یورونیوز: اعتصاب کارکنان فرودگاههای پرتغال وتظاهرات گسترده دانشجویی در شیلی و...



در پی اعتصاب کارکنان فرودگاههای پرتغال، بیش از دویست پرواز در روز پنجشنبه با اختلالات زیادی همراه و برخی هم لغو شدند.در اعتراض به سیاستهای ریاضتی دولت راستمیانه لیسبون و کاهش دستمزدهاوهمداستان با کارکنان فرودگاهها، کارکنان متروی پایتخت هم در ساعات پیک کاری بطور کامل دست از کار کشیدند.اعتصاب کنندگان قصد دارند جمعه این هفته هم دست به اقدامی مشابه بزنند.تظاهرات گسترده در شیلی بر سر اصلاحات آموزشی
17/05 05:05 CET
هزاران دانشجو و دانش آموز روز چهارشنبه در سانتیاگو، پایتخت شیلی تظاهرات کردند. آنها بر سر اصلاحات نظام آموزشی با دولت این کشور اختلاف دارند.
 این دومین تظاهرات گستردۀ دانشجویان و دانش آموزان در سال جاری میلادی بوده که «کنفدراسیون دانشجویان شیلی» آن را سازمان داده است.تظاهرات کنندگان خواهان کمک بیشتر دولت برای تحصیل و امکان پذیر شدن دسترسی به مراکز آموزشی برای همۀ قشرهای جامعه هستند که اغلب در اختیار بخش خصوصی است.
 معترضان خیابانی به سوی پلیس سنگ، بطری و اشیای گوناگون پرتاب می کردند.پلیس نیز با گاز اشک آور و ماشین های آب پاش با آنها مقابله و پانزده تن از معترضانرا نیزدستگیر کرد.سال گذشته نیز دانشجویان از جمله برای تحصیل رایگان در شیلی کلاس‌های خودراتعطیل و تظاهرات کرده‌ بودند.
 کارکنان بخش عمومی یونان، قربانی بحران بدهی ها

17/05 20:16 CET
 کارکنان بخش عمومی یونان در گرداب بحران بدهی‌های دولت این کشور فرو رفته‌اند.آن‌هااز سال ۲۰۱۰ اعتراضشان را نسبت به سیاستهای سخت گیرانه نشان داده‌اند. کارکنان بخش‌های عمومی و بازنشستگان آسیب پذیر‌ترین بخش در برابر سیاستهای ریاضتی‌اند.
کاهش دستمزد‌ها، حذف پاداش و روزهای تعطیل و افزایش سن بازنشستگی به ۵۰ سال، گریبان کارکنان بخش امنیت شهری وابسته به بخش اداری دولت را نیز گرفت.رییس سندیکای اصلی کارکنان بخش دولتی در سال ۲۰۱۱ گله‌های خود را اینگونه بیان می‌کند: «کارکنان نمی‌توانند بیش از این باتدابیرسخت گیرانه اقتصادی کنار بیایند. آن‌ها طی ۲۲ ماه گذشته به شدت آسیب دیده‌اند. ما ۱۵ درصد قدرت خریدمان را از دست داده‌ایم. و این نه به معنای خروج از بحران بلکه بهمعنای تشدید آن است
 اما موضوع به اینجا ختم نمی‌شود نهادهای وام دهنده به یونان، این کشورراملزم به کاهش نیروی کار بخش دولتی کرده‌اند. یونان با ۵ میلیون نیروی فعال،بیش از ۷۰۰ هزار نفر شاغل در بخش دولتی دارد که بنابر آمار رسمی دولت در آوریل سالجاری،حدود ۶۳۶ هزار نفر از آن‌هادارای قرارداد دائمی هستند و تنها در حدود ۷۰ هزار تن از کارکنان بخش دولتی قراردادهای دیگری دارند.
 یونان بین سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ ملزم به کاهش ۱۵۰ هزار شغل در بخش دولتی است، اما برای مقابله با بدهی‌ها، دولت یونان بهاین کارکنان نیاز خواهد داشت، بویژه در وزرات دارایی برای مبارزه با فرارهای مالیاتی.
 در ژانویه سال ۲۰۱۲، دولتفهرستیاز تقلب‌های مالیاتی بزرگ را منتشر کرد که مبلغ آن نزدیک به ۱۵ میلیارد یورو می‌رسید. مبلغی که دولت با آن می‌توانست۵/۱۴ میلیارد یورو از بدهی‌هایش را در سررسید ماه مارس بازپرداخت کند.
  صرفنظر از آنچه در یونان روی دهد، اصلاحات در دولت این کشور به قوت خودباقی است، وظیفه‌ای دشوار و سنگین. در همین زمینه یورونیوز پاناجیوتیس کارکاتسولیس،از مدیرانارشد دولتی و یکی از مشاوران اتحادیه اروپا در آتن گفتگویی انجام داده که متن آن درادامه آمده است.
  یورونیوز: آقای کارکاتسولیس، با تشکر از شما برای حضور در این گفتگو. آیایونان مایل است به اصلاحات درخواستی اتحادیه اروپا جامه عمل بپوشاند؟ و آیامی‌توانددر مهلت تعیین شده به آن دست یابد؟
 پاناجیوتیس کارکاتسولیس:
 این امری ضروری است و نمی‌دانم طی ماه‌های آینده چه روی خواهد داد. بااینهمه اصلاحات در بخش اداری کاملا ضروری است و هر اصلاحات دیگری در زمینه اقتصادیی ا مالی بدون این تغییرات، دوامی نخواهد داشت.
 یورونیوز: چه اولویتی مطرح است و سریع‌ترین تاثیراتی که انتظار دارید کدامند؟اصلاحات مالی؟
 پاناجیوتیس کارکاتسولیس:
در حال حاضر با نبود یک راهبرد روبرو هستیم که دولت یونان را در آینده نزدیک راهبری کند. بهتراست بگویم بعد از یک یا دو سال آینده. از اینرو، دولت یونان در بحران عمیقی فرو رفته است. تا آنجا که به کارکنان دولتی مربوط می‌شود وضعیت بدی حکم فرماست. کارآیی در سطح خیلی پایین و انجام اموردر این سطح خیلی گران تمام می‌شود.ازسوی دیگر دو سال گذشته که تحت تفاهمنامه عمل کردیم طرح و برنامه خیلی روشنی نداشتیم ومراحل و گام‌های تغییر وضعیت، چندان روشن نبودند. تنها اقداماتی پراکنده اینجا وآنجاانجام می‌شدند، آنهم نه به صورت کامل و بنابراین نتیجه هم خیلی ناچیز بود.
 یورونیوز: فساد و ناکارآمدی در نظام دولتی یونان تا حدی ریشه در فرهنگ این جامعه دارد. برای تغییر فرهنگ این جامعه چه خواهید کرد؟
 پاناجیوتیس کارکاتسولیس:
 متوجه هستم که این یک موضوع فرهنگی است و باید برخی نگرش‌ها تغییر یابد،نگرشهایی که در برخی حوزه‌هایی که هیچ کنترلی یا کنترل اندکی وجود دارد شکل گرفته‌اند.برای این منظور به سیاستگذاری کامل و تعهد کامل احزاب حاکم نیاز است. این امر مستلزم تلاش بسیار و اقدامات کاملا هماهنگی است.
 یورونیوز: شما اخیرا از سوی یک موسسه آمریکایی عنوان بهترین کارمند انتخاب شدید. اگر شما به این نشان دست یابید قطعا مایه افتخار هموطنان خود خواهید بود. اجازه دهیداز شما بپرسم آیا این تصور کلیشه‌ای که یونانی‌ها در حال باختن روحیه خود هستنددرست است؟
 پاناجیوتیس کارکاتسولیس:
 البته که تصورات کلیشه‌ای وجود دارند، که شاید بتوان گفت بیشتر بار ایدئولوژیک دارند. اما حقیقت این است که اگر دولت هنوز به کارش ادامه می‌دهد به دلیل وجود افرادزیادی است که سعی می‌کنند در خدمات عمومی به بهترین شکل ممکن عمل کنند. دولت به لطفاین کارمندان هنوز به حیات خود ادامه می‌دهد. از سوی دیگر، درک می‌کنم که نمی‌توانیم از تغییرات بزرگ سخن بگوییم اگر سیاستمداران را در کنار خود نداشته باشیم. اگر تعهدسیاستمداران و پارلمانی را که مقرراتی تصویب می‌کنند نداشته باشیم. از این نظر، درکمی‌کنم که مشکلات یوجود دارد و به زودی مسئله سیاسی حل خواهد شد و این بدان معناست که حکومتی پایدار خواهیم داشت که خدمات اجتماعی را بهتر به انجام برساند.
 اعتصاب موفقیت آمیز رقصندگان یک کلوپ شبانه پاریس

18/05 06:54 CET
 اعتصاب رقصندگان یک کلوپ شبانه در پاریس نتیجه داد. مدیریت کلوپ معروف“کریزیهورس” با افزایش 15 درصدی دستمزد رقصندگان نیمه برهنه کلوپ موافقت کرد و نمایش آنهاادامه خواهد یافت.
 رقصندگان “کریزی هورس” گفته اند پیش از اعتصاب در ازای 5 تا 6 شب کار درهفته،بعد از کسر مالیات ماهانه دو هزار یورو دستمزد دریافت می کردند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر