اخبار کارگری 30 مه 2012

شاهرخ زمانی به زندان یزد تبعید شد

خبرگزاری هرانا - شاهرخ زمانی عضو «شورای نمایندگان کمیته پی‏گیری ایجاد تشکل‏های کارگری» و عضو سندیکای نقاشان که در روز یکشنبه ۷ خرداد ماه از زندان به مکان نامعلومی منتقل شده بود، در روندی غیرقانونی به زندان یزد انتقال یافته است.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، شاهرخ زمانی۴۷ ساله و نقاش ساختمان، در تاریخ ۲۵ دی‌ماه ۹۰ توسط مأموران وزارت اطلاعات در محل کارش بازداشت و جهت اجرای حکم به زندان تبریز منتقل شد. وی به همراه چهارفعال کارگری دیگر، از سوی شعبه یکم دادگاه انقلاب تبریز محاکمه شده و به یازده سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
این فعال کارگری در تاریخ هفدهم خردادماه سال ۹۰، توسط نیروهای امنیتی در تبریز بازداشت و در تاریخ بیست و هفتم مهرماه، با تودیع وثیقه دویست میلیون تومانی به صورت موقت از زندان آزاد شد.
اتهامات شاهرخ زمانی در کیفرخواست صادره «مشارکت در تشکیل گروه غیرقانونی مخالف نظام به نام جنبش دموکراتیک کارگری به قصد برهم زدن امنیت کشور از طریق اعتصابات کارگری و قیام مسلحانه»، «مشارکت در اجتماع و تبانی برای فعالیت‌های غیرقانونی» و «مشارکت در فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به نفع گروه غیرقانونی جنبش دموکراتیک کارگری و گروه‌های غیر قانونی سازمان مجاهدین خلق و چریک‌های فدایی خلق از طریق چاپ و توزیع نشریه» عنوان شده است.
انتقال شاهرخ زمانی به زندان یزد در حالی صورت می‌گیرد که مطابق حکم دادگاه، محکومیت وی در زندان تبریز بوده است و تبعید وی به زندان یزد، بصورت خودسرانه انجام شده است.

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران:به حضور نمایندگان جمهوری اسلامی در اجلاس سازمان جهانی کار اعتراض کنیم

اجلاس سالانه سازمان جهانی کار در روزهای 10تا 26 خرداد ماه 1391 برابر با 30 مه تا 15 ژوئن 2012 در شهر ژنو در سوئیس برگزار خواهد شد. از ایران علاوه بر نمایندگان دولت جمهوری اسلامی و نمایندگان کارفرمایان، از هر یک از تشکل های به اصطلاح کارگری دولتی، یعنی کانون های عالی انجمن های صنفی کارگران ایران، کانون عالی شوراهای اسلامی کار و مجمع عالی نمایندگان کارگری نیز دو نماینده به عنوان نمایندگان کارگران ایران در این اجلاس شرکت خواهند کرد.
همگان می دانند که جمهوری اسلامی، نمایندگان و فعالین واقعی کارگری در ایران مثل علی نجاتی، رضا شهابی، شاهرخ زمانی، محمد جراحی، بهنام ابراهیم زاده، علی اخوان، مهدی فراحی شاندیز و دهها فعال کارگری دیگر را زندانی کرده، صدها فعال کارگری را با گرفتن ضمانت مبنی بر عدم فعالیت کارگری و با وثیقه های هنگفت آزاد کرده و تهدید و سرکوب فعالین کارگری به شیوه های مختلف ادامه دارد. جمهوری اسلامی بر متن این فضای سرکوب و ارعاب است که عوامل خود را به عنوان نمایندگان کارگران ایران به اجلاس سالیانه سازمان جهانی کار می فرستد.
سازمان جهانی کار از نقض آشکار و گسترده حقوق کارگران ایران از جمله دستگیری فعالین کارگری، پایمال کردن ابتدایی ترین حقوق کارگری مانند عدم پایبندی به مقاوله نامه های 87 و 98 خود این سازمان، تعویق طولانی مدت در پرداخت دستمزدها، اخراج سازی های وسیع، عدم وجود ایمنی شغلی و متلاشی کردن جوانه های تشکل های مستقل کارگری توسط رژیم جمهوری اسلامی و دهها مورد دیگر از تقض حقوق برسمیت شناخته شده بین المللی توسط این رژیم به خوبی اگاه است. این سازمان هر ساله شکایت نامه های متعددی از جانب تشکل ها و فعالین کارگری ایرانی و بین المللی مبنی بر نقض حقوق کارگری در ایران را دریافت کرده است. در تمام این مدت، خواست اخراج نمایندگان جمهوری اسلامی از این اجلاس، خواست مداوم مدافعین حقوق کارگری بوده است. اما علیرغم این خواست، سازمان جهانی کار، همچنان نمایندگان تشکل های دولتی را به عنوان نمایندگان کارگران ایران به رسمیت شناخته است.
اتحاد بین المللی ضمن محکوم کردن این اقدام سازمان جهانی کار و محکوم کردن جمهوری اسلامی به عنوان یک رژیم ضد کارگر و حقوق انسانی، همه تشکل ها و فعالین کارگری در کشورهای مختلف و همه انسانهای آزادیخواه و برابری طلب را فرا می خواند که در اعتراض بین المللی علیه این رژیم و حضور نمایندگانش در اجلاس سازمان جهانی کار به هر نحو ممکن، سهیم شوند.
ما ضمن حمایت از فراخوان 5 سندیکای فرانسوی (ث.ژ.ت؛ث.اف.د.ت؛اف.اس.او؛اونسا؛ و سولیدر)برای تظاهرات ایستاده روز 6 ژوئن مقابل سازمان ملل در ژنو، از همه فعالین عرصه کارگری دعوت می کنیم که با تماس با اتحادیه های کارگری و سازمانهای مترقی در محل کار و زندگی خود خواهان حمایت از این فراخوان شوند.
اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران
۲۸ مه ۲۰۱۲

اخراج بيش از 500كارگراز كارگران كارخانه اطلس پودر تبريز

ايران كارگر : روزيكشنبه هفتم خردادماه91 در مصاحبه با يكي از كارگران زحمتكش كارخانه اطلس ، وي گفت : شش ماه است كه كارگران اين كارخانه حقوق خود را دريافت نكرده اند و دروضعيت . بسيار بد معيشتي قرار دارند.
علاوه برحقوق معوقه ، به دليل سياست غلط اقتصادي وضد كارگري ،اين كارخانه كه زماني 700 كارگر داشت،بيش از نيمي از آنها طي چند ماه گذشته اخراج و ازكار بيكارشده اند.درحال حاضر فقط 150 نفرازكارگران باقي مانده درشركت به كارمشغولند.
كارگران كه با مشكلات عديده زندگي روبروهستند بارها براي بررسي وضعيت وخواسته هايشان به اداره كار استان مراجعه نموده اند ولي به آنها هيچ جواب مشخصي داده نشده است .ارگانها ومسئولين ذيربط بجاي پاسخگويي به كارگران آنها را تهديد نموده وميگويند درصورت ايجاد تجمع براي خانواده هايشان مشكل ايجاد خواهد شد .

وضعيت سخت معيشتي كارگران شركت ايثارگران حديد اصفهان

ايران كارگر: براساس گزارش يك فعال كارگري ازاصفهان روزيكشنبه7 خرداد،كارگران شركت ايثارگران حديد كه بين 10 تا 20 سال سابقه كار دارند و در سال 91 حقوقشان ماهانه 427هزارتومان است هيج پاداش و مزايايي براي كارگران در نظر گرفته نشده است
اين فعال كارگري ازقول يكي ازكارگران افزود :ما ازهيچگونه امكانات خدماتي و درماني برخوردارنيستيم بطورنمونه يكي از كارگران كه در حين كارتيرآهن روي پاي وي افتاده و پايش را شكسته بود تنها كاري كه شركت كرد، اورا به بيمارستان رساند. اين كارگر بدون هيچ بيمه اي با هزينه خودش مورد عمل جراحي قرار گرفت .نمونه ديگرازكارگري براي زايمان همسرش 500 هزارتومان خواسته بودند اين در شرايطي است كه هيچ كارگري توان پرداخت اين هزينه ها كه معادل يك وني ماه حقوق خودش است را ندارند.با توجه به اين تورم شديد وشرايط موجود درجامعه براثر سياستهاي غلط درمورد كارگران ، خانواده هاي كارگران زندگي نمي كنند،بلكه تنها زنده هستند .
يكي ديگرازكارگران ضمن توضيح وضعيت سخت معيشتي كه با آن روبرو است و اينكه حقوقي كه ميگيرد درحد زنده ماندن است با بغض و ناراحتي گفت :”ديشب بعدازكاربه خانه رفتم بچه ام ازمن بستني خواست ولي پولي نداشتم كه برايش بخرم در اين دولت متاسفانه زندگي ما همه اش شرم وخجالت دربرابر زن وبچه مان است ”
كارگران شركت ايثارگران حديد :ما ميگوييم امنيت شغلي ميخواهيم ميگويند اخلالگرهستي
يك فعال كارگري ازاصفهان در مصاحبه با ايران كارگر روزيكشنبه7خردادگفت :كارگران شركت ايثارگران حديد كه بين 10 تا 20 سال سابقه كار دارند عليرغم اينكه حكم كتبي براي قرارداد مستقيم شدن در دست دارند ولي اين قرارداد بسته نميشود و هنوزامنيت شغلي ندارند .
اين فعال كارگري افزود : جمعي ازكارگران براي پيگيري مطالباتشان به استانداري مراجعه كردند وبا فردي بنام دهقان صحبت كردند اما بجاي پاسخ به كارگران ،آنهاراتهديد كرده وگفته است:”يك ماشين مياوريم وشما را درآن مي ريزيم وهمه را اخراج ميكنيم ”.
يكي ديگر ازكارگران اين شركت افزود : كارگران اين شركت از دوره رياست جمهوري رفسنجاني امنيت شغلي خود را دنبال كرده اند اما در پاسخ پيگيري كارشان به آنان گفته ميشود ،شماها اخلالگرهستيد.مشكل اصلي ماكارگران نداشتن امنيت شغلي ميباشد بطوريكه صبح كه سركارميآييم هيچ تضميني براي اينكه تاشب سركار باشيم وجود ندارد.اعتراض هم بكنيم به ما تهمت اخلالگر مي زنند و نمي دانيم چكار بايد بكنيم؟

نود و پنج درصد از کودکان کارو خیابانی دارای خانواده هستند

یک استاد دانشگاه و مدافع حقوق کودکان اظهار داشت: بر اساس آمار غیر رسمی ۷ میلیون کودک کار در کشور وجود دارد.
سید علی میر اعتماد در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا اظهار داشت: هر فرد زیر ۱۸ سال که به منظور کسب درآمد به فعالیت اقتصادی و یا مشاغل کاذب اشتغال داشته باشد، کودک کار نامیده می شود.
وی ادامه داد: کودکان کار که در زمینه های مختلف تولیدی و خدماتی و یا مشاغل کاذب به کار مشغولند، ضمن محرومیت از حقوق اولیه انسانی، حق آموزش و سلامت جسمی و روانی، در معرض انواع آسیب ها و خشونت های روحی، جسمی و جنسی قرار دارند.
به گفته میر اعتماد تعداد کودکان کار ایرانی بنابر آمار رسمی ۲ میلیون و بنا بر آمار غیر رسمی ۷ میلیون نفر تخمین زده می شود. در این بین نباید حضور پرشمار کودکان مهاجر را نادیده گرفت.
این استاد دانشگاه همچنین تصریح کرد: براساس آمارهای موجود در سال گذشته مشخص شد که حدود ۹۵ درصد از کودکان خیابانی و کار دارای خانواده هستند به همین دلیل باید برنامه هایی برای اینکه آنها از خانواده‌های خود جدا نشوند اجرا شود.
این مدافع حقوق کودکان به قانون جدید کودکان خیابانی اشاره کرد و افزود: این قانون نسبت به قانون قبلی تفاوتهایی دارد که قابلیت اجرای آن را نیز بیشتر می کند بطوریکه وظیفه دستگاههای مختلف مانند بهزیستی، شهرداری، نیروی انتظامی و کمیته امداد به طور صریح مشخص شده است.

ماهانه سه کارگر در همدان جان خود را از دست می‌دهند

خبرگزاری هرانا - مرگ ناشی از حوادث کار در سال گذشته در همدان در کارگاه‌ها افزایشی ۵۰ درصدی داشته تا جایی که به طور متوسط ماهانه سه کارگر در این استان به کام مرگ کشیده شده‌اند.
به گزارش مهر، بر اساس آخرین اعلام سازمان پزشکی قانونی همدان، در سال گذشته ۳۰ نفر جان خود را در حوادث کار از دست داده‌اند.
مدیرکل پزشکی قانونی همدان گفت: "در مدت مشابه سال قبل تعداد فوت‌شدگان حوادث کار ۲۰ نفر بود که به این ترتیب آمار مرگ ناشی از حادثه کار در سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است."
علی احسان صالح افزود: "بر اساس این آمار‌ها به طور متوسط و بدون احتساب روزهای تعطیل در هر ماه سه کارگر در همدان می‌میرد."
وی افزود: "در سال گذشته از کل فوتی‌های حوادث کار این استان، ۲۹ نفر مرد و یک نفر زن بودند و در حوادث کار سال ۸۹ استان همدان نیز ۲۰ نفر جان خود را از دست دادند که همگی آن‌ها مرد بوده‌اند."
پرواضح است که این آمار کارگرانی را در بر می‌گیرد که بیمه‌اند و تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند وگرنه آمار از کار افتادگی و مرگ و میر ناشی از کار بسیار بیشتر از این رقم است.
هر ساله بیش از یک میلیون نفر بر اثر بیماری و حوادث ناشی از کار در جهان جان خود را از دست می‌دهند و این آمار در کشورهای در حال توسعه از وسعت و شدت بیشتری برخوردار است.
به نظر می‌رسد که امروزه روند نادیده گرفتن حقوق انسانی همچنان ادامه دارد و یکی از اصلیترین و پرچالش‌ترین مسائل کشورهای در حال توسعه، بی‌توجهی به مقوله سلامتی نیروی کار در حوزه‌های حوادث و بیماری‌های ناشی از عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی، بیولوژیکی و روانی است.
بر این اساس هر ساله در جهان و ایران و حتی استان همدان حوادث ناگواری به وقوع می‌پیوندد که بر اثر آن شماری کارگر در معرض خطراتی چون مرگ، نقص عضو و بیماری‌های ناشی از کار قرار می‌گیرند.

نامه کارگران «ایران تایر» به استاندار تهران؛ از بیکاری ۱۳۰۰ كارگر جلوگیری کنید

این شرکت در سالهای اخیر دچار مشکلات متعدد شده است و صورتهای مالی شرکت در دو سال اخیر زیان انباشته را نشان می‌دهد.
ایلنا: در پي بیکاری 80 كارگر كارخانه ايران‌تاير، شوراي اسلامي كار اين كارخانه با ارسال نامه‌ای به مرتضی تمدن استاندار تهران، خواستار رسیدگی به مشکلات توليد و جلوگیری از تعطیلی ايران‌تاير شدند.
در این نامه كه نسخه‌اي از آن در اختيار ايلنا قرار گرفته است، کارگران ایران تایر در تشریح مشکلات کارخانه آورده‌اند: با توجه به افزایش بی‌رویه قیمت مواد اولیه و در نتیجه ایجاد مشکلات فراوان جهت تامین مواد مورد نیاز در صنعت لاستیک، این شرکت در سالهای اخیر دچار مشکلات متعدد شده است و صورتهای مالی شرکت در دو سال اخیر زیان انباشته را نشان می‌دهد.
کارگران ایران تایر در بخش دیگری از این نامه نتیجه معضلات کارخانه را کاهش ساعات اضافه کار، کاهش تولید و تعدیل گسترده نیرو‌ها ارزیابی کرده و از استاندار تهران درخواست کردند که با حمایت از این کارخانه، از بیکار شدن بیش از ۱ هزارو۳۰۰ نفر از کارگران این کارخانه جلوگیری کند.
متن کامل نامه کارگران ایران تایر به شرح ذیل می‌آید:
جناب آقای تمدن با سلام
احتراما با توجه به افزایش بی‌رویه قیمت مواد اولیه و در نتیجه ایجاد مشکلات فراوان جهت تامین مواد مورد نیاز در صنعت لاستیک، این شرکت در سالهای اخیر دچار مشکلات متعدد شده است و صورتهای مالی شرکت در دو سال اخیر زیان انباشته را نشان می‌دهد. از ابتدای سال جاری معضلات به گونه‌ای بوده است که مدیریت شرکت تصمیم به اتخاذ تصمیماتی جهت کاهش ساعات اضافه کار، کاهش تولید و در نتیجه تعدیل نیرو و بطور گسترده گرفته است.
با عنایت به نامگذاری سال ۱۳۹۱ به نام سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی توسط مقام معظم رهبری و با توجه به اینکه در حال حاضر بیش از یکصد نفر از همکاران در صورت همکاری سازمان بیمه تامین اجتماعی با شرایط سخت و زیان آور بازنشسته خواهند شد از جنابعالی تقاضا داریم نسبت به رفع مشکلات و همچنین هماهنگی با سازمان محترم بیمه تامین اجتماعی در راستای تسریع در امر بازنشستگی پیش از موعد و در ‌‌نهایت جلوگیری از تعطیل شدن این شرکت و بیکار شدن بیش از یک هزار و سیصد نفر مساعدت لازم را مبذول فرمائید.
و من ا... توفیق
شورای اسلامی کار
شرکت تولیدی ایران تایر

نرخ بيكاري صيادان رو به افزايش است

سال گذشته ۱۲۰ هزار تن انواع ماهی گرمابی از استخرهای پرورشی کشور برداشت شده است که امسال به ۹۵ هزار تن کاهش یافته است.
ایلنا: رئیس هیات مدیره ماهیان گرمابی، اعمال نشدن سیاست‌های حمایتی را عامل افزایش بیکاری صیادان اعلام کرد.
حسن آقازاده اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را موجب افزایش قیمت نهاده‌های تولید دانست و به ایلنا گفت: کاهش ذخایر آبی و عدم اعمال سیاست‌های حمایتی دولت باعث افزايش روند بیکاری صیادان شده است.
آقازاده ادامه داد: سال گذشته ۱۲۰ هزار تن انواع ماهی گرمابی (سفید، کپور و آمور) از استخرهای پرورشی کشور برداشت شده است که امسال به ۹۵ هزار تن کاهش یافته است.
او از صادرات ۳۰ هزار تن ماهي گرمابی در سال گذشته خبر داد و خاطرنشان ساخت: امسال در پی کاهش تولید و همچنین نداشتن وزن مطلوب و بازارپسند و كمبود ماهی صادرات به ۱۸ هزار تن کاهش یافته است.
آقازاده یاد آور شد: سال گذشته ماهیان گرمابی با وزن بیش از یک و نیم تا دو کیلوگرم صادر می‌شدند که امسال وزن آن به یک کیلو و ۱۰۰ تا یک کیلو و ۶۰۰ گرم کاهش یافته است و وزن مطلوب و بازار پسند این محصول را از دست دادیم درصورتیکه رقبای ایران ماهی پرورشی را 1.5 برابر وزن محصول صادراتی ایرانی در بازارهای جهانی عرضه می‌کنند.
آقازاده با يادآوري اینکه افزایش بیش از ۱۰ درصدی نرخ نهاده‌های تولیدی بخش کشاورزی ممنوع است خاطرنشان ساخت: از سال گذشته کود آبزی‌پروری که فقط توسط وزارت جهاد کشاورزی تامین می‌شود، صد درصد افزایش یافته است.

كارگران آسيايي قربانيان پنهان توسعه

تنفس بخار و گرد و غبار مواد سمی و یا مسمومیت ناشی از تماس با مواد خطرناکی نظیر «کادمیوم» از جمله عوامل موثر در این زمینه هستند.
ايلنا: بنابر اعلام «مرکز نظارت منابع آسیا»، بسیاری از کارگران به نوعی قربانیان پنهان توسعه و رشد اقتصادی در محیط‌های کار ناسالم این قاره محسوب می‌شوند. گزارش اخیر این سازمان که با محوریت سلامت و ایمنی محیط کار در شش کشور کامبوج، چین، هند، اندونزی، فیلیپین و تایلند منتشر شده، نشان دهنده شرایط نگران کننده حاکم بر بازار کار در این کشور‌ها است.
به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری زیست نیوز، بر اساس برآورد سازمان جهانی کار، تعداد ۱. ۱ میلیون نفر از کارگران آسیایی به دلیل شرایط نامناسب محل کار، جان خود را در سال ۲۰۰۸ از دست داده‌اند. این در شرایطی است که آمار رسمی کشور‌ها به ندرت شامل مرگ کارگران مهاجر شده و از این رو، آمار واقعی بسیار فرا‌تر از ارقام ارائه شده هستند.
بر اساس گزارش مرکز نظارت منابع آسیا، کامبوج قانونی در رابطه با ایمنی حرفه‌ای نداشته، و آماری نیز در این زمینه منتشر نمی‌شود. فیلیپین که جمعیتی در حدود ۱۰۰ میلیون نفر دارد، تنها ۱۱۸ مورد مرگ در طول سال را گزارش کرده است. این در شرایطی است که ارائه آمار نیز هر چهار سال یکبار صورت می‌گیرد.
هند به عنوان یکی از مهم‌ترین بازارهای نوظهور جهان، کمتر از یک هزار مورد حادثه مرگبار به واسطه شرایط محل کار را گزارش کرده است. این رقم در تایلند برابر با ۵۹۷ مورد بوده که البته شامل کشته شدگان شورش‌ها نیز می‌شود.
در چین نیز مرگ ۸۰ هزار نفر گزارش شده که این رقم شامل مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای نیز می‌شود. اما بدون شک، در پس این ارقام یک تراژدی انسانی در جریان است.
کارگران در این کشور‌ها به واسطه شرایط بد محیط کار به بیماری‌های مختلفی مانند سل و بیماری‌های کلیوی دچار می‌شوند. تنفس بخار و گرد و غبار مواد سمی و یا مسمومیت ناشی از تماس با مواد خطرناکی نظیر «کادمیوم» از جمله عوامل موثر در این زمینه هستند.
با این وجود، در اکثر موارد به کارگران درباره خطراتی که تهدیدشان می‌کنند، توضیحی داده نشده و آن‌ها نیز برای گذران زندگی، افزون بر دریافت دستمزد اندک، جان خود را نیز از دست می‌دهند.

افزايش نرخ بیکاری ژاپن به 4.6 درصد

کار‌شناسان اقتصادی بر این باورند که وضعیت اشتغال در اقتصاد ژاپن با توجه به روند کند و آرام رشد اقتصادی این کشور بهبود چندانی نخواهد یافت.
ايلنا: موسسه آمار ژاپن در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد نرخ بیکاری این کشور در ماه آوریل به 4.6 درصد افزایش یافته است.
به گزارش ایلنا به نقل از فرانس پرس، موسسه آمار ژاپن افزود، ادامه چالش و مشکلات صنایع الکترونیک ژاپن تاثیر زیادی بر اخراج کارمندان این شرکت‌ها و افزایش نرخ بیکاری ژاپن طی ماه آوریل داشته است.
بر اساس این گزارش نرخ بیکاری ژاپن از 4.5 درصد در ماه مارس به بیش از 4.6 درصد در ماه آوریل افزایش یافته است. بر این اساس شرکت الکترونیکی پاناسونیک ژاپن اعلام کرد بیش از نیمی از شعبه‌های خود در سراسر جهان را تعطیل خواهد کرد. این شرکت بیش از هفت هزار شعبه در سراسر جهان در اختیار دارد و وقوع زلزله و سونامی سال گذشته موجب شد تا این شرکت با زیان چشمگیر و شدید 9.7 میلیارد دلاری روبرو شود.
کار‌شناسان اقتصادی بر این باورند که وضعیت اشتغال در اقتصاد ژاپن با توجه به روند کند و آرام رشد اقتصادی این کشور بهبود چندانی نخواهد یافت. صنایع بزرگ ژاپن برای افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری این کشور با مشکلات و چالشهای زیادی روبرو هستند. افزایش ارزش ین در برابر دلار نیز به چالشهای صنایع بزرگ ژاپنی افزوده است و موجب شده تا قدرت رقابت این شرکت‌ها در بازارهای بین المللی کاهش یابد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر