کارگران ایران –18 آبانماه 1390
به نقل از خبرگزاری کار ایران "ایلنا"
معاون وزیر نفت تشریح کرد
شرایط تبدیل وضعیت نیروهای پیمانکاری از طریق آزمون
ایلنا: معاون توسعه منابع انسانی و مدیریت وزارت نفت از جذب نیروهای پیمانکاری پس از برگزاری آزمون عمومی براساس داشتن تخصص و رشته مورد نیاز در صنعت نفت خبر داد.
به گزارش ایلنا، سید علیرضا می‌رمحمدصادقی گفت: در ابتدا آزمون عمومی که شامل دروس عمومی زبان فارسی، انگلیسی، هوش و کامپیو‌تر است، از داوطلبان گرفته خواهد شد.
وی افزود: در صورت پذیرفته‌شدن داوطلبان در این مرحله، مصاحبه تخصصی نیز براساس رشته مورد نیاز صنعت برای متقاضیان برگزار می‌شود. داوطلبانی که در مصاحبه تخصصی پذیرفته شوند، به صورت قراردادمدت معین جذب بدنه صنعت نفت خواهند شد.
براساس این گزارش، معاون توسعه منابع انسانی وزیر نفت به‌تازگی با اشاره به برگزاری آزمون برای ساماندهی کارکنان پیمانکاری فوق دیپلم به بالای صنعت نفت، از برگزاری نخستین آزمون برای کارکنان شرکت ملی صنایع پتروشیمی خبر داده و یادآوری کرده است که کارکنان پیمانکاری با مدرک دیپلم با تاسیس یک شرکت تعاونی ساماندهی خواهند شد.
وی پیش‌تر با تاکید بر اینکه وزارت نفت برای بهره‌گیری هر چه بیشتر از نیروهای پیمانکاری خود برنامه‌های زیادی دارد، گفته بود: یکی از این برنامه‌ها این است که در جذب‌های آینده صنعت نفت به افرادی که سابقه زیادی در فعالیت‌های مرتبط با صنعت نفت دارند، امتیازاتی داده خواهد شد.
به گفته معاون وزیر نفت، افراد با سابقه در فعالیت‌های مرتبط با صنعت نفت در صورتی که در آزمون‌های استخدامی وزارت نفت شرکت کنند به ازای هر سال سابقه امتیازی خواهند داشت، از این رو هر چه سابقه این افراد بیشتر باشد امتیاز بیشتر و روند جذب‌شدن برایشان آسان‌تر خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه جذب نیروی انسانی در قالب قرارداد مدت معین برای نیروهای پیمانکاری، تنها در برابر پست‌ها و سمت‌های سازمانی خالی خواهد بود است، یادآوری کرده بود: هر جایی از صنعت نفت که سمت سازمانی خالی باشد، کارکنان پیمانکاری آن بخش می‌توانند در این آزمون شرکت کنند و در صورت قبولی در آزمون به صورت قرار داد مدت معیین جذب شوند.
به گفته وی افرادی که در آزمون‌های جذب به صورت رسمی و قرارداد مدت معین قبول نمی‌شوند، در شرکت‌های تعاونی سامان‌دهی خواهند شد و می‌توانند در فعالیت‌هایی که در صنعت نفت قابل واگذاری هستند، به صورت قرارداد مستقیم با شرکت‌های تعاونی به کار خود ادامه دهند.
پايان پيام 1390/8/16 - 12:35 کد خبر : 218868
کارگران پتروشیمی امیر کبیر در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر از روز دوشنبه دست به اعتصاب زده اند
بنا برگزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران شرکتهای پیمانکاری پتروشیمی امیر کبیر در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر از روز دوشنبه 16 آبانماه در اعتراض به خلف وعده کارفرما دست به اعتصاب زده اند. این کارگران روز یکشنبه 15 آبان نیز در اعتراض به نحوه کسر مالیات بر مشاغل دست به تجمع اعتراضی زده بودند.
بدنبال اعتصاب کارگران پیمانکاری پتروشیمی امیرکبیر در اواخر فروردین ماه جاری که به همراه کارگران دیگر پتروشیمی های منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر انجام شد مدیریت این پتروشیمی به کارگران وعده تحقق خواست هایشان را داد اما همچون مدیریت پتروشیمی بندر امام بطور مداوم از کارگران برای تحقق خواست هایشان مهلت گرفت. آخرین وعده مدیریت این پتروشیمی به کارگران برای تحقق خواست آنان حداکثر تا 15 آبانماه بود اما با فرا رسیدن این روز خبری از تحقق وعده ها نشد و به همین دلیل کارگران این پتروشیمی از صبح روز دوشنبه 16آبانماه دست به اعتصاب زدند که تا لحظه مخابره این خبر(ساعت 14 ظهر امروز) این اعتصاب متحدانه همچنان ادامه دارد.
بنا بر این گزارش دیروز سه شنبه17 آبانماه کارفرمای پتروشیمی امیر کبیر برای در هم شکستن اعتصاب و جلوگیری از توقف تولید، تعدادی از کارگران بخش تعمیراتی شرکت پیمانکاری بسپاران(زیر مجموعه پتروشیمی بندر امام) را وارد کارخانه کرد که با اعتراض و مقابله کارگران اعتصابی امیر کبیر مواجه و به درگیری با آنان منجر شد و نهایتا کارگران اعتصابی مانع بکارگیری این نیروها شدند.
بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، علیرغم این درگیری، کارگران پتروشیمی بندر امام در صدند تا به انحا مختلف از اعتصاب کارگران پتروشیمی امیر کبیر حمایت کنند.
اتحادیه آزاد کارگران ایران – 18آبانماه 1390
k.ekhraji@gmail.com
تجمع اعتراضی کارگران پتروشیمی امیر کبیر در اعتراض به نحوه محاسبه و کسر مالیات بر مشاغل
بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، دیروز یکشنبه 15 آبانماه کارگران پتروشیمی امیر کبیر در منطقه ویژه اقتصادی بندر ماهشهر در اعتراض به نحوه محاسبه و کسر مالیات بر مشاغل دست به تجمع اعتراضی زدند.
بنا بر این گزارش کارگران این کارخانه در فیشهای حقوقی خود با افت دریافتی های خود مواجه شدند و با بررسی این مسئله متوجه شدند آندسته از کارگرانی که در طول ماه گذشته اضافه کاری بیشتری انجام داده و در نتیجه این اضافه کاری دستمزد ماهیانه آنان از یک رقم معینی بالا زده بوده است مالیات بر مشاغل آنان بصورت تصاعدی محاسبه شده و از حقوق آنان مالیات بالایی را کسر کرده اند، بطوریکه بجای اینکه با اضافه کاری دریافتی این کارگران بیشتر شود کمتر نیز شده بود. کارگران با مشاهده این وضعیت خشمگین شده و دست به تجمع اعتراضی زدند. بدنبال این وضعیت مسئولین کارخانه با قول رسیدگی به این مسئله فیشهای حقوقی کارگران را جهت بررسی و حل مشکل پیش آمده جمع آوری کردند و بدین ترتیب کارگران به تجمع خود پایان دادند.
اتحادیه آزاد کارگران ایران – 16آبانماه 1390
www.etehadye .com
پیرامون اخبار مربوط به اعتصاب کارگران پیمانکاری پتروشیمی بندر امام
"کمیته های غیبی" برای ابراز وجود دیواری کوتاه تر از دیوار اتحادیه آزاد کارگران ایران پیدا نکرده اند
اعتصاب پر شکوه دو هفته ای کارگران پتروشیمی بندر امام جزو معدود اعتصاباتی بود که رسانه های خبری و بخشهای زیادی از شخصیتها، نهادها و محافل کارگری به آن توجه نشان دادند. این اعتصاب و خواست کارگران در این اعتصاب بسیار مهم بود به همین دلیل نیز توجهی در خور این اعتصاب به آن شد.
اتحادیه آزاد کارگران ایران در آخرین خبری که منتشر کرده، نتایج اولیه این اعتصاب را به اطلاع افکار عمومی رسانده است و بزودی جمعبندی خود را از این اعتصاب ارائه خواهد کرد.
اتحادیه آزاد کارگران ایران تنها تشکلی بود که گزارشات روزانه این اعتصاب را منتشر کرد. در این میان و درست در روز آخر اعتصاب، کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری نیز یک گزارش منتشر کرد و حدود دو روز پس از پایان اعتصاب یک گزارش تکمیلی دیگر نیز انتشار داد. در جمعبندی از اعتصاب کارگران مجتمع پتروشیمی بندر امام به این گزارش و مجموعه عکس العملهایی که به این اعتصاب نشان داده شد خواهیم پرداخت.
اما در این بین کمیته ای تحت نام"کمیته های کارگران سوسیالیست داخل کشور" که به نظر میاید یک نهاد غیر علنی است و به سبک و سیاق غیبیون مشغول صدور اطلاعیه در مورد اخبار و مسائل کارگری میباشد در پنجاهمین اطلاعیه خود اعتصاب کارگران پتروشیمی بندر امام را دست مایه یک دروغ پراکنی آشکار بر علیه اتحادیه آزاد کارگران ایران کرده است و اخبار واهی منتشره در مورد این اعتصاب را به اتحادیه آزاد کارگران ایران منتسب نموده است.در این رابطه اتحادیه آزاد کارگران ایران با ارجاع عموم به اخباری که بر روی سایت اتحادیه آزاد کارگران است و نیز اخبار منتشره اتحادیه که بر روی سایتهای دیگر قرار دارد اعلام میکند:
1- اتحادیه آزاد کارگران ایران فقط خبر اعتصاب کارگران شرکت پیمانکاری پتروسینا در مجتمع پتروشیمی آبادان را منتشر کرده و هیچ جایی مدعی این نشده است که گویا این اعتصاب در حمایت از اعتصاب کارگران پتروشیمی بندر امام انجام شده است.
2- اتحادیه آزاد کارگران ایران هیچ جایی اعلام نکرده است کارگران پتروشیمی بندر امام دست به ایجاد کمیته اعتصاب زده اند. این خبر در گزارش کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری آمده است.
3- اتحادیه آزاد کارگران ایران هیچ جا در باره ایجاد صندوق مالی توسط کارگران پتروشیمی بندر امام هیچ خبری منتشر نکرده است. این خبر در گزارش کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری آمده است.
4- اتحادیه آزاد کارگران ایران آمار متناقضی از تعداد کارگران اعتصابی منتشر نکرده است. ما از همان روزهای اول اعتصاب بنا بر آماری که خود کارگران اعتصابی در اختیار ما گذاشتند یک آمار را اعلام کردیم: 6500 کارگر در پتروشیمی بندر امام دست به اعتصاب زده اند. این تنها غفلت اتحادیه ما در مورد تمامی اخباری بود که در مورد اعتصاب کارگران مجتمع پتروشیمی بندر امام منتشر کردیم. کارگران این مجتمع نیز قصد بزرگنمایی تعدادشان را نداشته اند، کسانی که در جاهایی مانند پتروشیمی بندر امام و یا ایران خودرو و مراکزی از این دست که دارای محیطهای بسیار بزرگی هستند کار کرده باشند نیک میدانند که هر کارگری ممکن است در مورد تعدادشان آمار متفاوتی را اعلام کند. بویژه این مسئله در مورد شرکتهای پیمانکاری که کارگران آنها در مرکز بزرگی مانند پتروشیمی بندر امام در جاهای جدا از هم کار میکنند بیشتر صدق میکند. ما پس از پایان اعتصاب و پس از انتشار آمار 4300 نفری و بدلیل حساسیتهایی که عامدانه در مورد تعداد کارگران شرکتهای پیمانکاری پتروشیمی بندر امام به آن دامن زده شده بود طی روزهای گذشته در این مورد مجددا و از کارگران بیشتری آمار را سوال کردیم. بر این اساس تعداد کارگران شرکتهای پیمانکاری مجتمع پتروشیمی بندر امام 4300 نفر هستند که اکثریت قریب به اتفاق آنان در اعتصاب بسر میبردند.
5- در رابطه با تعداد کارگران تجمع کننده نیز که کمیته هماهنگی برای کمک... تلاش کرد با لوس کردن تلاشهای خستگی ناپذیر اتحادیه آزاد کارگران ایران در انتشار اخبار روزمره اعتصاب کارگران پتروشیمی بندر امام، خود را در مقام کمیته حقیقت یاب ظاهر کند، تعداد کارگران شرکت کننده در تجمعات را 300 – 400 نفر اعلام کرد. در اینمورد باید بگوئیم در ساعات اولیه صبح بویژه در ده روز اول اعتصاب اکثریت بسیار بالایی از کارگران، تجمعی هزاران نفره را شکل میدادند اما بمرور تا تعطیلی کارخانه و در بعد از ظهر از تعداد تجمع کنندگان کاسته میشد. این مسئله در چند روز آخر اعتصاب شدت نیز پیدا کرده بود بطوریکه طرف صبح 1000 الی 2000 کارگر در تجمع شرکت میکردند و در بعد از ظهر و بمرور این رقم به زیر 1000 نفر میرسید. ما در خبرهایی که منتشر کردیم هیچگاه مدعی نشدیم هزاران کارگر هر روز در تجمع شرکت میکردند بلکه هر دفعه و یا روزی که کارگران اعتصابی به ما اعلام میکردند دست به تجمع زده ایم عین خبر را منتشر میکردیم که هیچ تردیدی هم در صحت آن نداشتیم و نداریم.
6- بر خلاف ادعای کمیته غیبی"کمیته های کارگران سوسیالیست داخل کشور" کمیته هماهنگی برای کمک...، در هیچ جایی تعداد کارگران شرکت کننده در اعتصاب را 400 نفر اعلام نکرده است.
از نظر ما در اتحادیه آزاد کارگران ایران هر انسانی که کمترین تعلق خاطری به جنبش کارگری داشته باشد به احتمال زیاد از خبرهای منتشره در مورد اعتصاب کارگران پتروشیمی بندر امام اطلاع دارد. این مسئله بویژه در مورد سایتهای خبری بیشتر صدق میکند. از نظر ما این سایتها مواردی را که فوقا به آنها اشاره شد نیک میدانند. به همین دلیل ما علاوه بر اینکه کمیته غیبی "کمیته های کارگران سوسیالیست داخل کشور" را مسئول شانتاژ و دروغ پراکنی آشکار علیه اتحادیه آزاد کارگران ایران میدانیم در این رابطه مسئولیت این سایتها را نیز به انتشار چنین بیانیه های افترا آمیزی جلب میکنیم.
اتحادیه آزاد کارگران ایران- دهم آبانماه 1390
کارگران شرکت پیمانکاری پتروسینا در پتروشیمی آبادان ظهر روز شنبه به اعتصاب خود پایان دادند
بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، در پی تلاش حراست پتروشیمی آبادان برای جلوگیری از ورود کارگران شرکت پیمانکاری پتروسینا به کارخانه در روز چهارشنبه 20 مهر ماه و مقاومت کارگران که نهایتا منجر به ورود آنان به کارخانه شد، صبح روز شنبه 23مهر ماه مدیریت پتروشیمی ضمن قبول ادامه کار کارگران با قرارداد قبلی و دادن برخی امتیازات به آنان، از کارگران یک مهلت دو ماهه برای رسیدگی به خواست اصلی آنها مبنی بر حذف پیمانکار در خواست کرد که این امر مورد موفقت کارگران اعتصابی قرار گرفت و آنها از ظهر روز شنبه هفته جاری بر سر کارهای خود بازگشتند.
لازم به یادآوری است در جلسه روز دوشنبه 18 مهر ماه که با شرکت نماینده های کارگران، نماینده مدیریت پتروشیمی و مسئولین اداره کار آبادان برگزار شده بود مدیریت پتروشیمی سه نوع قرارداد برای ادامه کار به کارگران پیشنهاد داده بود که بنا بر اظهار کارگران این قرار دادها از قرارداد قبلی آنان نیز بدتر بود. به همین دلیل کارگران هیچیک از این قراردادها را قبول نکردند و این مذاکره به سرانجامی نرسید و کارگران بر ادامه اعتصاب پای فشردند.
اتحادیه آزاد کارگران ایران – 25 مهر ماه 1390
www.etehadyh.com
k.ekhraji@gmail.com
با شکست مذاکرات، کارگران شرکت پیمانکاری پتروسینا در پتروشیمی آبادان به اعتصاب خود ادامه دادند
بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، جلسه روز دوشنبه 18 مهر ماه نماینده های کارگران اعتصابی شرکت پیمانکاری پتروسینا با مدیریت کارخانه و نماینده های اداره کار به نتیجه ای نرسید.
در جلسات نماینده های کارگران با مدیریت و مسئولین اداره کار آبادان تا کنون سه نوع قرار داد برای بازگشت بکار این کارگران به آنان پیشنهاد شده است اما از آنجا که در هیچکدام از این قراردادها خواست های کارگران لحاظ نشده بود این قراردادها از سوی کارگران مورد قبول واقع نشده است و بدین ترتیب مذاکرات تاکنونی به نتیجه ای نرسیده و کارگران علیرغم تهدیدهای مدیریت به اعتصاب خود ادامه داده اند.
روز سه شنبه و پس از شکست مذاکرات، مدیریت پتروشیمی به کارگران اعلام کرد چنانچه به اعتصاب خود پایان ندهند از روز چهارشنبه 20 مهر ماه، آنان را به کارخانه راه نخواهد داد و دست به اخراج همگی کارگران خواهد زد.
بدنبال این تهدید از سوی مدیریت کارخانه، صبح دیروز (چهارشنبه ) کارگران با درب بسته کارخانه بر روی خود مواجه شدند که این امر خشم آنان را بر انگیخت.
بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران خشمگین با مشاهده درهای بسته کارخانه بر روی خود با درگیری مختصری که با حراست کارخانه پیش آمد موفق به ورود به کارخانه شده و در محلهای کار خود مستقر شدند(نشسته و در اعتصاب) و متحدانه اعلام کردند:حتی اگر یک نفر از کارگران اخراج شود مسئولیت عواقب وپیامدهای اعتراضات شدیدتر کارگران، بعهده مدیریت و پیمانکار و نیز اداره کار خواهد بود واز طرفی تهدید کردند که با هر نیروی کار اعتصاب شکنی که خارج از کارخانه و برای جایگزینی کارگران اعتصابی وارد شود بشدت مقابله خواهند کرد.
اتحادیه آزاد کارگران ایران – 21 مهر ماه 1390
k.ekhraji@gmail.com
سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه
به کارگران اعتصابی پیمانکاری های مجتمع عمومی پتروشیمی ماهشهر و بندر امام
دوستان و رفقای عزیز،
اعتصاب شما برای دستیابی به حقوق پایه ای خویش که اکنون بیش از ده روز است که ادامه دارد، شایسته هر گونه حمایت و همبستگی طبقاتی است. شما در اعتصاب خود خواستار اجرای قوانینی شده اید که خود دولت نیز آن را تصویب کرده است. این سرنوشت طبقه غیر متشکل ما است که حتی برای اجرای قوانینی که ظاهرا به نفع آن تضویب شده است، ناچار از اعتصاب است. شما خواستار قراردادهای رسمی شده اید. این حق شما که اکنون برای کسب آن به میدان آمده اید تا فرزندان و خانواده هایتان از زندگی کم رنج تری برخوردار باشند، در عین حال متضمن منافع کلیه کارگران ایران است. همه کارگران، بخصوص کارگران شاغل دربخش پیمانی در ایران باید تلاش شما را حرکتی برای خود نیز بدانند و از آن حمایت کنند. ما نیز با اشتیاق تمام آرزومند پیروزی شما در این مبارزه ایم.
درپایان،امیدواریم که شما هم بتوانید با ایجاد سندیکای مستقل، گامی بلند در راستای نیل به منافع کارگری خود بردارید.همانطور که یکی از دستاوردهای ایجاد سندیکای هفت تپه ،موجبات رسمی شدن تمامی کارگران موقت هفت تپه رافراهم آورد سندیکای شماهم بتواندزمینه بهبودی وضعیت زندگانی شما را فراهم آورد.
به امید پیروزی واتحاد کارگران
سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه
18/7/1390
کار گران شرکت پیمانکاری پتروسینا در پتروشیمی آبادان از حدود یک ماه پیش در اعتصاب بسر می برند
بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، نزدیک به یکماه است کارگران شرکت پیمانکاری پتروسینا در پتروشیمی آبادان برای حذف پیمانکار وعقد قرارداد مستقیم (مانندکارگران پتروشیمی های ماهشهر) دست به اعتصاب زده اند.
بنا بر این گزارش از آنجا که قرارداد این شرکت پیمانکاری با پتروشیمی آبادان به پایان رسیده بود کارگران فرصت را برای عقد قرارداد مستقیم مناسب دیده و خواهان عقد قرارداد مستقیم شدند اما با بی توجهی مسئولین پتروشیمی آبادان مواجه شده و دست به اعتصاب زدند و بر اجرای خواست محوری خود ومصوبه دولت مبنی بر بر چیده شدن شرکتهای پیمانکاری، پافشاری کردند. با این حال مدیریت پتروشیمی با معرفی یک پیمانکارجدید،همچنان به ابقا سیستم واسطه ای پیمانکاری پافشاری میکند و پیمانکارجدید با وعده ی بهبود شرایط کار و وضعیت معیشتی کارگران وارد این کشمکش شده است وجلساتی را با نمایندگان کارگران برای دادن امتیازات و راضی کردنشان برای بازگشت بر سرکارهایشان برگزار کرده که تاکنون نتیجه ای نداده است.
بر اساس آخرین خبرهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران دیروز (16 مهر ماه) این اعتصاب همچنان ادامه داشته است و هنوز توافقی ما بین کارگران و مدیریت پتروشیمی صورت نگرفته است.
اتحادیه آزاد کارگران ایران – 17 مهر ماه 1390
k.ekhraji@gmail.com
کارگران شرکتهای پیمانکاری پتروشیمی بندر امام پس از دو هفته به اعتصاب خود پایان دادند
بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران شرکتهای پیمانکاری پتروشیمی بندر امام امروز 17 مهر ماه پس از 14 روز اعتصاب تصمیم به بازگشت بر سرکارهای خود گرفتند. در این میان کارگران شرکت پیمانکاری خوارزمی ساعتی پس از پایان اعتصاب از سوی کارگران سایر شرکتهای پیمانکاری برای بازگشت بکار با همدیگر به توافق رسیدند.
بنا بر این گزارش حدود 150 نفر از کارگران اعتصابی روز جمعه 15 مهر ماه با حضور در جمع مسئولین شهر ماهشهر در نماز جمعه این شهر، خواهان رسیدگی به خواست های خود شدند که بدنبال آن روز گذشته معاون فرماندار ماهشهر در میان کارگران حاضر شد و اعلام کرد: "خواست شما یک مسئله بسیار کلان است و نیازمند یک تصمیم گیری در سطح کلان است، ما نمیتوانیم به آن پاسخگو باشیم چرا که این مسئله خیلی فراتر از مجتمع های پتروشیمی در ماهشهر است و مربوط به کل پتروشیمی ها در ایران و تمامی بخشهای وزارت نفت است" وی در ادامه خبر از دیدار فرماندار ماهشهر با معاون وزیر نفت در حوزه پتروشیمی ها و طرح مسئله خواست کارگران در این دیدار داد و از کارگران خواست تا آن زمان بر سرکارهای خود بازگردند که با مخالفت کارگران روبرو شد. با این حال کارگران نهایتا امروز تصمیم به بازگشت بکار گرفتند.
بنا بر اظهار کارگران اعتصابی پتروشیمی بندر امام، امروز 17 مهر ماه فرماندار ماهشهر در تهران با معاون وزیر نفت در حوزه پتروشیمی ها دیدار داشته است و به کارگران وعده داده شد نتایج حاصل از این جلسه و تصمیمات اتخاذ شده، بین بیستم تا سی ام مهر ماه به کارگران ابلاغ خواهد شد.
همچنین امروز کارگران اعتصابی هنگام بازگشت بکار خواهان عودت کارت و حضور یکی از کارگران و دو تن از نماینده هایشان بر سر کارهایشان شدند. بر اساس گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، این سه نفر امروز وارد کارخانه شده و بر سر کارهایشان بازگردانده شدند. کارگران اعتصابی همچنین خواهان بازگشت بکار یکی دیگر از نماینده های خود به نام سید جعفر عزیزی که در سال 89 از کار اخراج شده بود، شدند که بنا بر اظهار کارگران با بازگشت بکار وی موافقت اولیه صورت گرفته است.
اتحادیه آزاد کارگران ایران – 17 مهر ماه 1390
www.etehadyh.com
k.ekhraji@gmail.com
سندیکای کارگران شرکت واحد تهران و حومه
از خواست بر حق کارگران شرکتهای پیمانکاری منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر حمایت میکنیم
کارگران شرکتهای پیمانکاری مجمتع های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر و بندر امام بر اساس مصوبه سال 1384هیئت وزیران خواهان برچیده شده شرکتهای پیمانکاری و انعقاد قرارداد مستقیم و دسته جمعی هستند و به دلیل عدم اجرای این مصوبه دست به اعتصاب زده اند.
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با حمایت از اعتصاب بر حق این کارگران خواهان تحقق فوری خواستهای آنان و بر چیده شدن قراردادهای موقت و سفید امضا و شرکتهای پیمانکاری در همه مراکز صنعتی و تولیدی و خدماتی و انعقاد قرارداد مستقیم و دسته جمعی کارگران با کارفرمایان است.
با اميد به گسترش صلح و عدالت در همه جهان
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه
مهر ماه 90
کارگران شرکتهای پیمانکاری پتروشیمی بندرامام درچهاردهمین روزاعتصاب، برخواستهای خود پای فشردند
بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز شنبه 16 مهر ماه 1390 و در چهاردهمین روز اعتصاب کارگران شرکتهای پیمانکاری مجتمع پتروشیمی بندر امام، در حالی که آنان مطابق معمول روزهای گذشته در میدان مشرف به دفتر مرکزی دست به تجمع زده بودند، معاون فرماندار ماهشهر در میان کارگران حاضر شد و با اعلام اینکه پس از اعتصاب فروردین ماه برخی امتیازات به شما داده است از کارگران خواست بر سر کارهای خود باز گردند. اما کارگران اعلام کردند امتیازات داده شده بسیار جزئی بوده است و بر خواست خود مبنی بر برچیده شدن شرکتهای پیمانکاری تاکید کردند. معاون فرماندار ماهشهر در ادامه به کارگران اعلام کرد: "خواست شما یک مسئله بسیار کلان است و نیازمند یک تصمیم گیری در سطح کلان است، ما نمیتوانیم به آن پاسخگو باشیم چرا که این مسئله خیلی فراتر از مجتمع های پتروشیمی در ماهشهر است و مربوط به کل پتروشیمی ها در ایران و تمامی بخشهای وزارت نفت است" وی در ادامه خبر از دیدار فرماندار ماهشهر با معاون وزیر نفت (مسئول کل صنایع پتروشیمی در ایران) تا آخر مهر ماه داد و با ابراز امیدواری برای حل مسئله کارگران در دیدار فرماندار ماهشهر با معاون وزیر نفت، از آنان خواست بر سر کارهای خود بازگردند. اما کارگران اعلام کردند تا آنموقع و رسیدن جواب مناسب از این دیدار، آنان همچنان خواهند نشست و منتظر پاسخ خواهند شد. همچنین امروز کارگران خواهان عودت دادن کارتهای یکی از کارگران و دو تن از نماینده هایشان شدند.
علیرغم وعده هایی که در پایان اعتصاب فروردین ماه سال جاری کارگران پیمانکاری پتروشیمی بندر امام به آنان داده شده بود به دو خواست این کارگران عمل شد. 1- دادن دستمزد کارگران بطور منظم در روز پنجم هر ماه (از فروردین ماه به این سو به این وعده عمل شده است- قبل از اعتصاب فروردین ماه سال جاری، دستمزدهای این کارگران به عنوان یک روال با یک ماه تاخیر پرداخت میشد) 2- استفاده کارگران پیمانکاری از درمانگاه پتروشیمی ( قبل از اعتصاب فروردین ماه، این کارگران حق استفاده از درمانگاه را همچون کارگران رسمی نداشتند و حتی در صورت آسیب دیدگی، هزینه درمانگاه را مشابه درمانگاههای دیگر در سطح شهر، باید به درمانگاه پتروشیمی می پرداختند. همچنین به این کارگران وعده تعلق مبلغ ماهیانه ای معادل 40 ساعت اضافه کاری داده شده بود که فقط یکماه به این وعده عمل شد.
لازم به یادآوری است کارگران غیر پیمانکار ی (رسمی) در مجتمع های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر علاوه بر حداقل دستمزد به تناسب مهارت و سابقه ، از 37 آیتم حقوقی نیز برخوردارند که مجموع دریافتی آنان را در یکماه از یک میلیون و پانصد هزار تومان(کارگران ساده)تا دو میلیون تومان و به بالا می رساند. این در حالی است که کل میزان دریافتی کارگران شرکتهای پیمانکاری در ازا کار مشابه با کارگران رسمی (به تناسب مهارت و سابقه)از 450 هزارتومان (کارگر ساده) تا حداکثر یک میلیون و دویست هزار تومان(ماهرترین کارگر) است. اکثریت کارگران شرکتهای پیمانکاری در مجتمع پتروشیمی بندر امام ، کارگران ماهر و نیمه ماهری هستند که مجموع کل دریافتی ماهیانه آنان بین 600 الی 800 هزار تومان است این در حالی است که میزان دریافتی کارگران رسمی در این سطح(ماهر و نیمه ماهر)، بین یک میلیون و هفتصد هزار تومان تا دو میلیون تومان است.
اتحادیه آزاد کارگران ایران – 16 مهر ماه 1390
www.etehadyh.com
k.ekhraji@gmail.com
۶۵۰۰ کارگر پتروشیمی بندرامام در اعتصاب بسر می برند!
پیام همبستگی جنبش سندیکاهای کارگری ژنو به کارگران اعتصابی بندر امام
در بهار سال جاری ( مارس 2011)کارگران پیمان کار و موقتی کارخانه پتروشیمی در ماهشهر ( جنوب) وتبریز (شمال غربی)برای لغوکار موقت و پیمان کاری دست به اعتصاب زدند. یکی از خواستهای اصلی آنها عقد قرارداد جمعی و استخدام رسمی کارگران پیمان کار بود.
کارفرما و دولت با دادن قولهایی باعث شکستن اعتصاب کارگران شدند. اما، نه تنها آنها به قول خود عمل نکردند، بلکه شروع به سرکوب فعالین کارگری کردند.
اینبار ۶۵۰۰ کارگر پتروشیمی بندر امام (جنوب)دوباره با همان خواستهای قبلی دست به اعتصاب زده اند.
قابل ذکر است که کارگران رسمی و موقتی متحدا دست به این اعتصاب زده اند. واینبار مصمم هستند که تا رسیدن به خواستهایشان به اعتصاب ادامه دهند و صرفا به قولهای داده شده بسنده نکنند.
جنبش سندیکاهای کارگری ژنو پیام همبستگی برای کارگران اعتصابی ارسال می دارد و ازایرانیان مقیم ژنو تقاضا دارد که در روز جهانی "کار شایسته" که در تاریخ 7 اکتبر می باشد به ما بپیوندند.
کلود ریموند، دبیر اجرایی "س. ج. آ. اس"
سه شنبه ۴ اکتبر ۲۰۱۱
http://www.cgas.ch/SPIP/spip.php?article1911
ده روز از اعتصاب این کارگران گذشت
تداوم اعتصاب متحدانه کارگران پیمانکاری مجتمع پتروشیمی بندر امام
بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران پتروشیمی بندر امام امروز 12 مهر ماه 1390 دهمین روز اعتصاب متحدانه خود را پشت سر گذاشتند.
بنا بر این گزارش دیروز و امروز نیز همچون دیگر روزهای اعتصاب، هزاران کارگر مجتمع پتروشیمی بندر امام با برپائی تجمع و راهپیمایی و سر دادن شعار در میدان مشرف به دفتر مرکزی شرکت به اعتصاب خود ادامه داده و بر تحقق خواست هایشان مبنی بر حذف شرکتهای پیمانکاری و عقد قرارداد مستقیم پای فشردند.
اعتصاب و تجمع و راهپیمایی کارگران مجتمع پتروشیمی بندر امام در حالی دهمین روز خود را پشت سر گذاشت که بنا بر اظهار کارگران این مجتمع پتروشیمی، قراین موجود جاکی از عدم توجه بیش از پیش مدیریت پتروشیمی و سایر نهادهای مسئول در بندر ماهشهر به اعتصاب و خواست کارگران است.
تاکنون اطلاعات سپاه کارتهای سه از نفر کارگران به نامهای منصور عباسی، محمد باقر باقری و جاسم بدرانی را که پس از بازداشت توسط حراست به آنجا منتقل شده و سپس آزاد شده بودند عودت نداده است و به همین دلیل آنان قادر به ورود به مجتمع پتروشیمی بندر امام نیستند. این در حالی است که امروز حراست مجتمع، کارت یکی دیگر از کارگران را مصادره کرد تا وی نیز قادر به ورود به محوطه شرکت نشود اما با اعتراض متحدانه و شدید کارگران، ماموران حراست ناچار شدند کارت وی را پس دهند. اعمال این فشارها بر کارگران در حالی است که بنا بر اظهار کارگران ماموران حراست بر خلاف روزهای اول اعتصاب که هیچگونه تحرکی از خود نشان نمیدادند طی سه چهار روز گذشته در تجمعات کارگران حاضر شده و حرکات آنان را زیر نظر گرفته اند.
اعتصاب کارگران پتروشیمی بندر امام امروز در حالی دهمین روز خود را پشت سر گذاشت که مهلت 15 روزه مسئولین سایر پتروشیمی ها که در روزهای اول اعتصاب کارگران پتروشیمی بندر امام با قبول این مهلت بر سر کارهایشان باز گشته بودند در حال پایان یافتن است و چه بسا که در صورت خلف وعده از سوی مسئولین، در این پتروشیمی ها نیز کارگران اعتصابات خود را از سر بگیرند.
اتحادیه آزاد کارگران ایران – 12 مهر ماه 1390
k.ekhraji@gmail.com
کارگران بازداشتی آزاد شده اند
علیرغم تلاش برای اعمال فشار بر کارگران اعتصابی مجتمع پتروشیمی بندر امام، آنان امروز متحدانه به اعتصاب و تجمع خود ادامه دادند
بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، علیرغم بازداشت سه نفر از کارگران پتروشیمی امام در روز گذشته و اعمال فشار بیشتر بر کارگران از طریق تلاش برای جلوگیری از زدن کارتهای ساعت و محدود کردن سرویسهای رفت و آمد، کارگران این مجتمع بطور قاطعانه و متحدانه ای به اعتصاب و تجمع خود در میدان مشرف به دفتر مرکزی پتروشیمی ادامه دادند و امروز هشتمین روز اعتصاب خود را پشت سر گذاشتند.
کارگران امروز بارها در میدان مشرف به دفتر مرکزی دست به راهپیمایی زدند در این راهپیمایی ها کارگران شعار میدادند: نه حیله نه تهدید دیگر اثر ندارد - ظریف کار ظریف کار نتیجه نتیجه- تهدید سرپرستان دیگر اثر ندارد –حیاتی حیاتی برای ما چه کردی(اشاره به وعده های وی) ظریف کار ظریف کار ای حامی پیمانکار – و....،
بنا بر این گزارش بدنبال بازداشت آقای منصور عباسی کارگر شرکت پیمانکاری خوارزمی و یکی از نماینده های کارگران - آقای محمد باقر باقری کارگر شرکت پیمانکاری صنایع فارس و یکی از نماینده های کارگران و آقای جاسم بدرانی یکی از کارگران شرکت پیمانکاری خوارزمی و خواست کارگران برای آزادی آنان، آخر وقت دیشب هر سه نفر این کارگران آزاد شدند. به این کارگران اعلام شده بود امروز اول صبح باید بار دیگر به اداره اطلاعات مراجعه کنند اما مسئولین این اداره طی تماسی با این کارگران به آنان اعلام کردند در فرصت دیگری آنان را برای مراجعه خبر خواهند کرد.
اتحادیه آزاد کارگران ایران – دهم مهر ماه 1390
www.etehadyh.com
k.ekhraji@gmail.com
امروز دو نفر از نماینده های کارگران بازداشت شدند
کارگران پتروشیمی بندر امام در هفتمین روز اعتصاب، به تجمع و راهپیمایی اعتراضی خود ادامه دادند
بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران امروز شنبه نهم مهر ماه 90 ، کار گران پتروشیمی بندر امام در هفتمین روز اعتصاب خود مطابق معمول روزهای گذشته در میدان مشرف به دفتر مرکزی این پتروشیمی دست به تجمع اعتراضی زدند و در ساعات مختلفی در این میدان اقدام به راهپیمایی و دادن شعارهای اعتراضی نمودند. کارگران امروز علاوه بر شعارهای روزهای قبل از قبیل قرارداد مستقیم حق مسلم ماست - مزایا مزایا حق مسلم ماست و...، شعار میدادند: تهدید مسئولین دیگر اثر ندارد – تا نتیجه نگیریم این کار ادامه دارد و...
بنا بر این گزارش ساعت 30/14 امروز مامورین جراست دو نفر از نماینده های کارگران به نامهای آقایان منصور عباسی و باقری را به دفتر حراست احضار کردند که به محض این اقدام از سوی مامورین حراست کارگران اقدام به تجمع در مقابل درب اصلی حراست کرده و با شعار: حراست حراست، بچه ها آزاد باید گردند ، به دفاع از همکاران خود پرداختند و اعلام نمودند تا آزادی نماینده هایشان از آنجا نخواهند رفت اما در ساعت 30/15 دقیقه متوجه انتقال نماینده های خود به اداره اطلاعات شدند.
از سوی دیگر امروز ظریف کار مدیر عامل پتروشیمی در این مجتمع حاضر شد و ضمن برگزاری جلسه ای با مدیران پیمانکاریهای بزرگ اعلام نمود: اگر کارگران فردا کارت ساعت زدند باید بر سر کارهای خود حاضر شوند و در غیر اینصورت از کارت زدن کارگران جلوگیری بعمل بیاید. همچنین بنا بر تصمیم دیگری مدیریت پتروشیمی تلاش کرده است از فردا از حاضر شدن سرویسهای رفت و آمد کارگران بر سر کار جلوگیری نماید تا بدین ترتیب کارگران قادر به رسیدن به محل کار خود نشوند.
بنا بر گزارش دیگری نیز که به اتحادیه آزاد کارگرالن ایران رسیده در فرمانداری ماهشهر برای چگونگی برخورد با اعتصاب کارگران پتروشیمی بندر امام کمیته بحران تشکیل شده است.
کارگران مجتمع پتروشیمی بندر امام اعلام کرده اند از فردا برای آزادی نماینده هایشان اعتراض خود را تشدید خواهند کرد و با قاطعیت تمام تا رسیدن به خواست بر حق خود مبنی بر عقد قرارداد مستقیم با کارفرما و حذف شرکتهای پیمانکاری به اعتصاب و اعتراض خود ادامه خواهند داد و در مقابل هیچگونه تهدید و فشاری تسلیم نخواهند شد.
اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن اعلام حمایت قاطعانه از اعتصاب کارگران مجتمع پتروشیمی بندر امام برای حذف شرکتهای پیمانکاری، اعمال فشار بر این کارگران و بازداشت دو تن از نماینده های آنان را قویا محکوم میکند و خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط نماینده های کارگران و تحقق خواستهای آنان است و بدینوسیله کارگران، نهادها و تشکلهای کارگری را به حمایت گسترده از 6500 کارگر اعتصابی پتروشیمی بندر امام فرا میخواند.
زنده باد اتحاد و مبارزه کارگران شرکتهای پیمانکاری مجتمع های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر
زنده باد همبستگی و مبارزه متحدانه سراسری کارگران ایران
اتحادیه آزاد کارگران ایران – نهم مهر ماه 1390
www.etehadyh.com
k.ekhraji@gmail.com
تصحیح خبر بازداشت کارگران اعتصابی پتروشیمی بندر امام
اعمال فشار بر کارگران پتروشیمی و بازداشت سه نفر از آنان
بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران امروز سه نفر از کارگران پتروشیمی بندر امام توسط مامورین حراست احضار و سپس به اداره اطلاعات منتقل شده اند. این کارگران عبارتند از: 1- آقای منصور عباسی کارگر شرکت پیمانکاری خوارزمی و یکی از نماینده های کارگران 2- آقای محمد باقر باقری کارگر شرکت پیمانکاری صنایع فارس و یکی از نماینده های کارگران 3- آقای جاسم بدرانی یکی از کارگران شرکت پیمانکاری خوارزمی
اتحادیه آزاد کارگران ایران – نهم مهر ماه 1390
www.etehadyh.com
k.ekhraji@gmail.com
بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران در حمایت از اعتصاب هزاران کارگر پیمانکاری مجتمع های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر
امروز ششم مهر ماه اعتصاب متحدانه هزاران کارگر شرکتهای پیمانکاری مجتمع پتروشیمی بندر امام چهارمین روز خود را پشت سر میگذارد. این اعتصاب در پی اعتصاب 11 روزه این کارگران و کارگران سایر شرکتهای پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر در فروردین ماه سال جاری و خلف وعده های مکرر مسئولین این پتروشیمی برای تحقق خواست کارگران بر پا شده است.
هزاران کارگر شرکتهای پیمانکاری مجتمع پتروشیمی بندر امام و دیگر پتروشیمی های منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر خواهان پایان دادن به استثمار مضاعف و غارت و چپاول دسترنج شان توسط شرکتهای پیمانکاری و عقد قرارداد مستقیم و دسته جمعی هستند.
این کارگران بدلیل عدم عقد قرارداد مستقیم با پتروشیمی و وجود شرکتهای پیمانکاری واسطه ای، از پاداش تولید، پاداش نفت، پاداش بهره وری، حق جذب، حق محرومیت از تسهیلات زندگی، بدی آب و هوا، دوری راه ، بعد مسافت و غیره که کارگران قرارداد مستقیم از آن برخوردار هستند محرومند و حاصل این محرومیت بطور مستقیم و بصورت میلیاردها ثروت به جیب شرکتهای پیمانکاری سرازیر میشود.
دوستان و همکاران در مجتمع بندر امام و دیگر پتروشیمی های منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر
همانطوریکه خود شما بطور بر حقی بر آن انگشت گذاشته اید، اجرای مصوبه ای که شش سال از تصویب آن میگذرد دیگر چون و چرا و وعده وعید ندارد. این مصوبه تاکنون در برخی از مراکز کار و تولید از جمله ذوب آهن و اخیرا در پستهای نگهبانی وزارت نیرو در تهران که شامل 800 نیروی کار تحت پوشش شرکت پیمانکاری بود به اجرا در آمده است و این شرکتها برچیده شده اند.
دوستان! باید تا تحقق فوری، بی چون و چرا و بی وعده وعید برچیده شدن شرکتهای پیمانکاری در صفی متحد ایستادگی کرد. کاری که شما در مجتمع پتروشیمی بندر امام به پرشکوه ترین وجهی در حال به سرانجام رساندن آن هستید. ما در اتحادیه آزاد کارگران ایران بر این ایستادگی متحدانه و عزم و اراده قاطعانه شما برای بر چیده شدن شرکتهای پیمانکاری صمیمانه درود می فرستیم، دستهای شما را می فشاریم و مبارزات حق خواهانه شما را سرمشقی برای عموم کارگران در سراسر ایران قرار خواهیم داد.
ما اعتصاب شما را یک بخش بسیار مهم از حق خواهی کارگران در سراسر کشور میدانیم. بی تردید پیروزی شما در این اعتصاب، یک پیروزی و دستاورد بزرگ برای طبقه کارگر ایران خواهد بود. خواست برچیده شدن شرکتهای پیمانکاری و لغو قراردادهای موقت و عقد قرارداد مستقیم و دائمی و امنیت شغلی یکی از بدیهی ترین و ابتدائی ترین خواستهای ما کارگران در سراسر ایران است . ما تا پیروزی قاطعانه و بی چون و چرای شما دوستان و یاران در پتروشیمی بندر امام و دیگر پتروشیمی های منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر در کنار شما خواهیم بود. ما عموم کارگران در سراسر کشور، تشکلها و نهادهای کارگری را به حمایت از اعتصاب شما فرا میخوانیم و چشم براه پیروزی و موفقیت شما هستیم.
زنده باد اتحاد و مبارزه کارگران شرکتهای پیمانکاری مجتمع های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر
زنده باد همبستگی و مبارزه متحدانه سراسری کارگران ایران
اتحادیه آزاد کارگران ایران – ششم مهر ماه 1390
www.etehadyh.com
k.ekhraji@gmail.com
اعتصاب متحدانه 6500کارگرپیمانکاری مجتمع پتروشیمی بندرامام چهارمین روزخودرا پشت سر گذاشت
بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز چهارشنبه ششم مهر ماه ، 6500 کارگر پیمانکاری مجتمع پتروشیمی بندر امام چهارمین روز اعتصاب خود را پشت سر گذاشتند.
بنا بر این گزارش امروز نیز همچون روزهای گذشته از ساعات اولیه صبح کارگران اعتصابی در میدان مشرف به دفتر مرکزی مجتمع پتروشیمی بندر امام دست به تجمع و در ساعاتی دست به راهپیمایی زدند که تا ساعت 16 عصر ادامه داشت و علاوه بر شعارهای روزهای گذشته شعارهای دیگری نیز همچون: فرماندار خجالت خجالت – وعده های توخالی دیگر اثر ندارد – ظریفکار خجالت خجالت – وعده ما شنبه همینجا همینجا، سر دادند.
لازم به ذکر است امروز شعار"فرماندار فرماندار خجالت خجالت" به این دلیل داده شد که در پایان اعتصاب فروردین ماه کارگران پیمانکاری مجتمع پتروشیمی بندر امام، فرماندار ماهشهر آقای منوچهر حیاتی در تجمع کارگران که در کنار ایشان آقای ظریفکار مدیرعامل پتروشیمی بندرامام نیز ایستاده بود به کارگران تجمع کننده اعلام کرد: پس از این توافقی که ما بین مسئولین پتروشیمی بندرامام، من، نماینده ماهشهر، مدیرعامل پتروشیمی بندرامام و شورای تامین ماهشهر و نمایندگان کارگران صورت گرفت، من شخصا اجرای این توافق را تضمین می کنم و به همه شما کارگران قول می دهم اگر تا مورخه 1/5/90 مصوبات دولت اجرا نشود، من خودم شخصا با شما کارگران به اعتراض می نشینم و آنقدر مرد هستم که پای حرفم بایستم و ..... اما بنا بر اظهار کارگران، تا کنون نه از فرماندار ماهشهر ( منوچهر حیاتی )و نه نماینده ماهشهر در مجلس( خلیل حیات مقدم ) و نه شورای تامین ماهشهر در طول مدت پس از توافقات فروردین ماه و نه حتی این چهار روز اعتصاب کارگران خبری شده است و نه انگار که این آقایان اصلا به میان کارگران آمده و حرفی زده اند..
بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران علیرغم تلاش مدیریت مجتمع پتروشیمی بندر امام برای جلوگیری از قطع تولید در این مجتمع و بکارگیری اجباری پرسنل رسمی، پس از گذشت چهار روز از اعتصاب 6500 کارگر پیمانکاری، تولید در این پتروشیمی رو به کاهش گذاشته است و تمامی تعمیرات اساسی که قرار بود انجام شود همچنان بر زمین مانده ، تریلی ها به سختی بارگیری میشوند و بویژه واحدهای تعمیرات، نگهداری، ابزار دقیق و برق و... که تماما انجام کار در آنها بر عهده کارگران شرکتهای پیمانکاری بوده است با مشکلات شدیدی مواجه شده اند.
6500 کارگر اعتصابی مجتمع پتروشیمی بندر امام اعلام کرده اند چنانچه به خواست هایشان رسیدگی نشود تا خاموشی کامل دستگاهای تولید به اعتصاب خود ادامه خواهند داد. همچنین آنان امروز اعلام کردند از روز شنبه 9 مهر ماه همچون روزهای گذشته تجمع و راهپیمایی خود را در میدان مشرف به دفتر مرکزی شرکت ادامه خواهند داد.
.اتحادیه آزاد کارگران ایران –ششم مهر ماه 1390
www.etehadyh.com
k.ekhraji@gmail.com
اعتصاب متحدانه کارگران مجتمع پتروشیمی بندر امام وارد سومین روز خود شد
بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز پنجم مهر ماه 90، اعتصاب کارگران مجتمع پتروشیمی بندر امام و دیگر پتروشیمی های منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر وارد سومین روز خود شد. دیروز چهارم مهر ماه کارگران پتروشیمی بندر امام ( مرکز اصلی اعتصاب) در میدان مقابل دفتر این شرکت دست به تجمع و راهپیمایی زدند.
کارگران در این تجمع و راهپیمایی شعار میدادند: تا نتیجه نگیریم ما از اینجا نمیریم – ظریف کار ظریف کار وعده وعید کافیه – مزایا مزایا حق مسلم ماست – نترسید نترسید ما همه با هم هستیم –خوردن حق کارگر خیانت است به کشور – تبعیض برای کارگر تا کی ادامه دارد – پیمانکار پیمانکار حیا کن مجتمع رو رها کن.
بنا بر این گزارش اعتصاب وتجمع کارگران امروز هم بطور متحدانه ای ادامه داشت. در سومین روز اعتصاب هیچیک از مسئولین پتروشیمی در میان کارگران حاضر نشده اند. کارگران نیز هیچیک از مسئولین پتروشیمی و قول و قرار و وعده های آنان را قبول ندارند و خواهان مذاکره با مسئولین رده بالای وزارت نفت هستند.
این اعتصاب در حالی امروز سومین روز خود را پشت سر گذاشت که با شروع اعتصاب کارگران پیمانکاری، مدیریت پتروشیمی از همان ابتدا کارهای آنان را بر دوش پرسنل رسمی انداخته است، این پرسنل نیز از آنجا که انجام این کارها را جزو وظایف خود نمیدانند با مسئولین خود درگیر شده اند تا جایی که در واحد بسته بندی یکی از چهار واحد بسته بندی، کارگران رسمی، کار کارگران پیمانکاری را انجام نداده اند به همین دلیل کارمندان رسمی در پشت دستگاهها قرار گرفته و اقدام به بسته بندی کرده اند و باعث خرابی در بسته بندیها و خراب شدن محصول برخی دستگاهها شده اند که این امر امروز منجر به درگیری شدید یکی از کارمندان با مسئول خود شد. قابل ذکر است در حال حاضر خط Bواحد PVCاز مدار سرویس خارج شده و خط Aنیز در حال خارج شدن از مدار تولید قرار گرفته است. همچنین امروز مدیریت پتروشیمی تعدادی کارگر داربست بند را از بیرون وارد کارخانه کرده بود تا به جای کارگران پیمانکاری اعتصابی مشغول کار شوند اما این کارگران به محض اطلاع از اعتصاب کارگران پیمانکاری، لباسهای کار خود را در آورده و با پوشیدن لباسهای شخصی شان حاضر به ادامه کار نشدند.
اتحادیه آزاد کارگران ایران – پنجم مهر ماه 1390
www.etehadyh.com
k.ekhraji@gmail.com

خبر تکمیلی اعتصاب و تجمع شش هزار نفره کارگران مجتمع پتروشیمی بندر امام
بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران امروز 3/7/90 راس ساعت 8 صبح و همراه با حضور کارگران روزکار و طبق روال اعتصابهای گذشته، کارگران شیفت شبکار از شب قبل در مجتمع مانده و با همراهی نفرات شیفت صبحکار و روزکار، پس از ثبت کارت ساعت خود، از مقابل اتاق ساعت به طرف ساختمان مرکزی ( Main Ofice) مجتمع پتروشیمی بندرامام حرکت کرده و در میدان روبروی این ساختمان با تجمع بی سابقه شش هزار نفره اعتصاب را آغاز کردند. بنا بر این گزارش در حالیکه امروز و به نحو بی سابقه ای بیش از شش هزار نفر از کارگران بطور یکپارچه و متحدانه ای در مقابل دفتر مرکزی این مجتمع پتروشمی دست به تجمع زده بودند کلیه واحدهای مجمتع پتروشیمی بندر امام خالی از کارگران بود و تمامی کارهای تعمیراتی و سرویسهای جانبی نیز به طور کامل تعطیل بود. اعتصاب متحدانه کارگران این مجتمع در حالی از صبح امروز آغاز شده است که قرار بود از دهم مهر ماه واحد pvc این مجتمع از سرویس خارج و تعمیرات اساسی آن شروع گردد که با شروع این اعتصاب این امر بلاتکلیف مانده است. کارگران این مجتمع اعلام کرده اند اعتصاب تا Shotdownکامل و از سرویس خارج شدن کامل دیگر واحدهای مجتمع ادامه خواهد داشت .
بنا بر اظهار کارگران مجتمع پتروشیمی بندر امام در طول اعتصاب و تجمع و راهپیمایی امروز ماموران حراست کارخانه کاملا خود را از کارگران کنار کشیده بودند و در حالی که کارگران اقدام به دادن شعار و راهپیمایی میکردند هیچگونه مداخله ای نکردند.
امروز علاوه بر کارگران مجتمع پتروشیمی بندر امام ، کارگران سایر مجتمع های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر از جمله اروند، امیرکبیر و تندگویان نیز از ساعات اولیه صبح امروز سوم مهر ماه اعتصاب خود را همزمان با کارگران پتروشیمی بندرامام شروع کردند و قرار است فردا چهارم مهر ماه کارگران اعتصابی تمامی این پتروشیمی ها از مجتمع های خود خارج و به طرف پتروشیمی بندرامام حرکت کرده و به کارگران اعتصابی مجتمع پتروشیمی بندرامام بپیوندند.
اتحادیه آزاد کارگران ایران- سوم مهر ماه 90
www.etehadyh.com
k.ekhraji@gmail.com
آغاز مجدد اعتصاب بزرگ کارگران مجتمع پتروشیمی بندر امام
بنا بر گزارشهای دریافتی توسط اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران مجتمع پتروشیمی بندر امام در پایان مهلت توافق شده برای حذف شرکتهای پیمانکاری در این مجتمع و خلف وعده کارفرما در این مورد، از صبح امروز یکشنبه سوم مهر ماه دست به اعتصاب گسترده ای زده و اقدام به تجمع در مقابل دفتر مرکزی این پتروشیمی کردند.
بنا بر این گزارش پس از اعتصاب بزرگ این کارگران در اواخر فروردین ماه سال جاری و پس از شش ماه کشمکش میان کارگران و کارفرما و وعده های مدیریت پتروشیمی مبنی بر تحقق خواست کارگران، قرار بود روز چهارشنبه سی شهریور ماه جلسه ای میان نماینده های کارگران و کارفرما برای تحقق خواست کارگران در موعد توافق شده یعنی پایان شهریور ماه برگزار شود اما نمایندگان مدیریت اعلام کردند برای تمدید مجدد مهلت تعیین شده برای 15 روز دیگر جهت مذاکره آمده اند.نماینده های کارگران که از این وقت کشی و تمدید مهلت های مکرر برای تحقق خواست کارگران به خشم آمده بودند با خواست کارگران از رفتن به جلسه مذاکره خودداری کردند و به این ترتیب نماینده های مدیریت از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر و با امید برای به تمکین واداشتن کارگران در محل ماندند و در نهایت بدون حصول نتیجه ای و با اولتیماتومی که کارگران به آنان دادند آنجا را ترک کردند.
کارگران در این اولتیماتوم اعلام کرده بودند که چنانچه پس از پایان 3 روز تعیطلات و تا صبح روز یکشنبه سوم مهر ماه خواست آنان محقق نشود بطور همبسته ای همراه با کارگران سایر پتروشیمی های منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر دست از کار خواهند کشید.
بنا بر آخرین گزارشهای دریافتی توسط اتحادیه آزاد کارگران ایران و تا لحظه مخابره این خبر (ساعت 12 ظهر) اعتصاب گسترده و بزرگ کارگران پتروشیمی بندر امام همچنان ادامه دارد.
اخبار تکمیلی این اعتصاب و اعتصاب کارگران دیگر پتروشیمی های منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر متعاقبا منتشر خواهد شد.
اتحادیه آزاد کارگران ایران – سوم مهر ماه 1390
www.etehadyh.com
کارگران پتروشیمی بندر امام با کسب امتیاز، با دو ماه مهلت بیشتر به کارفرما برای عقد قرارداد مستقیم موافقت کردند
بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران بدنبال پایان مهلت سه ماهه کارگران پتروشیمی بندر امام به کارفرما برای تحقق عقد قرارداد مستقیم و کشمکشهای میان کارگران و کارفرما برای عمل به وعده داده شده، کارگران این پتروشیمی با گرفتن امتیاز از کارفرما با دادن دو ماه مهلت دیگر به کارفرما موافقت کردند.
بنا بر این گزارش پس از پایان مهلت سه ماهه کارگران پتروشیمی بندر امام به کارفرما برای تحقق موافقت صورت گرفته مبنی بر عقد قرارداد مستقیم که در پایان اعتصاب این کارگران در اواخر فروردین ماه گذشته صورت گرفت، کارفرما چند روز مانده به اول مرداد ماه که روز پایان مهلت داده شده از سوی کارگران بود تلاش کرد آنان را وادار به گرفتن دو ماه مهلت دیگر برای عمل به توافق صورت گرفته بکند اما با مقاومت کارگران و زمزمه اعتصاب مجدد در میان آنان مواجه گشت و نهایتا ناچار شد به نماینده های کارگران اعلام کند در صورت موافقت کارگران با دو ماه مهلت بیشتر که پایان شهریور خواهد بود تا آنزمان معادل 40 ساعت اضافه کاری به دستمزد آنان اضافه خواهد کرد.
بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران پتروشیمی بندر امام پس از چند روز صحبت و تبادل نظر نهایتا با مهلت خواسته شده از سوی کارفرما در قبال تعلق معادل 40 ساعت اضافه کاری به دستمزدهای ماهیانه خود موافقت کردند و با قاطعیت اعلام نمودند این مهلت آخرین مهلت آنان به کارفرما خواهد بود و آنان در پایان مهلت دو ماهه(آخر شهریور ماه) در قبال هیچ امتیازی جز حذف شرکتهای پیمانکاری و عقد قرارداد مستقیم، با تمدید مهلتی دیگر موافقت نخواهند کرد.
اتحادیه آزاد کارگران ایران – 4 مرداد ماه 1390
www.etehadyh.com
کشمکشهای کارگران و مدیریت پتروشیمی بندر امام بدلیل تلاش کارفرما برای به تعویق انداختن عمل به وعده های داده شده
بدنبال اعتصاب گسترده و متحدانه کارگران پتروشیمی های منطقه ویژه اقتصادی ماهشهرکه در فروردین ماه سال جاری با خواست محوری حذف شرکتهای واسطه ای پیمانکاری وعقد قرارداد مستقیم از پتروشیمی بندرامام آغاز واکثر پتروشیمی های منطقه را دربرگرفت، طبق توافقات کارگران با مدیریت پتروشیمی بندرامام ومقامات مسئول دولتی منطقه، مقررگردید دریک مهلت سه ماهه به خواسته های کارگران پاسخ داده شود.
بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، در حالی که یک روز دیگر این مهلت به پایان خواهد رسید هیچ نشانی از تصمیم جدی مدیریت پتروشیمی بندر امام برای عمل به وعده های داده شده دیده نمی شود.
درچند روزپایانی ماه جاری، مدیریت این پتروشیمی و نماینده فرمانداری ماهشهر مطالبی را با نمایندگان کارگران درمیان گذاشته و برای پیگیری مطالبات کارگران یک مهلت دوماهه دیگر(تا پایان شهریورماه)خواسته اند. اما این مطالب و رایزنی ها از سوی کارفرما و مقامات دولتی برای کارگران قانع کننده نبوده است، به همین دلیل در میان آنان صحبت از اعتراض و احتمال اعتصاب در روز اول مرداد (همزمان با پایان یافتن مهلت سه ماهه داده شده از سوی کارگران به کارفرما) وجود دارد.
بنا بر این گزارش بدنبال زمزمه اعتراض و صحبت سر گیری مجدد اعتصاب در میان کارگران، در نشستی که مدیریت کارخانه با نمایندگان کارگران برگزار کرد اعلام نمود طی دو ماه آینده مطالبات کارگران پیگیری خواهد شد و تا آنموقع و در حال حاضر به حقوق کارگران ماهیانه 40 ساعت بصورت اضافه کاری تعلق خواهد گرفت. در این نشست، نمایندگان کارگران پذیرش یا عدم پذیرش این پیشنهاد را منوط به تصمیم جمعی کارگران همه شرکتهای پیمانکاری کردند.
بر اساس آخرین خبرهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران از دیروز چهارشنبه 29 تیر ماه این موضوع و پیشنهاد مدیریت در میان کارگران مورد گفتگو است و احتمالا پس از تعطیلات آخر هفته تصمیم کارگران در این مورد مشخص خواهد شد.
اتحادیه آزاد کارگران ایران – 30 تیر ماه 1390
www.etehadyh.com
کارگران پیمانکاری پتروشیمی بندر امام با تضمین تعلق برخی امتیازات کارگران رسمی به آنان و انعقاد قرارداد مستقیم در طول سه ماه آینده به اعتصاب خود پایان دادند
بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران دیروز سی فروردین ماه ۱۳۹۰با مشروط کردن آغاز مذاکرات از سوی مدیریت پتروشیمی مبنی بر پایان دادن به تجمع در مقابل دفتر مرکزی شرکت از سوی کارگران و مقاومت آنان در مقابل این خواست مدیریت که تا ساعت ۱۳/۳۰ ظهر ادامه داشت نهایتاً مدیریت پتروشیمی ناچار شد با پذیرش ادامه تجمع کارگران در مقابل دفتر مرکزی با نماینده های آنان بر سر میز مذاکره بنشیند. این جلسه که با حضور نماینده ماهشهرُ فرماندار ُ رییس اداره کار و چندین تن از پرسنل امور اداری پتروشیمی بندر امام برگزار شد در ساعت ۱۵/۳۰ به پایان رسید و توافقات کتبی نماینده های کارگران با مدیریت پتروشیمی که به امضای نماینده های کارگرانُ مدیریت پتروشیمی ُ فرماندار ُنماینده ماهشهر و دیگر شرکت کنندگان در جلسه رسیده بود از سوی ظریف کار مدیر عامل پتروشیمی در تجمع کارگران قراءت شد و با پذیرش آن از سوی کارگرانُ آنان از صبح امروز و پس از ۱۱ روز اعتصاب متحدانه بر سر کارهای خود بازگشتند. متن توافقات کتبی کارگران پیمانکاری پترپشیمی بندر امام با مدیریت این مجتمع به شرح زیر است:
1- مدیریت پتروشیمی از کارگران 3 ماه مهلت گرفت تا در طول این مدت کلیه مراحل اجرای مصوبه برچیده شدن شرکتهای پیمانکاری و طی مراحل اداری آن را در پتروشیمی بندرامام و وزارت نفت را به انجام برساند.اجرای این بند را در طول سه ماه ظریفکار مدیر عامل پتروشیمی و نماینده مردم ماهشهر در مجلس ضمانت کردند .
2- قرار شد 25 نفر نماینده منتخب کارگران با مدیران عامل مجتمع های مربوطه خود وارد مذاکره شوند تا از 37 آیتم مزایایی که به پرسنل رسمی داده می شود , آن آیتم هائی که در توان مجتمع پتروشیمی بندرامام هست همزمان با پرسنل رسمی به کارگران پیمانکاری نیز پرداخت شود .
3- مدیر عامل پتروشیمی متعهد شد تا زمان اجرای مصوبه برچیده شدن شرکتهای پیمانکاری , مسیله پرداخت مستقیم بیمه و مالیات کارگران از سوی پتروشیمی به این شرکتها ابلاغ شود و پس از پرداخت مستقیم آن توسط پتروشیمی مبالغ آن از صورت وضعیت پیمانکار کسر شود تا هیچگونه تقلبی از این لحاظ توسط شرکتهای پیمانکاری انجام نگیرد.
4-آقای ظریفکار و نماینده ماهشهر متعهد و تضمین نمودند شرکتهای پیمانکار در قبال ایام اعتصاب کارگران به هیچ وجه حق ندارند: ۱- به هیچیک از کارگران فشاری وارد کنند و حق اخراج هیچ کارگری را ندارند۲-حقوق تمام روزهای ایام اعتصاب به شکل تمام و کمال و بدون هیچگونه کم و کسری به کارگران پرداخت شود. در صورت مشاهده تخلف از این توافق مدیریت پتروشیمی ملزم به برخورد با شرکت متخلف شده است.
اتحادیه آزاد کارگران ایران – ۳۱ فروردین ماه ۱۳۹۰
www.etehadyh.com
k.ekhraji@gmail.com
جدیدترین اخبار از اعتصاب کارگران مجتمع های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر-30 فروردین
متن توافق کارگران پیمانکارپتروشیمی امیرکبیر با کارفرمای این مجتمع
بدنبال چند روز اعتصاب متوالی کارگران این پتروشیمی وحضور سمبلیک خانواده ها در بیش از یکساعت جلوی درب کارخانه ،در مذاکراتی که دیروز بین نمایندگان کارگران ومدیریت انجام شد،کارگران موفق شدند به خواسته هائی دست یابند
رئوس این توافقات به شرح زیر است:
- اصلاح حقوق ازجمله افزایش حق بدی آب وهوا
-استفاده از امکانات رفاهی همانند پرسنل رسمی(ازجمله استفاده از مجموعه ورزشی،خدمات پروازی هواپیما، خدمات فرهنگی وسایرموارد)
-استفاده از سرویسهای شرکت(ترانسپورت)
- استفاده یکسان از رستوران مجتمع بین تمام پرسنل
-رفع تبعیض هنگام ورود وخروج بین کارگران پیمانکار و رسمی
-تعهد به عدم اخراج کارگران اعتصابی ومحاسبه پرداخت ایام اعتصاب
- اعزام نمایندگان کارگران به هزینه شرکت به تهران جهت پیگیری خواسته خود مبنی بر انجام قراردادهای جمعی ومستقیم با کارفرما
این توافقنامه بصورت مکتوب بین نمایندگان کارگران پیمانکار پتروشیمی امیرکبیر با مدیرتولید این مجتمع به امضاء رسید وکارگران به سرکارخود بازگشته ومطالبه اصلی خود مبنی برقراردادمستقیم را همچنان مفتوح نگهداشتند.
مدیریت مجتمع صراحتا اعلام داشت در صورتیکه این خواسته در اولین مجتمع پتروشیمی در منطقه اجرا شود،پتروشیمی امیرکبیر دومی خواهد بود.
پتروشیمی تندگویان
کارگران پیمانکار این مجتمع از امروز صبح در ادامه اعتصاب خود تجمع یکپارچه ای را در مقابل خیابان درب ورودی این کارخانه آغاز کردند اخبار رویدادهای این تجمع متعاقبا"به اطلاع خواهد رسید
پتروشیمی بندرامام
نمایندگان کارگران اعتصابی این پتروشیمی در مذاکره اول وقت با کارفرما به هیچ توافقی نرسیدند زیرا کارفرما شراط مذاکره را پایان تجمع در مقابل دفتر مرکزی شرکت و بازگشت کارگران به بخش ها و واحدهای خود قرار داده بود که کارگران نپذیرفته و مذاکره به حال تعلیق درآمد. با پیش آمدن این وضعیت کارگران با تشدید اعتراض خود هر یک ساعت یکبار دور میدان روبروی دفتر مرکزی شرکت دست به راهپیمائی زده و شعار میدادند. برخی از شعارهای امروز کارگران عبارت بوداز:
" نه تهدید نه حیله، همت ما همینه"
ظریف کار،ظریف کار، سکوت دیگراثرندارد
دفاتر پیمانکار تعطیل باید گردد"
اتحادیه آزاد کارگران ایران – 30 فروردین ماه 1390
www.etehadyh.com
k.ekhraji@gmail.com
زنده باد حق خواهی کارگران منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر
در دهمین روز اعتصاب کارگران مجتمع پتروشیمی بندر امام، آنان یک گام مهم بسوی موفقیت و پیروزی نزدیک شدند
بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران در شب نهمین روز اعتصاب قدرتمند کارگران پیمانکاریهای مجتمع پتروشیمی بندر امام پرسنل حراست با گردش در قسمتهای مختلف این مجتمع بویژه در قسمت بسته بندی کارگران را تهدید به گرفتن کارتهای ساعت و اخراج کردند اما با مقاومت و پافشاری متحدانه کارگران برای رسیدن به مطالبات شان مواجه شدند.
امروز 29 فروردین ماه کارگران مجتمع پتروشیمی بندر امام در دهمین روز اعتصاب خود و مطابق معمول روزهای گذشته از ساعت5/8 صبح در مقابل دفتر مرکزی شرکت دست به تجمع زند.
بنا بر این گزارش با شروع تجمع کارگران، نماینده ماهشهر به همراه ظریف کار مدیر عامل شرکت در میان کارگران حاضر شدند و ابتدا تلا ش کردند به هر طریقی شده کارگران را به پایان دادن به اعتصاب ترغیب کنند اما با پاسخ قاطعانه کارگران و اصرار آنان بر تحقق خواستها یشان مواجه شدند و در ادامه اعلام کردند اجر ای مصوبه برچیده شدن شرکتهای پیمانکاری حق شماست و این مصوبه قطعا به اجرا در خواهد آمد، ما در طول روزهای گذشته پیگیریهای لازم را با وزیر نفت در اینباره انجام داده ایم و مشکلی برای اجرای این مصوبه وجود ندارد اما این مصوبه برای اجرا نیاز به تهیه دستورالعل دارد و زمان میبرد. کارگران نیز متقابلا خواهان تضمین کتبی و شروع پروسه اجرای انعقاد قرارداد مستقیم و برچیده شدن شرکتهای پیمانکاری شدند.
در ادامه این مذاکرات با خواست کارگران مبنی بر تضمین کتبی اجرای مصوبه برچیده شدن شرکتهای پیمانکاری موافقت به عمل آمد و قرار شد کارگران هر پنج مجتمع متمرکز در شرکت پتروشیمی بندر امام شامل:کیمیا- آب نیرو- فراورش- بس کاران و خوارزمی، هر کدام پنج نفر را که مجموعا 25نماینده کارگر میشود انتخاب کنند و یک کارگروه تشکیل بدهند تا با مدیریت پتروشیمی و مسئولین اداری آن و با حضور نماینده ماهشهر جلسه ای را برای چگونگی پیشبرد خواست کارگران برگزار کنند و تصمیات حاصل این جلسه را کتبا به کارگران ابلاغ کنند تا چنانچه مورد قبول کارگران بود آنان به اعتصاب خود پایان دهند و در غیر اینصورت به اعتصاب خود ادامه دهند.
بر اساس آخرین گزارشهای دریافتی توسط اتحادیه آزاد کارگران ایران امروز کارگران نماینده های خود را انتخاب کردند و قرار است فردا اولین جلسه نماینده های کارگران با مدیریت پتروشیمی در حضور نماینده ماهشهر برگزار شود. بر اساس توافق صورت گرفته و تاکید کارگران، فردا در زمان برگزار ی جلسه نماینده های کارگران با مدیریت پتروشیمی، آنان به اعتصاب و تجمع خود در مقابل دفتر مرکزی شرکت ادامه خواهند داد تا پس از پایان جلسه توافقات صورت گرفته کتبا به کارگران ابلاغ شود تا در صورت پذیرفته شدن این توافقات از سوی کارگران، آنان به اعتصاب خود پایان دهند و چنانچه کارگران موافقت نکردند با اعلام نقطه نظرات خود به اعتصاب و تجمع خود ادامه دهند تا جلسات دیگری برگزار شود.
از آنجا که پروسه اداری شروع کامل اجرای مصوبه برچیده شدن شرکتهای پیمانکاری زمان خواهد برد بنا بر تاکید کارگران و موافقت مدیریت پتروشیمی قرار شده است کارگران پیمانکاری تا زمان شروع کامل انعقاد قرارداد مستقیم با پتروشیمی از تمامی مزایای پرسنل رسمی این شرکت که شامل 25 الی 37 آیتم است برخوردار شوند. برخی از این آیتم ها که تاکنون کارگران شرکتهای پیمانکاری از آن محروم بوده اند عبارتند از: پاداش تولید، پاداش نفت، پاداش بهره وری، حق جذب، حق محرومیت از تسهیلات زندگی، بدی آب و هوا و برخی امتیازات دیگر از قبیل دوری راه ، بعد مسافت و غیره
مدیریت پتروشیمی اعلام کرده است تحقق این امتیازات یک مسئله درون سازمانی مربوط به مجمع پتروشیمی است و خودمان راسا در این مورد اقدام خواهیم گرفت و نیازی به پروسه زمانی ندارد.
بنا بر گزارش دیگری که به اتحادیه آزاد کارگران ایران رسیده است كارگران شرکتهای پيمانكاری مجتمع پتروشیمی اميركبير نیز كه ديروزصبح با خانواده های خود در مقابل درب كارخانه تجمع كرده بودند،امروز با انتخاب 6 نماينده وارد مذاكره با كارفرما شدند. لازم بذكراست اين پتروشيمي در سالها قبل از مالكيت دولتي به بخش خصوصي منتقل شده است.
اتحادیه آزاد کارگران ایران موفقیت تا به همینجای کارگران پیمانکاری مجتمع های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر را نتیجه ایستادگی، اتحاد و همبستگی آنان برای رسیدن به مطالبات شان میداند و بر حق خواهی و همبستگی پرشکوه این کارگران درود می فرستد.
اعتصاب، تشکل، تجمع حق مسلم ماست
زنده باد همبستگی و مبارزه متحدانه سراسری کارگران ایران
اتحادیه آزاد کارگران ایران – 29 فروردین ماه 1390
k.ekhraji@gmail.com
جدیدترین اخبار از اعتصاب کارگران مجتمع های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر-28 فروردین ماه
جديد ترين خبر از پتروشيمي بندر امام
جديد ترين خبر از پتروشيمي بندر امام اينست كه گارگران يك مهلت 48 ساعته به مديريت داده اند وسنت هميشگي راهپيمائي وشعار را كه آخر وقت انجام ميدادند، از امروز هر يك ساعت يكبار اينكار را ميكنند.
يك خبر مهم از پتروشیمی امیر کبیر:
همچنانكه در خبر ديروز آمد كارگران پتروشيمي اميركبير امروز يكشنبه 28/1/90 با خانواده هاي خود در مقابل اين پتروشيمي خضور يافته وبه اعتصاب خود ابعاد عميق تري دادند. اين حركت در صورت گسترش، اعتصاب را وارد فاز جديدي خواهد كرد.
يك خبر از پتروشيمي فجر
كارگران پتروشيمي فجر كه از روز سه شنبه گذشته به اعتصاب دست زده اند،امروز 28( فروردین ماه) نيز جلوي در ب ورودي اين مجنمع تجمع اعتراضي خودرا ادامه داده اند. لازم بذكراست كه توليدات اين مجتمع كه شامل آب وبرق وبخار وخدمات جانبي براي ساير پتروشيمي هاست نقش مهمي در استمرار توليد ساير پتروشيمي ها دارد.
خبري در مورد پتروشيمي اميركبير- 27 فروردین ماه:
كارگران نوبتكاربخش بسته بندي اين مجتمع از ديروز (جمعه) به حمايت از خواست بقيه همكاران خود به جمع اعتصابيون اين مجتمع پيوستند وشعارهاي عدالت عدالت وهمچنين " تا پيمانكار سره كاره، هر روز همين رواله" سر دادند.طبق اخبار رسيده كارگران پتروشيمي امير كبير تهديد كردند كه در روزهاي آينده با خانواده هاي خود به تجمع خواهند پيوست
خبر تکمیلی وضعيت اعتصاب كارگران پتروشيمي بندرامام در تاريخ 27/ 1/90
امروز شنبه 27 فروردين ماه كارگران اين مجتمع پس از 2روز تعطيلي آخرهفته ،مجددا از ابتداي صبح روز شنبه همچنان مانند روزهاي پيشين با تجمع در مقابل ساختمان دفتر مركزي اين شركت به اعتصاب وتجمع خود ادامه دادند.
امروز سيدمصطفي موسوي مشاور مديرعامل اين مجتمع در نامه اي كه براي كارگران قرائت شد خطاب به كارگران از انان خواستند كه فردا (يكشنبه) سركارخودحاضر شوند وتمام روزهايي را كه در اعتصاب بودند،مزدشان پرداخت شده وهيچكس هم اخراج نخواهد شدوما پيگير خواسته ومطالبات شما خواهيم بود.
اما كارگران به اين وعده وعيدها توجهي نكرده وهمچنان به اعتراض خودادامه دادند.
عصرهنگام نيز به روال روزهاي قبل با راهپيمائي در اطراف دفترمركزي وسر دادان شعار سوار سرويسهاي خود شدند. برخي از شعار ها عبارت بود از: پيمانكار، ،پيمانكار غارتگر بيت المال. اتحاد اتحاد كارگران اتحاد. اتحاد كارگران تماشاچي ندارد. ظريف كار ظريف كار، مانميخوايم پيمانكار
مصوبه دولت اجرا بايد گردد.
زنده باد اعتصاب پر شکوه کارگران مجتمع های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر
اتحادیه آزاد کارگران ایران – 28 فروردین ماه 1390
www.etehadeh.com
k.ekhraji@gmail.com
اعتصاب پر صلابت بیش از ده هزار کارگر شرکتهای پیمانکاری مجتمع های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر وارد هشتمین روز خود شد
بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، اعتصاب بیش از ده هزار کارگر شرکتهای پیمانکاری مجتمع های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر که از روز بیستم فروردین ماه جاری آغاز شده است همچنان ادامه دارد.
روز پنج شنبه 25 فروردین ماه علیرغم گرد و غبار در منطقه، کارگران روزکار مجتمع پتروشیمی بندر امام در محل کار خود در حال اعتصاب بودند و ساعت 12 ظهر طبق معمول روزهای گذشته با راهپیمائی در گرداگرد میدان مقابل دفتر مرکزی مجتمع و سر دادن شعار به منازل خود رفتند و کارگران شیفتها طی دو روز تعطیل پنج شنبه و جمعه در محل کار خود حاضر بودند اما کار نمیکردند.
روز جمعه مشاور مدیر عامل مجتمع پتروشیمی بندر امام از فرصت نبود کارگران روز کار استفاده کرده و با همراهی رئیس حراست و چند تن دیگر از مسئولین پتروشیمی با گردش در واحدهای مختلف تلاش کرد با دادن وعده و وعید کارگران شیفتها را راضی به شکستن اعتصاب کند اما موفق به اینکار نشد.
بنا بر این گزارش امروز شنبه 27فروردین ماه طبق معمول روزهای گذشته کارگران در محل کار خود حاضر شدند و ضمن تداوم اعتصاب دست به تجمع و راهپیمائی در مقابل دفتر مرکزی شرکت زدند. در تجمع امروز کارگران پیمانکاریهای مجتمع پتروشیمی بندر امام، کارگران شیفتها نیز حضور پیدا کرده بودند و تعداد کارگران تجمع کننده بیش از دو هزار و پانصد نفر بود.امروز رئیس حراست و چند تن دیگر از مسئولین پتروشیمی با حضور در تجمع کارگران و دادن وعده تلاش کردند با ایجاد تفرقه در میان کارگران آنان را وادار به پایان دادن به تجمع و شکستن اعتصاب کنند اما با مقاومت متحدانه و اصرار کارگران مبنی بر تحقق خواستهایشان مواجه شدند.
در تجمع امروز کارگران با سر دادن شعار "حی الا خیر العمل رئیس جمهور مرد عمل" خواهان تحقق مصوبه هیئت وزیران در سال 84 مبنی بر بر چیده شدن شرکتهای پیمانکاری شدند. دیگر شعارهای امروز کارگران عبارت بودند از: پیمانکار نمیخواهیم نمیخواهیم – پیمانکار غارتگر بیت المال – وعده ما فردا وعده ما فردا- ظریف کار ظریف کار پیمانکار نمیخواهیم.
امروز اعتصاب و تجمع و راهپیمائی کارگران در سایر مجتمع های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر نیز در جریان بود و بیش از ده هزار نفر از کارگران این منطقه اقتصادی همچنان به اعتصاب و تجمعات خود ادامه دادند.
بر اساس گزارشهای دریاقتی توسط اتحادیه آزاد کارگران ایران با تداوم اعتصاب کارگران شرکتهای پیمانکاری در مجتمع پتروشیمی امام و علیرغم فشاری که بر کارگران رسمی جهت جلوگیری از توقف تولید در واحدهای مختلف وارد کرده اند طی هفته گذشته و پس از گذشت سه روز از اعتصاب بتدریج واحدهای مختلفی از سرویس خارج شده اند که از جمله این واحد ها میتوان از واحدهای:پی وی سی – ال دی – اچ دی – بی دی اس ار و در مجتمع کیمیا از واحد سلروم وی سی نام برد.
اتحادیه آزاد کارگران ایران – 27 فروردین ماه 1390
k.ekhraji@gmail.com
در پنجمین روز اعتصابات بزرگ کارگران پتروشیمی ها
اعتصاب هزاران کارگر پیمانکاریهای مجتمع های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر با قدرت ادامه دارد
بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران اعتصاب گسترده و بزرگ کارگران مجتمع های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر وارد پنجمین روز خود شد. این اعتصاب که از روز 20 فروردین ماه جاری با اعتصاب و تجمع کارگران پیمانکاریهای مجتمع پتروشیمی بندر امام آغاز شده است طی روز های گذشته بسرعت سایر مجتمع های پتروشیمی منطقه از قبیل پتروشیمی های امیرکبیر، خوزستان، شیمائی رازی، تندگویان،بوعلی و اروند را نیز دربرگرفته است .
کارگران این پتروشیمی ها تا لحظه دریافت این خبر (ظهر روز چهارشنبه 24 فروردین) همچنان مصمم و یکپارچه بر خواستهای محوری خود از قبیل حذف پیمانکاران متعدد واسطه ای، لغوقراردادهای موقت و تدوین قراردادهای مستقیم ودسته جمعی با کارفرمای اصلی پا فشاری میکنند.
بنا بر این گزارش در پنجمین روز اعتصاب گسترده کارگران پیمانکاریهای مراکز پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر، هزاران کارگر این مراکز هر روز صبح در محل کار خود حاضر میشوند و تا پایان وقت اداری در اعتصاب بسر میبرند و سپس بصورت راهپیمائی و با دادن شعار حول خواستهای خود به منازل شان میروند.
در ادامه این اعتصابات و اعتراضات گسترده، دیروز سه شنبه 23 فروردین ماه کارگران مجتمع های امیرکبیر، تندگویان وبوعلی در یک حرکت هماهنگ و به هم پیوسته از مقابل محوطه پتروشیمی ها با سر دادن شعار به راهپیمائی پرداختند.
بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، مدیریت پتروشیمی های منطقه در برخورد به این اعتصابات گسترده همچنان سیاست سکوت و رها کردن کارگران به حال خود را درپیش گرفته اند تا با اینکار کارگران را در ادامه اعتصاب و اعتراضات خود خسته و فرسوده کنند و از طرفی فرصت کافی برای چگونگی بر خورد با این اعتصاب گسترده را که کل منطقه و فعالیتهای روزمره در آن را تحت الشعاع قرار داده است داشته باشند.
اتحادیه آزاد کارگران ایران – 24 فروردین ماه 1390
www.etehadeh.com
k.ekhraji@gmail.com
اعلام حمایت کارگران فلز کار مکانیک از اعتصاب و مطالبات کارگران شرکتهای پیمانکاری مجتمع های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر
اعتصاب کارگران پتروشیمی امام خمینی، بوعلی، اروند، امیر کبیر، خوزستان ، فجر و شیمیایی رازی مورد حمایت کارگران فلزکار مکانیک است.
خواست این کارگران مبنی بر برچیده شدن شرکت های پیمان کاری( برده داری نوین) و قراردادهای موقت و سفید امضا و همچنین انعقاد قراردادهای دسته جمعی، خواست جنبش کارگری ایران است. ما کارگران فلزکار مکانیک نیز حمایت و پشتیبانی خود را از این مطالبات اعلام کرده و آنرا از اصول ابتدایی روابط بین کارگر و کارفرما میدانیم. امید است این کارگران نیز همچون کارگران سرافراز پتروشیمی تبریز اعتصاب خود را با موفقیت به پایان برسانند.
کارگران فلز کار مکانیک
24/1/90
یک خبر مهم در روند اعتصاب کارگران مجتمع پتروشیمی بندرامام
کارگران پیمانکاریهای سایر مجتمع های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر در حمایت از 2000 کارگر اعتصابی مجتمع پتروشیمی بندر امام در مقابل این مجتمع دست به تجمع زدند
بنا بر گزارشهای دریافتی توسط اتحادیه آزاد کارگران ایران از ساعات اولیه صبح امروز کارگران پیمانکاری سایر مجتمع های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهربه محل درب اصلی کارخانه پتروشیمی بندرامام آمدند تا به جمع اعتصاب کنندگان در داخل این کارخانه بپیوندند که با ممانعت حراست مجتمع پتروشیمی بندر امام مواجه شدند. این کارگران که پلاکاردهائی در حمایت از خواستهای کارگران پتروشیمی بندر امام و طرح مطالبات خود در دست داشتند پشت نرده های کارخانه تجمع کرده و در حمایت از کارگران اعتصابی داخل مجتمع پتروشیمی بندرامام شعار دادند. بنا بر این گزارش کارگران داخل مجتمع پتروشیمی بندر امام نیز که از این حرکت حمایتی کارگران منطقه ویژه بوجد آمده بودند با شعار" تشکر تشکر" از این حرکت ارزشمند آنان قدردانی کردند.
بنا بر آخرین گزارشهای دریافتی توسط اتحادیه آزاد کارگران ایران از صبح امروز مامورین حراست مجتمع پتروشیمی بندر امام را مسلح کرده اند و آقای بیات رئیس شرکت ملی صنایع پتروشیمی (ومعاون وزیرنفت) صبح امروز با هواپیما وارد ماهشهر شده است. اما علیرغم این تمهیدات و با حمایت پرشور کارگران پیمانکاریهای سایر مجتمع های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر از اعتصاب و تجمع کارگران مجتمع پتروشیمی بندر امام اعتصاب این کارگران با صلابت ودر ابعادی گسترده تر ادامه دارد.
اتحادیه آزاد کارگران ایران به کارگران شرکتهای پیمانکاری منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر که در حمایت از همکاران خود در مجتمع پتروشیمی بندر امام به پا خواسته اند درود میفرستد و نسبت به هرگونه تعرضی از سوی حراست و نیروهای امنیتی و انتظامی به کارگران مجتمع پتروشیمی بندر امام هشدار میدهد و خواهان تحقق فوری خواستهای کارگران مجتمع پتروشیمی بندر امام و کارگران سایر پیمانکاریهای منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر است.
اعتصاب، تشکل، تجمع حق مسلم ماست
زنده باد همبستگی و مبارزه متحدانه سراسری کارگران ایران
اتحادیه آزاد کارگران ایران – 22 فروردین ماه 1390
k.ekhraji@gmail.com
بیاینه سندیکای کارگران شرکت واحد در باره اعتصاب کارگران پیمانکاری پتروشیمی ها
از خواست بر حق کارگران شرکتهای پیمانکاری منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر حمایت میکنیم
هزاران کارگر شرکتهای پیمانکاری مجمتع های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر بر اساس مصوبه سال 1384هیئت وزیران خواهان برچیده شده شرکتهای پیمانکاری و انعقاد قرارداد مستقیم و دسته جمعی هستند و به دلیل عدم اجرای این مصوبه دست به اعتصاب زده اند.سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با حمایت از اعتصاب بر حق این کارگران خواهان تحقق فوری خواستهای آنان و بر چیده شدن قراردادهای موقت و سفید امضا و شرکتهای پیمانکاری در همه مراکز صنعتی و تولیدی و خدماتی و انعقاد قرارداد مستقیم و دسته جمعی کارگران با کارفرمایان است.سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه
فروردین ماه 1390
مهم، نامه یکی از کارگران مجتمع پتر وشیمی بندر امام به سایت اتحادیه آزاد کارگران ایران
بسمه تعالی
با سلام خدمت مدیریت محترم این سایت و تشکر و سپاس فراوان از پیگیری و انتشار اخبار لحظه به لحظه ی تجمعات اعتراضی کارگران زحمتکش پیمانکاری مجتمع پتروشیمی بندرامام شهرستان ماهشهر و شرکتهای پتروشیمی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان , مانند اروند , بوعلی سینا ,تندگویان , خوزستان , امیرکبیر و شیمیایی رازی . به اطلاع مدیریت محترم این سایت می رساند که بنده یکی از کارگران شرکت کننده در همین اعتصاب می باشم که همانطور که در خبر قبلیتان اعلام نمودین , پس از تجمع همکارانمان در تاریخ شنبه 20/1/90 و صحبت آقای ظریف کار , متاسفانه پس از صحبتهای فراوان , هیچگونه نتیجه ای حاصل نشد و آقای ظریف کار اظهار داشتند که هنوز مثلا هیچگونه بخشنامه ای در این خصوص از جانب وزارت نفت به این مجتمع ارسال نشده است و بنده هیچ قول و تضمینی در خصوص اجرای این مصوبه نمی توانم بدهم این امر در حالی است که این مصوبه در سال 1384 به تصویب هیات وزیران رسیده است که سایت خبری ایلنا در انتشار این خبر , به صراحت این مساله را یادآور می شود . نهایتا در پایان این روز هیچگونه نتیجه ای حاصل نشد و ادامه اعتصاب به فردای شنبه , یعنی امروز یکشنبه 21/1/90موکول شد . امروز هم همانند روزهای قبل , تمامی کارگران این مجتمع عظیم , متشکل از پرسنل روزکار و شیفت که جمعیت موجود به بالای 2000 نفر هم می رسید , از همان ساعات اولیه صبح , در روبروی دفتر مرکزی این مجتمع ( main office) تجمع و حضور پیدا کردند که باز هم تا پایان روز یعنی ساعت 5 عصر ,هیچکدام از مسئولین این مجتمع حاضر به پاسخگویی نشدند و حتی از خود آقای ظریف کار هم خبری نبود و چون دیروز خود شخص آقای ظریف کار به صراحت تمام اعلام کرد که هیچگونه کاری از دست وی در این خصوص بر نمی آید , امروز کلیه کارگران , حضور خود شخص وزیر نفت را در این مجتمع مطرح نمودند که تا زمانی که این درخواست تحقق پیدا نکند , هیچکدام از کارگران این مجتمع به سرکار خود حاضر نخواهد شد و این اعتصاب و تجمع همچنان تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت تا اینکه خود شخص وزیر در این مجتمع حضور یابد و دستور اجرای این مصوبه که در سال 1384 به تصویب هیات محترم دولت رسیده است را صادر نماید . البته لازم به ذکر است که در طول مدت این اعتصاب در امروز یکشنبه 21/1/90 , نفرات حراست و حتی سخنگوی خود شخص مدیر عامل , بارها و بارها ,کارگران را تهدید به اخراج از مجتمع و یا برداشتن کارت ساعت آنها جهت جلوگیری از انجام حضور و غیاب نمودند که با پاسخ قاطع و کوبنده ی همه این کارگران مواجه شدند. البته قابل ذکر است که دیروز همزمان با تجمع پتروشیمی بندرامام , شرکتهای پتروشیمی منطقه ویژه , مثل اروند , خوزستان , امیرکبیر و شیمیایی رازی نیز به حمایت و طبعیت از اعتصاب کارگران پتروشیمی بندرامام , آنها نیز دست به اعتصاب گسترده ای زدند و حتی کارگران پتروشیمی خوزستان و اروند , از مجتمع خود خارج می شوند که به کارگران پتروشیمی بندرامام بپیوندند که حراست این مجتمعها و حراست سازمان منطقه ویژه وارد عمل شده و مانع این پیوستن می شوند که در این میان درگیری شدیدی بین کارگران اروند و خوزستان و حراست بوجود می آید که نهایتا منجر به شکسته شدن شیشه های دفاتر مرکزی این مجتمعها می شود . البته باز قابل ذکر است که با تجمع امروز 21/1/90 , کارگران پتروشیمی بندرامام و تعطیل شدن کلیه کارهای تعمیراتی , بسته بندی , انبارهای کالا و محصول , سایت های عملیاتی از قبیل کارگاههای جوشکاری , تراشکاری , کالیبراسیون , پمپ شاپ , جت ماشین , ساختمانی, رنگ و سندبلاست , مکانیک , ماشینری , برق , ابزاردقیق , PM, CM, کارگاه بالانس , خدماتی و غیره , طی تماسهای مکرری که با همکارانمان در شرکتهای پتروشیمی منطقه ویژه که داشتیم , تمامی شرکتهای یاد شده در بالا , آنها نیز همزمان با بندرامام , اعتصاب خود را ادامه داده و تمامی کارهای یاد شده در بالا , در این شرکتها نیز به حالت تعطیلی کامل در آمده است . در پایان امروز کلیه همکاران و کارگران تا زمان حصول نتیجه ی کامل , یعنی اول حضور خود شخص وزیر نفت و سپس صدور دستور اجرای این مصوبه , فردا نیز به همین منوال اعتصاب و همچنان تعطیلی کارهای این مجتمع و تمامی شرکتهای پتروشیمی منطقه ویژه , ادامه خواهد داشت . در ادامه از مدیر محترم این سایت صمیمانه تقاضا داریم که هرچه سریعتر نسبت به انتشار این خبر مهم در سایتهای خبری دیگر همانند www.Facebook.comو یا www.youtube.com اقدام نمایند تا تمامی همکارانمان در دیگر پتروشیمی های سراسر کشور از این مساله با خبر شوند و جهت برچیده شدن این ظلم و تبعیض و دستیابی به کلیه حق و حقوق قانونی خود و خانواده ی خود به پا خیزند ,چراکه فیلترینگ شدید در ایران , مانع از انجام چنین کاری برای خود ما شده است .همچنین بدلیل شرایط امنیتی و حفاظتی , صمیمانه تقاضا داریم و برادرانه خواهشمندیم که هیچگونه اسمی از ارسال کننده ایمیل به شما در انتشار این خبر برده نشود . مرسی. به زحمت فراوان و طی تدابیر شدید امنیتی , موفق به تهیه گوشه های کوچکی از این اعتصاب بصورت فایل تصویری شدیم که آنها را نیز برای انتشار و قرار دادن در کنار متن این خبر برایتان ارسال می کنیم . در پایان باز مجددا از لطف , همکاری و حمایت قاطعانه و بی منت شما برادر گرامی , صمیمانه تشکر کرده و سپاسگذاریم . باشد تا انشاءالله ریشه ی ظلم و ستم و تبعیض از تمامی جهان و خصوصا کشور عزیزمان ایران و صنعت عظیم نفتش و کارگران زحمتکش و فداکارش به طور کامل برچیده شود .
با تشکر فراوان
21/1/1390
ادامه اعتصاب وتجمع قدرتمند کارگران پیمانکاریهای مجتمع پتروشیمی بندرامام
بنا بر گزارشهای دریافتی توسط اتحادیه آزاد کارگران ایران، اعتصاب و تجمع کارگران پیمانکاریهای مجتمع پتروشیمی بندر امام که از صبح دیروز آغاز شده است امروز نیز با ابعاد گسترده تری ادامه یافت و کارگران این مجتمع بزرگ صنعتی از ساعات اولیه صبح باز زدن کارت ساعت درمحلهای کارخود حاضر نشدند ومانند دیروز در محوطه بزرگ جلوی دفتر مرکزی این مجتمع اقدام به برپائی تجمع اعتراضی کردند. امروز بخشی از این کارگران تنها غذای رستورانها برای پرسنل این مجتمع را تامین کردند اما از دادن هرگونه سرویس دهی تعمیراتی وخدماتی اجتناب کردند.
بنا بر این گزارش تا ساعت مخابره این خبر (16 عصر) مسئولین مجتمع در تجمع اعتراضی کارگران حاضرنشده اند ورایزنی های پشت پرده ومذاکرات مقامات با هم جهت نحوه مقابله یا پاسخ به این اعتراض گسترده کارگران ادامه دارد.
امروز کارگران شعار"پیمانکار نمیخوایم ، نمیخوایم" سر میدادند. بنا بر این گزارش فرماندارمنطقه نیز به کارگران اعتراضی پیغام داده است تا شعارندهند چون مسئولین پیگیر خواسته هایشان هستند.
در طی نشست امروز، کارگران پیشنهاد طباطبائی(رئیس امرپرسنلی) بمنظورنامه نگاری بامقامات بالاتر را برای حل این مشکل که متضمن وقت کشی بود قاطعانه رد کرده و اعلام نمودند فردا نیز به اعتصاب وتجمع اعتراضی خود ادامه خواهند داد.
اتحادیه ازاد کارگران ایران- 21 فروردین ماه 1390
www.etehadeh.com
k.ekhraji@gmail.com
اعتصاب و ادامه اعتراض بیش از دو هزار کارگر مجتمع پتروشیمی بندر امام
بدنبال تجمع اعتراضی کارگران مجتمع پتروشیمی بندرامام در روز 28 اسفند ماه سال گذشته حول خواست پایان دادن به نقش پیمانکاریهای واسطه ای متعدد و انعقاد قراردادهای مستقیم با پتروشیمی که خبر آن در اول فروردین ماه در سایت اتحادیه آزاد کارگران ایران منتشر شد، این کارگران در ادامه اعتراضات خود و بنا بر قراری که در همان تاریخ برای برگزاری تجمع اعتراضی در روز 20 فروردین امسال گذاشته بودند امروز بیستم فروردین ماه 1390 بطور متحدانه و یکپارچه ای دست از کار کشیدند و بیش از دو هزار نفر از این کارگران از همان ساعات اولیه صبح اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی در محوطه دفتر مرکزی این پتروشیمی کردند.
بدنبال این تجمع اعتراضی بزرگ، ظریف کار مدیر عامل این مجتمع بزرگ پتروشیمی بناچار در میان کارگران حاضر شد و با بلندگوی دستی بمدت 5/3 ساعت به صحبت و جوابگوئی به اعتراضات کارگران پرداخت و تلاش کرد با بهانه عدم ابلاغیه مصوبه دولت کارگران را آرام کند اما کارگران بارها با خشم فراوان استدلالات وی را رد کردند و بر اجرای فوری خواستهای خود پای فشردند. در این تجمع مسئولینی نیز از اداره کار منطقه برای آرام کردن کارگران در محل حاضر شده بودند. در این تجمع کارگران پلاکارد بزرگی را با مضمون محکوم کردن تبعیض و بی عدالتی و طرح خواست خود مبنی بر ایجاد قرارداد مستقیم در دست داشتند.
بنا بر این گزارش در ادامه این تجمع ظریف کار مدیر عامل این شرکت در نهایت به کارگران اعلام کرد که ایجاد قرار داد مستقیم کارگران با پتروشیمی باید با هماهنگی وزیر نفت انجام گیرد. اما کارگران همچنان بر خواست خود پای فشردند و علیرغم پایان دادن به تجمع و ادامه مذاکرات نمایندگانشان با مسئولین پتروشیمی تا پایان وقت اداری امروز بر سر کارهای خود حاضر نشدند و بطور یکپارچه ای اعلام کردند تا حصول نتیجه روشن و دست یابی به خواستهایشان همچنان بر سر کار حاضر نخواهند شد و به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.
لازم به یادآوری است از آنجا که برگزاری تجمع امروز کارگران پتروشیمی بندر امام در تجمع روز 28 اسفند ماه سال گذشته این کارگران اعلام شده بود مسئولین شرکت از چند روز قبل تلاش زیادی را از قبیل تهدید و دادن وعده به کارگران بکار گرفتند تا مانع شکل گیری اعتصاب و برگزاری تجمع اعتراضی امروز کارگران این مجتمع پتروشیمی شوند.
اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن حمایت قاطعانه از تداوم اعتصاب و تجمعات اعتراضی کارگران مجتمع پتروشیمی بندر امام برای رسیدن به خواست هایشان، خواهان برچیده شدن کامل شرکتهای پیمانکاری و قراردادهای موقت در کلیه واحدهای تولیدی و صنعتی و خدماتی کشور است و از عموم کارگران در سراسر کشور میخواهد تا این مطالبات بر حق را بطور متحدانه و یکپارچه ای فریاد زنند.
اتحادیه آزاد کارگران ایران – 20 فروردین ماه1390
k.ekhraji@gmail.co
تجمع اعتراضی کارگران شرکتهای پیمانکاری در مجتمع پتروشیمی بندرامام
در آخرین روزکاری پایان سال یعنی در روز شنبه 28/12/89 کارگران پیمانکاری شرکتهای طرف قرارداد با مجتمع پتروشیمی بندرامام از اول صبح در جلوی دفتر مرکزی این پتروشیمی که بزرگترین مجتمع پتروشیمی درمنطقه ماهشهراست، با اطلاع وهماهنگی قبلی یک تجمع اعتراضی بزرگ برگزار کردند. خواست اصلی ومحوری این کارگران لغوقراردادهای متعدد پیمانکاری و زیر پوشش قراردادن مستقیم کارگران (قراردادمستقیم) توسط مجتمع پتروشیمی بندرامام بود. این تجمع باعث شد رئیس اداره کار منطقه درمیان کارگران حضور یابد و با تائید خواسته آنان و اینکه مدتهاست این موضوع مدنظربوده، به کارگران قول داد که بلافاصله بعدازتعطیلات این موضوع پیگیری شود.
کارگران 20 فروردین ماه سال جدید را فرجه زمانی برای پاسخ و پیگیری خواست خود تعیین کردند و تاکید نمودند در این روز برای پاسخ این خواسته خود مجددا در همین محل تجمع خواهند کرد. زیرپوشش قرارگرفتن این کارگران جدا از تضمین کاری بهتر وامنیت شغلی بیشتروبهبود معیشت، به سه دهه تفرقه و تکه پاره کردن صفوف کارگران در پیمانکاریهای متعدد وخلق الساعه که کارگران را بمثابه جزایرپراکنده آسیب پذیر کرده بود، پایان داده و وضعیت کارگران را درجهت متحد ویکپارچه شدن بهبود خواهد داد. از آنجائیکه برای نخستین بار کارگران شرکتهای متعدد پیمانکاری یک خواسته مشترک را همزمان وباهمدیگر مطرح کرده اند، این تجمع دارای اهمیت زیادی است و یک شرایط تعرضی را نشان میدهد. امروزه همراه با خواسته ی لغوقراردادهای موقت وسفید امضاء ، لغو واسطه های پیمانکاری وایجاد قراردادهای مستقیم با کارفرمای اصلی نیز بصورت یک خواست سراسری درآمده است. همانطورکه میدانیم قبلا این مطالبه در کارخانه بزرگ ذوب آهن اصفهان اجرا شده است وکارگران ایران خودرو نیز میروند تا آن را بصورت یک خواست محوری خود به اجرا درآورند.
اتحادیه آزاد کارگران ایران – اول فروردین ماه 90
k.ekhraji@gmail.co

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر