اخباروگزارشات کارگری11اردیبهشت ماه1391

- رضا شهابی در اثر وخامت شدید وضع جسمانی به بیمارستان منتقل شد
- بيكاري 400 نفر در كاشان از ابتداي سال/ كار بدون تعطيلي و مرخصي و مزايا
- شيوع سرطان‌هاي شغلي بدلیل تماس با مواد شيميايي
- هر روز ۳ نفر در کشور قرباني حوادث ناشي از گودبرداري غيراصولي مي‌شوند
- ریزش معدن زغال‌سنگ در طبس دو کشته و مجروح برجای گذاشت
- تبعات سوءتغذيه كودكان كار در بزرگسالي گريبان‌گيرشان مي‌شود
رضا شهابی در اثر وخامت شدید وضع جسمانی به بیمارستان منتقل شد
اطلاعیه شماره 28 کمیته دفاع از رضا شهابی
رضا شهابی کارگر دربند در زندان اوین در اثر وخامت اوضاع جسمانی به بیمارستان امام خمینی تهران اعزام شد.
مدت هاست که پزشک قانونی تهران درباره ی وضعیت وخیم شهابی هشدار داده است؛ پزشکان پیشتر اعلام کرده بودند که بعد از ترخیص، رضا از بیمارستان باید تحت استراحت مطلق قرار گیرد تا برای جلوگیری از فلج شدنش تحت عمل جراحی قرار بگیرد.
متاسفانه با عدم صدور مرخصی پزشکی برای رضا، مشکلات عصبی و درد و دیسک گردن و ناراحتی در کمر باعث شد که در زندان رضا را با آمبولانس جابجا میکردند و این بی توجهی به اوضاع رضا تا جایی ادامه پیدا کرد که نیم بدن رضا بیحس شده و تقریبا به حالت نیمه فلج درآمده است و اکنون در بیمارستان نیز از درد شدید به خود میپیچد.
کمیته دفاع از رضا شهابی ضمن محکوم کردن این بی توجهی و تاخیر در اقدام برای درمان رضا شهابی، کارگر، عضو هیات مدیره و مسوول مالی سندیکای کارگران شرکت واحد، خواهان لغو حکم 6 سال زندانی است که علیه او صادر شده است.
كميته دفاع از رضا شهابي – 11/2/91
www.k-d-shahabi.blogspot.com
k.d.shahabi@gmail.com
سخنگوي كميته دفاع : آقاي محمود صالحي : 09357353412
بيكاري 400 نفر در كاشان از ابتداي سال/ كار بدون تعطيلي و مرخصي و مزايا
درحالي روز جهاني كارگر فرا مي رسد كه از ابتداي سال تاكنون بالغ بر 400 نفر از كارگران واحدهاي توليدي و صنعتي شهرستان كاشان به دلايل مختلف از كار اخراج شده اند و از مزاياي قانون كار بهره مند نيستند.
به گزارش11اردیبهشت ایلنا،سال کارگری امسال برای کارگران کاشانی خوب آغاز نشد و وضعیت بسیاری از کارگران مطلوب نیست به گونه‌ای تاکنون بیش از ۴۰۰ نفر از کارگران واحدهای تولیدی اخراج شده و از مزایای قانونی کار بی‌بهره مانده‌اند.
بنا بهمین گزارش،عدم امنیت شغلی در واحدهای تولیدی و صنعتی در این دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به وضوح مشاهده می‌شود به طوری که واحدهای بزرگ تولیدی اقدام به اخراج دسته جمعی کارگران دراین شرکت‌ها می‌نمایند و به دلایل بیهوده مطرح می‌کنند که چون در تحریم قرارداریم قادر به ادامه تولید نیستیم.
مديران به اصطلاح ورشكسته كارخانه ها هتل و رستوران مي سازند!
تعداد از واحدهای تولیدی کاشان به جای پرداخت حقوق کامل و به موقع کارگران به صورت ساعتی به کارگران حقوق می‌دهند و تنها دلیل آنرا مشکلات اقتصادی می‌دانند.
آنچه در این میان مبهم است آنکه دیده می‌شود که‌‌‌ همان مدیر واحد تولیدی که اصطلاحا ورشکسته شده به ساخت هتل، رستوران و سالن جشن و پذیرایی مشغول است و کارگران درمانده به دنبال لقمه‌ای نان برای خانواده خود سرگردانند.
16ساعت كار بي وقفه در صورت نياز به مرخصي
در بعضی از واحدهای تولیدی، صنعتی بزرگ شهرستانهای کاشان و آران و بیدگل که شرایط کار نیز بسیار سخت و طاقت فرسا است کارگر ضمن اینکه در ایام تعطیلات رسمی، اعیاد، عاشورا، تاسوعا و غیره باید درشیفت کاری خود حاضر باشد، حتی اگر مشکلی حادی هم برای خود و خانواده‌اش پیش بیاید که نیاز به مرخصی داشته باشد فرد شیفت بعدی را ملزم می‌کنند که به جای او و۱۶ ساعت کاری یکسره مشغول به کار باشد و نیروی ذخیره در این ارتباط وجود ندارند.
امروز که روز جهانی کارگر است و طبق قانون برای کارگران تعطیل رسمی است بررسی این موضوع کار ساده‌ای است. این موضوع که کارفرمایان چه اندازه به کارگران بها داده‌اند و چند کارگر امروز مطابق قانون سر کار نرفته است اما از مزایایی کار بهره‌مند است.
چند سالی است که هیچگونه مراسمی در شان کارگر به منظور ارج نهادن به تلاشگران عرصه تولید و صنعت در این دو شهرستان برگزار نشده است و جای سوال است که برگزاری یک روز مراسم در یک مکان کوچکی با تعداد اندک کارگر انتخابی، بدون بررسی مسائل و مشکلات کارگران در شهرستانهای کاشان و آران وبیدگل چقدر کارساز است، لذا انتظارمی رود مسئولان دلسوز و کسانی که عقیده دارند باید برای جایگاه و مقام کارگر ارزش واقعی قائل شد نسبت به بررسی معضلات جامعه کارگری این دو شهرستان به صورت کار‌شناسی شده اقدامی اساسی و جدی را به عمل آورند.
شيوع سرطان‌هاي شغلي بدلیل تماس با مواد شيميايي
رييس انجمن علمي بهداشت كار ايران با اشاره به اثرات زيان بار تماس با آلاينده‌هاي شيميايي شغلي از عدم اجبار كارخانه‌ها به تهيه «شناسنامه مواد توليدي» انتقاد كرد و گفت: ميزان ابتلا به سرطان‌هاي شغلي در جامعه رو به افزايش است.
به گزارش 11اردیبهشت ایسنا ،دكتر فريده گل بابايي با بيان اينكه عمده‌ترين مخاطرات موجود در زندگي در محيط‌هاي كاري وجود دارند، عنوان كرد: علت آن هم اين است كه فرد در يك فضاي محصور با انواع مواد شيميايي سر و كار دارد. اگر تماس با اين مواد شيميايي از حد معيني بيشتر شود، مي‌تواند تاثيرات مخربي بر جاي بگذارد.
وي افزود: با پيشرفت تحقيقات، دانسته‌هاي ما درباره اين مواد شيميايي افزايش مي‌يابد. به همين علت حدود مجازي به منظور تماس با آلاينده‌‌هاي شغلي تعيين مي‌شود. بايد سعي كنيم تماس با مواد زيان آور را به صفر نزديك كنيم چرا كه ممكن است در سالهاي آينده اثراتي از مواد شيميايي كنوني شناخته شود، به گونه‌اي كه ديگر قابل درمان نباشند.
وي به سرطان زا بودن برخي مواد شيميايي مورد استفاده در صنايع اشاره و اظهار كرد: اكنون درصد قابل توجهي از تركيبات شيميايي كه در صنايع مورد استفاده قرار مي‌گيرد در ليست مواد سرطان زا قرار گرفته‌ و رو به افزايش است. به عنوان مثال «فرمالدهيد» كه پيش از اين به عنوان يك تركيب محرك شناخته مي‌شد، اكنون از آن به عنوان يك ماده خطرناك و مشكل ساز نام برده مي‌شود.
گل بابايي ضمن بيان اينكه محيط زيست ما نيز بويژه در شهرهاي بزرگ محيط آلوده‌اي است، گفت: اكنون نه تنها محيط‌هاي كاري بلكه محيط زيست هم آلوده است و فرد از محيط كارش كه خارج مي‌شود، باز هم تحت تاثير آلاينده‌ها قرار دارد.
وي ادامه داد: آمار دقيقي در خصوص ميزان شيوع بيماري‌هاي شغلي وجود ندارد. اما به طور قطع مي‌توان گفت موارد ابتلا به سرطان و مرگ و مير ناشي از تماس با آلاينده‌هاي سرطان زا افزايش يافته است.
به گفته رييس انجمن علمي بهداشت كار ايران، استفاده از مواد شيميايي در صنايع، همزماني استفاده از چند تركيب شيميايي و كار با موادي كه هنوز تاثيرات مخرب آنها شناسايي نشده است از جمله عوامل شيوع سرطان‌هاي شغلي در كشور هستند.
گل بابايي ضمن انتقاد از عدم اجبار كارخانه‌ها به برخورداري از شناسنامه مواد توليدي، گفت: اين شناسنامه‌ها بايد كاملا تحقيقاتي باشند. لازمه اين امر آن است كه به مقوله تحقيق، نگاه شعاري نداشته باشيم.
وي سرطان ريه را شايع‌ترين سرطان شغلي دانست و اظهار كرد:‌ واضح است كه راه تنفس، مهمترين راه ورود مواد آلاينده به بدن است.
هر روز ۳ نفر در کشور قرباني حوادث ناشي از گودبرداري غيراصولي مي‌شوند
براساس آمار رسمي سازمان پزشکي قانوني هر سال يک هزارو ۱۵ نفر بدلیل گودبرداري غيراصولي جان خودراازدست می دهند. اين به معناي آن است که به طور متوسط هر روز حدود ۳ نفر قرباني مي شوند.
به گزارش 11اردیبهشت خراسان، هر يک و نيم روز يک حادثه ناشي از گودبرداري غيراصولي فقط در تهران رخ مي دهد و در تازه ترين حادثه اين چنيني ۶ زن نمازگزار در مسجدي در خيابان «فلاح» تهران قرباني اين حادثه شدند. آمار رسمي سازمان پزشکي قانوني نيز حکايت از آن دارد که هر سال يک هزارو ۱۵ نفر در اين حوادث جان مي دهند و اين به معناي آن است که به طور متوسط هر روز حدود ۳ نفر قرباني مي شوند. آمار حکايت از افزايش اين قبيل حوادث طي يک سال اخير دارد و برخي نيز شهرداري ها و برخي هم سازمان  نظام مهندسي را مقصر مي دانند. اگرچه همواره مهندس ناظر و مالک ۲ متهم اصلي اين قبيل پرونده ها هستند و به تازگي هم فرسودگي بناها متهم ديگر شناخته شده است! اگرچه در کشور ضعف قانوني در اين باره وجود ندارد ولي به نظر مي رسد که برنامه هاي نظارت و کنترل توسط مراجع ذي ربط اعم از افراد حقيقي و حقوقي کافي نيست و شاهد کم کاري و اهمال در اين موضوع هستيم. با هدف کاهش اين حوادث مهندسان ناظر ملزم به حضور فيزيکي در هنگام گودبرداري و انجام اقدامات ايمني و نصب سازه نگهبان در محل پروژه ها شده اند و هنوز مسئولان سازمان نظام مهندسي و شهرداري نيز در حال مطالعه و انجام کار کارشناسي به منظور نظام مند کردن گودبرداري ها و تقويت نظارت بر عملکرد مهندسان ناظر هستند.
ریزش معدن زغال‌سنگ در طبس دو کشته و مجروح برجای گذاشت
به گزارش مورخ11اردیبهشت فارس،بر اثر وقوع دو حادثه جداگانه ریزش معدن در منطقه طبس، یک کارگر معدن کشته و یک نفر دیگر مجروح شد.
 براساس این گزارش، بر اثر وقوع حادثه ریزش تونل در چهارم اردیبهشت در معدن زغال‌سنگ شماره 3 شرکت زغال‌سنگ نگین، عظیم برزگر، کارگر 27 ساله این معدن جان خود را از دست داد.
همین گزارش حاکیست در هشتم اردیبهشت نیز بر اثر وقوع حادثه‌ای مشابه در معدن زغال‌سنگ شماره 2 شرکت نگین، محمد قربانی، یکی دیگر از کارگران این شرکت مجروح شد.
 این کارگر مجروح گفت: در سقف تونل لایه‌ای حدوداً 30 سانتی‌متر از گِل مشاهده کردیم و تصمیم داشتیم آن را برداریم اما مسئول مربوطه از من و یک نفر دیگر از کارگران خواست تا سقف را با استفاده از چوب محکم کرده و نگه‌داریم.
محمد قربانی ادامه داد: پس از اینکه به اتفاق همکارم شروع به نصب چوب‌ها کردیم، یک‌باره سقف و چوب‌ها فرو ریخت و دیگر متوجه چیزی نشدم.
سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان طبس نیز در این باره به خبرنگار فارس گفت: متأسفانه برخی از کارفرمایان برای کسب منافع شخصی بیشتر، مسائل فنی و ایمنی که از سوی بازرسان این اداره تذکر داده می‌شود را رعایت نمی‌کنند که نتیجه آن ممکن است وقوع حوادث تأسف‌بار باشد.
رئیس سابق اداره کار و امور اجتماعی و از بازرسان فعلی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی طبس نیز در این باره، یادآور شد: طبس بزرگ‌ترین شهرستان معدنی ایران است، به طوری که 70 درصد زغال‌سنگ کشور در این منطقه قرار دارد.
قاسمی‌زاده درباره حادثه ریزش معدن در چهارم اردیبهشت ماه در طبس که منجر به کشته شدن یک کارگر شد نیز اظهار داشت: با وقوع این حادثه و پس از درخواست مرجع قضایی، دو مرتبه از محل حادثه بازدید کردیم و  علت فنی بروز این حادثه در دست بررسی است و نمی‌توان در این باره اظهار نظر قطعی کرد.
وی با بیان اینکه پس از حصول نتیجه قطعی، علت حادثه به مراجع قضایی اعلام می‌شود، یادآور شد: علت بروز هر حادثه متفاوت است، اما معمولاً وقوع تعداد قابل توجهی از حوادث معدن به دلیل عدم رعایت مسائل فنی و ایمنی و بی‌توجهی به موضوع مهم بهداشت محیط کار است.
تبعات سوءتغذيه كودكان كار در بزرگسالي گريبان‌گيرشان مي‌شود
به گزارش مورخ11اردیبهشت ایلنا،مدير خانه كودك شوش در روز جهاني كارگر نسبت به وضعيت تغذيه كودكان كار در منطقه شوش تهران هشدار داد.
براساس این گزارش، طليعه حلم زاده در مراسمي كه به مناسبت روزكارگر در انجمن حمايت از حقوق كودكان برگزار شد، اظهار كرد: كودكاني كه مجبور به كار هستند بسياري از ساعات شبانه روز را بيرون از منزل سپري مي‌كنند و فرصت يا اجازه غذا خوردن را پيدا نمي‌كنند.
حلم زاده با بيان اينكه سوءتغذيه در سنين كودكي مي‌تواند تبعات زيادي در دوران بزرگسالي كودكان كار داشته باشد، افزود: ما تنها قادر به تهيه يك وعده غذايي براي بعضي از اين كودكان هستيم و متاسفانه تامين ساير وعده‌هاي غذايي اين كودكان از توان ما خارج است.
او تعداد كودكان خانه كودك شوش را 32 نفر اعلام كرد و گفت: تمامي اين كودكان از تحصيل بازمانده‌اند و اكنون 28 نفر از آنها به سواد آموزي مي‌پردازند.
اين فعال حقوق كودكان سن بچه‌هاي تحت پوشش از 7 تا 16 سال اعلام كرد و نسبت جنسي آن را مساوي دانست و همچنين درباره زمينه‌هاي شغلي آنان گفت: تعدادي از آنان در خياطي و توليدي‌هاي پوشاك كار مي‌كنند و تعداد ديگري به دست فروشي فال و جوراب و دستمال در چهارراه‌ها و خيابانها مي‌پردازند. كودكاني هم در منزل به كار بسته‌بندي لباس و پاك كردن سبزيجات مشغولند و سه نفر از اين كودكان نيز در موتور سازي كار مي‌كنند.
حلم زاده در خصوص مشكلات اين كودكان گفت: يكي از اساسي ترين مشكلات بچه ها پوشش آنها در فصل سرما است كه با مشاوره و خوشبختانه با حمايت بخش مددكاري براي زماني كه مشغول بكار هستند توانستيم براي آنها لباس تهيه كنيم.
حلم زاده از رفتار بعضي از مردم و كارفرمايان در خيابان‌ها و توليدي‌ها نيز انتقاد كرد و افزود: بعضي رفتارها بسيار تكان دهنده و ناراحت كننده است و اين رفتارهاي منفي تاثير به سزايي در روح و روان اين كودكان داشته و در آينده نيز به دنبال خواهد داشت.
یازدهم اردیبهشت ماه1391

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر