اخباروگزارشات کارگری8اردیبهشت1391

- پيام علي نجاتي به مناسبت اول ماه مه روز جهاني كارگر
- توطئۀ دولت آمریکا برای جلوگیری از اعتصاب عمومی در روز جهانی کارگر
- گزارشی از وضعیت کارگران شرکت ثمین سبز دنا
- شرکت پویا غرب 28 نفر از کارگران خود را اخراج کرد
- سودجویی از نوجوانان کارگر زیر چتر قانون
- دستگاه ریسندگی، کارگر۲۸ ساله را به کام خود کشید
- افزایش کم سابقۀ نرخ بیکاری در اسپانیا
پيام علي نجاتي به مناسبت اول ماه مه روز جهاني كارگر
" كارگران، فعالين كارگري و تمامي تشكل ها و نهاد هاي كارگري
دوستان عزيزم، فرا رسيدن روز جهاني كارگر، 1مه سال 2012 مطابق با 12 ارديبهشت 91 را به تمامي كارگران ايران و جهان تبريك ميگويم. اميدوارم در سال جديد همه ي دوستان كارگر، بتوانند همبستگي و اتحاد خود را بيشتر كنند. همچنين اميدوارم تلاش هاي ما به جايي برسد كه ديگر هيچ كارگري به خاطر دفاع از حقوق خود و همكارانش و به خاطر دفاع از حق ايجاد تشكل، در زندان نباشد.
از دور دست همه ي شما عزيزان را مي فشرم و براي همه كارگران روزهاي و ماه‌هاي پر از پيروزي را آرزو ميكنم.
علي نجاتي - زندان فجر دزفول - 7/2/91 "
توطئۀ دولت آمریکا برای جلوگیری از اعتصاب عمومی در روز جهانی کارگر
کارگران!
همان گونه که می دانیم، جنبش تصرف وال استریت (جنبش 99 درصدی ها) جهانیان را به اعتصاب عمومی در روز اول ماه مه 2012(12 اردیبهشت 1391)، روز جهانی کارگر، فراخوانده است. دولت سرمایه داریِ آمریکا به این بهانه که روز اول ماه مه سالروز کشته شدن اُسامه بن لادن به دست نظامیان آمریکاست و این که احتمال می رود در این روز «القاعده» دست به اقدامات تروریستی بزند، می خواهد فضای شهرهای آمریکا را در این روز به فضایی امنیتی و نظامی تبدیل کند و بدین سان مانع شکل گیری اعتصاب عمومی شود. جنبش تصرف وال استریت در اطلاعیه ای که منتشر کرده، با استناد به خبرگزاری اسوشیتدپرس، روز مرگ بن لادن را دوم ماه مه 2011 اعلام کرده است. به این ترتیب، هدف دولت آمریکا از این جعل تاریخ چیزی نمی تواند باشد جز تلاش برای جلوگیری از اعتصاب عمومی در اول ماه مه. از سوی دیگر، با آن که اجلاس «کمیتۀ میزبان ناتو» در شیکاگو قرار است سه هفتۀ دیگر برگزارشود، رئیس این کمیته اعلام کرده است که اقدامات امنیتی برای حفاظت از این اجلاس از روز اول ماه مه آغاز خواهد شد. آشکار است که این تصمیم «کمیتۀ میزبان ناتو» نیز در راستای توطئه برای جلوگیری از اعتصاب عمومی در روز جهانی کارگر است.
جنبش تصرف وال استریت در اطلاعیۀ خود در این مورد هشدار داده و اعلام کرده است مرعوب این توطئه نخواهد شد : «در واکنش به سرکوب گسترش یابندۀ دولت آمریکا، اشاعۀ اسلام هراسیِ نخ نما و تلاش برای نظامی کردن فضای شهرها و مرزها و در همان حال تبدیل مهاجران به سپر بلا، جنبش تصرف وال استریت بدین وسیله هشدار می دهد، هشدار همبستگی به یک درصدی ها و جیره خواران و محافظان آن ها در دولت : 99درصدی ها مرعوب و پراکنده نخواهند شد. ما متحد خواهیم ماند و از یکدیگر حفاظت خواهیم کرد. ما به وحشت نخواهیم افتاد. ما هراسان نخواهیم شد.»
«کمیتۀ هماهنگی برای ایجاد تشکل کارگری» توطئۀ دولت آمریکا برای جلوگیری از اعتصاب عمومی در اول ماه مه را محکوم می کند و بار دیگر حمایت خود را از فراخوان ضدسرمایه داریِ جنبش تصرف وال استریت برای اعتصاب عمومی  در روز جهانی  کارگر اعلام می نماید.
 کمیتۀ هماهنگی برای ایجاد تشکل کارگری
8 اردیبهشت 1391 (27 آوریل 2012)
گزارشی از وضعیت کارگران شرکت ثمین سبز دنا
طبق گزارشی که به انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه ارسال گردیده است، شرکت ثمین سبز دنا پیمانکار نیروگاه حرارتی بیستون در کرمانشاه، حاضر نیست به قوانین جاری و مصوب در رابطه با پرداخت حقوق و مزایای کارگران تن بدهد. به گفته یکی از کارگران، این شرکت باید به هر کارگر با احتساب حقوق و مزایا، مبلغ 471 هزار تومان پرداخت کند. اما به دلخواه خود از هر کارگر ماهانه بیش از 30 هزار تومان را به جیب می زند و تنها 440 هزار تومان را می پردازد. شرکت همچنین مدت 7 ماه است که فیش حقوق نمی دهد. از طرفی دیگر اخیرا کارفرما اعلام کرده است که روزانه یک ساعت اضافه کاری انجام گیرد و در ازای آن روزهای پنجشنبه تعطیل شود. ولی شرکت ثمین به کارگران گفته یک ساعت در روز باید اضافه کاری شود در حالیکه پنجشنبه ها نیز باید کارگران بر سر کار حاضر شوند، ضمنا حق یک ساعت اضافه کاری هم پرداخت نخواهد شد.
انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه      8/2/1391
شرکت پویا غرب 28 نفر از کارگران خود را اخراج کرد
بر اساس خبری که به انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه رسیده است، شرکت پویا غرب تولید کننده کابلهای برق و مخابرات در شهرک صنعتی کرمانشاه، از اول اردیبهشت 91 اقدام به اخراج 28 نفر ازکارگران قراردادی کرده است. این کارگران از یک تا سه سال سابقه کار در این شرکت را داشته اند.
انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه      8/2/1391
سودجویی از نوجوانان کارگر زیر چتر قانون
صفحه ویژه
ماده ۷۹ قانون کار ایران استخدام افراد زیر ۱۵ سال را ممنوع کرده اما معافیت کارگاه‌های زیر ده نفر از شمول قانون، موجب به‌کارگیری صدها هزار نوجوان و کودک ایرانی در تولیدی‌های تاریک و نمور با کمترین دستمزد شده است.
طبق داده‌های سازمان جهانی کار از هر شش کودک دنیا یک نفر کار می‌کند و این به‌معنای حضور بیش از ۵۰۰ میلیون کودک در بازارهای دنیاست.
بند ۱ ماده ۳۲ پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک خواستار مقابله با هرکاری است که خللی در آموزش، سلامتی یا رشد جسمی، ذهنی و اجتماعی کودک ایجاد کند. ایران از جمله امضاکنندگان این پیمان‌نامه است.
آخرین آمار از بچه‌ها و نوجوانان کار در ایران از سرشماری سال ۱۳۸۵ باقی مانده است: یک میلیون و هفتصد هزار کودک در گروه سنی ۱۰ تا ۱۸ سال در کشور کار می‌کنند. در این آمار از کار کودکان در رده سنی زیر ده سال سخنی در میان نیست و این در حالی است که بسیاری بچه‌ها از همان خردسالی به کشاورزی و قالیبافی در شهرستان‌ها و کار در تولیدی‌ها و کارگاه‌های نیمه صنعتی در شهرها گمارده می‌شوند.
اولین قانون مربوط به کار کودکان در ایران به سال ۱۳۰۲ باز می گردد. این قانون برای حمایت از کودکان و نوجوانان شاغل در کارگاه‌های قالیبافی کرمان وضع شد و کار پسران کمتر از ۸ سال و دختران کمتر از ۱۰ سال را ممنوع کرد.
ماده ۸۰ قانون کار ایران، کارگرانی را که بین ۱۵ تا ۱۸ سال سن دارند کارگر نوجوان می‌نامد و یه کارگیری آنها را مستلزم انجام آزمایش‌های پزشکی توسط سازمان تامین اجتماعی می‌کند. ماده ۸۲ این قانون ساعات کار روزانه کارگر نوجوان را نیم ساعت کمتر از سایر کارگران منظور می‌کند اما نحوه استفاده از این امتیاز را منوط به توافق کارگر و کارفرما می‌سازد. طبق ماده ۸۴ نیز مشاغل "زیان آور از نظر اخلاقی یا سلامتی" تنها برای افراد بالاتر از ۱۸ سال در نظر گرفته می‌شود و تشخیص این امر هم بر عهده وزارت کارو امور اجتماعی خواهد بود.
در ماده ۸۳ قانون کار ایران به تاکید آمده که ارجاع هر نوع کار اضافی و انجام کار در شب و هم چنین ارجاع کارهای سخت، زیان آور، خطرناک یا حمل بار بیش از حد مجاز با دست یا استفاده از وسایل مکانیکی برای کارگر نوجوان ممنوع است.
 
قوانین ایران هم‌چنین ۲۳ نوع شغل برای نوجوانان ۱۵ تا ۱۸ ساله را ممنوع دانسته است. کارهایی مانند جوشکاری یا کار با وسایل دارای ارتعاش بالا از آن جمله‌اند. استفاده از کودک و نوجوان در حفر قنات، کار در دامداری‌ها، کشتارگاه‌ها، کارگاه‌های کوچک قالیبافی و زیلوبافی، کوره‌پزخانه‌ها و نانوایی‌ها ممنوع شمرده می‌شود.
حداقل حسن این قوانین آن است که گاه نظارتی از سوی نهادهای مربوطه برای اجرای آنها صورت می‌گیرد اما بخش بزرگی از نوجوانان یا کودکان زیر ده سال در کارهای ثبت نشده و خانگی یا کارگاه‌های کوچکی مشغول هستند که از چشم پنهان‌اند یا به دلیل اندک بودن کارگران، مشمول قانون کار نمی‌شوند.
نوجوانان در این کارگاه‌ها با کمترین دستمزد و بالاترین زمان با میانگین ۱۰ ساعت در روز کار می‌کنند. پسران عموما در تولیدی‌ها وکارگاه‌های کفاشی، آهنگری و ریخته‌گری، درودگری، مبل‌سازی، کیف‌دوزی، آجرپزی، نانوایی، مکانیکی و جوشکاری یا امور ساختمانی به کار گرفته می‌شوند.از دختران نوجوان بیشتر در بسته‌بندی، تولیدی‌های پوشاک و مواد خوراکی، کارگاه‌های طلاسازی یا قالیبافی استفاده می‌شود.
سهم کارفرما از خلاء قانونی
بسیاری از کارفرمایان در ایران برای کاستن از مخارج خود، کارگران نوجوان را بیمه نمی‌کنند و آنها را هنگام بازرسی‌های وزارت کار از نظر مخفی می‌دارند. همین موجب می‌شود که کارگر نوجوان برای از دست ندادن کار خود تن به هر شرایطی بدهد که کارفرما تعیین می‌کند. این کارگران به دلیل در حاشیه قرار گرفتن، فرصت آگاه شدن از حقوق صنفی خود را نیز نمی‌یابند و غالبا از تضمین‌های قانونی مربوط به خود بی‌خبر می‌مانند. در پاره‌ای کارگاه‌ها آنها را تنبیه بدنی نیز می‌کنند.
قراردادهای موقت چندماهه و روزمزدی در میان کارگران نوجوان بسیار رایج است. این نوع قراردادها که از نظر بیمه، سابقه کار، مزایای قانونی و حقوق صنفی کارگر بالغ به ضرر او هستند، از سوی نوجوانان به دلیل کم تجربگی و نیاز اقتصادی به سهولت پذیرفته می‌شوند. در بیشتر موارد کارفرما منتی نیز از بابت این قراردادها و دستمزدهای زیر حدنصاب بر سر کارگر می‌گذارد.
ساعات کار در کارگاه‌های کوچک و زیر ده نفر رعایت نمی‌شود و کارگر نوجوان چیزی به نام مرخصی استعلاجی یا استحقاقی نمی‌شناسد. طبق ماده ۱۷۶ قانون کار، هرگونه بی‌توجهی کارفرما در ارجاع اضافه کار، کار شبانه یا کارهای سخت به نوجوانان زیر ۱۵ سال تعقیب قانونی دارد اما غالبا این کارفرمایان هستند که در صورت اعتراض کارگر خود او را به اخراج یا گوشمالی‌های دیگر تهدید می‌کنند.
فعالان حوزه حقوق کودک و حقوق کارگر از موارد بسیار خشونت‌های جسمی، روحی و جنسی در قبال کارگران نوجوان گزارش می‌دهند. اما آنها امکان شکایت از شرایط کاری خود به وزارت کار را ندارند زیرا نامشان در هیچ فهرستی در این وزارت‌خانه ثبت نشده و در اداره تامین اجتماعی پرونده‌ای ندارند.
آسیب‌های کاری نوجوانان
در گزارش خبرگزاری مهر از یک کارگاه تولیدی کیف در ناصرخسرو آمده که شش کودک ایرانی و افغانی از ۸ تا ۱۳ ساله در اتاقی تاریک به مساحت ۲۰ متر مربع، روی موکت مندرسی نشسته و کناره‌های کیف‌های دوخته شده را با قیچی مرتب می‌کردند تا روزانه ۵۰ کیف تحویل کارفرما دهند.
این گزارش از قول کارگران یادشده نوشته که آنها برای کار روزانه از هشت صبح الی ده شب ماهانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان دستمزد می‌گیرند. نوجوانان و کودکان شاغل در این کارگاه‌ها، ضمن محرومیت از حق تحصیل، به دلیل شرایط ناسالم محیط کار، از نظر بهداشتی، فرهنگی و اخلاقی نیز متحمل آسیب‌های جدی می‌شوند.
برخی کارگاه‌ها اصطلاحا "زیر پله‌ای" نامیده می‌شوند. این فضاها عملا آب انبارها و دالان‌هایی نمور، تاریک و بدبو هستند که کارفرما برای صرفه‌جویی در مخارج کرایه از آنها استفاده می‌کند. در این کارگاه‌ها از هوا، نور یا بهداشت خبری نیست. کارگران حتی مستراح هم ندارند و ناچارند از آبریزگاه‌های بس آلوده و عمومی مشترک بین چند کارگاه مجاور استفاده کنند.
کارفرما موظف است در کارخانه‌های نساجی و تولید مواد شیمیایی برای حفظ سلامتی دستگاه تنفسی کارگران، روزانه به آنها سهمیه شیر بدهد. در کارخانه‌های بزرگ واحدی برای رسیدگی به سوانح هنگام کار وجود دارد که رسیدگی‌های اولیه در زمان بروز سانحه یا بیماری را انجام می‌دهد. این مقررات در کارگاه‌های کوچک و در قبال نوجوانان و کودکان شاغل محلی از اعراب ندارند.
یک فعال کارگری می‌گوید که بیشتر نوجوانان شاغل در چرم‌سازی‌ها، کارگاه‌های بافنده سوزنی یا تولید پوشاک در درازمدت با مشکلات ریوی روبرو خواهند شد و خطر آسیب دیدن مفاصل و استحوان نزد برخی از آنها نیز به دلیل کار طولانی بر روی زمین به صورت نشسته و چمباتمه زده بسیار بالاست.
در گزارشی تصویری از یک کارگاه کوله پشتی، کارگران نوجوانی را می‌توان دید که بر تکه‌ای موکت روی زمین نشسته‌‌اند و به بسته‌بندی کیف‌های باربی مشغولند. مزد روزانه آنها از چند ساعت قوز کردن و چهارزانو نشستن، حداکثر هفت هزارتومان است.
سازمان بین‌المللی کار دلایل ورود نوجوانان به عرصه کار را از زاویه عرضه و تقاضا بررسی می کند و فقر را مهمترین عامل وادار شدن آنان به کار می‌داند. کارشناسان این سازمان می‌گویند اگر بنا باشد سیاست‌های منع کار کودک و نوجوان موثر واقع شوند، قبل از هر اقدام باید اطمینان حاصل کنیم که آن‌ها جای دیگری برای رفتن داشته باشند.
منبع:دویچه وله- نویسنده مهیندخت مصباح- تحریریه بهمن مهرداد
تاریخ 27.04.2012
غرق شدن 2 کارگرجوان در مشهد
به گزارش واحدمرکزی خبربتاریخ8اردیبهشت، 2 کارگر سدسازی در مشهد درحوضچه پشت سدغرق شدند.
براسا این گزارش،مدیرروابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر مشهد گفت: در این حادثه که امروز روی داد یکی از این کارگران جوان حین کار برروی تاج سد در روستای چهچه ، به علت نامعلومی به حوضچه پشت سد سقوط می کند و همکار وی که برای نجات آن به سد می پرد ، هر دو غرق می شوند .
دستگاه ریسندگی، کارگر۲۸ ساله را به کام خود کشید
به گزارش مورخ8اردیبهشت ایمنا، مردی ۲۸ ساله‌ از اهالی شهر منظریه‌ی شهرضا، روز گذشته هنگامیکه در حال کارکردن با یک دستگاه ریسندگی بود ناگهان به درون این دستگاه کشیده شد و برخی از اندامهای خود را از دست داد.
بنا بهمین گزارش، ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه‌ی روز گذشته، مردی ۲۸ ساله در یک کارگاه ریسندگی در شهر منظریه از توابع شهرضا، هنگامیکه در حال کارکردن با یک دستگاه ریسندگی بود در این دستگاه گرفتار و به شدت مجروح شد.
بر اساس این گزارش این مرد جوان به دلیل گرفتار شدن در دستگاه ریسندگی از ناحیه‌ی دست چپ تا بالای کتف، گوش راست و گردن دچار له‌شدگی اندامها و پارگی شدید در سینه شده بود و بر اثر شدت جراحات وارد شده، کلیه‌ی علائم حیاتی خود را از دست داده بود.
این گزارش حاکی است تکنسینهای حاضر در محل، بلافاصله عملیات احیا را بر روی او انجام دادند و پس از پنج دقیقه موفق شدند علائم حیاتی وی را بازگردانند و سرانجام وی را پس از انجام اقدامات درمانی اولیه به بیمارستان امیرالمومنین (ع) شهرضا منتقل کردند.
گفتنی است این مرد جوان پس از انتقال به بیمارستان، مورد عمل جراحی قرار گرفت و دست چپ و گوش راست خود را از دست داد؛ وی در حال حاضر با هوشیاری مطلوب در بخش ICU بیمارستان بستری است.
افزایش کم سابقۀ نرخ بیکاری در اسپانیا
به گزارش 27آوریل یورونیوز، بیکاری در اسپانیا به بالا‌ترین میزان در هجده سال گذشته رسید.
نرخ بیکاری در چهارمین اقتصاد بزرگ منطقۀ یورو در فصل نخست سال جاری میلادی از ۹ / ۲۲ درصد در ماه گذشته، به ۴۴ / ۲۴ درصد افزایش یافته است.
اسپانیا گرفتار بحران مالی است و در حال حاضر بالا‌ترین نرخ بیکاری را در منطقۀ یورو دارد.
این در حالی است که موسسۀ اعتبارسنجی «استاندارد اند پورز» رتبۀ اعتباری این کشور را کاهش داده است.
این موسسه بیان کرده که اسپانیا در مدت زمان اعلام شده از سوی دولتش نخواهد توانست با اجرای اصلاحات بازار کار، فرصت‌های شغلی مورد نظر خود را ایجاد کند.
استاندارد‌ اند پورز همچنین پیش بینی کرده که رشد اقتصادی اسپانیا در سال جاری میلادی کاهش خواهد یافت.
هشتم اردیبهشت ماه1391

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر