اخبار کارگری 25 ژوئن 2012

کارگران کارخانه ریسند گی خاورگیلان تجمع کردند

صبح امروز تعداد ۴۸ کارگر کارخانه ریسندگی خاور گیلان در اعتراض به ۱۱ ماه حقوق معوقه خود در مقابل استانداری گیلان تجمع کردند.ایلنا: به گزارش ایلنا، صبح امروز تعداد ۴۸ کارگر کارخانه ریسندگی خاور گیلان در اعتراض به ۱۱ ماه حقوق معوقه خود در مقابل استانداری گیلان تجمع کردند.

یکی از کارگران معترض که در این تجمع حضور دارد به خبر نگار ایلنا گفت: کارخانه ریسندگی خاور وابسته به بخش خصوصی بمدت دو سال است که تعطیل شده وتعداد ۴۸ کارگر این کارخانه با سوابق بیش از ۲۰ سال بلاتکلیف شده‌اند.
او که خواست نامش فاش نشود اظهار داشت: به واسطه خصوصی سازی این کارخانه وبا شروع مشکلات آن، کارفرمای این کارخانه از پرداخت ۱۱ ماه حقوق و۴ ماه بیمه این کارگران امتناء کرده است.
او با بیان اینکه ظرفیت تولید این کارخانه بسیار زیاد بوده و گنجایش فعالیت ۸۰۰ کارگر را در گذشته داشته است تصریح کرد: کارخانه خاور تا سال ۱۳۷۵ به کشورهای زیادی از جمله تایلند آلمان، سوئد وسویس وغیره صادرات نخ داشته است این در حالیست هم اکنون این کارخانه با داشتن ظرفیت بالای تولید دچار مشکل شده وهم اکنون تولیدی ندارد.
اين كارگر معترض در ادامه افزود: سوابق اکثر کارگران ریسندگی خاور بالای ۲۰ سال بوده وشرایط بازنشستگی برای ۳۸ کارگر فراهم است که به واسطه عدم پرداخت بیمه این تعداد از کارگران وفاصله افتادن در بیمه انان در بازنشسته شدن آنا مشکل ایجاد شده است.
او با بیان اینکه تجمع ما در مقابل استانداری گیلان نتیجه‌ای ندارد وکسی پاسخگو نیست اذعان داشت استانداری وسایر مسئولان استانی وذیربط هر روز به ما وعده‌های تو خالی می‌دهند و از عمل خبری نیست.

تجمع اعتراض‌آميز صدها تن از کارگران شهرداری ارومیه

روز گذشته صد‌ها تن ازکارگران شهر داری ارومیه در اعتراض به حذف پیمانکار در مقابل ساختمان شهرداری ارومیه تجمع کردند.
ایلنا: سرپرست خانه کارگر ارومیه اعلام کرد: روز گذشته صد‌ها تن ازکارگران شهرداری ارومیه در اعتراض به حذف پیمانکار در مقابل ساختمان شهرداری ارومیه تجمع کردند.
اسماعیل صادقی با اشاره به مصوبه هیئت وزیران در خصوص حذف شرکتهای قراردادی اظهار داشت: کارگران خدماتی و فضای سبز شهرداری ارومیه پس از اتمام قرداد با پیمانکار قبلی به مدت دو ماه به طور مستقیم با شهرداری همکاری کرده‌اند که در حال حاضر با روی کار آمدن پیمانکار جدید، حاضر به همکاری مجدد به صورت قرار داد شرکتی نشدند و با تجمع در مقابل ساختمان شهرداری ارومیه نسبت به این موضوع معترض شدند.
او افزود: متاسفانه مشکل این کارگران هنوز برطرف نشده است و عده کثیری از این کارگران حاضر به همکاری مجدد با شرکت‌های واسطه‌ای نیستند.
او با بیان اینکه اکثر ارگانهای دولتی از جمله اداره برق دراستان به مصوبه هیئت دولت در ارنباط با حذف پیمانکاران خود توجه‌ای نکرده‌اند اذعان داشت: بیشتر کارگرانی که در ادارات دولتی تماما به صورت شرکتی مشغول خدمت رسانی هستند هیچگونه امنیت شغلی ندارند و در صورت حذف پیمانکار و بستن قرارداد مستقیم با نهاد دولتی که در آن شاغل هستند بسیاری از مشکلات شغلیشان برطرف خواهد شد.

اعتصاب افسران پلیس در بولیوی وارد چهارمين روز شد

پلیس‌های معترض از پذیرش توافق‌نامه‌ای مبنی بر افزایش 30 دلاری حقوق ماهیانه خود که در حال حاضر 194 دلار است، خودداري کردند. اين نيروهاي پليس خواستار آن هستند که دستمزدشان با حقوق گروهبان‌‌هاي ارتش که حدود 300 دلار است، برابر باشد.
ایلنا: اعتصاب سراسري افسران پلیس بولیویایی که خواهان افزایش دستمزدهای خود هستند، وارد چهارمين روز شد.
به گزارش ایلنا از خبرگزاری آسوشیتدپرس، پلیس‌های معترض از پذیرش توافق‌نامه‌ای مبنی بر افزایش 30 دلاری حقوق ماهیانه خود که در حال حاضر 194 دلار است، خودداري کردند. اين نيروهاي پليس خواستار آن هستند که دستمزدشان با حقوق گروهبان‌‌هاي ارتش که حدود 300 دلار است، برابر باشد.
معترضان با به آتش کشیدن نسخه‌هایی از توافق‌نامه در طول راه‌پیمایی اعلام کردند که خواستار انتخاب نمایندگانی جدید هستند.
«اوو مورالس» رئيس‌جمهوري بوليوي دشمنان سیاسی خود را متهم به شورش براي شکل‌گیری کودتا كرده است.
این اعتراض عمدتا مسالمت‌آمیز بوده است و تنها پنج‌شنبه گذشته و زماني که 30 تن از افراد پلیس و همسرانشان دست به شورش زده بودند، عده‌ای زخمی شدند.

اعتصاب 700 کارگر شرکت‌هاي نفتي نروژ

«انجمن صنعت نفت نروژ» اعلام كرد كه ‌در این اعتصاب، کارگران گروه نفتی «استات‌اویل» نروژ، کارمندان بخش نروژی شركت «بي‌پي» غول نفتی انگلیس و سرویس‌های پشتیبانی «اي‌ اس اس» که تحت مالکیت «گروه نفتی قطب‌نمای انگلیس» هستند،‌ شرکت دارند.
ایلنا: پس از شکست مذاکرات درباره حقوق بازنشستگی، بیش از 700 کارگر شرکت‌های نفتی در نروژ با متوقف كردن روند تولید که ده‌ها میلیون دلار در روز هزینه در بر دارد، دست به اعتصاب زدند.
به گزارش ایلنا از خبرگزاری فرانسه، «انجمن صنعت نفت نروژ» اعلام كرد كه ‌در این اعتصاب، کارگران گروه نفتی «استات‌اویل» نروژ، کارمندان بخش نروژی شركت «بي‌پي» غول نفتی انگلیس و سرویس‌های پشتیبانی «اي‌ اس اس» که تحت مالکیت «گروه نفتی قطب‌نمای انگلیس» هستند،‌ شرکت دارند.
انجمن صنعت نفت نروژ در بیانیه‌ای اعلام كرد: «این اعتصاب روی راه‌اندازی تولید، بهره‌برداری از مخازن و سایر اقدام‌هاي برنامه‌ریزی شده تاثیر می‌گذارد.»
مذاکره‌کننده ارشد این انجمن، گفت: «این اعتصاب در حدود 150 میلیون کرون (20 میلیون یورو معادل 25 میلیون دلار) در روز هزینه در بر دارد.»
شکست مذاکرات دو روزه بر سر خودداري کارفرمایان از تغییر تصمیمشان برای کاهش حقوق بازنشستگی کارمندانی که در سن 62 سالگی بازنشست می‌شوند، منجر به شکل‌گیری اعتصاب توسط کارگران شرکت‌های نفتی نروژی شد.
درآمد متوسط سالانه کارگران شرکت نفت در نروژ، يك میلیون کرون و سن بازنشستگی آنها 65 سالگی است.

تظاهرات صدها اسراییلی در تل آویو به خشونت گرایید

یورو نیوز : تظاهرات روز شنبه و یکشنبه در اعتراض به دستگیری و مجروح شدن یکی از فعالان اصلاحات اجتماعی شروع شد، اما در ادامه تظاهر کنندگان به بانکها حمله کردند و با مسدود کردن خیابان ها با پلیس در گیر شدند.
پلیس ۸۵ نفر را در تظاهرات شهر تل آویو دستگیر کرده است.
رییس پلیس تل آویو می گوید:” این تظاهرات غیر قانونی است. یک عده بطور سازمان یافته برخورد با نیروهای امنیتی را هدف گرفته اند. ما اجازه نمی دهیم. آنها از همه خط قرمز ها رفتارهای مجاز عبور کرده اند. اجازه نمی دهیم این تظاهرات حالت تهاجمی به خود بگیرد.”
این تظاهرات بخشی از جنبش دانشجویی سال گذشته در اعتراض به گرانی زندگی در تل آویو است که پایتخت بازرگانی و مالی کشور اسراییل محسوب می شود.
حرکات اعتراضی دانشجویی ژوئیه سال میلادی گذشته با همراهی طبقه متوسط اسراییل سراسر تبدیل به یکی از بزرگترین اعتراضات اسراییل شد و نخست وزیر بنیامین نتانیاهو را مجبور به کاهش هزینه های دفاعی و افزایش بودجه های رفاهی کرد.

پیام تسلیت اتحادیه آزاد کارگران ایران شیرخان نبوی (آسنگران) بر اثر ایست قلبی جان باخت

شیرخان نبوی(آسنگران) فعال کارگری و از اعضا اتحادیه آزاد کارگران ایران روز پنج شنبه اول تیرماه حین کار و در سن 41 سالگی بر اثر ایست قلبی جان باخت. شیرخان از کارگران پیمانکاری نیروگاه سنندج بود. وی از چند روز پیش، از درد ناحیه شکم و قفسه سینه رنج میبرد و در شهر کامیاران به پزشک نیز مراجعه کرده بود. اما بدلیل فقر و تنگدستی بناچار صبح روز پنج شنبه اول تیرماه از شهر کامیاران به محل کار خود در نیروگاه برق سنندج رفته بود.
بنا بر اظهار همکاران شیرخان، حدود ساعت 10 صبح لرزش شدیدی تمام بدن شیرخان را در بر میگیرد و به درمانگاه نیروگاه مراجعه میکند اما پس از تزریق آمپولی حالش بهتر میشود و بر سرکار خود باز میگردد و به فاصله کوتاهی بار دیگر دچار حمله شدید قلبی میشود و این بار به بیمارستان توحید سنندج اعزام میشود. اما دیگر دیر شده بود.
دوستان شیرخان، اعضای اتحادیه و دیگر فعالین کارگری در شهر سنندج پس از کسب خبر اعزام وی به بیمارستان توحید، بلافاصله در آنجا حاضر شده بودند اما شیرخان جان باخته بود و دیگر در میان ما نبود.
خبر جانگداز فوت شیر خان بسرعت در بسیاری از شهرهای کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و تهران پیچید. همه ناباورانه و با کوهی از غم به سوی کامیاران رهسپار شدند. شیرخان را شب همان روز، با حضور جمعیتی عظیم که توانسته بودند خود را به آنجا برسانند با طنین سرود انترناسیونال به خاک سپردند. اما روز بعد دوم تیرماه باز هم روستای آهنگران شاهد حضور جمعیتی هزاران نفره بود. در طول روز لحظه ای ورود و خروج ماشینهای مملو از جمعیت که برای وداع ابدی با شیرخان در روستای کوچک آهنگران حضور پیدا کرده بودند، قطع نمیشد. پیشاپیش جمعیت عظیمی که ساعت 18 عازم مزار شیرخان بودند پارچه نوشته هایی از اتحادیه آزاد کارگران، کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای آزاد کارگری، انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه و جمعهایی از فعالین کارگری شهر سنندج به چشم میخورد. در این مراسم مامورین لباس شخصی نیز بطور پی در پی در حال گزارش به مقامات مافوق خود بودند. اما جمعیت جاضر بدون کمترین توجهی به آنان و با آرامشی که غمی سنگین بر آن سایه انداخته بود مشغول وداع با شیرخان بودند.
شیرخان نبوی(آسنگران) از جمله کارگرانی بود که از همان آغاز تشکیل هیئت موسس اتحادیه آزاد کارگران ایران فعالانه برای شکل گیری اتحادیه تلاش کرد و در این راه علیرغم فقر و تنگدستی و گرفتاریهای شدیدی که برای گذران زندگی داشت از هیچ کوششی دریغ نورزید. از شیرخان 2 فرزند پسر و دو فرزند دختر به یادگار مانده است. اتحادیه آزاد کارگران ایران، درگذشت ناباورانه شیرخان را به همسر و فرزندان وی و خانواده نبوی ها(آسنگران)، یاران و دوستان ایشان تسلیت میگوید و با ابراز تاسف عمیق از این فاجعه، خود را شریک غم و اندوه آنان میداند. قلب شیرخان در طول عمر کوتاهش، بی قرارانه و همیشه و هر لحظه برای طبقه اش و برای یک زندگی بهتر تپید. ما شیرخان را دیگر در میان خود نداریم اما یاد و خاطره وی برای ما کارگران عضو اتحادیه آزاد کارگران ایران تا ابدیت زنده و گرامی خواهد بود.
اتحادیه آزاد کارگران ایران – سوم تیرماه 1391

محرومیت شش فعال کارگری از ملاقات با خانواده و وکیل

خبرگزاری هرانا - پس از گذشت ۱۰ روز از بازداشت جمعی از فعالین کارگری در شهر کرج برخی از خانواده‌های بازداشت شدگان کماکان از حق ملاقات با بستگان و وکلای خود محروم هستند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شش تن از فعالین کارگری بازداشتی که به بازداشتگاهی در شهر رشت منتقل شده‌اند با گذشت ۱۰ روز از بازداشت از ملاقات با خانواده‌ها و وکلایشان محروم هستند.
طی حضور مستمر این خانواده‌ها در دادسرا واقع در پل عراق رشت روز گذشته ماموران به ایشان اعلام کردند که بازداشت شدگان تا روز پنج شنبه در بازداشت بسر خواهند برد.
گفتنی‌ست، بعد از یک هفته بی‌خبری روز پنج‌شنبه میترا همایونی، سعید مرزبان و سیروس فتحی توانستد تماس کوتاهی با خانواده‌های خود داشته باشند.
در طی این روز‌ها خانواده‌های مسعود سلیم‌پور و فرامرز فطرت‌نژاد بعد از مراجعه‌های متوالی موفق شدند داروهای این افراد را که سخت بیمار هستند را از طریق ماموران مستقر در بازداشتگاه به ایشان تحویل دهند. شایان ذکر است که هیچ یک از بازداشت شدگان تا کنون تفهیم اتهام نشده و از حق دسترسی به وکیل نیز محروم بوده‌اند.

بعد از يك هفته هنوز از سرنوشت 9 فعال كارگري خبري نيست

9 تن از فعالان کارگری بازداشت‌شده در شهر کرج، هم‌چنان در زندان و تحت بازجویی قرار دارند.
بنابر آخرین اخبار رسیده، مسعود سلیم‌پور، فرامرز فطرت‌نژاد، میترا همایونی، مازیار مهرپور،سعید مرزبان، علیرضا عسگری،ریحانه انصاری، سیروس فتحی و جلیل محمدی افرادی هستند که با وجود گذشت 9 روز، هنوز از علل بازداشت و اتهامشان اطلاعی در دست نیست. پیش‌تر شش تن از بازداشت‌شدگان به نام‌های سیروس فتحی، مازیار مهرپور، فرامرز فطرت‌نژاد، مسعود سلیم‌پور، میترا همایونی و سعید مرزبان در تماس با خانواده‌هایشان، اعلام کردند که در اختیار اداره اطلاعات " رشت" قرار دارند.
خانواده‌های بازداشت‌شدگان، امروز با مراجعه به دادگاه انقلاب شهر کرج، با عدم پاسخگویی مسئولین روبرو شدند. روز جمعه 26 خردادماه، 60 تن از اعضای شرکت‌کننده در مجمع عمومی سالیانه‌ی "کمیته‌ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری"، توسط مأموران امنیتی بازداشت شدند.
در این بازداشت که با حمله ناگهانی شمار زیادی از افراد لباس شخصی و نیروی انتظامی همراه بود، نیروهای امنیتی اقدام به تیراندازی و ضرب و شتم شدید حاضران در جلسه کردند. به گفته‌ی شاهدان عینی، "تیراندازی مأموران منجر به سوراخ شدن لوله‌های آب آپارتمان شده و همسایگان با تعجب از مأموران می‌پرسیدند که چه خبر شده است.؟.."
مأموران امنیتی نیز برای جلوگیری از بروز اعتراض همسایگان و مردم، با اعلام اینکه افراد بازداشت‌شده " مجرم" هستند، آنها را به بازداشتگاه منتقل کردند.
بر اساس گزارش‌ها، مأموران در این حمله، زنان حاضر در جلسه را نیز مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.
به گفته‌ی شرکت‌کنندگان در این جلسه، 5 نفر از بازداشت‌شدگان همان شب آزاد شده و حدود 50 نفر نیز یک روز بعد آزاد شده‌اند.
گفته می‌شود از میان افراد بازداشت‌شده،" جلیل محمدی"، تاکنون هیچ تماسی با خانواده‌اش نداشته است.
کمیته گزارشگران حقوق بشر

محکومیت نه و نیم ساله و بازداشت محمود باقری فعال صنفی معلمان جهت اجرای حکم

خبرگزاری هرانا – محمود باقری عضو هیإت مدیره کانون صنفی معلمان ایران که در دو پرونده جداگانه مجموعا به نه و نیم سال حبس تعزیری و تعلیقی محکوم شده بود، جهت اجرای حکم بازداشت شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمود باقری عضو هیإت مدیره کانون صنفی معلمان ایران که در پرونده سال ۸۵ به سه و نیم سال حبس تعلیقی و در پرونده سال ۸۹ نیز به شش سال حبس تعزیری محکوم شده بود روز گذشته شنبه سوم تیر، در پی تائید حکم شش سال از سوی دادگاه تجدید نظر استان تهران به دادسرای اوین احضار و بازداشت شد.
این احضار، در پی فراخوان دو ماه پیش ایشان انجام گرفت که در آن هنگام، با درخواست مدرسه و همکاری قاضی دادسرای اوین، اجرای حکم تا پایان امتحانات خرداد به تعویق افتاد.
باقری پیش از این، به خاطر گردهمایی‌های اسفند ماه سال ۱۳۸۵ فرهنگیان روبروی مجلس، در روزهای آغازین سال ۱۳۸۶ یک ماه را در بند ۲۰۹ زندان اوین گذراند و پس از آن، حکم سه و نیم سال زندان تعلیقی را دریافت کرده بود.
این معلم فیزیک هم چنین در تاریخ ۸ تیرماه سال ۱۳۸۹ نیز به خاطر فعالیت‌هایش در کانون صنفی معلمان ایران، بازداشت گردید و نزدیک به سه ماه در بند ۲۰۹ زندان اوین بازداشت بود و پس از دادگاهی به ۶ سال زندان تعزیری محکوم شد که حکم در دادگاه تجدیدنظر نیز، تآیید گردید.
گفتنی است با محکومیت دوم این فعال صنفی حکم سه و نیم سال حبس تعلیقی وی نیز به اجرا در آمده است و این معلم فیزیک منطقه ۴ تهران و عضو کانون صنفی معلمان ایران می‌بایست نه و نیم سال حبس تعزیری را در زندان اوین تحمل نماید. حکمی که تنها به دلیل فعالیت صنفی در ایران برای وی صادر شده است.

گزارش تظاهرات لندن در اعتراض به دستگيری فعالين کارگری در کرج

عصر روز پنحشنبه ۲۱ ژوئن ۲۰۱۲ تظاهراتی در مقابل ساختمان عفو بين الملل در لندن در اعتراض به دستگيری اخير اعضای کميته هماهنگی برای کمک به ايجاد تشکل های کارگری برگزار شد. اين تظاهرات همزمان بود با چهارمين روز دادگاه بررسی کشتار دستجمعی زندانيان سياسی توسط رژيم اسلامی در دهه شصت که در همان محل برگزار می شد . تظاهرات در ساعت پنج و نيم عصر هنگامی که شرکت کنندگان، سالن دادگاه را ترک می کردند آغاز شد . در ابتدا ايوب رحمانی از سوی اتحاد بين المللی در حمايت از کارگران در ايران با اشاره به علت برگزاری تظاهرات و شرح هجوم نيروهای امنيتی رژيم اسلامی به مجمع عمومی کميته هماهنگی و ضرب و شتم و دستگيری اعضای اين کميته، از همه کسانی که در حال ترک سالن دادگاه بودند، دعوت کرد که برای اعلام همبستگی با کارگران دستگير شده، به تظاهرات به پيوندند. شرکت کنندگان در دادگاه که اکثير قريب به اتفاق آنان زندانيان سياسی دهه شصت و يا از بازماندگان قربانيان جنايت دهه شصت بودند، به تظاهرات پيوستند. ايوب رحمانی در ادامه سخنان خود ياد آوری کرد که سرکوب فعالين کارگری توسط همان رژيمی انجام می شود که جنايت بزرگ دهه شصت را در پرونده خود دارد. او گفت هجوم اخير رژيم اسلامی به مجمع عمومی کميته هماهنگی و بطور کلی به تشکل های مستقل کارگری بيش از آنکه نشانه قدرت اين رژيم باشد حاکی از ترس و وحشت آن از تشکل يابی کارگران است.
سخنران بعدی، بهرام رحمانی بود که برای شرکت در دادگاه بررسی جنايات رژيم اسلامی به لندن آمده بود . او ضمن حمايت از برگزاری تظاهرات و محکوم کردن سرکوب فعالين کارگری توسط جمهوری اسلامی، به لزوم حمايت بين المللی و گسترده از فعالين کارگری در ايران تاکيد کرد و گفت وهمه ما بايد در اين راه کوشش کنيم . تظاهرات با سخنرانی علی اشرافی ادامه يافت. او که از سوی شورای همبستگی با مبارزات مردم ايران- بريتانيا سخنرانی می کرد با اشاره به تدوام جنايت و سرکوب توسط رژيم جمهوری اسلامی و ياد آوری کشتار دستجمی زندانيان سياسی در دهه شصت، گفت که تاريخ اين رژيم با خون و جنايت نوشته شده است. او با تاکيد بر وحشت رژيم از اگاهی و تشکل يابی ، گفت: سرکوب و دستگيری فعالين کارگری در کرج و نيز سرکوب ديگر تشکل های مستقل مانند کانون نويسندگان ايران نشانگر وحشت رژيم از اگاهی و تشکل است.
آخرين سخنران تظاهرات، سعيد آرمان از حزب کمونيست کارگری حکمتيست بود. او در سخنان خود با اشاره به ماهيت سرکوب گر رژيم جمهوری اسلامی و محکوم کردن دستگيری فعالين کارگری در کرج، بر لزوم حمايت از مبارزات کارگران در ايران تاکيد کرد.
تظاهرات کنندگان سپس با سر دادن شعار هايی عليه جمهوری اسلامی و اعتراض به دستگيری فعالين کارگری ، خواهان آزادی بدون قيد شرط کارگران زندانی و همه زندانيان سياسی شدند.
اين تظاهرات با فراخوان مشترک اتحاد بين المللی در حمايت از کارگران در ايران – بريتانيا- و شورای همبستگی با مبارزات مردم ايران- بريتانيا ، و نيز با فراخوان و شرکت حزب اتحاد کمونيسم کارگری و حزب کمونيست کارگری حکمتيست، بر گزار شده بود
۲۲ ژوئن ۲۰۱۲
اتحاد بين المللی در حمايت از کارگران در ايران- بريتانيا
اعلامیه مطبوعاتی
تظاهرات کنندگان و اتحادیه های کارگری در کانادا یورش وحشیانه ماموران جمهوری اسلامی به مجمع کارگری در کرج را محکوم کردند:

گزارش از تجمع اعتراضی در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در اتاوا

در اعتراض بە حمله وحشیانه نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی ایران بە مجمع عمومی سالیانه کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری در شهر کرج و دستگیری و ضرب و شتم بی رحمانه ۶۰ نفر از فعالین کارگری ایران یک تجمع اعتراضی فوری در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در اتاوا در روز ۲۲ ژوئن ۲۰۱۲ برگزار گردید. این تظاهرات مورد حمایت بزرگترین اتحادیه کارگری در کانادا، اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا، و همچنین اتحادیه کارگران پست کانادا قرار گرفت. تشکلات کارگری و سازمانها و احزاب چپ و مترقی ایرانی و کانادایی در این تظاهرات شرکت فعال داشتند.
سخنرانان برنامه از جمله پال مویست، رئیس کشوری اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا، مایک پاله سک، از نمایندگان سراسری اتحادیه کارگران پست کانادا و استوارت رایان، از لیگ بین المللی مبارزات مردم، بودند. پال مویست ضمن اعتراض شدید به هجوم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران به نشست کمیته هماهنگی در کرج، به نمایندگی از جانب بیش از ۶۰۰ هزار عضو کیوپی اعلام نمود که این اتحادیه و جنبش کارگری کانادا کماکان به همبستگی با کارگران در ایران و کارزار برای آزادی تمامی کارگران زندانی ادامه خواهند داد. وی بر ضرورت همبستگی بین المللی تاکید نمود و اعلام کرد که که ما باز هم در مقابل این سفارت جمع خواهیم شد و اعتراض خواهیم کرد و تلاش خواهیم نمود از فعالین کارگری در ایران حمایت کنیم و اجازه ندهیم که به سیاست سرکوب و ارعاب فعالین کارگری ادامه دهند. پال مویست همچنین به دولت کانادا به خاطر عدم حمایت از حقوق کارگری بین المللی اعتراض کرد و مطرح نمود که دولت کانادا الویتهای اصلیش حمله به قوانین حفظ محیط زیست و نیز گسترش تجارت آزاد است و برای حقوق کارگری و اتحادیه ای ارزشی قائل نیست. مایک پاله سک به نمایندگی از اتحادیه کارگران پست کانادا بر ضرورت همبستگی طبقاتی کارگری که خصلتی کاملا جهانی دارد تاکید نمود و ماهیت طبقاتی و کاپیتالیستی پشت این حملات وحشیانه به تشکلات کارگران و حقوق و دستاوردهای کارگری را تشریح نمود. وی تاکید کرد که این مبارزه ای است که طبقه کارگر همزمان در تمام کشورهای جهان، از ایران تا کانادا، در مقابل سرمایه داری و دولتهای آن درگیر می باشد. وی همچنین بار دیگر حمایت اتحادیه کارگران پست کانادا از مبارزات کارگران ایران را اعلام نمود و بر ضرورت همبستگی کارگری پای فشرد. استوارت رایان، از "لیگ بین المللی مبارزه مردم" و همچنین از فعالین اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا در شهر اتاوا، در این تظاهرات به نمایندگی از لیگ بین المللی مبارزات مردم سخنرانی نمود و ضمن محکوم نمودن سرکوب فعالین کارگری و اجتماعی در ایران و کشورهای دیگر جهان، همبستگی خود را با مبارزات کارگری در ایران اعلام کرد. سازمان عفو بین الملل در کانادا که امکان حضور در این تجمع اعتراضی را به دلیل محدودیت زمانی نداشتند، بیانیه ای را در حمایت از کارگران ایران در اختیار برگزار کنندگان تظاهرات قرار دادند که برای حاضرین قرائت گردید. عفو بین الملل در حال حاضر درگیر یک کارزار جهانی برای آزادی کارگران و فعالین کارگری زندانی در ایران از جمله رضا شهابی، علی نجاتی، شاهرخ زمانی، محمد جراحی، بهنام ابراهیم زاده، رسول بداقی، علی اخوان، فریبرز رئیس دانا و دیگر فعالین در بند می باشد.
این تظاهرات مورد پوشش گزارشی از جمله توسط روزنامه مترو در شهر اتاوا قرار گرفت. تمام سخنرانان انگلیسی و فارسی زبان این تجمع حملە وحشیانە مزدوران جمهوری اسلامی بە مجمع عمومی کمیتە هماهنگی و تدوام بازداشت نه نفر از فعالین کارگری عضو کمیته هماهنگی، ریحانه انصاری، میترا همایونی، سیروس فتحی، علیرضا عسگری، جلیل محمدی، سعید مرزبان، مسعود سلیم‌پور، فرامرز فطرت نژاد و مازیار مهرپور، را بە شدت محکوم کردند. شرکت کنندگان در این تظاهرات ضمن پشتیبانی از مبارزات طبقه کارگر در ایران خواستار آزادی فوری تمام دستگیر شدگان اخیر و تمام فعالان کارگری و زندانیان سیاسی در زندانهای جمهوری اسلامی شدند. همچنین در این تظاهرات تاکید مجدد شد که تا آزادی کلیه فعالین کارگری بازداشتی کارزار بین المللی در کانادا و کشورهای دیگر ادامه خواهد داشت.
اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران - واحد کانادا
شورای پشتیبانی از مبارزات مردم در ایران (تورنتو-کانادا)

ترجمه گزارش روزنامه مترو-اتاوا از تظاهرات ۲۲ ژوئن در حمایت از فعالین کارگری در ایران:

تظاهرکنندگان می گویند: ایران باید سازماندهندگان اتحادیه ای زندانی را آزاد کند
گراهام لانکتری، روزنامه مترو-اتاوا، ۲۲ ژوئن ۲۰۱۲
در مقابل دروازه های آهنی سفارت ایران در اتاوا، روز جمعه، گروهی از معترضین خواهان آزادی هفت (نه نفر، مترجم) زندانی ای می باشند که به دنبال سرکوب پلیسی یک تشکل کارگری در اواسط ماه ژوئن در بازداشت به سر می برند.
"رژیم اسلام به یک جلسه فعالین کارگری تعرض کرد و ۶۰ نفر را بازداشت نمود"، سروش حریری، یکی از اعضای جامعه ایرانی، می گوید؛ "تنها گناه آنان این بوده است که می خواستند کارگران را متشکل کنند، و ما خواهان آزادی فوری آنها از زندان هستیم."
در شهر کرج، ۶۰ عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری در تاریخ ۱۵ ژوئن ۲۰۱۲ توسط ماموران وزارت اطلاعات ایران بازداشت شدند. همه به جز ۹ نفر از آنان آزاد شده اند. این اقدام چند روز پس از انتشار گزارش عفو بین الملل، که در آن از دولت ایران خواهان آزادی هفت فعال کارگری که در زندانهای مختلف کشور محبوس هستند، صورت گرفت.
ما بطور جدی نگران سرکوب حقوق کارگران در ایران هستیم"، فریدپرتوی، یکی از سازماندهندگان تظاهرات و رئیس اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا، لوکال ۴۷۷۲، توضیح داد، "به خصوص در زمانیکه حقوق کارگران در سراسر جهان تحت حمله قرار دارد".
" ما ازدولت کانادا درخواستی نداریم" سروش حریری نقل می کند، "اما ما هر هفته اینجا خواهیم بود تا اینکه آ‌نها آزاد گردند".
ترجمه و تکثیر از:
اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران - واحد کانادا
شورای پشتیبانی از مبارزات مردم در ایران (تورنتو-کانادا)

کارگران صنعت هواپیمایی ترکیه تنها نیستند

ممنوعیت اعتصاب و سرکوب فعالیت های سندیکایی را متوقف سازید!
کارگران صنعت هواپیمایی ترکیه تنها نیستند!
به دنبال فشارهای فزایندۀ بحران جهانی سرمایه داری و جنگ امپریالیستی، دولت های بورژوایی مجدداً حملات خود را علیه طبقۀ کارگر سراسر جهان، با هدف بازپس گیری تمامی حقوقی که این طبقه با مبارزات دشوار به دست آورده است، تشدید نموده اند. هرچند طبقات زحمتکش در برابر این یورش ها، بیکاری و فقر آغاز به مقاومت کردند، ولی دولت های بورژوایی هم چنان به حملات خود ادامه دادند و به موازات آن، ناسیونالیسم و شووینیسم را هم به کار گرفتند.
در کشور ترکیه نیز، که به عنوان یک نمونۀ موفق پیش روی آن دسته از کشورهای سرمایه داری گذاشته می شود که از نرخ های رشد بسیار پایین برخوردارند، دولت "حزب عدالت و توسعه" (AKP) هیچ مرز و محدوده ای در حمله به حقوق کارگران نمی شناسد. جدیدترین نمونۀ این حمله، قانونی بوده است که اعتصابات را در صنعت هواپیمایی ممنوع می کند. حزب عدالت و توسعه، در تصویب یک شبۀ این لایحه از سوی پارلمان به اندازۀ کافی بی پروا بود. آن ها این اقدام را در بحبوحۀ روند طولانی چانه زنی جمعی صنعت هواپیمایی کشوری با بزرگ ترین کمپانی هواپیمایی، یعنی ترکیش ایرلاینز (Turkish Airlines)، انجام دادند. این کمپانی متعلق به دولت است و دولت نیز به طور مستقیم در این مذاکرات دخالت دارد. ضمناً این مذاکرات به دلیل تلاش های مصرانۀ کمپانی در اجرا و تداوم شرایط کاری سخت تر، به مدت بیش از یک سال در حالت تعلیق قرار داشته است.
واضح است که دولت با این اقدام خود درصدد است تا کارگران را به وضعیت استیصال بکشاند و آن ها را وادار به تسلیم شدن در مقابل کارفرمایان، به طور اعم، سازد. این اقدام دولت، حمله ای تمام و کمال به حق اعتصاب- به عنوان یکی از پایه ای ترین حقوق کارگران- به شمار می رود. بسیاری از کارگران به بهانۀ شرکت در یک اعتصاب کوتاه غیررسمی در روز 29 ماه مه علیه این لایحه در پیش از تصویب آن، بدون دریافت هیچ گونه غرامتی اخراج شده اند. هدف این قبیل اقدامات از سوی کمپانی مزبور و دولت، ارعاب کارگران به طور اعم است. آن ها خواهان این هستند که به خصوص در صنعت هوانوردی، اختیار تام پیدا کنند و اتحادیۀ کارگری هوا-ایش (Hava-İş) را محو سازند. واضح است که اکنون آن ها تلاش خواهند کرد تا شرایط کاری و دستمزدها را بدتر کنند.
نخست وزیر اردوغان در دفاع از ممنوعیت قانونی اعتصاب، گفت: "اعتصاب، در صنعت استراتژیک نمی تواند انجام شود". در حقیقت اما قانون، اعتصاب را در بسیاری از صنایع ممنوع می کند. اکنون صنعت هواپیمایی نیز به فهرست این صنایع اضافه شده است. موانع بسیار دیگری هم پیش روی اجرایی شدن حق اعتصاب قرار دارد. به عنوان مثال، دولت حق دارد که هر اعتصابی را در هر صنعتی به بهانۀ امنیت ملی، بهداشت عمومی یا "نبود مقاصد مطلوب"، به حالت "تعلیق" در آورد. هم چنین دولت طرح های جدیدی را (لایحۀ جدیدی در مورد چانه زنی دسته جمعی) برای ایجاد موانع جدید در مقابل اعتصاب در دستورکار خود دارد.
اقدامات ضدّ دموکراتیک دولت و کارفرمایان، در دورۀ پیش رو ادامه خواهد داشت، مگر آن که مبارزه علیه ممنوعیت اعتصاب و سرکوب اتحادیه های کارگری سریعاً افزایش باشد. اتحادیه های کارگری برای فائق آمدن بر ممنوعیت های اعتصاب و توقف سرکوب فعالیت های سندیکایی، و در نتیجه ایجاد آزادی های بیشتر برای مبارزات کارگران، وظایف بزرگ و مهمی پیش روی خود دارند. باید علیه قوانین و اقدامات ضدّ دموکراتیک، و هم چنین روند غصب شدن حقوق کارگران، یک اعتصاب عمومی صورت بگیرد. در حال حاضر کارگران صنعت هوپیمایی کشوری نباید تنها بمانند و به همین منظور، همبستگی با اتحادیۀ کارگری هوا-ایش باید تقویت گردد. تاریخ طبقۀ کارگر ترکیه نشان می دهد که پیروزی بر ممنوعیت ها و اقدامات ضدّ دموکراتیک تنها می تواند از طریق مبارزۀ تمام و کمال محقق شود. شورش عظیم طبقۀ کارگر طی روزهای 15 تا 16 ژوئن 1970 در ترکیه مثال خوبی است که باید به خاطر آورد.
این قبیل حملات به کارگران بخش صنعت هواپیمایی تنها در کشور ترکیه صورت نمی گیرد. بلکه نمونه های مشابه آن در بسیاری از کشورهای دیگر جهان در دستورکار قرار دارد. بنابراین مبارزه به شکل متحدانه و در سطح بین المللی، همین طور در درون سایر صنایع، به منظور عقب راندن این یورش ها، بسیار حائز اهمیت است. مبارزۀ متحد، باید با روح همبستگی بین المللی طبقۀ کارگر تغذیه شود.
بیایید در مقابل ممنوعیت اعتصاب، و سرکوب فعالیت های سندیکایی سکوت نکنیم و در عوض به تقویت همبستگی با اتحادیۀ هوا-ایش و کارگران اخراجی ترکیش ایرلاینز بپردازیم.
تمامی ممنوعیت ها و محدودیت های فعالیت های سندیکایی را رفع کنید!
ممنوعیت اعتصابات را متوقف سازید!
آزادی نامحدود اعتصاب، مطبوعات، تشکل و سازمان!
بازگشت به کار کارگران اخراجی صنعت هواپیمایی!
منبع: انجمن همبستگی بین المللی کارگران (UID-DER)
http://uidder.org/node/14115
ترجمه: فعالین شبکۀ همبستگی کارگران ایران (IWSN)

شمار تعديل نيروي كار شهاب‌خودرو به 667 نفر رسيد

بعد از گذشت سه ماه از بیکاری کارگران هنوز مقرری بیمه بیکاری آنان برقرار نشده است/ از ابتدای تیرماه اعتبار دفترچه‌های بیمه تامين اجتماعي كارگران به پایان رسیده است.
ایلنا: نماینده کارگران اخراجی شهاب خودرو اعلام کرد: این کارخانه وابسته به آستان قدس رضوی با تعدیل ۱۷ کارگر قراردادی دیگر، شمار کارگران بیکار خود را به ۶۶۷ نفر رساند.
نماینده کارگران اخراجی شهاب خودرو، با بیان این خبر به ایلنا گفت: کارخانه شهاب خودرو که طی روزهای ۱۴ و ۱۵ فروردین ماه سال جاری تعداد ۶۵۰ کارگر قراردادی خود را به بهانه افزایش مشکلات کارخانه تعدیل و اخراج کرده بود هم اکنون با عدم تمدید قرارداد با ۱۷ کارگر قراردادی دیگر تعداد کارگران اخراجی خود را افزایش داده است.
او با بیان اینکه شایعه اخراج ۵۰ کارگر دیگر طی هفته‌های آینده قوت یافته است گفت: با وجود تجمعات گسترده‌ای که کارگران در مقابل نهادهای مختلف ذی‌ربط انجام داده‌اند متاسفانه بعد از گذشت سه ماه هنوز عکس العمل مسئولان را در قبال حل مشکلات کارگران شهاب خودر مشاهده نکرده‌ایم.
اين كارگر اخراجي با اشاره به اینکه وابستگی کارخانه شهاب خودرو به آستان قدس رضوی محدودیتهایی را جهت پي‌گيري مشکلات بیش از 667 کارگر اخراجی بوجود آورده است، اظهار داشت: با وجود حکم مراجع قانونی و اداره کار مبني بر بازگشت به کار کارگران، متاسفانه کارفرمای شهاب خودرو از اجرای این حکم امتناع می‌کند.
نماینده کارگران اخراجی شهاب خودرو با ابراز نگرانی از وضعیت بوجود آمده، اظهار کرد: مشکلات معیشتی و روحی روانی و همچنین خانوادگی کارگران در طول این مدت افزایش یافته است.
این فعال کارگری گفت: صبح روز شنبه تعداد کثیری از کارگران اخراج شده شرکت شهاب خودرو با مراجعه به اداره کار شمال غرب تهران خواستار دریافت هرچه سریع‌تر مستمری بیمه بیکاری خود شدند.
او متذکر شد: مسوولین اداره کار استان تهران مدت سه ماه است که دستور پرداخت مقرری بیمه کارگران اخراج شده را به بهانه پیگیری بازگشت به کار آن‌ها صادر نمی‌کنند و پس از دو ماه هنوز موفق به بازگشت بکار نیز نشده‌ایم، این در شرایطی است که کارگران در طول این سه ماه با مشکلات معیشتی فراوانی مواجه بوده‌اند.
اين فعال كارگري همچنین خبر داد: از ابتدای تیرماه اعتبار دفترچه‌های بیمه تامين اجتماعي كارگران به پایان رسیده است و خانواده‌هاي آن‌ها دیگر قادر نخواهند بود از بيمه نیز استفاده کنند.

۲۵ نفر از کارگران کارخانه منابع تغذیه الکترونیک تعدیل شدند

گفتنی است کارخانه منابع تغذیه الکترونیک، یکی از پرسابقه‌ترین کارخانجات تولید قطعات الکترونیکی محسوب می‌شود که از چند سال پیش بسیاری از قراردادهای رسمی را به قراردادهای موقت و ۳ ماهه تبدیل کرده است.
ایلنا: روند تعدیل و اخراج کارگران واحدهای صنعتی، این بار مشمول کارخانه صنعتی «منابع تغذیه الکترونیک» تهران شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، قرارداد ۲۵ نفر از کارگران کارخانه منابع تغذیه الکترونیک، از ابتدای تیرماه سال جاری تمدید نشده است و این کارگران با دریافت نامه از مسئولان کارخانه، برای دریافت بیمه بیکاری به مراجع ذیصلاح معرفی شدند.
اسماعیل حق پرستی، دبیراجرایی خانه کارگر تهران، در این زمینه به ایلنا گفت: تعدیل ۲۵ نفر از کارگران کارخانه منابع تغذیه الکترونیک برای دومین بار است که در سال جاری انجام می‌شود که بنابراطلاعات دریافتی، این روند، تا تعطیلی کامل این کارخانه ادامه پیدا می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: این کارخانه بیش از ۳۰ سال، سابقه فعالیت درعرصه تولید قطعات الکترونیکی دارد که به دلیل واردات بی‌رویه در این زمینه، توان تولید خود را از دست داده است و نمی‌تواند به صورت عادلانه با قطعاتی که به کشور وارد می‌شود رقابت کند، لذا به دلیل کاهش فروش و افزایش هزینه‌ها، به اخراج و تعدیل کارگران کارخانه روی آورده است.
به گزارش ایلنا، کارگرانی که از کار در این کارخانه محروم شدند، دارای سوابقی از ۴ تا ۱۷ سال هستند که به دلیل مشکلات کارخانه نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند، این درحالی است که تعدادی از کارگران این کارخانه، به دلیل اشتغال در این شرکت، در حال اقدام برای آغاز زندگی مشرک بودند.
گفتنی است کارخانه منابع تغذیه الکترونیک، یکی از پرسابقه‌ترین کارخانجات تولید قطعات الکترونیکی محسوب می‌شود که از چند سال پیش بسیاری از قراردادهای رسمی را به قراردادهای موقت و ۳ ماهه تبدیل کرده است.

۲۰ واحد بزرگ صنعتی قزوین در آستانه تعطیلی

با تعطیل شدن واحد‌های تولیدی کارگران به جهت اینکه از حداقل امکانات معیشتی محروم هستند بيشترين زيان را خواهند دید.
ایلنا: دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین اعلام کرد: بیش از ۲۰ واحد بزرگ صنعتی در استان قزوین به جهت تعهد شكني دولت در پرداخت يارانه بخش توليد در پي اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها در آستانه تعطیلی قرار دارند.
عید علی کریمی در اين زمينه با ذكر مثال‌هايي به ايلنا گفت: واحدهای تولیدی فرنخ، ناز نخ، پوشینه باف، لامپ الوند و... به جهت افزایش قيمت حامل‌های انرژی و عدم حمایت‌های دولت دچار بحران شده‌اند و کارگران این واحد‌ها در بلاتکلیفی به سر مي‌برند.
به گفته کریمی با تعطیل شدن واحد‌های تولیدی کارگران به جهت اینکه از حداقل امکانات معیشتی محروم هستند بيشترين زيان را خواهند دید.
اين فعال كارگري در قزوین یکی از مشکلات بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی کشور پس از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها را تامین منابع مالی دانست و گفت: متاسفانه تحولات و تغییرات در شرایط کلان اقتصادی کشور به گونه‌ای صورت می‌گیرد که بنگاهای اقتصادی نمی‌توانند خود را با این شرایط وفق دهند و همین امر باعث شده است که نتوانند برای آینده خود تصمیم قطعی بگیرند.
كريمي با يادآوري تعهد دولت در خصوص پرداخت 30 درصد از مجموع درآمدهاي هدفمندي يارانه‌ها به بخش توليد، اظهار كرد: وعده‌های دولت در خصوص حل مشکلات واحدهای بحران‌زده که همراه با اولین سفر استانی هیئت دولت به استان قزوین مطرح شده بود هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

مقصر مرگ ۱۸کارگر در فولادغدیر یزد شناخته شد

خبرگزاری فارس : دادستان عمومی و انقلاب یزد از پیگیری دادستانی نسبت به پرونده حادثه فولاد غدیر خبر داد و گفت: با تشکیل تیم کارشناسی، مقصر پرونده فولاد شناخته شد.
جمال قضاوتی در نشستی خبری اظهار داشت: تیم‌های کارشناسی برای پیگیری حادثه فولاد غدیر یزد تشکیل شد و بر اساس نظر کارشناسان، مقصران حادثه به طور درصدی مشخص شدند.
این مسئول افزود: مقصر اصلی این پرونده مالک کارخانه است، اما افراد دیگری نیز در این زمینه نقش داشته‌اند.
دادستان عمومی و انقلاب یزد با بیان اینکه حادثه فولاد غدیر منجر به کشته شدن ۱۸ کارگر شد، ابراز داشت: دادستانی یزد به طور جدی پیگیر این پرونده است.

یارانه 4/5 میلیون ایرانی قطع شد

ایسنا : دبیر ستاد هدفمندی‌ یارانه‌ها اعلام کرد: پیش از حذف برخی اقشار از سیستم دریافت یارانه نقدی ۷۴٫۵ میلیون نفر یارانه می گرفتند، اما این رقم هم اکنون به ۷۰ میلیون نفر کاهش یافته است.
محمدرضا فرزین درباره‌ی این که آیا باز هم تعداد دریافت‌کننده یارانه کاهش خواهد یافت؟ گفت:‌ما هم اکنون در حال بررسی این موضوع هستیم.
وی با اشاره به این که بخشی از افراد حذف شده از فهرست دریافت‌کنندگان یارانه، ایرانیانی هستند که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، درباره چگونگی شناسایی افراد دارای تمکن مالی گفت: به هر حال ما از خیلی پایگاه‌های اطلاعاتی استفاده کرده‌ایم و نظام مشخصی برای شناسایی این افراد داریم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر