اخباروگزارشات کارگری8تیرماه1391

- تظاهرات در کپنهاک بر علیه دستگیری فعالین کارگر
- فراخوان علی پیچگاه برای شرکت در تظاهرات اعتراضی 30 ژوئن در شهر استکهلم
- تجمع خانواده های بازداشت شدگان در مقابل دادسرای رشت
- وضعیت نگران کننده سلامتی فریبرز رئیس دانا در زندان
- اعتراضات کارگران کارخانه پارس سرام قرچک ورامین
- عدم کارآیی کارتهای خرید اعتباری کارگران وکارمندان !!!
- گودبرداری نا ایمن مرگ کارگری60ساله را رقم زد
تظاهرات در کپنهاک بر علیه دستگیری فعالین کارگر
در روز جمعه ۲۶ خرداد ماه ۱۳۹۱ نیروهای امنیتی و اطلاعاتی رژیم جمهوری اسلامی ایران به مجمع عمومی سالیانه  "کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری" که در شهر کرج برگزار گردیده بود وحشیانه یورش بردند و بعد از ضرب و شتم شدید و بی رحمانه تعداد زیادی از فعالین کارگری، همگی شرکت کنندگان در مجمع عمومی را که بیش از ۶۰ نفر بودند دستگیر و به زندان رجایی شهر کرج انتقال نمودند. اکثر فعالین کارگری دستگیرشده روز شنبه ۲۷ خرداد آزاد شدند، اما 9 نفر از آنها به اسامی ریحانه انصاری، میترا همایونی، سیروس فتحی، علیرضا عسگری، جلیل محمدی، سعید مرزبان، مسعود سلیم‌پور، فرامرز فطرت نژاد و مازیار مهرپور همچنان در باز داشت ادره اطلاعات شهر کرج بسر می برند.
رژیم جمهوری اسلامی در طول 30 سال هرگونه تلاش کارگران برای دستیابی به تشکل صنفی را بی رحمانه سرکوب کرده است. شوراها و سندیکاهایی که زمان انقلاب تشکیل شده بودند در سال 60 منحل و سرکوب شدند وفعالین کارگری زیادی زندانی و اعدام شده اند. از آن زمان تاکنون این روند ادامه دارد.
در طول سالهای اخیر که دامنه تشکلیابی کارگران افزایش یافته است باز هم دهها رهبر و فعال کارگری دستگیر و به زندانهای طویل المدت محکوم شده اند. هم اکنون رضا شهابی، شاهرخ زمانی، بهنام ابراهیم زاداه، محمد جراحی و......با محکومیتهایی از 5 تا 11 سال در زندان به سر میبرند.
برای آزادی فوری دستگیرشدگان  اخیر  و همه فعالین کارگری و دیگر زندانیان سیاسی باید به هر شکل ممکن اعتراض کرد.
به همین منظوراز  هفته های  گذشته  تظاهرات اعتراضی در کشورهای مختلف  جهان آغاز شده و در دانمارک نیز  روز شنبه 30 یونی اکسیون اعتراضی در مقابل سفارت رژیم اسلامی بر گزار میشود.
 مکان : مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در کپنهاگ
زمان : شنبه 30 یونی ساعت14 تا 15
 اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران ایران
کمیته دفاع از زندانیان سیاسی ایران در دانمارک
فراخوان علی پیچگاه برای شرکت در تظاهرات اعتراضی 30 ژوئن در شهر استکهلم
مردم آزادیخواه و حق طلب!
روز 15 ژوئن ماموران رژیم اسلامی بطور وحشیانه ای به مجمع عمومی "کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل های کارگری" یورش برده و آنها را مورد شتم و ضرب قرار داده و تعداد زیادی را زحمی کردند. بر اثر ضربه مامورین کمر محمود صالحی از فعالین پیگیر و فداکار کارگری شکسته است. رژیم همه شرکت کنندگان در مجمع عمومی را دستگیر کرد و هنوز تعداد 9 نفر آنان در زندان اند.
واقعا جرم این کارگران آگاه و فداکار چیست؟ جز تجمع برای تبادل نظر و چاره اندیشی برای بهبود زندگی خود و همکارانشان؟ در مملکتی که مجرمین واقعی نه تنها راست راست می گردند بلکه بر مسند قدرت می نشینند به چه حقی کارگر آگاه و مبارز را روانه زندان می کنند؟ این بی عدالتی محض و توهین به انسانها تا کی؟
در دفاع از حقوق انسانی و در دفاع از حق آزادی بیان و تشکل و با خواست آزادی همه زندانیان سیاسی تقاضای من از همه شما این است که در تظاهرات اعتراضی که در 30 ژوئن برگزار می شود شرکت کنید! اجازه ندهیم جمهوری اسلامی هر بلایی که خواست بر سر انسانهای معترض و مبارز بیاورد!
مکان : میدان سرگل استکهلم
زمان : 30 ژوئن، ساعت 12
27 ژوئن
علی پیچگاه
عضو سابق  شورای مرکزی  کارکنان نفت ایران
تجمع خانواده های بازداشت شدگان در مقابل دادسرای رشت
بر اساس گزارش رسیده، روز پنج شنبه 8 تیر ماه 1391، خانواده های بازداشت شدگان اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری در مقابل دادسرای رشت دست به تجمع زدند.
این تجمع با حضور اعضای خانواده‌ی بازداشت شدگان و دیگر فعالین کارگری برگزار شد که بعد از چند ساعت تجمع، مسئولین دادسرا به تجمع کنندگان اعلام کردند که تا روز شنبه به وضعیت کارگران زندانی رسیدگی خواهد شد.
بر اساس همین خبر، تا کنون میترا همایونی در زندان لاکان، جلیل محمدی، ریحانه انصاری و علیرضا عسگری در زندان رجایی شهر با خانواده های خود ملاقات نداشته اند.
ما اعضای کمیته هماهنگی ضمن محکوم کردن ادامه بازداشت عزیزان در بند، خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط آنان بوده و ضروری است که به هر شکل ممکن به این بازداشت ها اعتراض کنیم.
" کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری "
8 تیر ماه 1391
وضعیت نگران کننده سلامتی فریبرز رئیس دانا در زندان
همسر فریبرز رییس دانا، کارشناس اقتصادی و عضو کانون نویسندگان با اظهار اینکه وضعیت جسمی او در بند ۳۵۰ زندان اوین نامناسب است به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت:« فریبرز به لحاظ شرایط سنی و بیمارهای متفاوتی که دارد فضای زندان حالش را بدتر می کند و من بسیار نگرانش هستم. او دچار بیماری قند، فشار خون، گوارش و پروستات است که باید داروهایش را مرتب بخورد و تحت رژیم غذایی مناسب باشد در حالیکه در زندان اصلا وضعیت تغذیه و بهداشت مناسب نیست و حتی فروشگاه زندان میوه و سبزیجات با کیفیتی نمی آورد که زندانیان خودشان بتوانند بخرند. از طرفی دیگر در سنی که فریبرز قرار دارد دور از خانواده و تنها فرزندش که فقط ۴ سال دارد بسیار اذیتش می کند.»
آزاده فرقانی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت:« روز دوشنبه ۵ تیرماه که با او ملاقات داشتم متوجه شدم هنوز به او بعضی از قرص هایش را نداده اند و همین طور عینکش را. اما کتاب ها و لباس های که برایش فرستاده بودم به دستش رسیده است. با این حال او چگونه می تواند بدون عینک مطالعه کند! »
دکتر فریبرز رییس دانا روز دوشنبه اول خرداد ماه توسط ماموران پلیس امنیت بازداشت و برای گذارندن دوران یک سال حبسش به بند عمومی (۳۵۰) زندان اوین منتقل شد. او در تاریخ ۲۸ آذرماه ۱۳۸۹ پس از گفتگویی با تلویزیون بی بی سی در مورد طرح هدفمندی یارانه‌ها و “نیو لیبرالی” خواندن این سیاست در منزلش‌ بازداشت شد و پس از یکماه حبس از زندان آزاد شد اما در دادگاهش در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۹۰ به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق عضویت در کانون نویسندگان و و امضای برخی بیانیه های سیاسی و همچنین مصاحبه های انتقادی با رسانه های خارج از کشور در خصوص عملکرد دولت جمهوری اسلامی به یکسال زندان از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی مقیسه محکوم شد.
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران-7تیرماه
اعتراضات کارگران کارخانه پارس سرام قرچک ورامین
به گزارش 8تیرایلنا،۴۵۰ کارگران کارخانه پارس سرام قرچک نسبت به قطع اضافه کاری‌شان معترض بوده و در طول این مدت بارها با برگزاري چندین تجمع در داخل کارخانه خواستار محاسبه اضافه کاری خود بوده‌اند.
کارخانه پارس سرام تولید کننده لوازم بهداشتی در منطقه قرچک ورامین است.
عدم کارآیی کارتهای خرید اعتباری کارگران وکارمندان !!!
هرچند دارندگان كارت میزان مجاز هستند با اقساط 24 ماهه و سود چهار درصد سالیانه ، كالای ایرانی دارای ایران كد، خریداری كنند اما در عمل با محدودیت هایی مواجه هستند كه در نهایت به قول معروف عطایش را به لقایش ترجیح داده و آن را به دست دلالان می سپارند.
' مینا گودرزی ' یكی از دارندگان كارت میزان كه خود را كارمند دولت معرفی می كند می گوید: این كارت كه تبلیغات زیادی هم در ادارات برای دریافت آن شد، كارآیی چندانی ندارد.
وی می افزاید: فروشگاه هایی كه مجاز به دریافت كارت میزان هستند، محدود بوده و ما فقط مجاز به خرید كالاهای ایرانی نشانه ایران كد ، در حالی كه اطلاعات مربوط به محدودیت درخرید كالا از طریق كارت میزان اعلام نشده بود.
گودرزی اظهار می دارد: تصور می كردم با دریافت این كارت به مبلغ 15میلیون ریال می توانم آن را در هر فروشگاهی استفاده و مایحتاجم را تهیه كنم ، در حالی كه با مراجعه به چندین فروشگاه متوجه شدم ، هر جایی نمی توان با كارت میزان خریداری كرد.
وی می افزاید: این درست نیست كه محدودیت در خرید از این كارت برای اقشاری چون ما كارمندان وجود داشته باشد ، اگر دولت تسهیلاتی در اختیار مردم می گذارد باید آزادی عمل در استفاده از این تسهیلات نیز وجود داشته باشد.
' بابك محمودی ' كارمند نیز در این زمینه عنوان می كند: برای خرید از كارت میزان به یكی از فروشگاه های مربوطه مراجعه و مشاهده كردم كه بیش از سه قلم كالای ایرانی را نمی توان از طریق این كارت خریداری كرد، در حالی كه من به این كالاها احتیاجی نداشتم .
وی ادامه می دهد:به این نتیجه رسیدم كه استفاده از كارت میزان مقرون به صرفه نیست و آن را به قیمت 250 هزار تومان پایین تر از قیمت درج شده در روی كارت به دلالان فروختم.
'صادق شفیع پور' كه خود را كارگر معرفی می كند، در این زمینه می گوید: برای استفاده از كارت میزان ، به سایت وزارت صنعت ، معدن و تجارت كه فروشگاه های مورد نظر را معرفی كرده است، مراجعه و متوجه شدم كه باید كالای ایرانی خرید كنم .
وی اظهار می دارد: با همسرم به یكی از این فروشگاهها رفته و پس از انتخاب یك كالای ایرانی در هنگام پرداخت پول متوجه شدم كه قیمت آن كالا بالا است و تفاوتی با قیمت بازار ندارد و باید با این 15 میلیون ریال كارت اعتباری فقط دو یا سه جنس بخرم.
شفیع پور ادامه می دهد: از خرید كالا صرف نظر كرده و كارت را به یكی از دلال های بیرون از فروشگاه مربوطه، با 180 هزار تومان كمتر از قیمت واقعی واگذار كردم .
'مهناز كرمی' كارمند یكی از ادارات پست نیز در این مورد گوید : اگر دولت تسهیلاتی برای رفاه كاركنان خود فراهم می كند، نباید محدودیتی ایجاد كند كه استفاده از آن تسهیلات مورد استقبال قرار نگیرد.
وی ادامه می دهد: با چند تن از همكارانم برای خرید كالا به یكی از فروشگاه های مندرج در سایت میزان مراجعه كردیم ، دستگاه های كارت خوان موجود در فروشگاه برای خرید از این كارت عمل نمی كردند.
وی تصریح می كند: باید امكانات خرید از كارت میزان از جمه تعداد فروشگاه‌های مشمول این طرح و فعال كردن دستگاههای بانكی موجود افزایش یابد و كالاهای بیشتری برای خرید با این كارت ها در نظر گرفته شود تا مردم با سهولت بیشتری كالاهای مورد نیاز خود را خریداری و تامین كنند.
براساس دستورالعمل اجرایی كارت اعتباری میزان (‌تسهیلات 15 میلیون ریالی ) برای كاركنان دولت و كارگران مصوب بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران ، صدور و استفاده از این كارتها می تواند كمك شایانی به فروش محصولات تولیدكنندگان ایرانی كرده و زمینه اشتغال پایدار را در كشور ایجاد كند.
نرخ بازپرداخت این تسهیلات چهار درصد بوده و تولیدكنندگان ایرانی كه خواهان فروش سریع تر محصولات خود بوده و حاضر به ارائه تخفیف حداقل هفت (7) درصدی در محصولات خود هستند ، می توانند محصولات خود را از این طریق به فروش برسانند.
نرخ سود تسهیلات مرابحه‌ای كه از طریق كارت اعتباری میزان به متقاضیان اعطا می‌شود ، برابر با 11درصد است كه چهار درصد آن را دارنده كارت در صورت خرید نسیه و عدم استفاده از مهلت تنفس تعیین شده در متن دستورالعمل پرداخت خواهد كرد و هفت درصد آن را موسسه اعتباری از طریق خرید با تخفیف هفت درصدی و براساس عقد مرابحه (فروش كالا به بهای تمام‌شده+ سود متعارف تجاری) دریافت خواهد كرد.
منبع:ایرنا-7تیر
گودبرداری نا ایمن مرگ کارگری60ساله را رقم زد
به گزارش 8تیرپایگاه خبری 125، رعایت نکردن نکات ایمنی در محل گودبرداری ، کیلومتر 14 جاده مخصوص کرج، خیابان 54، سبب شد یک کارگر جان خود را از دست دهد.
حسین حسین بیگی افسر آماده منطقه 4 سازمان آتش نشانی تهران در این باره گفت: حادثه در محل گودال بزرگی به مساحت 500 مترمربع هنگامی رخ داد که کارگران در عمق 4 متری آن سرگرم بتون ریزی و انجام فونداسیون یک ساختمان جدید بودند.
وی افزود: ریزش ناگهانی بخشی از دیواره خاکی وجانبی محل گودبرداری شده باعث شد که سه نفر از کارگران در زیر خروارها خاک بدام افتند.
حسین بیگی تصریح کرد: بنابه اظهار شاهدین، به دنبال بروز این حادثه دو نفر از کارگران گرفتار شده به علت ماندن در عمق کم خاک توانستند خود را از زیر آوار بیرون کشیده و نجات یابندوکارگرسوم مجتبی. ج 60ساله زیرعمق زیادخاک گرفتارشدوجان خودراازدست داد.
وی ادامه داد: آتش نشانان به محض رسیدن به محل حادثه، بلافاصله عملیات خاکبرداری را با استفاده از ابزار لازم آغاز کرده و موفق شدند نفر سوم را از زیر عمق زیاد خاک خارج کنند.
افسر آماده منطقه 4 عملیات آتش نشانی تهران، عدم شمع بندی مناسب و رعایت نکردن نکات ایمنی را علل وقوع این حادثه تشخیص داد.
هشتم تیرماه1391

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر